Bernhard Minetti: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Thea und Nat

1992 | Thriller

Duitsland​/​​Oostenrijk 1992. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Corinna Harfouch, Helmut Berger, Sabine Kaack, Michael Greiling en Charlotte Schwab.

Als het huwelijk tussen Thea (Harfouch) en Nat (Berger) op de klippen dreigt te lopen doordat Thea er vandoor wil gaan, krijgt Nat een heel naar ongeluk: dwarslaesie. Thea voelt zich schuldig en laat Nat niet in de steek. Nat verzoent zich snel met zijn lot - wellicht te snel. Wat allang niet meer boterde, wordt toch geen succes, maar ze zijn nu van elkaar afhankelijk. Als Thea er toch vandoor gaat, blijft Nats toestand haar achtervolgen. Bij Thea rijst het vermoeden dat Nat simuleert. Ze wil hem ontmaskeren, maar staat daarbij de nodige angst uit: het kan dodelijk aflopen. Het scenario van regisseuse Grosse en Susanne Schneider kan toch niet helemaal boeien en ondanks de competente hoofdrollen is deze tv-suspensefilm maar gedeeltelijk geslaagd, want het duurt allemaal te lang. Camerawerk van Klaus Eichhammer.

Wir - Zwei

1970 | Romantiek

Duitsland 1970. Romantiek van Ulrich Schamoni. Met o.a. Sabine Sinjen, Christoph Bantzer, Ulrich Schamoni, Blandine Ebinger en Bernhard Minetti.

De ironie van de romantiek van een kalverliefde op gevatte wijze in beeld gebracht. Sinjen ontmoet jeugdliefde Bantzer en ze doen wat ze toen hadden willen doen, maar Sinjens man Schamoni mag er niets van merken.

Die Rothschilds

1940 | Drama, Historische film

Duitsland 1940. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Carl Kuhlmann, Hilde Weißner, Gisela Uhlen, Erich Ponto en Herbert Hübner.

Deze anti-semitische film schildert de opkomst van de familie Rothschild gezien vanuit het nazi-standpunt. De oude Mayer Amschel Rothschild uit Frankfurt stuurt zijn zoon Nathan (Kuhlmann) naar London, die carri[KA2]ere in het bankwezen maakt. Tijdens de slag om Waterloo (1815) zou Nathan het bericht verspreid hebben dat Napoleon gewonnen had. Kort daarop zou hij gebruik gemaakt hebben van de paniek die daardoor op de beurs heerste om een gigantisch vermogen bijeen te verdienen. Dat zou het begin geweest zijn van de bloei van de Rothschild-banken in Europa. De opzettelijk foutieve berichtgeving over Napoleon's vermeende zege bij Waterloo berust op een onjuist historisch gegeven. Nathan Rothschild was door inspanning en goede organisatie eerder op de hoogte van de geallieerde overwinning, dan de Engelsen, die op dat moment allen nog maar beschikten over een verwarrend, weliswaar juist maar achterhaald bericht van de Engelse nederlaag bij Quatre-Bras. Toen Nathan Rothschild de Engelse regering van via Lord Catlereagh op de hoogte wilde stellen, werden vader Nathan en zoon Benjamin hooghartig de deur gewezen door diens butler met de mededeling dat 'his lordship nog sliep'. Nathan spoedde zich naar de beurs en kocht tegen een lage koers zo veel mogelijk staatsobligaties op als hij maar kon. In deze film echter wordt het onjuist historische feit gebruikt om de meest kwalijke joodse karikaturen tentoon te stellen. In hetzelfde jaar gemaakt als JUD SŸSS doch in deze film ontbreekt ook nog de dramatische spanning. Er wordt teveel geleuterd en hij is verschrikkelijk saai. De vertoning is in Duitsland nog steeds verboden. En terecht.

Die Frau ohne Vergangenheit

1939 | Drama, Misdaad

Duitsland 1939. Drama van Nunzio Malasomma. Met o.a. Charles Klein, Sybille Schmitz, Albrecht Schoenhals, Maria von Tasnady en Hans Leibelt.

Een onbekende vrouw, die door een verkeersongeluk haar geheugen kwijt is (Schmitz), wordt door de arts Dr. Entrupp (Schoenhals) medisch begeleid. De twee vatten een steeds groter wordende genegenheid voor elkaar op, hoewel de arts met een ander (Tasnady) verloofd is. De onbekende wordt er in het verloop van de film van verdacht, medeplichtige van een misdadiger te zijn. Ze doet een zelfmoordpoging, maar wordt door Dr. Entrupp gered. Een happy end. De overtuigingskracht van het spel van vooral Sybille Schmitz wint het van het al te clichématige sensatieverhaal.

Der Ewige Quell

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Eugen Klöpfer, Bernhard Minetti, Lina Carstens en Carl Wery.

Een door de goudkoorts bezeten boer brengt zijn bedrijf tot op de rand van de afgrond. Dank zij zijn vrouw en zijn zoon komt hij net op tijd tot bezinning. Dit boerendrama wordt vooral door Klöpfer gedragen.

Geheimzeichen LB 17

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hilde Weißner, Otto Wernicke, Bernhard Minetti en René Deltgen.

Een denkbeeldige staat wordt door rebellen bedreigd. Politieman Terno (Birgel) infiltreert in hun gelederen. Hij weet op die manier de samenzweerders (Deltgen en Minetti) te ontmaskeren en hun leider (Loos) te arresteren. Manja, de vroegere geliefde van Terno, kiest net op tijd de goede kant. Een spannende avonturenfilm die, mede door de uitstekende regie en de goede rolbezetting, indertijd zeer populair was. Birgel, de lieveling van het publiek, had natuurlijk een groot aandeel in dat succes.

Am seidenen Faden

1938 |

Duitsland 1938. Robert A. Stemmle. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Carl Kuhlmann, Bernhard Minetti en Erich Ponto.

De film speelt in Duitsland in de moeilijke jaren vlak na WO I. Veteraan Richard (Fritsch) wil met behulp van een uitvinder (Minetti) kunstzijde gaan fabriceren. O.W.`er Kuhlmann probeert dit op alle manieren te verhinderen. Zelfs als zijn dochter Lissy (Nagy) trouwt met Richard, zet hij de strijd voort. Als de fabriek met sluiting wordt bedreigd, nemen de arbeiders het op voor Richard. De plannen van Lissy's vader lijden schipbreuk, ondanks zijn niets-ontziende optreden. Een goed gemaakt tijdsbeeld, een aanklacht tegen het internationale speculeren in de Republiek van Weimar. Ongetwijfeld een propagandafilm uit de nazi-tijd, maar wel goed gemaakt.

Alarm in Peking

1937 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Avonturenfilm van Herbert Selpin. Met o.a. Gustav Fröhlich, Leny Marenbach, Bernhard Minetti, Peter Voß en Herbert Hübner.

China, 1900: de Bokseropstand. De Europeanen in Peking's ambassadewijk verdedigen zich net zolang tegen de Chinezen, tot er hulp van buiten komt. De film wil laten zien dat een vastberaden gemeenschap van zeer verschillende mensen, landen en volkeren het kan opnemen tegen iedere tegenstander, al is hij ook wat aantal betreft in de meerderheid. Jammer genoeg wordt er niet ingegaan op de oorzaak van de opstand tegen de koloniale heersers, voor de rest is de film bijzonder waarheidsgetrouw. De strekking is dat landen best kunnen samenwerken, als ze willen. Gek genoeg is de film in Duitsland tot op de dag van vandaag verboden. Het is een spannende avonturen- en oorlogsfilm uit de koloniale tijd, niets meer en niets minder.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Les frères Karamazoff

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Fédor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Ozep`s Franse filmversie van de roman van F.M. Dostojewski [KL]De gebroeders Karamasow[KLE]. Dimitri (Kortner) wordt verliefd op Grouschenka (Sten) zonder dat hij beseft dat zij de maîtresse van zijn vader is. Later wordt deze vermoord en Dimitri wordt ervan beschuldigd en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Grouschenka volgt hem. Deze film werd vrijwel tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER MÖRDER DIMITRI KARAMASOFF met dezelfde hoofdrollen, maar verdere een andere cast. Het sterke scenario is van Leonhard Frank, Victor Trivas en regisseur Ozep en de dialogen zijn van Paul d'Estournelles de Constant. Het camerawerk is van Nicolas Farkas. Geldt met de Duitse versie die 10m langer is, als een klassieker.

Der Mörder Dimitri Karamasoff

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Een van de vele filmbewerkingen van Dostojewski`s roman [KL]De gebroeders Karamasow[KLE] over Dimitri`s (Kortner) neigingen tot moord op zijn vader (Pohl) vanwege zijn vrouw Groesjenka (Sten). Dimitri wordt naar Siberi[KA3]e gestuurd, ook al heeft de knecht Smerdjanow (Rasp) uit hebzucht de moord uiteindelijk begaan. Ditmaal een erg knap scenario van Leonhard Frank en Victor Trivas, maar ook het camerawerk van Friedl Behn- Grund en de regie zijn van hoog niveau, en wordt gerekend tot de vroege klassieke Duitse geluidsfilm. Regisseur Ozep is een Rus.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.