Robbe De Hert (1942): regie, cast, scenario, productie en muziek.
Er zijn 26 films gevonden.

Hollywood aan de Schelde

2018 | Documentaire

België 2018. Documentaire van Robbe De Hert.

Lijmen/Het been

2000 | Drama, Komedie

België​/​​Nederland 2000. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Mike Verdrengh, Koen De Bouw, Willeke van Ammelrooy, Sylvia Kristel en Lou Landré.

Tikje verpolitiekte, toch redelijk boekgetrouwe, zelfs wat plichtmatige Elsschotverfilming Lijmen/Het been over ambitie en schuldgevoel aan de hand van een prachtverhaal over gebakken lucht en hoe het aan de man te brengen. Met Mike Verdrengh als Boorman, directeur van het niet bestaande 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen' en de talentvolle Koen De Bouw als zijn kersverse secretaris Laarmans. Willeke van Ammelrooy won een Gouden Kalf met haar rol van de goedgelovige mevrouw Lauwereyssen, de vrouw met het gezwollen (later houten) been.

Gaston's War

1997 | Oorlogsfilm

Nederland​/​​Duitsland​/​​Denemarken​/​​België​/​​Spanje 1997. Oorlogsfilm van Robbe De Hert. Met o.a. Werner De Smedt, Mapi Galan, Stuart Laing, Olivia Williams en René van Asten.

The Allied Special Operations Executive heeft mooie plannen met Gaston Vandermeerssche. Hij mag de nazi's doen geloven dat de geallieerden een landing aan het voorbereiden zijn in de Lage Landen. Door het hoge 'Allo 'Allo-gehalte (mede door de rolletjes van Gert-Jan Dröge en Sylvia Kristel als Neerlands enige overgebleven verzetsstrijders) mag je ervan uitgaan dat De Hert z'n provocerende kijk op het nationale oorlogsverleden niet al te serieus neemt. De echte Gaston Vandermeerssche, erkend Belgisch verzetsheld, nam in ieder geval afstand van de film.

Elixir d'Anvers

1996 | Korte film

België​/​​Nederland 1996. Korte film van Robbe De Hert, Boris Paval Conen, Nathalie Deklerck, Tom Van Overberghe en Wim Symoens. Met o.a. Dré Steemans, Eugène Bervoets, Paul-Emile Van Royen, Luc D'Heu en Wouter Steenbergen.

Elixir d'Anvers brengt in zes bedrijven de bewogen geschiedenis van een stad aan een rivier in beeld

Hoogste tijd

1995 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Rijk de Gooyer, Josse De Pauw, Kitty Courbois, Bart Slegers en Edwin de Vries.

Weisz verfilmde, met een scenario van Jan Blokker en een indrukwekkende cast, het gelijknamige boek van Harry Mulisch over een uitgerangeerde revue-artiest die wordt gevraagd voor een hoofdrol in een hedendaags stuk van een jong theatergezelschap. De Gooyer, die zich naar verluidt vooraf geen raad wist met zijn rol maar vol overtuiging de oudere acteur speelt die tijdens de repetities pijnlijk wordt geconfronteerd met zijn verleden, ambities en angsten, werd met een Gouden Kalf bekroond. Verantwoordelijk voor de prachtkostuums is Ben van Os. Robby Müller, die in 1982 met Weisz samenwerkte bij Een zwoele zomeravond, tekende voor het oogstrelend camerawerk.

Brylcream Boulevard

1995 | Komedie, Drama

België​/​​Nederland 1995. Komedie van Robbe De Hert. Met o.a. Michael Pas, Frank Aendenboom, Gert-Jan Dröge, Hilde Heijnen en Babette van Veen.

Tweede deel van De Herts autobiografische 'unvollendete' trilogie. In het eerste deel, Blueberry Hill, worstelde hoofdpersoon Robin De Hert met zijn liefde voor Kathy (Van Veen) en haat jegens de sadistische schoolleider Verbiest (Aendenboom). In Brylcream Boulevard vindt Robin (Pas) dat hij alsnog wraak moet nemen op Verbiest, wegens hem en anderen aangedaan leed. De bedoeling van Brylcream Boulevard is moeilijk te achterhalen, maar het is leuk kijken naar een gedubte Van Veen, de stoet Bekende Vlamingen en Gert-Jan Dröge in een goede bijrol.

Antwerpen in de cinema

1994 | Documentaire

België 1994. Documentaire van Robbe De Hert.

Tussen 1944 en 1994 werden meer dan honderd speelfilms en tv- reeksen opgenomen in de straten van Antwerpen. N.a.v. de vijftigste verjaardag van de bevrijding van de Scheldestad werd door De Hert een compilatie gemaakt met fragmenten uit een groot deel van deze films. In hoofdstukken verdeeld worden scènes getoond die zich afspelen rond het Centraal Station/Zoo, de oude stad, de Groenplaats en bekende gebouwen zoals het Delbekehuis, Rubenshuis, Gerechtshof, Sportpaleis en natuurlijk het Stadhuis. Antwerpen diende als decor van internationale producties, zoals Robbe-Grillets TRANS-EUROP EXPRESS, Resnais' PROVIDENCE, Doillons LA PURITAINE, Hofbauers TIM FRAZER JAGT DEN GEHEIMNISVOLLEN MISTER X, Delvaux UN SOIR, UN TRAIN en natuurlijk het onvolprezen DEDEE D'ANVERS van Yves Allégret. Verder zijn er nog fragmenten uit meer dan veertig Vlaamse films. LANGS DE KADE, RUBENS en CENTRAAL STATION vertegenwoordigen de tv-reeksen. Ook werden er enkele Waalse producties opgenomen, zoals LES ATOUTS DE MONSIEUR WENS en AH QU'IL FAIT BON CHEZ NOUS. Daar de film zodanig gemonteerd werd dat de ene scène in de andere overvloeit, getoond zonder off-screen commentaar, is het best een boeiende, nostalgische en soms zelfs humoristische filmervaring. Voor de montage stond Joris Brouwers in, terwijl Ilse Hendrickx de research verzorgde.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Survival

1992 | Thriller, Actiefilm

Nederland 1992. Thriller van Robbe De Hert. Met o.a. Freark Smink, Barbara Pouwels, Chris Tates, Marjolein Beumer en Michel Durant.

Enkele studenten van de Amsterdamse Toneelschool brengen een retraite door in een afgelegen huis in de Belgische Ardennen. Tijdens een overlevingstocht van een achttal studenten komt het tot een ruzie tussen Robert (Tates) en de coach Max (Smink). Robert slaat de man neer en Max verdwijnt in het snelstromende water. Ze besluiten om niets van het gebeurde te vertellen aan diens vrouw Yvonne (Pouwels), die met een gebroken been in het huis is achtergebleven. Het verdwijnen van Max zorgt voor aardig wat spanningen binnen het gezelschap. Terwijl de studenten repeteren voor een optreden voor een examencommissie, sluipt een onbekende rond het huis die de telefoon en de auto saboteert. Gemaakt als eindexamenfilm voor de Amsterdamse Toneelschool werd de film geheel gedraaid op lokatie in de Ardennen. De jonge acteurs leven zich volledig in hun rollen in. De enige die wat uit de toon valt is Out als de travestie Caroline die erg overacteert. De climax is niet helemaal onvoorspelbaar, maar werd sterk in beeld gezet. De Vlaamse De Hert voelde zich duidelijk thuis met de jonge Nederlandse cast. Jean Ummels baseerde zijn scenario op een idee van Maurice Dekkers. Frans Bromet tekende voor de fotografie. Ondertitel: OVERLEVEN IN DE ARDENNEN.

Janssen en Janssens draaien een film

1990 | Documentaire

België 1990. Documentaire van Luc Pien en Robbe De Hert. Met o.a. Hugo Claus, Frans Buyens, Jan Verheyen, Joz. van Liempt en Matthijs van Heyningen.

Op zijn gekende, eigenzinnige, wat chaotische manier, soms charmerend, soms irriterend, vertelt De Hert via anekdotes, faits-divers, interviews, filmfragmenten, lanceerfilmpjes en andere weetjes over vijfentwintig jaar Vlaamse filmbedrijvigheid. Af en toe speels en luchtig met wat onthullingsjournalistiek. Vooral het eerste, oudste deel is interessant voor ingewijden. Wat later wordt verteld en getoond is niet zo origineel. Gaat beslist de filmgeschiedenis in als boeiend referentiepunt.

Blueberry Hill

1989 | Komedie, Familiefilm

België 1989. Komedie van Robbe De Hert. Met o.a. Babette van Veen, Frank Aendenboom, Ronny Coutteure, Eric Clerckx en Hilde Heynen.

Vaak ontroerende leuke, observerende, niet-moraliserende Vlaamse tienerfilm met centraal de amoureuze perikelen van een eindejaars-leerling aan een katholieke beroepsschool met een bikkelharde autoritaire secretaris-directeur. Relatieproblematiek wordt hartelijk, soms grappig getekend. Hoewel het einde wat te sterk herinnert aan IF van Lindsay Anderson is dit een bloemrijke en prachtige film over tieners en jeugdsentiment uit 1959. Een feest voor wie die jaren als tiener meemaakte. Pas is een stevige hoofdrolspeler, van Veen een sexy vampje en Aendenboom weer uitmuntend als bekrompen schoolfrik. Scenario van Walter Van den Broeck en Robbe de Hert. Camerawerk van Jean-Claude Neckelbrouck. Geproduceerd door het duo Marc Punt en Jan Verheyen.

Trouble in Paradise

1988 | Thriller

België 1988. Thriller van Robbe De Hert. Met o.a. Beatie Edney, Eric Schneider, Freark Smink, Carl Huybrechts en Sonja Barend.

Een nodeloos ingewikkelde misdaadfilm, als thriller niet vlot genoeg in beeld gebracht, met toespelingen op het Irangate- schandaal. Activisten van `Redpeace` (!) worden betrapt bij het fotograferen van illegale wapentransporten, en gevolgd door een vage strafexpeditie; een misdaadstory met wat amoureuze implicaties en vooral een louche afpersingszaak. Traditioneel voor De Hert enkele inside-jokes en de aanwezigheid van bekende tv-persoonlijkheden in onbelangrijke nevenrollen, die alleen maar vertragend werken, zelfs irriterend.

Henri Storck, cineast

1987 | Biografie, Documentaire

België 1987. Biografie van Robbe De Hert.

De Hert's huldebetoon aan zijn lichtend voorbeeld, de zo vaak gelauwerde Belgische filmdocumentarist Storck. Geduldig en intelligent opgebouwde synthese van het rijke oeuvre en leven van Storck, de Vlaamse Ivens, opgediend met de typische anecdotische saus van de Hert. Ook bekend als HENRI STORCK, OOGGETUIGE.

Zware jongens

1984 | Komedie, Avonturenfilm, Misdaad

België 1984. Komedie van Robbe De Hert. Met o.a. Gaston Berghmans, Leo Martin, Jef Burm, Machteld Ramoudt en Koen Crucke.

Martin is een expert in het vervalsen van creditcards en cheques, Bergmans is een crack in het openen van brandkasten. Hun wegen zullen elkaar kruisen en samen beleven zij heel wat avonturen. Na DE WITTE VAN SICHEM gaat de alternatief-linkse Vlaamse filmer De Hert voor een tweede maal op de toer van de commerciële bioscoopfilm. Deze platvloerse achtervolgingsklucht is ondermaats: een zwakke bedoening over de hele linie. Een film waarin geklungel troef is en het amusement afstompend werkt.

De droomproducenten

1984 | Documentaire

België 1984. Documentaire van Robbe De Hert, Willem Thijssen en Chris Verbiest. Met o.a. Chantal Akerman, Jan Blokker, Hugo Claus, Sylvia Kristel en André Delvaux.

Drie bekende filmers leggen de vinger op de Vlaamse filmwonde, in de vorm van een boeiende compilatiefilm waarin de Vlaamse filmproblematiek tot op internationaal bespreekbare hoogte wordt getild. Het proces wordt gemaakt over de verraderlijke rol van de televisiemanagers t.o.v. de filmproduktie. Vaak vernuftig is het cynisch tegenover elkaar stellen van beelden van tv-spelletjes met interviews van filmmakers. De vraag blijft echter: wie ligt er wakker van deze subjectieve wandeltocht doorheen de Belgische filmproblematiek? Ook bekend als LES FABRICANTS DE RÊVES.

Maria Danneels, of het leven dat we droomden

1982 | Drama

België 1982. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Karen van Parijs, Arlette Weygers, Herman Gilis, Lut Tomsin en Ward de Ravet.

Film-in-de-film over een scenarist (van Camp) die niet houdt van de te verfilmen roman van Maurice Roelants, Het leven dat we droomden, over een conflictrijke driehoeksverhouding van een meisje, haar lelijke boezemvriendin en een gladde jongen, in het boek gesitueerd in de jaren 1930-1940, in de film in de jaren 1960-1970. Vakkundig als raamvertelling, vlot gefilmd en erg boeiend.

- of Het leven dat we droomden

1982 | Drama

België 1982. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Herman Gilis, Arlette Weygers en Karen Van Parijs.

Film-in-de-film over een scenarist (van Camp) die niet houdt van de te verfilmen roman van Maurice Roelants, Het leven dat we droomden, over een conflictrijke driehoeksverhouding van een meisje, haar lelijke boezemvriendin en een gladde jongen, in het boek gesitueerd in de jaren 1930-1940, in de film in de jaren 1960-1970. Vakkundig als raamvertelling, vlot gefilmd en erg boeiend.

De Witte van Sichem

1980 | Drama

België 1980. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Eric Clerckx, Paul S'Jongers, Blanka Heirman, Jos Verbist en Magda De Winter.

Verfilming van de klassieke streekroman De Witte van Sichem (1920) van de Vlaming Ernest Claes. Het verhaal gaat over een twaalfjarig jochie (Clerckx) uit een arm gezin, dat vaak kattenkwaad uithaalt. Zijn vader, leraar en werkgever proberen hem met harde hand tot de orde te roepen. Troost voor zijn treurige leefomstandigheden vindt de jongen in boeken. Regisseur-scriptschrijver De Hert etaleert zijn linkse engagement door achter de rug van de kwajongen schrijnende toestanden te tonen. De mooie fotografie is van Walther van den Ende (Daens) en Theo van de Sande (De aanslag).

Le Filet Americain

1978 | Documentaire

België 1978. Documentaire van Robbe De Hert.

Een politiek pamflet van de door zijn eigenzinnigheid sympathieke Belg De Hert, waarin de theorieën van marxist Ernest Mandel worden gezet tegenover het sussende spraakgebruik van politiek leider Paul van den Boeynants, en waarin 'links dogmatisme' telkens afgebroken wordt met filmische en muzikale anekdotes, zoals een schitterend optreden van Vuile Mong en zijn Vieze Gasten.

Pallieter

1975 | Drama, Romantiek

België​/​​Nederland 1975. Drama van Roland Verhavert. Met o.a. Eddie Brugman, Sylvia de Leur, Jacqueline Rommerts, Jan Decleir en Joris Driels.

Na Rolande Met De Bles en De Loteling wierp Verhavert zich op de verfilming van een nóg klassieker Vlaams boek: Felix Timmermans' Pallieter, en hij doet dit weer met vaart en fleurigheid. Pallieters zorgeloze leventje is ten einde als aan de horizon de industrie verschijnt.

Camera sutra

1973 |

1973. Robbe De Hert. Met o.a. Paul S'Jongers, Dora v.d. Groen en Robbe De Hert.

Na Rolande Met De Bles en De Loteling wierp Verhavert zich op de verfilming van een nóg klassieker Vlaams boek: Felix Timmermans' Pallieter, en hij doet dit weer met vaart en fleurigheid. Pallieters zorgeloze leventje is ten einde als aan de horizon de industrie verschijnt.

Camera Sutra

1970 | Drama

België​/​​Nederland 1970. Drama van Robbe De Hert. Met o.a. Rufus J. Bohez, Frieda Pittoors en Alfred 'Hitchcock' van Kuyck.

Interessant debuut van een eigenzinnige Belgische filmer, waarin documentaire beelden het verhaal afwisselen van een groepje Vlaamse jongens dat op onhandige wijze zo'n beetje revolutie wil maken.

Gejaagd door de Winst

1968 | Documentaire

België 1968. Documentaire van Robbe De Hert en Guido Henderickx. Met o.a. Louis Paul Boon, Jaap van Donselaar en Yvonne Petit.

Onder het motto 'Het ABC van de moderne samenleving' hamert De Hert er op speels-eigenzinnige wijze zijn boodschappen in over 1) De Bom; 2) Het Laatste Oordeel, en 3) Science Fiction. In dit laatste deel, gefilmd door Henderickx, zitten verbluffende interviews met arbeiders die bij Philips Duphar werkten, waar een chemisch ongeluk plaatsvond.

De Vijanden

1968 | Drama, Oorlogsfilm

België​/​​Nederland 1968. Drama van Hugo Claus. Met o.a. Fons Rademakers, Robbe De Hert, Del Negro, Ida Bons en Ton Lutz.

Het regiedebuut van Claus die daarvoor scenario's schreef (Dorp aan de rivier, Het mes) toont gaten door te veel commerciële concessies. Twee soldaten, een Duitser en een Amerikaan, en een Belgische jongen ontmoeten elkaar tijdens het Ardennen-offensief. De vijanden worden lotsverbondenen totdat het oorlogsgeweld er een einde aan maakt.

Adieu Filippi

1968 | Misdaad, Drama

België 1968. Misdaad van Rik Kuypers. Met o.a. Wies Andersen, Benny Scheffer, Sylvia Bakker, Robert Marcel en Alberto Althoff Jr.

Naar een al niet erg bijzondere roman van Bianca Geyselen, een zeer onbekende schrijfster overigens. De aan het bespottelijke grenzende geschiedenis van een verliefde clown en moordenaar, die de dubbelganger van degene die hij per ongeluk heeft gedood tegenkomt, en verteerd door wroeging en drank sterft. Met de film, die zich hoofdzakelijk in de tent van circus Boltini afspeelt, is het erger gesteld. Beelden van de voorstelling zijn ingelast in het sentimentele verhaaltje, maar niet zoals het hoort. Het ergste is echter, dat er in zwartwit is opgenomen. Kortom, een ramp! Voeg daaraan toe dat deze film een Franse titel heeft, drie producenten telt, respectievelijk afkomstig uit Wallonië, Brussel en Nederland, en dat er Vlaams in wordt gesproken. De reactie van het Franstalige publiek laat zich raden.

A Funny Thing Happened On My Way To Golgotha

1968 |

België 1968. Robbe De Hert.

Naar een al niet erg bijzondere roman van Bianca Geyselen, een zeer onbekende schrijfster overigens. De aan het bespottelijke grenzende geschiedenis van een verliefde clown en moordenaar, die de dubbelganger van degene die hij per ongeluk heeft gedood tegenkomt, en verteerd door wroeging en drank sterft. Met de film, die zich hoofdzakelijk in de tent van circus Boltini afspeelt, is het erger gesteld. Beelden van de voorstelling zijn ingelast in het sentimentele verhaaltje, maar niet zoals het hoort. Het ergste is echter, dat er in zwartwit is opgenomen. Kortom, een ramp! Voeg daaraan toe dat deze film een Franse titel heeft, drie producenten telt, respectievelijk afkomstig uit Wallonië, Brussel en Nederland, en dat er Vlaams in wordt gesproken. De reactie van het Franstalige publiek laat zich raden.