Bill Wallis: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Keep the Aspidistra Flying

1997 | Komedie, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1997. Komedie van Robert Bierman. Met o.a. Richard E. Grant, Julian Wadham, Jim Carter, Harriet Walter en Lesley Vickerage.

Literair getrouwe bewerking van de autobiografische roman 'Keep the Aspidistra Flying' van George Orwell uit 1936. De aspidistra, een kamerplant die gedijt met minimale voeding, symboliseert Gordon Comstock (Grant met zijn typische nerveuze maniertjes) die zijn betrekking bij een reclamebureau opgeeft om zich te wijden aan de poëzie. De resulterende armoedeval doet hij af als louterend en iedere financiële meevaller versterkt zijn pseudo-intellectuele ego. Bierman brengt Orwell's satirische komedie met veel gevoel voor nuance en tijdsbesef in beeld.

Agatha Christie's Poirot: The Underdog

1993 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1993. Mysterie van John Bruce. Met o.a. David Suchet, Hugh Fraser, Pauline Moran, Ann Bell en Adie Allen.

Na een inbraak ontstaat brand in het labo van Lill, waar synthetische rubber wordt ontwikkeld die hij aan de Duitsers wil verkopen. Na de brand neemt hij het dossier mee naar huis. Hij verzamelt ook Belgische bronzen beeldjes en omdat Poirot (Suchet) daarvoor belangstelling heeft komt hij in contact met Hill. Wanneer later Lill wordt vermoord moet Poirot beslissen of het motief politiek of commercieel is. Naar Agatha Christie`s gelijknamig boek (Nederlandse titel: De getergde) gedramatiseerd door Bill Craig, levendig, prettig, met vlotte dialogen. Behoort tot de vijfde reeks van de Suchet-Poirot AGATHA CHRISTIE'S POIROT-verfilmingen.

One Way Out

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1989. Drama van Robert Young. Met o.a. Bob Peck, Denis Lawson, Samantha Bond, Lesley Nightingale en David Swift.

Het leven van een gescheiden echtpaar met kinderen, dat redelijk verliep, raakt ontregeld als de minnaar van de vrouw labiel blijkt te zijn, wat zijn weerslag heeft op haar ex- echtgenoot en hun kinderen. Een eersteklas drama, dat begint als een vlijmscherpe analyse van de problemen die zich na een echtscheiding voordoen, en zich verder op subtiele en enigszins onwaarschijnlijke wijze ontwikkelt tot een soort thriller, zonder de oorspronkelijke doelstelling van het verhaal uit het oog te verliezen. Het uitstekende scenario van Mick Ford wordt versterkt door de prima regie.

War and Remembrance

1988 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1988. Oorlogsfilm van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitcheum, Jane Seymour, Hart Bochner, Victoria Tennant en Polly Bergen.

Minder succesvol, maar toch indrukwekkend vervolg op een miniserie uit 1983, WINDS OF WAR, naar de in 1978 gepubliceerde bestseller van Herman Wouk. Meestal uitgezonden in zeven lange afleveringen, die honderd miljoen dollar kostten. Mitchum kreeg opnieuw de rol van peetvader Pug Henry aangeboden. Hij weigerde eerst, maar stemde toch toe toen George C. Scott voor de rol van Pug in aanmerking kwam. Het verhaal pikt de draad weer op een week na Pearl Harbour, met Mitchum`s twee zonen, Bochner (die Jan-Michael Vincent vervangt) als officier op een onderzee[KA3]er, en Woods (die Ben Murphy vervangt) als piloot bij de marine in de Stille Oceaan waar hun vader met alles en iedereen overhoop ligt. Mitchum`s vrouw, Bergen, knoopt intussen thuis weinig overtuigende verhoudingen aan met allerlei mannen, terwijl hun dochter (nu Hope) nauwelijks in beeld komt. Stone is de vrouw van Woods en zij bewijst dat zij meer in haar mars heeft als actrice dan als fotomodel: een glimp is al merkbaar van de ijskoude feeks die zij in 1992 werd in BASIC INSTINCT. Mitchum`s geliefde Tennant blijft over de hele wereld opduiken in het gezelschap van haar vader, de BBC-oorlogscorrespondent Morley. Seymour (in de plaats van Ali McGraw), als de joodse vrouw van Bochner, verkiest in Itali[KA3]e te blijven aan de zijde van haar Amerikaanse oom, de joodse filosoof Gielgud (in de plaats van John Houseman). Zij belanden, wanneer de oorlog enige tijd voortgeschreden is in een Duits concentratiekamp. De voornaamste tegenspeler is Wallis, een nazi en ex-student van Gielgud. Auschwitz, de Battle of Midway, Hitler en zijn generaals, Duitse SS-officieren in donkere straten en zwarte limousines, Britten die in Singapore tijdens cocktailparty`s de oorlog vergeten, het wordt door de scenarioschrijvers Earl W. Wallace, regisseur Curtis en Herman Wouk zelf, weinig subtiel weergegeven. Mitchum is nooit echt een acteur geweest en hij strompelde nooit eerder sto[KA3]icijnser dan hier over een filmset. Seymour daarentegen steelt met haar trieste grandeur de show, Gielgud is (zoals meestal) gedenkwaardig, Berkoff is Hitler, Topol en Rhys-Davies zijn de enige min of meer geloofwaardige krijgsgevangenen en Bellamy een traditionele president F.D. Roosevelt. Het camerawerk van Dietrich Lohman is uitstekend. Hij maakte dankbaar gebruik van een aantal indrukwekkende massataferelen op zee, bij de Parijse opera, in Leningrad, in concentratiekampen (Theresienstadt, het 'joodse paradijs' in Tsjechoslowakije, werd in Joegoslavië voor de film heropgebouwd) en bij de oorlog in Noord-Afrika. Aan dit alles werkten duizenden figuranten mee en om het geheel een authentiek tintje te geven zorgde Curtis voor oorlogsjournaals en andere filmfragmenten uit die periode.

The Canterville Ghost

1986 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1986. Komedie van Paul Bogart. Met o.a. John Gielgud, Ted Wass, Andrea Marcovicci, Alyssa Milano en Harold Innocent.

Herverfilming van de gelijknamige prent (toen met Charles Laughton) uit 1944. Gielgud geeft als adellijk 17e eeuws spook, dat slechts bevrijd kan worden als een van zijn nakomelingen een heldendaad verricht, een fraaie rol weg, maar de film is lang zo eng niet als zijn illustere voorganger. De neutrale aanpak is opzettelijk gedaan om de film zo als avondvullend tv-voer voor de gehele familie geschikt te maken. Het scenario waaraan Sue Grafton, schrijfster van mystery-verhalen, meeschreef wijkt nogal af van de oorspronkelijke novelle van Oscar Wilde en dat komt het geheel ook niet ten goede. Milano is het dappere nazaatje. Desondanks aardig tijdverdrijf.