Frank Beyer

Regisseur, Acteur, Scenarist

Frank Beyer is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 21 films gevonden.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

Abgehauen

1998 | Drama, Biografie

Duitsland 1998. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Peter Lohmeyer, Karoline Eichhorn, Peter Donath, Ann-Kathrin Kramer en Uwe Kockisch.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Der Hauptmann von Köpenick

1997 |

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1997. Frank Beyer. Met o.a. Harald Juhnke, Udo Samel, Elisabeth Trissenaar, Hermann Beyer en Katharina Thalbach.

Derde bewerking, deze keer als tv-film, van het beroemde toneelstuk van Carl Zuckmayer uit 1931 dat de draak steekt met het Pruisische militairisme en de Duitse bureaucratie. Men heeft geprobeerd om de onvergetelijke rol van de populaire Heinz Rühmann als pechvogel Wilhelm Voigt, de vijftig-jarige schoenlapper, die zich er doorheen bluft als de Kapitein von Köpenick door Juhnke te laten evenaren. Werkloze Voigt, die meer tijd achter de tralies had doorgebracht dan ervoor wegens onbenullige vergrijpen die buitengewoon streng gestraft werden, wil een paspoort, waarmee hij reizen kan en gaan werken. Het lukt hem niet en na de dood van de zestien-jarige Lieschen, raakt hij diep getroffen, maar neemt een koen besluit. Hij koopt het uniform van een kapitein van het Pruisische leger en moeiteloos verzamelt hij een compagnie, waarmee hij het stadhuis van Köpenick bezet en de gemeentekas in beslag neemt. Hij wil de kas pas teruggeven, als hij een paspoort krijgt, maar de autoriteiten laten niet met zich spotten. Mooi verzorgde film en Juhnke wordt gesteund door een cast van formaat. Scenario van Wolfgang Kohlhaase. Productie van de Duitse openbare omroepen, waaraan ook publieke omroepen uit Zwitserland en Oostenrijk meededen.

DEFA - Gebremste Gegenwart

1996 | Documentaire

Duitsland 1996. Documentaire van Knut Elstermann. Met o.a. Christine Mückenberger, Wolfgang Staudte, Kurt Mätzig, Wolfgang Kohlhaase en Jochen Mückenberger.

In Potsdam, Babelsberg, nabij Berlijn staat een van de meest legendarische Europese filmstudio's. Hij werd in 1946 opgericht als een Duits-Russische studio waar prestige-producties gedraaid zouden worden. DEFA werd al vlug synoniem voor de Oost-Duitse film. De eerste film die er gedraaid werd was DIE MÖRDER SIND UNTER UNS van Wolfgang Staudte, een anti-fascistisch meesterwerk, maar al vlug zou het communisme er meer en meer de stempel op drukken. Toch ontstonden er nog verschillende meesterwerken ondanks de partij-doctrinatie. Na de val van de muur werden de DEFA-studio's geprivatiseerd en nu varen de nieuwe DEFA-studio's, o.l.v. Volker Schlöndorff resoluut een Europese koers. Verschillende mensen die er werkten, o.a. Staudte en Beyer, vertellen over hun wedervaren. Bovendien werd de documentaire geïllustreerd met tientallen filmfragmenten. Elsterman schreef het scenario, met als ondertitel Die DDR im Spiegel ihrer Filme. Commentaar werd ingesproken door Frank Arnold. Maik Wieland monteerde. Achter de camera stonden Hans- Jürgen Leikauf en Thomas Zahn.

Nikolaikirche

1995 |

Duitsland 1995. Frank Beyer. Met o.a. Barbara Auer, Ulrich Matthes, Annemone Haase-Wolf, Günter Naumann en Daniel Minetti.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Wenn alle Deutschen schlafen

1994 | Oorlogsfilm

Duitsland 1994. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Benjamin Kaatz, Robin Timptner, Ilja Smolianski, Maria-Elisabeth Schwarz en Christiane Hagedorn.

Polen 1942, tijdens WO II. Joodse gezinnen worden opgepakt. In afwachting van hun deportatie naar Auschwitz worden ze ondergebracht in het getto van Lintzmannstadt. Marek (Kaatz) en Iztek (Timptner), twee kinderen, besluiten er op een nacht vandoor te gaan om het speelgoed te halen dat ze thuis moesten achterlaten. Ze sluipen door de donkere straten van het getto maar een muur vormt een onneembare barricade. Aangrijpend drama over kinderlijke onschuld in een desperate situatie. Toch maakt het slot van de film op symbolische wijze een toespeling op een greintje hoop. Een oorlogsparabel die de vergelijking kan doorstaan met JEUX INTERDITS. Geschreven door Jurek Becker, naar zijn roman Die Mauer en in beeld gebracht door Peter Ziesche. Commentaar wordt gesproken door Jürgen Hentsch.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Das letzte U-Boot

1992 | Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Verenigde Staten/Japan/Duitsland 1992. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Ulrich Mühe, Ulrich Tukur, Kaoru Kobayashi, Goro Ohashi en Manfred Zapatka.

In april 1945 probeert een Duitse onderzee[KA3]er met geheimen van de atoombom te vertrekken vanaf Kristiansand in Noorwegen naar Japan, dat nog niet zoals Duitsland vlak voor de nederlaag staat. Aan boord bevinden zich vogels van diverse pluimage met tegengestelde belangen: twee Japanse officieren (Kobayashi en Ohashi), die uit zijn op de nieuwe, vernietigende technologie, een Duitse generaal (Habich), die als militaire attach[KA1]e naar Tokio moet en eigenlijk behoorde tot de groep van Stauffenberg, die een putsch tegen Hitler probeerden en een fanatieke nazi (Zapatka), die verraders wil opruimen. Dit selecte gezelschap staat onder bevel van onderzeeboot-kapitein Gerber, die als de capitulatie bekend wordt nog maar één doel heeft: zijn bemanning veilig thuis krijgen. Onderwijl worden zij onder vuur genomen door een Engelse en Amerikaanse onderzeebootjager. Goed gespeeld met de claustrofobie van DAS BOOT en Sartre's Huis Clos. Gebaseerd op een ware gebeurtenis in de nadagen van WO II. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Witold Sobocinski.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Der Bruch

1989 | Misdaad, Komedie

Duitsland/DDDE 1989. Misdaad van Frank Beyer. Met o.a. Götz George, Rolf Hoppe, Otto Sander, Hermann Beyer en Gerhard Hähndel.

'Wij zullen deze grote verteller missen,' sprak Duitse cultuurminister Neumann na het bericht dat regisseur Frank Beyer op 1 oktober 2006 was overleden. Beyer maakte naam met films in en over de DDR. Der Bruch speelt in de Russische sector van verslagen Berlijn in 1946. Drie mannen - een beroepsdief, een kelner en een brandkastkraker - hebben genoeg van de armoede en besluiten samen de kluis van de spoorwegen te kraken. De klus loopt gesmeerd totdat een jaloerse vrouw een deel van de buit opeist. Bovendien hebben de dienstdoende politierechercheur en de kluiskraker elkaar eerder gezien, in de gevangenis. Een interessante film met een gedegen tijdsbeeld.

Der Aufenthalt

1983 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1983. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Sylvester Groth, Fred Düren, Klaus Piontek en Matthias Günther.

Harde, pessimistische film gebaseerd op feiten. Op 19-jarige leeftijd wordt de schrijver Hermann Kant gevangengenomen door oprukkende Russische troepen aan het Oostfront. Bij vergissing wordt hij aangezien voor een nazi-beul en door Poolse ondervragers in een speciale gevangenis voor oorlogsmisdadigers gefolterd. Ook zijn medegevangenen willen hem zien bekennen alvorens ze hem in hun midden aanvaarden. De afstandelijkheid van de regie doet afbreuk aan de potentiële impact van de film. De vertolking van Groth is ook niet altijd overtuigend.

Bockshorn

1983 | Komedie

DDDE 1983. Komedie van Frank Beyer. Met o.a. Jeff Dominiak, Bert Löper, Djoko Rosic en Dieter Montag.

Twee verschoppelingen, Mick en Sauly, lopen elkaar toevallig tegen het lijf. De half-volwassen Mick nemt de kleine Sauly op sleeptouw en samen gaan ze op zoek naar het paradijselijke Botnango, een dorpje aan zee. Ze ontmoeten Landolfo, die Sauly op de mouw speldt dat hij zijn beschermengel gestolen heeft. Deze raakt hierdoor van streek en samen met Mick beleeft hij allerlei avonturen op zoek naar zijn engelbewaarder.

Geschlossene Gesellschaft

1978 | Drama

DDDE 1978. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Jutta Hoffmann, Armin Müller-Stahl, Sigfrit Steiner en Walter Plathe.

Een jong gezin (vader, moeder en zoontje) in een ver afgelegen vakantiehuisje vormen de handeling, die door de regisseur wordt benut om hun depressies en levenscrises voor het voetlicht te halen. Hun gevoelens (ook jegens elkaar) zijn symbolisch voor de kritiek op de DDR-maatschappij die na het tv- debuut door de autoriteiten goed begrepen werd en prompt veroorzaakten dat de film naar de planken verbannen werd, waar hij elf jaar bleef liggen tot de omwenteling van 1989 en in de postrevolutionaire hausse van films uit de kast kwam. Deze kritiek was allang bekend, de hoofdrolspelers zaten al lang hoog en droog in het Westen en niemand zit op de film te wachten.

Jakob der Lügner

1974 | Drama

DDDE 1974. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Vlastimil Brodský, Erwin Geschonnek, Henry Hübchen, Manuela Simon en Blanche Kommerell.

Jacob Heym, een jood uit het getto, hoort toevallig op een Duits politiebureau het radiobericht dat de Russen in aantocht zijn. Aan de hand van zijn leugen (dat hij zelf een radio heeft) wordt de hele ellende van de joden verteld. Het gegeven is te mager en te oppervlakkig om echt te kunnen boeien of te ontroeren. Losjes gebaseerd op het veel betere boek van Jurek Becker. Het camerawerk is van Günther Marczinkowsky.

Spur der Steine

1966 | Komedie

DDDE 1966. Komedie van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Manfred Krug, Krystyna Stypulkowska, Eberhard Esche, Johannes Wieke en Walter Richter-Reimick.

Een vervelende, satirisch bedoelde film over chaotische toestanden in de Oostduitse bouwvak, inclusief veel partijgeleuter en een wulpse vrouwelijke ingenieur. Hoewel de langdradige film noch kritisch noch kluchtig is, werd hij door het humorloze regime kort na de première in de bioscopen voor 23 jaar naar de plank verbannen. Aangezien een verbanning nog geen rechtvaardiging is voor artistiek meesterschap, had hij daar gerust kunnen blijven liggen. Scenario van regisseur Beyer en Karl-Georg Egel naar de roman van Erik Neutsch. Camerawerk van Günter Marczinkowsky.

Nackt unter Wölfen

1963 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1963. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Erwin Geschonneck, Armin Mueller-Stahl, Krystyn Wójcik, Fred Delmare en Viktor Awdjuschko.

West-Duitsland hield zich na WO II lang stil wat betreft boeken en films over de nazitijd. Bij de Oosterburen gebeurde meer, met het verslagen fascisme als leidmotief. Nackt unter Wölfen, een boekverfilming gebaseerd op feiten, is zo'n DDR-propagandawerk. Het boek (1958) was verplichte schoolstof in de DDR, en verhaalt net als de film over 'Buchenwald-kind' Stefan Zweig, die als kleuter het concentratiekamp wist te overleven. Een geslaagde, cinematografisch en historisch relevante film. In 2014 werd een nieuwe versie geschoten door de Duitse publieke omroep, om de nazi-geschiedenis 'toegankelijk te maken voor een nieuwe generatie'.

Karbid und Sauerampfer

1963 | Komedie, Romantiek, Drama

DDDE/Duitsland 1963. Komedie van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Erwin Geschonneck, Marita Böhme, Manja Behrens, Margot Busse en Kurt Raekelmann.

Mei 1945. Dresden kort na de onvoorwaardelijke capitulatie. De arbeiders besluiten hun fabriek weer aan de gang te krijgen. De fabriek heeft ongeschonden het bombardement doorstaan. Hiervoor moeten zeven vaten carbid opgehaald worden in Wittenberg, de stad waar Maarten Luther zijn 96 stellingen op de kerkdeur spijkerde. De keuze valt op de jonge, ongetrouwde Kalle (Geschonneck) omdat zijn zwager in Wittenberg in de carbidfrabriek werkt en omdat Kalle vegetari[KA3]er is zodat hij zich met langs de kant van de weg groeiende zuring kan voeden, want er was letterlijk aan alles gebrek in die meidagen. Het lukt Kalle om te voet en met liften Wittenberg te bereiken en zeven vaten te regelen. De terugweg wordt een moeizame tocht met aanvaringen met Russische militairen en Amerikaanse patrouilles op de Elbe. Tenslotte arriveert Kalle met slechts twee vaten, en de vrouw van zijn leven. Bijna twintig jaar na afloop van WO II (1939-45) liet men in de DDR op luchtige wijze in een vermakelijke film zien, dat vadertje Honeckers paradijs voor arbeiders en boeren niet zomaar is ontstaan. De spelprestaties zijn heel behoorlijk. Het scenario is van regisseur Beyer en Frank Oliva. Het camerawerk is van Günter Marczinkowski.

Königskinder

1962 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

DDDE/Duitsland 1962. Drama van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Annekathrin Bürger, Armin Mueller-Stahl, Ulrich Thein, Marga Legal en Charlotte Küter.

Ergerlijke partijpolitieke film over communistische heldenverering, die probeert een begripvolle brug naar het fascistische nazi-verleden te slaan. Deze dubieuze weergave van de geschiedenis is alleen nog maar interessant vanwege Mueller- Stahl in de medehoofdrol en om een rolletje van Krug als legerkapitein. Magdalena Seifert (B[KA3]urger, prima donna met de zegen van de SED) en Michael Mertens (Mueller-Stahl) zijn in de eerste plaats communistische activisten tijdens het nazi-regime en in de tweede plaats elkaars geliefden. Michael wordt opgepakt en krijgt vijftien jaar wegens staatsvijandelijke activiteiten en belandt als de oorlog met Rusland is uitgebroken in een strafcompagnie aan het front. Magdalena neemt na zijn arrestatie - uiteraard - zijn plaats in, maar kan het vege lijf redden dankzij jeugdvriend J[KA3]urgen Bieneck (Thein), die bij de SA zit. Aan het front komen onderofficier Jürgen en soldaat Michael elkaar tegen. Ze hebben maar één ding in het hoofd: overlopen naar de vijand, de Russen. In zijn binnenste hoopt Michael zó weer bij Magdalena te komen. Ook al zat je in de Wehrmacht van de nazi's, die zich aan oorlogsmisdrijven hebben schuldig gemaakt, dan was je dilemma toch het in de steek laten van je strijdmakkers, desertie, waarop in oorlogshandelingen altijd de doodstraf staat. Deze morele tweestrijd bestond niet in het paradijs voor boeren en arbeiders van murenbouwer vadertje Honecker. Het scenario van Edith Gorrish en Walter Gorrish gaat niet over dit ethische probleem, maar bevat gewoon een dubbele moraal. Het camerawerk is van Günter Marczinkowsky en Karl Drömmer. Mono.

Fünf Patronenhülsen

1960 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE 1960. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Erwin Geschonneck, Ulrich Thein, Ernst Georg Schwill, Günter Naumann en Ernst Busch.

Patrouille soldaten krijgt in de Spaanse burgeroorlog vijf patroonhulzen waarin een stukje van de weg zit naar de eigen linies. Op één uitzondering na bereikt de patrouille het doel. Spannende, politiek geladen film.

Zwei Mütter

1957 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE 1957. Drama van Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Helga Göring, Françoise Spira, Wilhelm Koch-Hooge, Ruth Wacker en Kurt Oligmüller.

Een Française, die vanwege de arbeidsinzet naar Duitsland gehaald is en een Duitse vrouw, bevallen beiden in een kliniek van een kind. Tijdens een bombardement komt het kind van de Duitse vrouw om, die het weet te verwisselen met dat van de Française. De vroedvrouw en tevens echtgenote van de toeziend geneesheer is op de hoogte van de wanhoopsdaad maar houdt haar mond. Een vreemdelinge uit een bezet land is een tweederangs burger, en de vrouw slaagt er niet in haar vertwijfeling duidelijk te maken. Als zij na de oorlog in 1947 terugkomt, stuit zij op de botheid van de Amerikaanse militaire overheid. Een hartverscheurend drama dat mank gaat aan het algehele gebrek aan artistiek vermogen en op belachelijke wijze Amerikanen ongenuanceerd doet voorkomen. Dat laatste hing samen met de Koude Oorlog en de officiële richtlijnen, waaraan de regisseur zich vol overtuiging hield.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Frank Beyer op televisie komt.

Reageer