Joana Azevedo

Acteur

Joana Azevedo is acteur.
Er zijn 2 films gevonden.

As bodas de Deus

1999 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk/Portugal 1999. Komedie van João César Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Joana Azevedo, Rita Durão, José Airosa en Manuela De Freitas.

Te laat, te lang, niet grappig en onerotisch na COMEDIA DE DEUS (1995). Te veel dialoog, slapstick die nergens op slaat, een ijdelheidsproject van Monteiro met zichzelf weer in de hoofdrol als Jo[KA6]ao de Deus, die van gods boodschapper in militair uniform (Cintra) een koffer vol dollars krijgt, en het mag besteden aan Elena Gombrowicz (Azevedo). Tijdens een operavoorstelling begint het voorspel en zien we de blote borsten van de rolverdeling. Daar blijft het bij. Na twintig minuten is het niet meer uit te houden en wie een uur blijft zitten, is dapper. Natuurlijk zijn er mensen die deze schepping van Monteiro als een meesterwerk beschouwen - ze zien hem als de reïncarnatie van Jacques Tati of Woody Allen, maar die zijn op de vingers van één hand na te tellen. Het scenario is van regisseur Monteiro. Het camerawerk van Mário Barroso is verschrikkelijk mooi, maar de film is daardoor toch geen bioscoopkaartje waard, maar wel onze waardering, die anders nog veel lager zou zijn uitgevallen.

Le bassin de J.W.

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk/Portugal 1997. Komedie van João César Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Hughes Quester, Pierre Clémenti, Joana Azevedo en Graziella Delerm.

De film begint met een sc[KA2]ene op de b[KA3]uhne van een schouwburg. God (Monteiro) en Lucifer (Quester) staan erop en hebben de wereld samen opgedeeld. De mens moet er genoegen mee nemen, of hij wil of niet. Lucifer indroduceert de twistappel. De mensen vragen zich af wie ze nu moeten volgen. Henrique (Monteiro) wil in de voetsporen van John Wayne treden. Jean (Quester) probeert Henrique te begrijpen. Als het doek gevallen is, is er een nazit voor de troep. De twee hoofdrollen worden door een dramaturg, een zekere Henrique (Cl[KA1]ementi), voorgesteld aan Ariane (Azevedo) en gevraagd mee te doen in een nieuw stuk. Tijdens de repetities komen Jean en Ariane nader tot elkaar. Door de afwezigheid van Henrique echter, ziet Jean Ariane slechts op de monitoren, en het blijkt dat ze getrouwd is met de eerste Henrique. In walging keert Jean zich van Ariane en zoekt troost bij Marianne, de vrouw van de tweede Henrique. Door het rollenspel met echte rollen weet de kijker niet goed, waar hij aan toe is, en heeft hij er moeite mee om een mening te vormen over de boodschap van het stuk. Daarbij komt ook nog dat het scenario van de regisseur slechts zijdelings gaat over het bekken van John Wayne, hetgeen door de titel wordt gesuggereerd. De regisseur heeft zich bediend van sc[KA2]ene`s met decors (zodat het dichtbij het toneel staat), vaste camera's en strooit in de dialogen met citaten uit de literatuur, waardoor het geheel niet alleen zeer moeijlijk is om te volgen, maar ongenietbaar wordt. Dit quasi intellectuele gedoe laat je niet eens in slaap dommelen, want daarvoor is het veel te pretentieus. Origineel is het wel, maar het vindt uitsluitend genade bij de onvoorwaardelijke volgelingen van Monteiro. Zonde van het geld van de Portugese en Europese belastingbetaler. Het camerawerk is van Mário Barroso. Ook bekend als: LE BASSIN D'ARIANE, LE BASSIN DE JOHN WAYNE, THE HIPS OF J.W., JOHN WAYNE'S PELVIS en THE PELVIS OF JOHN WAYNE.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Joana Azevedo op televisie komt.

Reageer