Marguerite Ducouret: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

La Bataille du feu

1949 | Drama, Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1949. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Nicole Maurey, Noëlle Norman, Gabrielle Fontan, Viviane Gosset en Marguerite Ducouret.

Deze film, half documentaire, half fictie, laat op levendige wijze het leven en de daden van brandweerlieden zien. Om en om in een dorp waar dat eerder grappig dan dramatisch is, in de Parijse kazernes waar meer het dramatische aspect telt en, ten slotte, gedurende de oorlog, waarbij we getuige zijn van ware heldendaden. Een fatsoenlijk geregisseerde situatieschets, waar geen talent bij kwam kijken, maar waarvan het documentaire aspect interessant blijft.

La Route du bagne

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Léon Mathot. Met o.a. Viviane Romance, Lucien Coëdel, Clément Duhour, Paulette Elambert en Louise Sylvie.

Somber drama naar de roman Manon 326 van Perre- Gilles Veber, een variatie op het beroemde Manon Lescaut van de abt Prévost, die zich afspeelt op een boot die mooie misdadigsters meeneemt naar Cayenne tijdens de regering van Napoleon III. De film is vooral goed in z'n vertolking en de excellente fotografie van Léonce-Henry Burel. Met als heldin de favoriete actrice van Mathot.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.