Pierre Lenoir

Acteur

Pierre Lenoir is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

Baby for Sale

2004 | Drama

Canada/Verenigde Staten 2004. Drama van Peter Svatek. Met o.a. Dana Delany, Hart Bochner, Bruce Ramsay, Billie Calmeau en Romano Orzari.

Adoptie is in de meeste westerse landen een zaak, die verschrikkelijk lang duurt en zwaar gehinderd wordt door de wet. Overigens die wetten zijn dan toch weer noodzakelijk om misbruik te voorkomen. Vreemd genoeg is in Amerika de verkoop van een baby in sommige staten helemaal geen vergrijp en in de meesten een licht vergrijp. Geslepen Hongaarse advocaat Gabor Szabo (Ramsay) maakt hiervan handig gebruik en tegelijkertijd explo[KA3]iteert hij de sociale nood in zijn eigen land. Hij biedt babies te koop aan en ze gaan naar de hoogste bieder. Nathalie Johnson (Delany) uit Minnesota is getrouwd met Steve (Bochner). Nathalie zou zo graag haar eigen kind willen, want Steve`s acht-jarige zoon uit een eerder huwelijk kan haar moedergevoel niet compenseren. Zo komen ze in contact met Szabo, via het internet, die hen de baby Gitta (Calmeau) aanbiedt. Voor Nathalie is het liefde op het eerste gezicht. Ze worden het eens over de prijs van honderdduizend dollar, maar korte tijd later gaat deze prijs omhoog, omdat er meer bieders zijn. Bij honderdvijftigduizend krijgen Nathalie en Steve contact met een ander stel, dat in feite van de FBI is en al jaren achter Szabo aan zit. Vooral voor vrouwelijke kijkers een spannende film, die gebaseerd is op een waargebeurd voorval. Hoe het afloopt en wie de baby krijgt, onthullen we niet. Het spel is heel adequaat voor een film over de gebeurtenis-van-de-week. Idem voor de regie. Het scenario is van John Wierick. Het camerawerk is van Pierre Jodoin. Uitgebracht in de reeks van omroep Lifetime en dat zegt meer dan genoeg.

2001: A Space Travesty

2000 | Komedie, Sciencefiction

Canada/Duitsland 2000. Komedie van Allan A. Goldstein. Met o.a. Leslie Nielsen, Ophélie Winter, Ezio Greggio, Peter Egan en Alexandra Kamp.

Marshall Richard `Dick` Dix (Nielsen) krijgt van zijn baas Osgood (Fox) een nieuwe, geheime missie. Op het maanstation Vegan zou de Amerikaanse president gevangen zitten, maar hij is inmiddels vervangen door een kloon. Aliens die op dit station aan de touwtjes trekken willen de aarde overnemen (en dat begint dus bij Amerika) en hebben een groot tekort aan siliconen. Dix moet hem bevrijden en krijgt daarom hulp van Cassandra M[KA1]enage (Winter) als assistente, die gezien haar voorgevel behoefte heeft aan nog meer siliconen. Op de maan wordt de blunderende Dix ingepakt door Dr. Uschi K[KA3]unstler (Kamp). Het klonenlab staat onder leiding van Dr. Griffin Pratt (Egan), die als assistente de weelderig gevormde Yetta Pussel (Feldbusch) heeft. De domme Dix heeft niet in de gaten dat de Amerikaanse president die hij meeneemt, een kloon is, en dat de president die hij verwijdert, de echte is. Dan moet hij zich in allerlei bochten wringen en zich vooral haasten om zijn fout weer recht te trekken. Wie van poep- en piesmoppen houdt, intens genoten heeft van de laatste twee delen uit de POLICE ACADEMY reeks en zich niet stoort aan de banale bekkentrekkerij van Nielsen (die dat uitsluitend doet om zichzelf te vermaken), zal deze flauwe film zeer beslist als een meesterwerk beschouwen. Gewone kijkers die willen lachen om geslaagde grappen, mogen zich vooral niet ergeren aan de zoutloze persiflages op voorbije, lang vergeten figuren of personalities die niet meer of nauwelijks in de picture zijn zoals Bill Clinton en Madonna enz. De waardering voor deze film, waarin Nielsen geheel nodeloos zijn personage Frank Debrin uit THE NAKED GUN reeks heeft willen herhalen met een andere naam en een ander pak, is gegeven voor Winter en alle camera-instellingen op achterwerken van dames die een string dragen. Overigens een hoop lekkermakerij, maar er is geen bloot bij. Het scenario van Alan Shearman en Francesco Lucente is zo plat als een dubbeltje en lichtjaren verwijderd van de reeks FROM THE FILES OF THE POLICE SQUAD. Het camerawerk is van Sylvain Brault. Het productiebudget van de film was niet onaanzienlijk: 26 miljoen dollar, aan de speciale effecten is dat niet te zien en wat hij opgeleverd heeft, lijkt geheim te zijn. Dolby digital.

Bonanno: A Godfather's Story

1999 | Biografie, Misdaad, Drama

Canada/Verenigde Staten 1999. Biografie van Michael Poulette. Met o.a. Martin Landau, Edward James Olmos, Costas Mandylor, Bruce Ramsay en Tony Nardi.

Deze uitgebreide miniserie met de pretenties van een GODFATHER-film is anachronistisch als genre in de tijd, waarin hij werd geproduceerd en uitkwam, omdat films als ANALYZE THIS en series als [KL]The Sopranos[KLE] het beeld van de maffia in de film en op de tv sterk be[KA3]invloed hebben. Deze mini is echter indrukwekkend vanwege het goede spel en de mooie locaties, maar soms onbedoeld grappig onder invloed van de veranderde optiek over gangsterfilms. De gebeurtenissen beginnen met de 94-jarige Joseph Bonanno (Landau, en verder gespeeld door Ramsay als jonge man en Nardi als volwassen kerel) die terugkijkt op zijn leven. Hij vertelt over zijn vader Salvatore (Mandylor) in 1904 op Sicili[KA3]e, en hoe hij zelf (Ramsay) eind jaren 1920 problemen krijgt met de fascisten van Mussolini, en uitwijkt naar Amerika. Daar is de drooglegging net begonnen en er vallen fortuinen te verdienen met het illegaal stoken van alcohol. Salvatore Maranzano (Olmos) maakt van hem de jongste peetvader in de Amerikaanse maffiageschiedenis. Hier eindigt het eerste deel. Het tweede deel, nu met Nardi in de hoofdrol, gaat over de inspanningen van de Amerikaanse maffia om de geallieerden te helpen de fascisten in Italië te bestrijden en hun invloed op de presidentsverkiezingen, eerst Franklin D. Roosevelt en later John F. Kennedy. Je krijgt de indruk dat Bonanno een zeer grote invloed had op de politiek in Amerika, maar tegelijkertijd bekruipt het gevoel je dat Bonanno zijn misdadige verleden onder het tapijt tracht te vegen. De gigantische rolverdeling, waarvan velen minder dan twee minuten in beeld zijn, maakt de film soms verwarrend. Het eerste en het tweede deel geven je het gevoel dat je naar twee verschillende films kijkt. Het scenario van Thomas Michael Donnelly naar de romans A Man of Honor: The Autobiography of Joseph Bonanno van Joseph Bonanno en Bound by Honor van Bill Bonanno, is te flatteus en maakt van een gangsterbende bijna een padvindersbeweging, waar eer en goede daden een belangrijke rol spelen. Dat gaat best wel wat ver. Het camerawerk is van Serge Ladouceur. Ook bekend als FAMILY: THE LIFE AND TIMES OF JOSPEH BONANNO en THE FAMILY.

L'atelier d'Alain Resnais

1997 | Documentaire

Frankrijk 1997. Documentaire van François Thomas. Met o.a. Pierre Arditi, Sabine Azéma, Jean-Pierre Bacri, Sylvette Baudrot en Renato Berta.

Met als centraal gegeven de opnamen van de nieuwe film van Alain Resnais, ON CONNAIT LA CHANSON, tracht deze documentaire een idee te geven van de manier waarop Resnais zijn films concipieert. Verschillende medewerkers, w.o. scriptgirl Baudrot, cameraman Berta, monteur Lenoir en componist Fontaine, evenals een reeks acteurs en actrices, waarvan de meesten al jarenlang met de cineast werken, vertellen over zijn techniek en zijn opvatting van verhaalstructuur, decoropbouw, montage, e.d.. Voor ON CONNAIT LA CHANSON haalde Resnais zijn inspiratie bij Dennis Potter en diens THE SINGING DETECTIVE. Midden in de actie beginnen de acteurs een liedje, gezongen door de originele zanger(es), te lippen. Alain Resnais vertelt zelf, off-screen, over zijn werk. Het geheel wordt geïllustreerd met fragmenten uit bovengenoemde film, evenals MURIEL OU LE TEMPS D'UN RETOUR, LA VIE EST UN ROMAN, L'AMOUR A MORT, MELO en het tweeluik SMOKING/NO SMOKING. Thomas schreef het scenario en de commentaar, die ingesproken werd door Philippe Laudenbach. Voor de montage werd beroep gedaan op Laure Mercier en Christophe Maizou stond achter de camera. Voor interessant voor filmhistorici en Resnais-fans.

An American Affair

1997 | Thriller, Mysterie

Canada/Verenigde Staten 1997. Thriller van Sebastian Shah en Sebastian Shaw. Met o.a. Corbin Bernsen, Jayne Heitmeyer, Maryam d'Abo, Robert Vaughn en Thomas G. Waites.

Eerzuchtige officier van justitie Sam Brady (Bernsen) gaat over lijken om zijn doel te bereiken. Hij wordt tegelijkertijd verliefd op Barbara (Heitmeyer) en Genevieve (D`Abo), die boezemvriendinnen zijn. Als Genevieve zwanger blijkt, trouwt hij met haar (heel netjes), maar hij kan Barbara niet vergeten (minder netjes). Ondertussen heeft hij corrupte smeris Mulroney (Waites) onder druk gezet om bewijzen te fabriceren tegen de zoon van senator John Crawford (wederom Bernsen) om hem in verlegenheid te brengen, zodat Crawford moet aftreden (heel schofterig) en hij zijn eigen politieke ambities kan vervullen. Brady raakt echter verstrikt in zijn eigen intriges als Barbara en Genevieve een complot tegen hem smeden en met paranormale middelen wraak nemen. Heel veel kijkers kunnen het verwarrende scenario van Judd Laurance en Arshad Shah, die tevens de film produceerde, niet volgen en haken ver voor het einde af. Bovendien vraag je je af wat D'Abo in zo'n vage, onsamenhangende rolprent doet. Zij leek ooit zo veelbelovend in een James Bond- film en werd daardoor wereldbekend. Het camerawerk is van Perci Young.

Haute tension: Frontière du crime

1990 | Misdaad, Thriller

Canada/Frankrijk 1990. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Nick Mancuso, Leah Pinsent, Patrick Bauchau, Anne Letourneau en Jacques Godin.

Een vrije bewerking van de roman [KL]Sleep With The Devil[KLE] van Day Keene. Ten gevolge van autopech moet Flemming (Mancuso) de nacht doorbrengen bij sympathieke boeren, waar hij valt voor de charmes van de dochter Amy (Pinsent), terwijl hij zich voordoet als professor in de letterkunde. Een vreemde professor omdat hij in feite voor een slimme woekeraar van de mafia in de grote stad werkt, en schuldvorderingen moet innen. Een mengeling van een misdaadfilm op z`n Amerikaans, satire en romantiek maar de saus bindt niet echt, vanwege een gekortwiekt scenario (Robert Geoffrion, Alain Scoff die het `oorspronkelijke` verhaal schreef naar de opzet van regisseur Boisset) en weinig geloofwaardige personages. De stijl van Boisset is weliswaar terug te vinden, maar het ging voor hem toch duidelijk om slechts een klusje tussendoor (teneinde de financiën van zijn veel pretentieuzere film L'HÔPITAL rond te krijgen). Gesitueerd in Canada.

The Rose Cafe

1987 | Romantiek

Verenigde Staten 1987. Romantiek van Daniele J. Suissa. Met o.a. Parker Stevenson, Linda Smith, Bronwen Mantel, Guy Provost en Pierre Lenoir.

Een romantisch driehoeksdrama met de mooie Smith als middelpunt voor wie alles van een leien dakje lijkt te gaan. Als zij op het punt staat haar eigen restaurant te openen, ontmoet ze een jeugdvlam en dreigt haar vaste relatie uit jaloezie de onderneming op de klippen te laten lopen. Smith vecht voor haar zaak, die tot een goed einde komt. Een simpele, voorspelbare film.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pierre Lenoir op televisie komt.

Reageer