Sona MacDonald: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Tatort - Große Liebe

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manuel Siebenmann. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Uwe Bohm, Juliane Köhler en Sona MacDonald.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Der Mann auf der Bettkante

1995 | Komedie, Erotiek

Duitsland 1995. Komedie van Christoph Eichhorn. Met o.a. Götz George, Constanze Engelbrecht, Roland Renner, Dieter Montag en Michael Gwisdeck.

Souteneur George kent sensatiejournalist Gwisdek. Zij ontmoeten Gwisdek`s collega Engelbrecht in een restaurant, die getrouwd is met saaie arts Renner. George is onder de indruk van Engelbrecht. Hij belooft Gwisdek DM 100.000 als hij een ontmoeting met haar arrangeert zodat hij met haar tussen de lakens kan duiken; bovendien krijgt Engelbrecht ook nog eens DM 100.000 van hem. Gwisdeck bedenkt een serie reportages over seks en stelt voor dat Engelbrecht die moet gaan schrijven. Hij geeft haar de raad te beginnen met een interview met pooier George. De list slaagt en George betaalt de niets vermoedende Engelbrecht na de nacht de honderdduizend. Aanvankelijk weigert zij het geld, maar kan het tenslotte gebruiken voor een nieuw medisch apparaat in de praktijk van haar man. Onderwijl schrijft zij de serie artikelen die een groot succes zijn bij de lezers. George helpt haar en van het een komt het ander. Vrolijke klucht, vlot bewerkt voor de tv; de 56-jarige G[KA3]otz is lekker ordinair, wellicht wat oud voor zijn rol, maar de 43-jarige Engelbrecht zit goed in haar (naakte) huid. Naar de gelijknamige roman van Evelyn Holst, die ook het scenario schreef.

Peter und Paul

1993 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1993. Komedie van Heidi Pils en Heide Pils. Met o.a. Helmut Fischer, Hans Clarin, Ilse Neubauer, Ernst Cohen en Hans Brenner.

Fischer werd in eigen land een soort cult-acteur door o.a. een reeks TATORT-films en filmserie MONACO FRANZ DER EWIGE STANZ. Hij speelt hier in een pilot voor een luchtige serie. Hij is burgemeester Peter Elfinger van een Beiers dorpje en brengt de gemoederen in beweging als hij na een vakantie met veel fanfare arriveert op het station met een weelderige minnares, Sabine Meyer (MacDonald), aan zijn zijde. Dit valt niet in de smaak bij de bewoners en zijn familie. Zijn collega Paul Schneck (Clarin) zet een val voor de schone Sabine, maar zoals het spreekwoord gaat, wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Deze film is een kruising tussen luide klucht en heitmatfilm. Buiten Beieren krijgt de film toch maar weinig bijval. Fischer overleed op 71-jarige leeftijd in 1997 aan kanker.

Ediths Tagebuch

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Angela Winkler, Vadim Glowna, Leopold von Verschuer, Hans Madin en Irm Herrmann.

Edith, een gevoelige en ge[KA3]engageerde vrouw, kan de ellende waarmee ze in haar leven wordt geconfronteerd steeds slechter aan. Ze vlucht in de fantasiewereld van haar dagboek. Opname in een psychiatrische inrichting dreigt. Verfilming van de gelijknamige roman van Patricia Highsmith (door regisseur Geissendörfer tot scenario bewerkt), maar er is minder genuanceerde karaktertekening dan in het boek. Toch een indringende film, vooral dankzij het spel van Winkler. Camerawerk van Michael Ballhaus.