Roy Stewart: cast.
Er zijn 27 films gevonden.

Rustler's Roundup

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Henry MacRae. Met o.a. Tom Mix, Diane Sinclair, Noah Beery jr, Douglas Dumbrille en Roy Stewart.

De laatste van de negen sprekende Tom Mix-westerns, een waardig einde. Dumbrille en Stewart zijn de bandieten die het gemunt hebben op de ranch van Sinclair. Actiesc[KA2]enes volop in een film boordevol bekende gezichten. Stewart, de grote ster uit de begintijd van de western stierf een maand na de premi[KA2]ere van deze film. Mix zou nog een [KL]serial[KLE] van 15 afleveringen maken in 1935 (THE MIRACLE RIDER). In 1940 kwam hij om het leven. Hij was een absolute topster geweest in de jaren twintig.

Fargo Express

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Helen Mack, Roy Stewart, William Desmond en Paul Fix.

Maynard is verliefd op Mack, en haar broer Fix heeft problemen. Hij zit achter de tralies, verdacht van een postkoetsoverval. Ken gaat zijn onschuld bewijzen. Alan James en Earle Snell schreven samen het vrij onbenullige scenario, maar Ken maakte er toch nog iets redelijks van. Ted McCord was de cameraman. Voor Roy Stewart was dit zijn laatste western-rol. Hij debuteerde in 1914 en werd daarna een western-ster. In de laatste jaren vervulde hij B-rollen. Hij stierf in april 1933, pas 43 jaar oud, aan een hartaanval. Zijn laatste film was de non-western ZOO IN BUDAPEST, die enkele dagen na zijn dood in première ging.

Mystery Ranch

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van David Howard. Met o.a. George O'Brien, Cecilia Parker, Charles Middleton, Roy Stewart en Charles Stevens.

Het scenario van deze actierijke western is gebaseerd op het boek The Killer van Stewart Edward White. Middleton is de bandiet die Parker gevangen houdt. Hij wenst haar pas te laten gaan als ze met hem trouwt zodat hij haar land kan inpikken. O'Brien staat het allemaal niet toe.

Come On, Tarzan

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Kate Campbell, Roy Stewart, Niles Welch en Ben Corbett.

Uitstekende western, met het paard Tarzan van Maynard in de hoofdrol. Hij is de leider van een groep paarden, en Welch is de schooier die paarden vangt om ze vervolgens in het oosten als ingeblikt hondenvoer aan te bieden. Ken wordt zijn grootste tegenstander - een beeld van trouw tussen een cowboy en zijn paard. Daarbij nog een eigenwijs meisje, Campbell, uit het oosten, die de ranch erft waar Ken voorman is - en de western-fans kunnen zich volledig uitleven. Het werd een razend populaire film van Ken en Tarzan. Edgar Rice Burroughs was zo boos dat de naam Tarzan gebruikt werd, dat hij een proces aanspande tegen Ken Maynard. Die wees erop dat hij Tarzan al sinds 1925 bereed en dat sindsdien diens naam op alle titelrollen van al zijn westerns voorkwam. Burroughs verloor in 1935 zijn proces - en dat gaf extra publiciteit aan het paard Tarzan.

Come On, Danger

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Robert Hill. Met o.a. Tom Keene, Julie Haydon, Roscoe Ates, Robert Ellis en Wade Boteler.

Ellis is de schurk in deze goede actierijke western. Hij probeert, en niet zonder succes, ook Haydon voor dief te doen doorgaan. Texas Ranger Keene komt in actie nadat zijn broer vermoord is door Ellis maar Tom denkt dat Haydon de schuldige is. David Lewis en Lester Ilfeld bewerkten het verhaal van Vennett Cohen, en Nick Musuraca deed het goede camerawerk.

Rough Romance

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van A.F. Erickson. Met o.a. George O'Brien, Helen Chandler, Antonio Moreno, Noel Francis en Eddie Borden.

Een drama met O'Brien die in die tijd zeer populair was. Hij zou tot aan 1940 een lange serie westerns maken voor Fox en RKO. Stewart was tussen 1917 en 1926 een populaire westernster geweest. En Wayne was in opkomst.

Men Without Women

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van John Ford. Met o.a. Kenneth MacKenna, Frank Albertson, Paul Page, Pat Somerset en Walter McGrail.

Een goed verhaal van Ford. Centraal staat een duikboot op de bodem van de oceaan. Alle dramatische aspecten zijn goed uitgewerkt.

The Great Divide

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Reginald Barker. Met o.a. Dorothy Mackaill, Ian Keith, Myrna Loy, Lucien Littlefield en Creighton Hale.

Zwakke derde verfilming van het stuk van William Vaughn Moody, ditmaal bewerkt door Fred Myton. Slechte decorbouw, matig spel en sterke afwijking van het origineel werken niet mee om een onderhoudende western tot stand te brengen. Keith is verliefd op Mackaill, die echter verloofd is met Hale. Loy is stapelgek op Keith en poogt te voorkomen dat er wat moois groeit tussen Mackaill en Keith. Dat deze twee elkaar toch weten te vinden hoeft geen betoog. De liedjes die eraan zijn toegevoegd doen slechts afbreuk aan het geheel. Lee Garmes en Alvin Knechtel deden het camerawerk.

In Old Arizona

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Raoul Walsh en Irving Cummings. Met o.a. Warner Baxter, Dorothy Burgess, Edmund Lowe, Farrell MacDonald en Fred Warren.

De eerste Cisco Kid-western (zie ook: Cisco Kid-serie), waarin Walsh de schepping van O'Henry had willen spelen. Door een ongeluk verloor hij echter een oog, zodat Baxter de rol kreeg en Cummings als mede-regisseur in het spel kwam. Het was een goede keus want Baxter speelde deze Mexicaanse Robin Hood perfect. Lowe is de sergeant die achter hem aanzit en Burgess de gevaarlijke schone die onder één hoedje met Lowe speelt. Baxter won met deze rol een Oscar als beste acteur van het jaar. Tom Barry was scenarioschrijver en Arthur Edeson de cameraman.

The Viking

1928 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1928. Avonturenfilm van R. William Neill. Met o.a. Donald Crisp, Pauline Starke, Claire McDowell, Julia Swayne Gordon en Leroy Mason.

Crisp in de titelrol als Leif Ericsson die met zijn schip vanuit Noorwegen richting Amerika koerst. Een flop, maar interessant vanwege het feit dat dit de eerste film was die met het verbeterde Technicolor-proces werd ontwikkeld. Gebaseerd op het verhaal Leif the Lucky: a Story of Viking Days. Scenario van Jack Cunningham. Camerawerk van George Cave.

You Never Know Women

1926 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1926. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Florence Vidor, Lowell Sherman, Clive Brook, El Brendel en Roy Stewart.

Een boeiende film over een driehoeksverhouding, zeer stijlvol geregisseerd in de traditie van Lubitsch, spelend tegen de achtergrond van het Russische toneelgezelschap Chauve-Souris. Deze glamourrijke zwijgende film is prachtig opgenomen door Victor Milner. Een miskend juweeltje, met veel flair gemaakt, en groots gespeeld door Vidor, Sherman en Brook.

The Lady From Hell

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Stuart Paton. Met o.a. Roy Stewart, Blanche Sweet, Ralph Lewis, Frank Elliott en Edgar Norton.

Een uiterst onwaarschijnlijke western. J. Grubb Alexander bewerkte het verhaaltje van Norton S. Parker My Lord of the Double B. Roy is een Schots edelman, die in Amerika als voorman gaat werken op een ranch! Pa is niet zo'n beste vent; hij is slecht voor zijn vrouw en wordt op een dag door de jonge zoon doodgeschoten. Roy krijgt de schuld. Hoe verzin je het.

Sparrows

1926 | Drama, Zwijgende film, Actiefilm

Verenigde Staten 1926. Drama van William Beaudine. Met o.a. Mary Pickford, Gustav von Seyffertitz, Roy Stewart, Marie Louise Miller en Charlotte Mineau.

Eén van Mary's beste zwijgende films, een rasecht melodrama over een verlegen meisje dat vecht om een groepje jongere wezen tegen hun slechte overmeesteraar te beschermen.

General Custer at Little Big Horn

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Harry Fraser. Met o.a. Roy Stewart, Helen Lynch, John Beck en Edmund Cobb.

Carrie Rawles schreef het scenario van deze historische western voor Sunset en producent Anthony J.Xydias, met Beck als generaal George Armstrong Custer (1839-1876). Op 25 juni 1876 had de befaamde slag tussen Custer en zijn soldaten en Sitting Bull als leider van de Indianen plaats. Custer vond daarbij de dood. Deze film is een reconstructie van de historische slag. L. William O'Connell was de man achter de camera. In 1909 reeds werd de eerste Custer-western gemaakt: CUSTER'S LAST STAND, een film van ca. 10m. In 1912 volgde CUSTER'S LAST FIGHT van ca. 30m, door Thomas Ince geregisseerd met Francis Ford als Custer.

Daniel Boone Tru the Wilderness

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Robert N. Bradbury. Met o.a. Roy Stewart, Kathleen Collins en Bob Steele.

In de reeks die Sunset Productions maakte rond befaamde Amerikaanse western-helden, was het nu de beurt aan Daniel Boone, de trapper uit de 18de eeuw, die in het oosten de wildernis binnentrok. In al deze historische westerns van producent Antony J. Xydias speelde Roy Stewart de hoofdrol. James Brown was de cameraman en in een B-rol was de zoon van de regisseur te zien. Dit was zijn debut als Bob Steele werd hij befaamd in het western-genre.

Buffalo Bill on the U.P. Trail

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Frank S. Mattison. Met o.a. Roy Stewart, Kathryn McGuire, Cullen Landis, Sheldon Lewis en Earl Metcalfe.

Roy is Buffalo Bill in de tijd dat de Amerikanen het westen nog als pioniers binnendrongen, stadjes bouwden waar de spoorlijn langs moest komen en knokten met de Indianen, die van de blanke invasie niets moesten hebben. Deze historische western-serie voor Sunset door producent Antony J. Xydias met Roy Stewart in de hoofdrol, kende één probleem: geldgebrek. Hoe goed bedoeld ook, de centen werden opgespaard voor de laatste tien minuten. Bert Longenecker was de cameraman.

Kit Carson Over the Great Divide

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Frank S. Mattison. Met o.a. Roy Stewart, Henry B. Walthall, Marguerite Snow, Sheldon Lewis en Earl Metcalfe.

Een historisch western-spektakel voor Sunset met Jack Mower als de befaamde western-scout Kit Carson en Arthur Hotaling als John Fremont. In 1986 werd een tv-mini-serie met Richard Chamberlain als Fremont gemaakt. Tijd van handeling: rond 1850, de trek naar Californië. Matisson was ook de scenarist en Bert Longenecker was de cameraman.

The Love Brand

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Stuart Paton. Met o.a. Roy Stewart, Wilfrid North, Margaret Landis, Arthur Hull en Sidney De Grey.

Romantiek in het Wilde Westen. Eerst wil Landis Stewart alleen maar gebruiken om haar vader, North, te helpen maar daarna wordt ze echt verliefd op hem. Dat wil hij echter bewezen hebben. Adrian Johnson was de scenarist en William Thornley de cameraman. Paton was een kundig regisseur, die vanaf 1915 tot Universals topmensen behoorde. Zijn carrière liep in feite stuk in de jaren dertig. Hij stierf in december 1944, 59 jaar oud.

Pure Grit

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Nat Ross. Met o.a. Roy Stewart, Esther Ralston, Jere Austin, Jack Mower en Verne Winter.

Western waarin Stewart als Texas Ranger achter de moordenaar van de broer van Ralston aanzit en onderweg ook nog even afrekent met een bende veedieven. Isadore Bernstein bewerkte de roman A Texas Ranger van William MacLeod Raine. Benjamin Kline deed het camerawerk.

The Snowshoe Trail

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Chester Bennett. Met o.a. Jane Novak, Roy Stewart, Lloyd Whitlock, Herbert Prior en Kate Toncray.

Een western die zich afspeelt in Canada, waar Novak op zoek is naar haar verdwenen verloofde in gezelschap van gids Stewart en haar voogd. Deze laat beiden zonder paarden alleen in de wildernis achter, maar ze weten een Indianendorp te bereiken en daar is de verloofde, die zich meer squaw (Indiaanse vrouw) voelt dan man. Stewart ondertussen redt Novak een paar keer het leven en daarmee is de zaak wel duidelijk. Marion Fairfax bewerkte de roman van Edison Marshall en Jack MacKenzie was de man achter de camera.

The Radio King

1922 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1922. Avonturenfilm van Robert F. Hill. Met o.a. Roy Stewart, Louise Lorraine, Al Smith, Sidney Bracey en Clark Comstock.

Serial in tien hoofdstukken. De radio was maar net uitgevonden of de serial viel aan. De mogelijkheden voor militair gebruik staan centraal in het scenario van Robert Dillon. Stewart en Smith zijn de uitvinders, en Bracey en zijn bende de boeven die de uitvinding willen stelen. Het kwam niet echt van de grond, hoewel de serial een vrij grote bekendheid kreeg. Stewart was ook niet op zijn plaats: hij behoorde tot de populaire westernhelden en was als geleerde misplaatst.

One Eight Apache

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Ben Wilson. Met o.a. Roy Stewart, Kathleen Kirkham, Wilbur McGaugh, George M. Daniel en Dick La Reno.

Als Stewart en Kirkham willen trouwen, wordt hun dag gruwelijk verstoord door Daniel. Het kost de nodige actie alvorens het huwelijk eindelijk kan worden gesloten. Een matige western, beneden het gemiddelde van de films van Stewart. J. Grubb Alexander baseerde zijn scenario op een verhaal van Peter B. Kyne.

Back to Yellow Jacket

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Ben Wilson. Met o.a. Roy Stewart, Kathleen Kirkham, Earl Metcalfe en Jack Pratt.

Eén van de vele westerns die Roy in de jaren tien en twintig maakte. Dit is meer een western-drama, waarin zijn vrouw Kirkham het leven in de woestenij, waar Roy naar goud zoekt, niet meer kan verdragen en er vandoor gaat. Het scenario van J. Grubb Alexander is gebaseerd op een verhaal van Peter B. Kyne. Harry Gersted was de cameraman.

The Heart of the North

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Harry Revier. Met o.a. Roy Stewart, George Morrell, Harry Von Meter, Roy Justi en William Lion West.

Tweelingbroers worden geadopteerd, de een door een bandiet, de ander door een Mountie-officier. Logisch dus dat, eenmaal opgegroeid, de een bij de Mounties zit en de ander een bendeleider is geworden. Ze komen daardoor tegenover elkaar te staan. Aardig western-drama, door Edward Dowling geschreven. Lee Humiston deed het camerawerk. Stewart was in deze tijd behoorlijk populair en zijn films leverden geld op; er werd daarom meer zorg aan zijn films besteed dan aan menig ander serie-produkt.

Riders of the Dawn

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Jack Conway. Met o.a. Roy Stewart, Claire Adams, Marc Robbins, Jopseph J. Dowling en Robert McKim.

William Clifford en L.V. Jefferson bewerkten de roman The Dessert of Wheat van Zane Grey voor deze onderhoudende western met held Stewart. Stewart was populair en de romans van Grey liepen als een trein, dus de combinatie leverde geld op. het is een van de weinige verhalen van Grey die maar één keer verfilmd zijn, waarschijnlijk door onbekendheid. Harry Vallejo was de cameraman.

Liberty - A Daughter of the U.S.A.

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van Jacques Jaccard en Henry McRae. Met o.a. Marie Walcamp, Jack Holt, Bertram Grassby, Eddie Polo en G. Raymond Nye.

Serial in twintig hoofdstukken. De eerste volledige western-serial, gemaakt door Universal en geschreven door de regisseurs naar een verhaal van W.B. Pierson. Walcamp is de dochter van een Mexicaanse rancheigenaar die sterft en per testament twee vrienden tot voogd heeft aangesteld. Hij heeft beslist dat zijn dochter pas mag trouwen als ze 21 is of, met toestemming van beiden, eerder. De beide voogden hebben zo hun eigen problemen en wensen en die stroken niet met wat Walcamp wil, vooral niet als ze op Holt verliefd wordt. Kortom - een westerndrama. Western-ingrediënten waren in andere serials ook al te vinden maar nooit was een echte western op dit gebied gemaakt. Het werd een succes, dus niets stond het genre in de weg om ook de serials te veroveren.

The Diamond from the Sky

1915 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1915. Avonturenfilm van William Desmond Taylor en Jacques Jaccard. Met o.a. Lottie Pickford, Irving Cummings, William Russell, Charlotte Burton en Eugenie Ford.

Serial in dertig hoofdstukken. Scenario van Roy L. McCardell naar een verhaal van Marie Corelli. De Indianen zijn bezig een blanke om zeep te helpen. Als een meteoor op aarde valt bevrijden ze hun slachtoffer uit bijgeloof. Deze vindt bij de meteoor een diamant. We gaan dan 250 jaar verder en krijgen te maken met de strijd tussen twee afstammelingen over de diamant die in de meest vreemde handen valt maar tenslotte bij Pickford terecht komt - daar waar ze hoort. Pickford (1895-1936) was een jongere zus van Mary en zou nimmer haar populariteit bereiken. Stewart had hier zijn eerste belangrijke rol na zijn debuut in 1914 in twee korte filmpjes, en regisseur Taylor startte hier zijn carrière. Hij zou diverse Mary Pickford-films regisseren. Op 44-jarige leeftijd werd hij in 1922 vermoord onder uiterst mysterieuze omstandigheden. Zo kwam er een voortijdig einde aan een succesvolle carrière.