Rainer Werner Fassbinder: regie, cast, scenario, productie, camera, montage en schrijver.
Er zijn 61 films gevonden.

Despair

1978 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler en Bernhard Wicki.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Room 666

1983 | Documentaire

Duitsland​/​​Frankrijk 1983. Documentaire van Wim Wenders. Met o.a. Jean-Luc Godard, Steven Spielberg, Michelangelo Antonioni, Werner Herzog en Rainer Werner Fassbinder.

Een tussendoortje van Wenders die tijdens het festival van Cannes in 1982 een camera neerpootte in een kamer van het Carlton-hotel en verschillende van zijn collega's vroeg commentaar te leveren op de vraag of de cinema nog een toekomst heeft. Vele Grote Namen defileren voor die camera, één trekt er zelfs zijn sokken uit, maar weinigen maken een intelligente indruk. Toch leuk om naar te kijken.

Querelle

1982 | Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1982. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Franco Nero, Jeanne Moreau, Brad Davis, Dieter Schidor en Natja Brunckhorst.

Fassbinders laatste film: als testament een meesterwerk over de frustraties van het homo-zijn in een kleinburgerlijke samenleving. Moreau is de universele hoer uit Jean Genet's geruchtmakende boek, dat door Fassbinders dramatisering een geweldige verheviging kreeg. Het resultaat is een meeslepend verhaal over de moordzuchtige, drugssmokkelende zeeman Querelle. Deze wordt door een Grote Opofferende Liefde gered uit de hel die een gokkende kroegbaas in de havenstad Brest heeft geschapen. Hij kiest voorgoed voor de veilige, verre einders van de zee. Camerawerk van Xavier Schwarzenberger. De decors zijn van Rolf Zehetbauer en de montage is van Juliane Lorentz. Naar de roman Querrelle de Brest.

Kamikaze '89

1982 | Thriller

Duitsland 1982. Thriller van Wolf Gremm. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Günther Kaufmann, Boy Gobert, Arnold Marquis en Richy Müller.

In toekomstig Berlijn, onder een totalitair regime dat voor ieder maatschappelijk probleem een keurige oplossing heeft gevonden, raakt rechercheur Jansen verwikkeld in een zaak rond een bom, verborgen in een hoog gebouw. Campy punkfilm, met acteurs die ook te zien waren in de films die hoofdrolspeler Fassbinder maakte, is zowel een maf als fascinerend tijdsbeeld. Filmmaker en acteur Fassbinder is een kleurrijke verschijning, in panterkostuum en morsig baardje, als de loner met een missie. De bijzonder productieve cineast (44 films) overleed datzelfde jaar, 37 jaar oud.

Die Sehnsucht der Veronika Voss

1982 | Biografie, Drama

Duitsland 1982. Biografie van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess, Annemarie Düringer en Doris Schade.

Een journalist raakt gefascineerd door de in de vergetelheid geraakte, aan morfine verslaafde filmdiva Veronika Voss en ontrafelt haar duistere verleden. De film is gebaseerd op het levensverhaal van UFA-actrice Sybille Schmitz, die in 1955 zelfmoord pleegde, en ook op Billy Wilders Sunset Boulevard; Fassbinders film werd eveneens geschoten in prachtig zwart-wit. De regisseur overleed twee maanden nadat 'Die Sehnsucht der Veronika Voss' met een Gouden Beer werd bekroond op de Berlinale, nog voordat zijn laatste film, Querelle, in première ging. Voor velen markeerde Fassbinders dood het einde van de Neue Deutsche Welle.

Der Bauer von Babylon

1982 | Documentaire

Duitsland 1982. Documentaire van Dieter Schidor. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Brad Davis, Jeanne Moreau, Franco Nero en Laurent Malet.

Vrij conventionele documentaire over de Duitse regisseur Fassbinder, gemaakt tijdens de opnames van QUERELLE door de co-producent van die film, Schidor. De film bevat het laatste interview met Fassbinder, opgenomen enkele uren voor zijn dood, en werd vermoedelijk vooral daardoor een bescheiden festivalsuccesje. Niet echt vervelend, maar in ieder geval vrij overbodig.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Een jaar voor zijn vroegtijdige dood in 1982 maakte de Duitse cineast Rainer Werner Fassbinder dit fascinerende tijdsdocument. Over Lola (Barbara Sukowa), een zangeres annex prostituee, werkzaam in een Duitse nachtclub ten tijde van de wederopbouw na WO II. Ontevreden over haar levenssituatie probeert ze een manier te vinden om te ontsnappen uit het nachtclubmilieu. Die vindt ze in de persoon van Von Bohm (Armin Mueller-Stahl, bekend van Shine en Eastern Promises), een belangrijke ambtenaar die valt voor de charme van Lola maar geen idee heeft van haar slinkse bedoelingen hem te gebruiken voor eigen bestwil. Bij vlagen een wat rommelige en afstandelijke vertelling, maar trefzeker in dialoog en als reflectie op de roerige naoorlogse jaren waarin de consumenteneconomie opbloeide.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Berlin Alexanderplatz - Wissen ist Macht und Morgenstund hat Gold im Mund (11)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Gottfried John en Barbara Sukowa.

Franz (Lamprecht) voelt zich nutteloos. Hij wil geld verdienen. Hij zoekt opnieuw de Pums op. Ze vertrouwen hem niet meer helemaal maar nemen hem toch in dienst. Hij verdient weer wat geld en voelt zich beter. Omdat mannen niet van elkaar mogen houden, ontkennen ze ook dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Om te demonstreren hoe gelukkig verliefde mensen kunnen zijn, verstopt Franz Reinhold (John) achter zijn bed. Uitgerekend dan bekent Mieze (Sukowa) dat zij verliefd is op iemand anders. Zij is echter niet van plan Franz te verlaten, want hij is 'van haar'. Franz is dol van de pijn en vermoordt zijn grote liefde bijna. In het boek richtte auteur Döblin zich af en toe rechtstreeks tot de lezer. Fassbinder citeert ook nu en dan, met zijn eigen stem, uit het boek, compleet met leestekens: de filmmaker wordt als lezer onderdeel van de vele standpunten die hij als regisseur inneemt. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Wie soll man leben, wenn man nicht sterben will (2)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De economische omstandigheden maken het Franz Biberkopf (Lamprecht) niet gemakkelijk, het leven is hard in 1929, er is te weinig werk. In een caf[KA1]e ontmoet Franz iemand die hem een baan bezorgt als krantenverkoper voor de [KL]V[KA3]olkischer Beobachter[KLE], die hij, getooid met een swastika-armband, op straat aan de man brengt. Het ziet ernaar uit dat alles hem eindelijk voor de wind gaat. Maar zijn oude communistische vrienden zijn er niet zo gelukkig mee dat Franz nationaal- socialistische koppen staat te schreeuwen. In een kroeg sturen zij het zelfs op een treffen aan. Zijn vriendin Lina (Trissenaar) verbiedt hem propagandistische pamfletten uit te delen. Weer schittert Fassbinder in het tonen van de chaos van het moderne leven van 1929. Duidelijk wordt aangetoond dat het individu niet los te zien is van de wereld. De personages bewegen in een mensenmassa, voertuigen worden vanuit verschillende camerastandpunten gefilmd om de realiteit vanuit allerlei hoeken te tonen, en dat allemaal via een nerveuze montage. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Van den Ewigkeiten zwischen den Vielen und den Wenigen (9)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Eva (Schygulla) tracht Franz (Lamprecht) te kalmeren. Ze verzekert hem dat Mieze (Sukowa) oprecht is in haar liefde voor hem. Franz gaat bij haar langs. Hij is ontroerd wanneer hij haar bij het hek ziet liggen zonnen. Nooit was hij zo verliefd. Hij voelt zich nu sterk genoeg om Reinhold (John), die hem wilde vermoorden, op te zoeken. Franz raakt ook verzeild in de politiek. Het nationaal socialisme wint met de dag aan populariteit, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, bezoekt hij een politieke bijeenkomst. Hij vindt het vreemd ergens tegelijk voor en tegen te zijn... Ook uit deze aflevering, met op de achtergrond de akelige onzekerheid, blijkt dat deze reeks mag worden beschouwd als hét tv-hoogtepunt van de jaren 1970-80. De geschiedenis heeft ons op een genadeloze manier duidelijk gemaakt tot welke moorddadige waanzin menselijke ellende kan leiden. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Merke - einen Schwur kann man amputieren (7)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) leeft nog, maar is een arm kwijt. Het duurt even voor hij herstelt, maar uiteindelijk haalt hij het toch, ook al omdat Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) voor hem zorgen. Ze zijn zelfs van plan Franz te wreken. Franz heeft bezwaren. Hij wil alleen maar vergeten wat er is gebeurd. Als Franz de politiek ge[KA3]engageerde Willy ontmoet, begint hij zelfs na te denken over de toekomst. Fassbinder hanteert in de verteltrant, beeldopstelling en acteursregie (vooral Lamprecht is fascinerend) een verbluffende, zeg maar onverbiddelijke techniek. Schygulla, Fassbinders muze, treedt meer en meer op de voorgrond en maakt weer schitterend gebruik van haar sterke, veelzijdige persoonlijkheid door afwisselend sensueel, romantisch, bedroefd, zakelijk en nuchter te zijn. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Epilog (14)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Franz (Lamprecht) is in een instelling voor geestelijk gestoorden terechtgekomen. Hij wilde eerlijk zijn, maar hoe hou je dat vol zonder eraan onderdoor te gaan? Nu hij zijn leven niet meer moet leven, mag hij eindelijk dromen. Hoe ziet hij eruit in zijn dromen? Arrogant en wereldvreemd, onbeschaamd, zwak en laf. Hij heeft alles verknoeid, uit verveling en zelfingenomenheid: denkt hij zijn blaam nu zelf te kunnen dragen? Na een zware crisis, die hem op de rand van de afgrond brengt, knapt er iets in hem. Aan het einde van een lang leven zal een nieuwe Franz Biberkopf opstaan, ontredderd maar eindelijk menselijk. Hij hijst zijn been uit het graf en keert gelouterd terug in de maatschappij, waar hij eindelijk een normaal, bruikbaar lid van is geworden, zonder eigen identiteit en zonder de anarchistische trekjes die hem kenmerkten. Naar het expressionisme toe gefilmde epiloog, die wellicht wat te lang duurt (twee uur!). Sommigen zien in de epiloog het toppunt van Fassbinders formele virtuositeit. Twee jaar later (1982) stierf hij. Zijn laatste film was QUERELLE. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Einsamkeit rei[KL29]t auch in Mauern Risse des Irrsins (10)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Hanna Schygulla.

Mieze (Sukowa) is vastbesloten. Ze wil haar liefde voor Franz (Lamprecht) bezegelen met een kind van hem. Omdat zij zelf geen kinderen meer kan krijgen, zal Eva (Schygulla) het kind dragen. Voor Mieze maakt het niet uit wie de moeder is, zolang het maar een kind van Franz is. Mieze is verder bijzonder onafhankelijk geworden. Zo wil zij drie dagen op reis met een andere man. Met het geld dat dit oplevert, kan zij Franz helpen. Franz kan het niet aan: het zou betekenen dat hij Mieze drie dagen moet missen. Bovendien heeft hij er genoeg van dat iedereen het beste met hem voorheeft en zijn leven voor hem wil uitstippelen, en dat ze ondertussen uit pure vriendelijkheid nooit eens iets van hem vragen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Eine handvoll Menschen in der Tiefe der Stille (4)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Met de grootste moeite raakt Franz (Lamprecht) over zijn desillusie heen. Hij heeft zich teruggetrokken in een treurige kamer en wil niemand zien. Hij verdrinkt zijn teleurstelling. Van een afstand observeert hij wat om hem heen gaande is, maar dat zet hem er niet toe opnieuw een stap in de wereld te wagen. Hij slaat alles gade vanachter zijn raam, dat uitkijkt op een verdorven en smerige binnenplaats. Het wordt hem duidelijk dat rechtvaardigheid alleen is weggelegd voor de oneerlijken. Het spektakel of het gesublimeerde maakt plaats voor de weinig spectaculaire harde realiteit. De uitzichtloosheid leidt tot nog grotere ellende. Wat is er tussen de filmbeelden door te lezen? Niets. Hoe luidt de achterliggende boodschap? Die is er niet. Franz bezat zich om te vergeten. Zo gaat dat, vertelt Fassbinder. Hij kruipt in zijn hol, drinkt liters slap bier en begint dan te lallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Eine Liebe, das kostet immer viel (6)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lemprecht en Gottfried John.

Franz (Lamprecht) is de vrouwenhandel beu. Hij beseft ook dat hij Reinhold (John) niet kan helpen. Omwille van zijn genegenheid en affectie voor Reinhold had hij beter niets kunnen weten over diens rol in veel duistere zaakjes. Zonder het te beseffen raakt Franz betrokken bij een criminele actie van de Pums. Wanneer hij samen met Reinhold een fruittransport wil regelen, blijkt het te gaan om een diefstal, die verkeerd afloopt. Tijdens de vlucht duwt Reinhold Franz uit de auto, in de hoop hem op die manier te doden. Dat lukt maar gedeeltelijk. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Schnitter mit der Gewalt vom lieben Gott (5)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar en Gottfried John.

Franz Biberkopf (Lamprecht) krabbelt op, vastbesloten de strijd met de wereld weer aan te gaan. Zijn oude caf[KA1]e is de geschiktste plaats om ermee te beginnen. Daar ontmoet hij de Pums, een gezelschap dat `in zaken` zit. Franz leert ook Reinhold (John) kennen, een stotteraar die de gevangene is van zijn eigen oppervlakkige passie voor vrouwen. Zodra hij er een aan de haak geslagen heeft, heeft hij er alweer genoeg van en vraagt hij zich af hoe hij van haar afkomt. Franz sluit zich aan bij de Pums en neemt de vrouwen die Reinhold kwijt wil over. Met deze aflevering begint de eigenaardige vriendschap tussen Franz en Reinhold. De vrouwen worden beschreven en behandeld als 'herumstreunende Katzen', op zoek naar 'ein wenig Wärme und Geborgenheit'. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Hammer auf dem Kopf kann die Seele verletzen (3)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De oom van Lina (Trissenaar) is een hoge piet in de straatverkoop, en Franz (Lamprecht) gaat nu voor hem langs de deuren met schoenveters - een artikel dat iedereen nodig heeft. De zaken lopen goed, tot Franz een vrouw ontmoet die in hem haar dode man herkent. Zij geeft hem koffie en meer. Franz gaat gewillig in op haar uitnodiging. Hij vertelt alles aan een gabber en maakt vervolgens zijn eerste grote ontgoocheling mee sinds zijn ontslag uit de gevangenis. Zijn maat verraadt hem door de vrouw af te persen. Ondanks zijn goede wil ziet Franz zich plotseling verwikkeld in een vuile zaak. Hij begint te drinken en gaat er bijna aan onderdoor. Je raakt niet uitgekeken op de ellende die rond 1930 heerste in de Duitse steden en op de industriële Duitse maatschappij van toen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Sonne w[KA3]armt die Haut, die sich manchmal verbrennt (8)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) doet zijn best om zijn eed (eerlijk te blijven) te vergeten. Hij slaagt erin en voelt zich meteen een stuk beter. Zijn vroegere vriendin Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) bezorgen hem het meisje Mieze (Sukowa), en het is alsof de zon gaat schijnen. Mieze is het meisje dat hij steeds bij zich zou willen hebben. Hij wordt tot over zijn oren verliefd en voelt zich sterker dan ooit. Toevallig krijgt hij echter een brief onder ogen die bestemd is voor Mieze. Het blijkt een liefdesbrief te zijn. Iemand anders is even verliefd op Mieze als hij, en Franz wordt overvallen door de angst Mieze te verliezen. Een fascinerende rol voor Sukowa, een van de succesvolste en getalenteerdste Duitse actrices van haar generatie, die met deze serie doorbrak. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Schlange in der Seele der Schlange (12)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Mieze (Sukowa) vergeeft Franz (Lamprecht). Ze blijft bij hem, ondanks zijn waanzinnige poging haar te vermoorden. Ondertussen staat het noodlot klaar om Franz de genadeslag te geven. Reinhold (John), die al een tijdje achter Mieze aan zit, heeft een listig plan bedacht om haar te ontmoeten. Als Mieze zich in een stil bos waagt, slaagt Reinhold er bijna in de naïeve Mieze te verkrachten. Uiteindelijk vermoordt hij haar. Subversief melodrama à la Fassbinder op zijn best. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Das [KA3]Aussere und das Innere und das Geheimnis der Angst vor der Angst (13)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Gottfried John.

Franz (Lamprecht) zit diep in de put. Mieze (Sukowa), de enige die hij vertrouwde, zijn enige liefde in een wereld die hem heeft geleerd niemand te vertrouwen en dat liefde niet bestaat, heeft hem verlaten. Tenminste, ze is er niet meer en niemand weet waar ze is. Als Franz verneemt dat Mieze vermoord is, barst hij in lachen uit: ze heeft hem in elk geval niet laten zitten. Door zijn verleden wordt Franz uiteraard verdacht en gearresteerd. Fassbinder heeft het ooit gezegd: liefde is kouder dan de dood. Eens te meer keert Fassbinder zich tegen zuiver rationele benaderingen. De nadruk ligt op het belang van emoties en gevoelens, en Fassbinder laat de kijker emotioneel twijfelen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

Die Dritte Generation

1979 | Drama, Komedie

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Harry Baer, Margit Carstensen, Hark Bohm, Eddie Constantine en Hanna Schygulla.

Fassbinders aanklacht tegen het kreupele politieke denken van de Westduitse terroristen werd een film met schitterende acteerprestaties over de ontvoering van een rijke Amerikaan door uit gegoede kringen afkomstige 'linkse' activisten. De geluidsband is een mengelmoes van dialoog en costant jengelende tv's en radio's. Scenario en camerawerk van regisseur Fassbinder.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Deutschland im Herbst

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Rainer Werner Fassbinder, Alf Brustellin en Bernhard Sinkel. Met o.a. Angela Winkler, Franziska Walser, Wolf Bierman, Wolfgang Baechler en Heinz Bennent.

Snijdende filmische balans over de democratie in de Bondsrepubliek in de jaren 1970-80, gezien door tien brillen van regisseurs die allen hun sporen hebben verdiend in het aan de kaak stellen van kleinburgerlijkheid, bureaucratie en middelmatigheid. Gedeeltelijk in zwart-wit. Diverse auteurs w.o. Heinrich Böll, Peter Steinbach komen aan het woord.

Der Kleine Godard an das Kuratorium junger deutscher Film

1978 | Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Komedie van Hellmuth Costard. Met o.a. Hedda Costard, Jelena Kristl, Rainer Werner Fassbinder, Harry Baer en Elke Vogt.

Een verrukkelijke anti-film die bij de liefhebbers van de Nieuwe Duitse Film hooggenoteerd staat. Costard geeft een eerlijk, maar intellectueel-anarchistisch verslag van zijn pogingen subsidie te krijgen voor een nieuwe film, deze film dus; met een gastoptreden van Godard in gesprek met een Duitse subsidie-toewijzende ambtenaar dat duidelijk maakt waar in feite het meeste geld blijft steken.

Bolwieser

1977 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1977. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Bernhard Helfrich, Gustal Bayrhammer, Kurt Raab, Udo Kier en Elisabeth Trissenaar.

Een verrukkelijke anti-film die bij de liefhebbers van de Nieuwe Duitse Film hooggenoteerd staat. Costard geeft een eerlijk, maar intellectueel-anarchistisch verslag van zijn pogingen subsidie te krijgen voor een nieuwe film, deze film dus; met een gastoptreden van Godard in gesprek met een Duitse subsidie-toewijzende ambtenaar dat duidelijk maakt waar in feite het meeste geld blijft steken.

Adolf und Marlene

1977 | Fantasy

Duitsland 1977. Fantasy van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasberg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Een vreemde fantasie van de maker van de horrorfilm ZÄRTLICHKEIT DER WÖLFE . Ditmaal gaat het over Hitler die Marlene Dietrich achterna reist om haar maar in Duitsland terug te krijgen.

Schatten der Engel

1976 | Drama

Zwitserland 1976. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Ingrid Caven, Rainer Werner Fassbinder, Klaus Löwitsch, Annemarie Düringer en Adrian Hoven.

Een prostitu[KA1]ee in Wenen is te mooi om klanten aan te trekken, totdat een rijke aannemer haar adviseert om voortaan zwijgend naar hun verhalen te luisteren, van hem zelf in de eerste plaats. Ze wordt succesvol, rijk [KA2]en gevaarlijk, omdat ze alle geheimen en corruptie van de stad kent, maar vindt dat zo onverdraaglijk, dat ze iemand zoekt die haar begrijpt en wil doden. Het symbolische toneelstuk van Fassbinder (dat om vermeend antisemitisme door een vertoningsverbod werd getroffen) kreeg van zijn vriend en vroegere medewerker Schmid een gestileerde en barokke vormgeving die de humorloze en soms logge dialoog boven de zinnige, maar erg schematische opzet uittilt en een ironische afstandelijkheid geeft en een voor de regisseur zeer persoonlijke lyriek. Ook een reeks bekende Fassbinder-acteurs speelt in deze aanpak verrassend anders.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Ich will doch nur, daß ihr mich liebt

1976 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Vitus Zeplichal, Elke Aberle, Alexander Allerson, Erni Mangold en Johanna Hofer.

De geschiedenis van een man die een moord pleegt op een man die op zijn vader lijkt. Hij krijgt tien jaar. Hij kijkt samen met een psychologe terug op de gebeurtenis en wat volgde. Aanpassen om liefde te verkrijgen leidt tot de ondergang, is de boodschap van Fassbinderg. Voor deze film werkte hij met een nieuwe crew.

Der Mann von Obersalzberg

1976 | Drama, Fantasy

Duitsland 1976. Drama van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasperg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Ene Adolf die in een bunker verblijft, wordt na het zien van een film met ene Marlene verliefd op haar, wat weer ene Eva erg jaloers maakt. Een smakeloze satire waarvan de makers het idee al zo briljant hebben gevonden dat ze verder niet de moeite hebben gedaan er ook nog een scenario rond te schrijven. Raab is bovendien miscast als Hitler. De collega's Fassbinder, Bohm en Spengler komen even hallo zeggen in een bijrolletje.

Chinesisches Roulette

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Andrea Schober, Alexander Allerson, Volker Spengler, Macha Méril en Ulli Lommel.

Een niet gemakkelijk te doorgronden drama over menselijke betrekkingen. Dochter Angela nodigt allerlei mensen uit op het landgoed van haar ouders, waarna het gezelschap 'Chinese roulette' speelt. Het scenario is van Fassbinder. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Faustrecht der Freiheit

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rainer Werner Fassbinder, Karlheinz Böhm, Peter Chatel, Adrian Hoven en Christiane Maybach.

'De ondernemer en de loterij-nicht,' grapt een kroegvriend van trotse proleet Fox in Fassbinders melodrama Faustrecht der Freiheit. De kameraadschappelijke sneer dekt de lading van de film perfect, met eindtwintiger Fassbinder zelf in de hoofdrol als schalkse armoedzaaier Fox die na het winnen van de loterij wordt verleid door een erudiete ondernemerszoon. Maar terwijl einzelgänger Fox went aan de liefde en de luxe wordt hij letterlijk en figuurlijk uitgekleed. Een cinematografische topattractie vanwege de combinatie van maatschappelijk engagement, toegankelijke personages en de terloops gepresenteerde herenliefde.

Angst vor der Angst

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulrich Faulhaber, Brigitte Mira, Adrian Hoven en Irm Hermann.

Een vrouw verwacht haar tweede kind en wordt plotseling overvallen door heftige depressies. Haar onverschillige maar viendelijke echtgenoot snapt er niets van en artsen en therapeuten staan machteloos. Valium helpt niet.

1 Berlin-Harlem

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Lothar Lambert en Wolfram Zobus. Met o.a. Conrad Jennings, Claudia Barry, Rainer Werner Fassbinder, Brigitte Mira en Ingrid Caven.

Zwarte Amerikaanse beroepsmilitair besluit na zijn diensttijd in Berlijn te blijven wonen, maar het racisme vliegt hem hier te veel naar de keel. Een bonte, uiterst goedkoop geproduceerde film.

Martha

1974 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Gisela Fackeldey, Adrian Hoven en Barbara Valentin.

Martha (Carstensen) verliest haar vader die haar onderdrukte, en trouwt snel met ingenieur Helmut (Böhm), die zich ontpopt als een sadistische bezitter. Ze probeert te ontvluchten maar haar poging strandt met een auto-ongeluk. Dan, wanneer Martha in een rolstoel zit, is het huwelijk pas perfect. Het huwelijk als vampiergeschiedenis. Scenario van Peter Märthesheimer. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Fontane - Effi Briest

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Wolfgang Schenck, Ulli Lommel, Karlheinz Böhm en Ursula Strätz.

Verfilming van Theodor Fontanes klassieke roman, over de zeventienjarige titelheldin die wordt uitgehuwelijkt aan een twee keer zo oude, stijve hertog. Opgesloten in een web van sociale codes in een Pruisisch milieu ten tijde van Bismarck, zoekt ze haar toevlucht in een gepassioneerde affaire. Een van de meesterwerken uit het roemrijke oeuvre van Fassbinder, die normaal gesproken zijn films in een duizelingwekkend tempo afwerkte - veertig films in vijftien jaar - maar voor dit droomproject maar liefst 58 draaidagen verspreid over twee jaar nodig had.

Angst essen Seele auf

1974 | Drama, Romantiek

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitte Mira, El Hedi ben Salem, Barbara Valentin, Irm Hermann en Karl Scheydt.

De zestigjarige schoonmaakster Emmi ontmoet in een kroeg de veel jongere Marokkaan Ali. De twee eenzame mensen worden verliefd op elkaar en moeten voortaan met de vooroordelen uit hun omgeving leren omgaan. Als het onbegrip van familie en buren minder wordt, wordt het onderlinge onbegrip tussen Emmi en Ali juist groter. Aangrijpend pamflet over de Duitse vreemdelingenhaat met goed spel van Salem en Mira. Tegelijk ook een hommage aan Douglas Sirks melodrama All That Heaven Allows (1955), in Fassbinders kenmerkende, sterke en eigenzinnige filmische vertelstijl.

Welt am Draht

1973 | Sciencefiction, Drama

Duitsland 1973. Sciencefiction van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Klaus Löwitsch, Barbara Valentin, Mascha Rabben, Karl Heinz Vosgerau en Wolfgang Schenck.

Fassbinders voor tv-zender ARD op 16mm gedraaide tweedeler naar de visionaire sf-roman Simulacron-3 van Daniel F. Galouye was zijn tijd ver vooruit. Welt am Draht draait om de experimentele supercomputer Simulacron, die zo'n 8000 mensen in een virtuele werkelijkheid laat leven zonder dat zij zich daarvan zelf bewust zijn. Er komt een scheurtje in het dubieuze wetenschapsproject wanneer de technisch directeur onder schemerige omstandigheden sterft. Helder script, gedreven regie en cast vol karakterspelers brengen het sinistere drama rond identiteit, realiteit en waanzin perfect over. Herverfilmd als The Thirteenth Floor (1999).

Nora Helmer

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Joachim Hansen, Barbara Valentin, Ulli Lommel en Klaus Löwitsch.

Een geactualiseerde verfilming van Hendrik Ibsens emancipatiedrama Nora of het poppenhuis. Nora maakt zich al snel na haar huwelijk los van haar man en van de beslotenheid van haar huwelijk. Een slecht ontvangen Fassbinderdrama waarin hij op zijn bekende manier tekeergaat tegen alles wat burgerlijk is in zijn ogen.

Die Zärtlichkeit der Wölfe

1973 | Horror, Misdaad

Duitsland 1973. Horror van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Jeff Roden, Rainer Werner Fassbinder en Tana Schanzara.

'Schiet toch wat op,' riep Fritz Haarmann tijdens zijn rechtszaak eind 1924, 'ik wil onthoofd worden!' Haarmann kreeg zijn zin en werd in april 1925 onthoofd vanwege de lustmoord op 24 tienerjongens. Kannibalisme en handel in mensenvlees werd niet bewezen. In 'De tederheid van de wolven' verbeeldt Kurt Raab deze 'Vampier van Hannover' als een slinkse deviant die in berooid interbellum-Duitsland onder de neus van de autoriteiten - hij was politie-informant - jarenlang zijn verdorven gang kon gaan. Rainer Werner Fassbinder drukte als producent zijn stempel op de benauwende sfeer van de film.

Wildwechsel

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ruth Drexel, Jörg von Liebenfels, Eva Mattes, Harry Baer en Hanna Schygulla.

Een bewerking van het bekende toneelstuk van Franz Xaver Kroetz (die Fassbinders film een schandaal noemde) over een veertienjarig meisje en een jonge arbeider. Het meisje vraagt de jongen haar vader te vermoorden uit angst voor zijn reactie op haar verhouding met de jongen. Aangrijpend en met precies de juiste melodramatische toon.

Händler der vier Jahreszeiten

1972 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hans Hirschmüller, Irm Hermann, Gusti Kreissl, Andrea Schober en Kurt Raab.

Een perfect melodrama dat de geniale filmerskwaliteiten van Fassbinder aantoont. Een straatventer van groente en fruit wordt gefrustreerd door de kleinburgerlijke verlangens van zijn moeder en bedrogen door zijn vrouw met een knecht, waarna hij zich het graf indrinkt. Een kijk van Fassbinder op het menselijke bestaan die diepe indruk maakt. Het camerawerk is van Dieter Lohmann.

Die Bitteren Tränen der Petra von Kant

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes en Gisela Fackeldey.

Verfilming van Fassbinders gelijknamige toneelstuk over de geslaagde modeontwerpster Petra (Carstensen) die verliefd wordt op de jonge Karin (Schygulla). Voor Petra leidt de verhouding tot een maniakale overgave, waardoor ze compleet ontroostbaar is als Karin haar verlaat. De film toont in vijf aktes een geschakeerd palet van emoties, van verliefdheid tot pure radeloosheid. Meeslepend melodrama over de zwarte kant van de liefde, waarbij hebzucht regeert. De film speelt zich af in één ruimte en kenmerkt zich door origineel camerawerk, wat een fascinerend schouwspel oplevert.

Bremer Freiheit

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulli Lommel, Wolfgang Schenck, Walter Sedlmayer en Kurt Raab.

Een eerbiedwaardige vrouw pleegt een vijftienvoudige moord en wordt in 1831 terechtgesteld. Fassbinder schetst de psychologische en sociale achtergronden: de vrouw is eigenlijk een feministe die geen andere mogelijkheid ziet voor haar bevrijding dan de misdaad. Te gemakkelijke gevolgtrekking.

Whity

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Günther Kaufmann, Ulli Lommel, Harry Baer en Ron Randell.

De neger Whity werkt bij een baas die zijn vader is. Zijn halfbroers en -zusters hebben allemaal wel een mankement. Te navrant geënsceneerd om als een satirische metafoor te kunnen werken. Gefilmd als Fassbinders vijfde hoofdfilm in Spanje. De minste van al zijn films.

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Pioniere in Ingolstadt

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Rudolf Waldemar Brem, Irm Hermann en Klaus Löwitsch.

Marieluise Fleissers toneelstuk, door Fassbinder eerder voor het theater geregisseerd, werd in de filmversie een matte vertoning, echter met een sprankelende rol van Schygulla als dienstmeisje gevangen in een melodrama.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Warum läuft Herr R. Amok?

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler. Met o.a. Kurt Raab, Lilith Ungerer, Harry Baer, Lilo Pempeit en Amadeus Fengler.

Een niet geheel evenwichtig, maar toch erg indrukwekkend betoog over de onmacht van mensen om de vervreemding van hun bestaan in woorden uit te drukken, want daarom vermoordt meneer R., die ogenschijnlijk zo'n rustig en keurig leven leidde, zijn vrouw en kind om vervolgens zelfmoord te plegen. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Rio das Mortes

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Michael König, Katrin Schaake, Lilo Pempeit en Günther Kaufmann.

König en Kaufmann willen naar Peru om er op zoek te gaan naar een Incaschat, maar Schygulla wil liever dat König thuisblijft om met haar te trouwen. Een allerinnemendste film van Fassbinder met veel gave rollen.

Götter der Pest

1970 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Margarethe von Trotta, Günther Kaufmann en Ingrid Caven.

Ex-gevangene beraamt een overval op een supermarkt die verkeerd afloopt door verraad van een geliefde en een ex-geliefde. Zeer fraai camerawerk van Dietrich Lohmann in dit uitstapje naar de Amerikaanse gangsterfilms van jaren veertig.

Die Niklashauser Fart

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Michael König, Rainer Werner Fassbinder, Hanna Schygulla, Margit Carstensen en Franz Maron.

Een messias probeert de boeren in opstand te brengen, maar de laatsten verwachten alleen maar wonderen van hem. Fassbinder heeft er een mengsel van revolutionaire wensen van gemaakt in een leerstuk over de omstandigheden waaronder een revolutie mislukt. Het geheel komt nogal gewild over.

Der Amerikanische Soldat

1970 | Misdaad, Drama

Duitsland 1970. Misdaad van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Karl Scheydt, Elga Sorbas, Margarethe von Trotta, Hark Bohm en Ingrid Caven.

Gangsterfilm volgens Fassbinder-recept: de politie huurt een Amerikaanse beroepsmoordenaar om wat sneller enkele gevallen te kunnen afhandelen. De profdoder wordt uiteraard tenslotte zelf gedood. Een film die sterk aan Godard's PIERROT LE FOU of aan LE PETIT SOLDAT doet denken.

Liebe ist kälter als der Tod

1969 | Drama, Misdaad, Komedie

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ulli Lommel, Hanna Schygulla, Rainer Werner Fassbinder, Hans Hirschmüller en Gisela Otto.

In de eerste film van Fassbinder gaat het om vriendschap en verraad, om alledaagse kleine criminaliteit en de achtergronden hiervan. Pooier Franz wordt gedwongen om lid te worden van een groep gangsters. Hij sluit vriendschap met de spion Bruno die hem in de gaten moet houden. Bruno speelt een dubbelspel en verleidt Joanna, de vriendin van Franz. Als Joanna het vertrouwen in haar nieuwe vriend verliest, verraadt zij de plannen van een nieuwe bankoverval aan de politie.

Katzelmacher

1969 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Rudolf Waldemar Brem, Lilith Ungerer, Harry Baer en Peter Moland.

De verfilming van Fassbinders toneelstuk, in de stijl van Jean-Marie Straub en Jean-Luc Godard, uiterst boeiend toegepast, met geniale regie-invallen en met soms uiterst bijtende teksten. Met deze film begon Fassbinders internationale roem, maar toen was hij al met zijn vierde of vijfde film bezig.