Karl Skraup: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Der Schäfer von Trutzberg

1958 | Komedie, Historische film

Duitsland 1958. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Heidi Brühl, Hans von Borsody, Franziska Kinz, Karl Skraup en Herbert Tiede.

Brühl is een jonge edelvrouw in het middeleeuwse Beierse berglandschap, die haar omgeving trotseert als ze haar hoofd op hol laat brengen door een dappere, knappe jonge schaapsherder. Vrolijke ontspanning voor alleman. Gebaseerd op het boek Die Trutze auf Trutzberg Ludwig Ganghofer.

Die Heilige und ihr Narr

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Gerhard Riedmann, Gudula Blau, Hertha Feller, Willy Birgel en Heinrich Gretler.

Een drakerig damesdrama over de ongeneeslijk zieke dochter van een adellijke landeigenaar, haar geheime liefde voor een oudere kunstschilder en haar verbitterde jaloerse stiefmoeder. Naar een populaire roman van Agnes Günther. Een zielloze herverfilming door een cynische veteraanregisseur aan het einde van zijn carrière.

Der Klosterjäger

1953 | Romantiek, Drama, Historische film

Duitsland 1953. Romantiek van Harald Reinl. Met o.a. Paul Hartmann, Erich Auer, Marianne Koch, Joe Stöckl en Willy Rösner.

Een super drakerig melodrama over een arme boer, die zo weinig te eten heeft dat hij gaat stropen en op heterdaad betrapt wordt door de jachtopziener van het klooster. Hij steekt hem neer, maar heeft spijt van zijn daad en neemt de levensgevaarlijk gewonde koddebeier mee naar het boerenhof, waar zijn stiefzuster, die een onecht kind van een graaf is, de jachtopziener verzorgt. Die twee worden verliefd op elkaar, maar de jachtopziener vreest dat de leenheer een huwelijk zal afkeuren. De fraaie landschapsopnamen en de situering in de middeleeuwen zijn de belangrijkste positieve kanten van deze huilerige sentimentele rolprent.

Der Kaplan von San Lorenzo

1953 | Mysterie, Drama

Duitsland 1953. Mysterie van Gustav Ucicky. Met o.a. Willy Birgel, Dieter Borsche, Gertrud Kückelmann, Ilse Steppat en Ursula von Teubern.

Een jonge geestelijke raakt betrokken bij een moord. Hij wordt als biechtvader en als celibatair zwaar op de proef gesteld. Een kitscherig misdaadverhaal, waar toch een spannende film van gemaakt is. Vooral het spel van de hoofdfiguur is bijzonder overtuigend.

Schicksal in Ketten

1950 | Drama

Oostenrijk 1950. Drama van Eduard Hoesch. Met o.a. Maria Andergast, Rudolf Prack, Hans Holt, Willy Danek en Karl Skraup.

In het gevangenenkamp schept een soldaat op over zijn avontuurtjes met vrouwen, die hij zogenaamd bij een verblijf in Wenen heeft beleefd. Een makker herkent in een van de beschreven vrouwen zijn eigen vrouw, doodt de opschepper en vervloekt zijn vrouw. Pas na een ernstig ongeluk komen ze elkaar weer nader. Sentimenteel melodrama zonder psychologische diepgang.

Wilderernacht

1949 | Drama, Komedie

Oostenrijk 1949. Drama van Karl Leiter. Met o.a. Oskar Sima, Helly Lichten, Martha Wallner, Karl Skraup en Johannes von Hamme.

Een prachtig hert, dat alle dorpsbewoners willen doodschieten, staat centraal in deze boerenklucht. Een jonge boer, die testamentair het eerst mag schieten, moet door een handig uitgekiende liefdesnacht van de jacht weerhouden worden, daar de burgemeester het dier voor een invloedrijke bankier wil reserveren. Een gecompliceerde geschiedenis en schuine grappen zorgen voor de negatieve bijsmaak van deze heimatfilm. Ook bekend als LIEBESPROBE.

Geld ins Haus

1947 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1947. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Hans Moser, Gabriele Reismüller, Annie Rosar, Lotte Lang en Hans Holt.

Een kleine stad voor WO I: het leven van een kleine postbode wordt volslagen anders, als hij onverwacht een vermogen erft. Hij moet zijn geliefde beroep opgeven en zit opgescheept met een stelletje hebberige familieleden.

Die Welt dreht sich verkehrt

1946 | Komedie

Oostenrijk 1946. Komedie van J.H. Hübler-Kahla. Met o.a. Hans Moser, Karl Skraup, Thea Weis en Josef Meinrad.

Een onvoorstelbaar melige gooi- en smijtkomedie zoals die blijkbaar ook regelmatig in Oostenrijk gefabriceerd werden. Mensen die moeten lachen als ze hun medemens, uitgedost in bretelbroeken, vette Duitse boertigheden horen debiteren, zullen in deze duffe klucht ongetwijfeld veel van hun gading vinden.

Das Herz muss schweigen

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Mathias Wieman, Werner Hinz, Gerda Brunner en Erik Frey.

Een Weense arts ontdekt dat r[KA3]ontgenstralen dodelijk kunnen zijn. Deze geschiedenis uit de begintijd van de r[KA3]ontgenologie kan, ondanks het spel van Wessely, Wieman en Hinz, nauwelijks boeien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die heimliche Gräfin

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Elfriede Datzig, Rosa Albach-Retty, Wolf Albach-Retty en Paul Hörbiger.

Een gezelschapsdame ruilt van naam met een gravin die aan het toneel gaat. Er ontstaan nogal wat verwikkelingen, mede doordat de pseudo-gravin op een berucht avonturierster lijkt. Veel gepraat, weinig sfeer. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was. Scenario van Géza von Cziffra. Camerawerk van Willy Winterstein.

Brüderlein fein

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Hans Thimig. Met o.a. Hans Holt, Hermann Thimig, Marte Harell, Ferdinand Mayerhofer en Winnie Markus.

Deze biografie van de bekende Weense volksdichter Ferdinand Raimund legt het accent op diens amoureuze perikelen. Toneelmatig, maar uitstekend geacteerd. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Liebe ist zollfrei

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Karl Skraup, Hans Olden, Theodor Danegger en Oskar Sima.

Een overijverige douanier brengt een regeringscrisis teweeg. Tijdens de jaren van de Anschlu[KL29] trachtte de Wien-Film zich zoveel mogelijk aan de invloed van Berlijn te onttrekken. Dat lukte niet altijd, getuige deze parodie op de democratie. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Unsterblicher Walzer

1939 | Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1939. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Fred Liewehr, Hans Holt, Fritz Lehmann en Friedl Czepa.

De geschiedenis van de familie Strauss. Een groots opgezette biografische film, waaraan een hele stoet bekende Oostenrijkse acteurs meewerkt en waarin de door de Wiener Philharmoniker gespeelde muziek van Vader Strauss en zijn zonen zo nu en dan een dramatische functie krijgt. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was. Scenario van Friedrich Schreyvogel naar een idee van Karl Köstlin. Camerawerk van Hans Schneeberger.

Liebe streng verboten

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Carola Höhn, Wolf Albach-Retty, Karl Schönböck en Grethe Weiser.

Deze wervelende komedie verhaalt op amusante wijze over de tegenstelling tussen het vlotte Berlijn en het gezellige Wenen. Het zijn vooral Grethe Weiser, de goed van de tongriem gesneden Berlijnse die naar Wenen reist, en daar de Wener in hart en nieren Hans Moser als tegenspeler heeft, die het publiek aan het lachen maken. Een liefdesgeschiedenis tussen Edith (H[KA3]ohn) en Tommy (Albach-Retty) doet de rest om de film tot een succes te maken. Het is geen toeval dat de film een jaar na de annexatie van Oostenrijk gemaakt is.

Zwischen Strom und Steppe

1938 | Drama

Hongarije​/​​Duitsland 1938. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Attila Hörbiger, Margit Symo, Waldemar Leitgeb en Charlotte Schellhorn.

Een meesterlijke schildering van het leven van eenvoudige herders en vissers op de Hongaarse vlakten en aan de oevers van de Thei[KL29]. Landloper Silo (H[KA3]orbiger), die verliefd is op de jonge Maria (Hatheyer), wordt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden verdacht van moord. Hij weet de werkelijke dader op te sporen, maar die slaat hem kreupel. Verbitterd neemt hij een baantje aan als veerman. Als Maria met zijn pontje overvaart, blijkt dat ze nog van hem houdt, ondanks zijn verlamde been. Ze blijft bij hem. Veel sfeer, geweldig spel en schitterende natuuropnamen. Regisseur Von Bolvary heeft hiermee een monument opgericht voor zijn vaderland, zonder zigeuner- of poesta-kitsch.

Spiegel des Lebens

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Peter Petersen, Jane Tilden en Raoul Aslan.

De film toont de tweestrijd van de jonge Hanna (Wessely). Zij studeert medicijnen en is verliefd op de assistent-arts Peter (H[KA3]orbiger), fanatiek voorvechter van de allopathische geneeskunde en tegenstander van de natuurgeneeskunde en kwakzalverij. Hanna`s vader, juwelier Karfreit (Petersen) is echter ook kwakzalver. Wanneer het tot een grote ruzie tussen Peter en Karfreit komt, blijft ze bij haar vader, hoewel ze een kind verwacht. Pas nadat ze geruime tijd gescheiden geweest zijn en Peter heeft gehoord dat hij een kind heeft, komen ze weer bij elkaar terug. Ook Karfreit verzoent zich met Peter. De film boeit door de indrukwekkende acteerprestaties van de hoofdrolspelers en het ongewone thema: de botsing tussen de allopathische geneeskunde en de natuurgeneeskunde. Tijdens de opnamen vond de annexatie van Oostenrijk plaats. De film die als Oostenrijkse film begonnen was, wordt daarom als een Duitse produktie beschouwd.

Musik für Dich

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Magda Schneider, Fritz Imhoff, Hans Söhnker, Paul Kemp en Karl Skraup.

Een pleegkind wordt voor de zoon van een Amerikaanse miljonair gehouden. De film komt eigenlijk pas in de tweede helft een beetje op gang, maar er zijn aardige dialogen, vlotte liedjes van Robert Stolz en een heel leuke rol van Paul Kemp. Het scenario is van Hans Gustl Kernmayr en Georg Zoch. Het camerawerk is van Werner Brandes.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.