Eugen York: regie.
Er zijn 12 films gevonden.

Das Gesetz des Clans

1977 | Misdaad

Duitsland 1977. Misdaad van Eugen York. Met o.a. Horst Frank, Gert Fröbe, Heidi Brühl, Hellmut Lange en Ulrich Beiger.

De Clan, een groep hoteleigenaars, controleert op Ibiza de (criminele) zaken. Maar Clanlid Pepe raakt gevangen tussen zijn privébelangen en die van de Clan. Een gangsterfilm die ondanks de goede rolbezetting middelmatig blijft.

Gräfin Mariza

1974 | Muziek

Duitsland 1974. Muziek van Eugen York. Met o.a. Erzsébet Házy, René Kollo, Dagmar Koller, Kurt Huemer en Benno Kusche.

Een arme graaf werkt onder een andere naam als rentmeester op het landgoed van de grillige gravin Mariza, die na vele misverstanden zijn vrouw wordt. De in 1982 overleden Hongaarse sopraan Házy en een aantal excellente collega's doen Kálmáns muziek alle recht wedervaren in deze tv-verfilming.

Sechs Stunden Angst

1964 | Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Thriller van Eugen York. Met o.a. Alexander Kerst, Eberhard Krug, Kunibert G. Gensichen, Wera Frydtberg en Paul Dahlke.

Een zeer spannend drama dat zich afspeelt aan boord van een vliegtuig van de Canadian Atlantic Airways van Parijs naar Montreal. Het vliegtuig bevindt zich met 31 passagiers boven de Atlantische Oceaan en is het point of no return voorbij. Dan hoort de directeur van het vliegveld in Parijs via een anoniem telefoontje dat er een tijdbom aan boord is. Terwijl commissaris Bignon (Dahlke) systematisch de passagierslijst afgaat en een daderprofiel probeert op te stellen, breekt er aan boord paniek uit en is er een hartpatiënte die medische hulp nodig heeft. Het radiocontact verloopt gebrekkig en de bom moet tijdig worden gevonden om hem met behulp van een deskundige via de radio onschadelijk maken. Als de zaak uitzichtsloos lijkt, komt er opnieuw een telefoontje. De commissaris zoekt naar de naald in de hooiberg en vindt hem. Een uitstekende acteerprestatie van Dahlke, maar de film doet zwaar verouderd aan. Het zenuwslopende scenario is van Gerhard Biller.

Der Mann im Strom

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gina Albert, Jochen Brockmann, Helmut Schmid en Hans Nielsen.

Een verfilming van Siegfried Lenz' roman over een duiker die zijn leeftijd vervalst om maar met zijn werk door te kunnen gaan. Een erg aardig en aangrijpend Albers-drama, hoewel het gegeven niet bijster origineel is.

Der Greifer

1957 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1957. Mysterie van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Hansjörg Felmy, Susanne Cramer, Ernst Stankovski en Werner Peters.

Nieuwe versie met Hans Albers opnieuw als 'Der Greifer', de politieman die het Roergebied onveilig maakt voor elke schurk. Na zijn pensionering besluit hij toch nog een oude zaak af te wikkelen. Het scenario, naar een verhaal van Victor Kendall, werd evenals dat van de 1930-versie geschreven door Curt J. Braun en Max Ehrlich.

Das Herz von St. Pauli

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gert Fröbe, Hansjörg Felmy, Jürgen Wilke en Karin Baal.

De trotse ex-kapitein Jonny Jensen wil zijn havencafé redden van een faillissement. Hij trekt de boef Jabowski aan als partner en moet vervolgens toezien hoe Das Herz von St. Pauli verwordt tot een nachtclub.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Das Fräulein von Scuderie

1955 | Historische film, Drama

Oost Duitsland 1955. Historische film van Eugen York. Met o.a. Willy A. Kleinau, Anne Vernon, Henny Porten, Roland Alexander en Dorothea Wieck.

Bende dieven heeft het op de juwelierswerkplaats van Cardillac voorzien. De buit sturen zij naar de spotlustige Fräulein von Scuderie. Een typische Duitse kostuumfilm met weinig anders om het lijf dan de kostuums.

Schatten der Nacht

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Eugen York. Met o.a. Hilde Krahl, Willy Fritsch, Carl Raddatz, Josef Sieber en Armin Dahl.

Een jonge, gelukkig getrouwde vrouw, wordt gechanteerd door haar criminele ex-geliefde. Om er voor te zorgen dat haar man de waarheid over haar verleden niet ontdekt, simuleert zij een ongeluk met dodelijke afloop. Aan lager wal geraakt als prostituée komt zij nog één keer haar man tegen... Sentimenteel melodrama, dat ondanks de ploeg goede acteurs niet overtuigt.

Export in Blond

1950 | Mysterie

Duitsland 1950. Mysterie van Eugen York. Met o.a. Lotte Koch, Catja Görna, Renë Deltgen, Albrecht Schoenhals en Peter van Eyck.

Onduidelijk misdaadverhaal uit het naoorlogse Duitsland over een juwelendief en vrouwenhandel in Rio. Het onderwerp, wat op zich spannend is, wordt op een saaie en verwarrende manier uitgewerkt. Alleen de acteurs zijn overtuigend.

Die letzte Nacht

1949 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland 1949. Drama van Eugen York. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl John, Karl Heinz Schroth, Catja Görna en Margarete Haagen.

Een Franse patriotte en een Duitse officier leren elkaar in het oorlogsgewoel kennen. Zij zijn er beiden van overtuigd dat dit hun laatste nacht is. Zij is wegens sabotage ter dood veroordeeld, hij moet de volgende dag een commando aanvoeren dat zeker tot de dood zal leiden. Maar beiden overleven. Het op zich moedige gewetensconflict wordt in de naoorlogse tragedie helaas tot een smartlap gedegradeerd.

Morituri

1948 | Oorlogsfilm

Duitsland 1948. Oorlogsfilm van Eugen York. Met o.a. Walter Richter, Winnie Markus, Lotte Koch, Josef Sieber en Siegmar Schneider.

Een 'vroege' na-oorlogse film met als thema de ontsnapping uit een concentratiekamp voor politieke gevangenen en de meedogenloze achtervolging der bewakers met als gevolg dat vrijwel niemand het er levend vanaf brengt. Kinski's filmdebuut in een klein rolletje als Hollandse krijgsgevangene. Gebaseerd op de ware belevenis van Artur Brauner, oprichter van CCC-Film in Berlijn. De film is te bekijken vanwege zijn curiositeitswaarde. Karl Heinz Schroth schreef later zijn naam met een C, Carl Heinz.