Liane Hielscher: cast en muziek.
Er zijn 18 films gevonden.

Das wilde Mädchen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Michael Degen, Tabea Tiesler, Angela Roy, Liane Hielscher en Maria Singer.

Psychiater Degen werkt al twintig jaar in een psychiatrische kliniek en in een tehuis voor moeilijk opvoedbare meisjes. Hij heeft er genoeg van en wil ermee kappen. Maar zijn laatste patiënte, Tiesler, een zestien-jarig meisje, overtreft alles wat hij tot nog toe heeft meegemaakt. Ze werd verwaarloosd en misbruikt en heeft een dierlijke uitstraling waaraan de arts nauwelijks weerstand kan bieden. Ongewoon erotisch getinte tv- film, naar een scenario van Peter Guthmann.

Nachtrunden

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Sabine Trooger, Matthias Brenner, Robinson Reichel, Suzanne von Borsody en Daniela Lunkewitz.

Andrea L[KA3]obach (Trooger) is arts bij de eerste hulp in Frankfurt. Bij nacht en ontij rukt zij erop uit met verpleger Klaus Fr[KA3]uhtrunk (Reichel). In haar werk moet ze snel en effici[KA3]ent zijn en de juiste diagnose stellen om het leven van een pati[KA3]ent te redden. De relatie met haar vriend Konrad Beyer (Brenner) die journalist is, begint onder haar onregelmatige diensten te lijden. Als Andrea zelf in een benarde positie geraakt, weet ze niet zeker of ze nog wel op Konrad kan rekenen. Het banale scenario van regisseuse Hoffmann is tamelijk dramatisch en houdt daarom de aandacht behoorlijk vast. Het spel van de rolverdeling is OK en het camerawerk van Jürgen Herrmann is goed, maar alles ziet eruit alsof de film tien jaar ervoor gedraaid werd.

Coswig und Sohn

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Michael Braun. Met o.a. Robert Atzorn, Oliver Grober, Christine Neubauer, Anita Lochner en Walter Plathe.

De succesvolle advocaat Atzorn is aan het scheiden van zijn vrouw Lochner. Voor het gemak hebben ze hun tien-jarige zoontje Grober ondergebracht in een internaat. De jongen is daar niet gelukkig en loopt weg. Hij trekt in bij zijn vader. Dit brengt spanningen teweeg, want Atzorn heeft weinig tijd voor de jongen, evenmin trouwens als Lochner, die op het punt staat een belangrijke internationale restauratie-opdracht te krijgen. Tedere, aangrijpende geschiedenis over een jongen die aan zijn lot wordt overgelaten, alles krijgt wat zijn hartje begeert maar zich toch niet gelukkig kan voelen - tot hij zelf een oplossing bedenkt. Een bitterzoet scenario van Felix Huby, Dieter de Lazzer en Günther Scheuthle, gebaseerd op autobiografisch werk van Huby. Fotografie van Kurt Lorenz.

Widerspenstige Victoria

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Uschi Glas, Muriel Baumeister, Rainer Strecker, Lambert Hamel en Liane Hielscher.

Victoria Wiessner (Glas) wordt weduwe. Samen met haar overleden man voerde ze een confectie-atelier, maar het vertrouwen van haar echtgenoot in haar zakelijke vermogens was niet zo groot. Hij heeft n.l. in zijn testament bepaald dat Ernst Habich (Hamel), een omhoog gevallen boekhouder, de zaak moet gaan leiden. Het blijkt alras dat Ernst geen verstand heeft van textiel en dameskleding. De zaak doorbreekt heel vlot de limiet van de debetstand bij de bank, waarop het geldinstituut zich wil vergrijpen aan Victoria`s priv[KA1]evermogen. Victoria besluit voor dit alles een stokje te steken. Een vrolijke film, aardig gespeeld door het snoesje van toen (jaren 1950), Glas. Simpel, oprecht vermaak. Het scenario is van Karlheinz Freynik en het camerawerk is van Franz Rath.

Hausmänner

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Peter Lohmeyer, Marita Marschall, Dani Levy, Martina Gedeck en Elisabeth Wiedemann.

Twee gefrustreerde, nog jonge huismannen die ooit strandden in hun carrière, beginnen een oppascentrale voor kinderen met 65-plus oma's. Hun onderneming wordt een succes en zij hebben er de allergrootste moeite mee hun bloeiende zaak voor hun dominerende, geldverdienende ega's verborgen te houden en moeten allerlei listen verzinnen. Aardige, luchtige film. Naar een scenario van Thomas Kirdorf. De fotografie is van Michael Teutsch.

Shuttlecock

1988 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1988. Drama van Jerry R. Barrish. Met o.a. Ann Block, Will Durst, Liane Hielscher, Christian Phillips en Maria Issacs.

Zes jaar na DAN'S MOTEL wederom weer korte verhalen, dit keer vier over een komiek, een schilderes, een striptease-danseres en een Duitse zangeres. Door middel van kontakten en ontmoetingen bespreken ze met elkaar hun eenzaamheid en onzekerheid. De regisseur laat ze met hun ontboezemingen hun gang gaan om een zo duidelijk mogelijk portret te geven. Barrish, die zijn geld verdient met het verstrekken van borgsommen aan personen die zouden moeten brommen tegen een percentage, produceerde deze film met winsten uit die onderneming en de DAAD-subsidie uit Berlijn. Sommigen zullen dit werk als bewegende beeldende kunst ervaren en anderen zullen het onverteerbaar voer vinden, dat hooguit voor psychologen geschikt is.

Familienschande

1988 | Thriller, Film noir

Duitsland 1988. Thriller van Franz Peter Wirth. Met o.a. Hannes Jaenicke, Constanze Engelbrecht, Friedrich von Thun, Liane Hielscher en Helmut Zierl.

Architect Jaenicke, pleegzoon van de rijke familie Morrison van New York, heeft in Acapulco in het geheim de bevallige Britse Engelbrecht gehuwd. Dit stuit op verzet en hij wordt door de familie op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Maar Jaenicke blijft als een rots achter zijn vrouw staan. Op een dag echter ontdekken ze in hun huis een lijk en alles wijst erop dat Engelbrecht de daderes is. Jaenicke is ervan overtuigd dat het hier een opgezet spel betreft. Goed in elkaar gestoken thriller met een sterke film noir-sfeer, een groot aantal onverwachte wendingen en een onverwachte climax. Het scenario van Wirth naar een roman van Patrick Quentin heeft meer aandacht voor de menselijke verhoudingen dan voor het pure suspense-effect. In beeld gebracht door Gernot Roll.

Derrick: Koldaus letzte Reise

1987 | Mysterie

Duitsland 1987. Mysterie van Franz-Peter Wirth. Met o.a. Horst Tappert, Fritz Wepper, Willy Schäfer, Peter Ehrlich en Liane Hielscher.

Zwakke misdaadverhaaltje rond een twintig jaar eerder gearresteerde en gedetineerde crimineel die is vrijgelaten en die inspecteur Derrick en de zijnen aardig wat hoofdbrekens bezorgt maar niet voldoende om Tappert-Derrick van de wijs te brengen.

Die Frau ohne Körper und der Projektionist

1984 | Experimenteel, Romantiek

Duitsland 1984. Experimenteel van Niklaus Schilling. Met o.a. Liane Hielscher, Gabriel Barylli, Gunther Malzacher, Elke Haltaufderheide en Alexander Osteroth.

De film vertelt het liefdesverhaal van een televisieomroepster en een filmoperateur. Ondanks de grote hartstocht is de relatie tussen de twee, die nogal verschillen, niet duurzaam. De film is tevens een parabel over de rivaliteit tussen film en tv. Hij werd op video opgenomen en toen op film overgezet. Daardoor ontstaan nieuwe, verrassende affekten.

Tiefe Wasser

1983 | Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1983. Thriller van Franz Peter Wirth. Met o.a. Peter Bongartz, Constanze Engelbrecht, Laurie Philips, Klaus Wildbolz en Franziska Bronnen.

De zonderling Bongartz houdt van esoterische literatuur, verzamelt slakken en vergeeft zijn vrouw haar misstappen. Hij erft een fortuin en kan eindelijk doen waar hij zin in heeft. Zijn vrouw vindt het zo langzamerhand welletjes, komt met de zoveelste minnaar thuis en besluit haar man te verlaten. Naar de in 1957 gepubliceerde misdaadroman [KL]Deep Water[KLE] van Patricia Highsmith (Stille Waters) met bezeten, geobsedeerde protagonisten die de paden van de misdaad gaan bewandelen. De plot (scenario van Leopold Ahlsen en regisseur Wirth) is niet sterk, maar het gaat vooral over het hoofdpersonage Vic van Allen (gespeeld door een indrukwekkende Bongartz), een man met een schijnbaar zwakke karaktertrek die hem onherroepelijk naar de ondergang drijft. Muziek van Eugen Thomass, camera: Gero Erhardt. Tweedelige tv-film.

Die Supernasen

1983 | Komedie

Duitsland 1983. Komedie van Dieter Pröttel. Met o.a. Mike Krüger, Thomas Gottschalk, Liane Hielscher, Susann Winter en Andrea L'Arronge.

Twee amateurdetectives helpen een directeur van een meubelgroothandel zijn vrouw te schaduwen. Zelf heeft hij ook een geheime relatie en het komt tot allerlei komische verwisselingen. Dat lukt in deze film best aardig. Scenario van Thomas Gottschalk en Mike Krüger. Camerawerk van Fritz Baader.

Hupfendes Fleisch

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Christiaan Doermer, Liane Hielscher, Sabine Kaack en Luciano Simioni.

Een slager uit Frankfurt met financiële problemen gaat kangoeroevlees verkopen, dat besmet blijkt te zijn. Geheel volgens verwachting worden zijn problemen nog groter totdat hij ze weet op te lossen. Enigszins banaal.

Tatort - Schweigegeld

1979 | Mysterie

Duitsland 1979. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hansjörg Felmy, Willy Semmelrogge, Karin Eickelbaum, Dieter Kirchlechner en Hannelore Hoger.

Bij postzegelhandelaar Klaven (Kieling) wordt ingebroken, maar de buit voor de dader is te verwaarlozen. Klaven beweert echter dat een waardevolle verzameling verdwenen is. Een poging om de verzekering om de tuin te leiden? Klaven wordt gechanteerd door zijn zwager Storck die de inbreker achtervolgde en deze koud maakte. Een van de vele door Griesmayr gedraaide TATORT- afleveringen, geschreven door Herbert Lichtenfeld, die destijds ook het scenario schreef van REIFEZEUGNIS (de film met de toen nog prille Nastassja Kinski en geregisseerd door Wolfgang Petersen, en die later het draaiboek zou schrijven van de hit- serie DIE SCHWARZWALDKLINIK). Felmy is opnieuw in deze TATORT- aflevering een betrouwbare Kommissar Haferkamp.

MS Franziska

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Paul Dahlke, Femke Boersma, Ulrich von Dobschütz, Klaus Knuth en Evelyn Bartsch.

Duitse serie met Dahlke als binnenvaartschipper, oud geworden in de concurrentiestrijd om interessante vrachten. Indrukwekkende vertolking van Dahlke die een onbehouwen, meestal verschrikkelijk eigenzinnig personage neerzet, iemand die eigenlijk met pensioen moet, maar koppig doorgaat. Geschreven door de bekende auteur Heinz Oskar Wuttig (1907-1984) en gemaakt door de legendarische Staudte (1906-1984) die sinds het begin van de jaren zeventig bij gebrek aan echt filmwerk, in zijn levensonderhoud voorzag door het opnemen van ontelbare tv-films en tv-series.

Liebesspiele junger Mädchen - Muntere Pärchen packen aus

1972 | Erotiek

Duitsland 1972. Erotiek van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Christine Schuberth, Peter Kranz, Liane Hielscher, Catherina Conti en Harry Kahlenberg.

Renate lijdt aan vaginale krampen; Karin moet steeds haar kamer afstaan aan een seksbedrijvende vriendin; Kurt wordt door zijn ouders met behulp van een prostituée van dreigende homoseksualiteit genezen; Heidi en Peter worden door vader in het ouderlijk bed betrapt; Rolf eveneens en hij wordt naar een kostschool gestuurd. Soms kan het geen kwaad eens te lezen waar films als deze precies over gaan - het maakt verder commentaar overbodig.

Neun Leben hat die Katze

1968 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1968. Drama van Ula Stöckl. Met o.a. Liane Hielscher, Christine de Loup, Elke Kummer, Jürgen Arndt en Heidi Stroh.

Regiedebuut van de veertigjarige Ula Stöckl met het al wat aftands geworden LES DIABOLIQUES-thema in een Godardachtige verfilming.

Cardillac

1968 | Drama, Horror

Duitsland 1968. Drama van Edgar Reitz. Met o.a. Hans Christian Blech, Urs Jenny, Rolf Becker, Liane Hielscher en Gunter Sachs.

Tweede, maar totaal andere verfilming van E.T.A. Hoffmanns bekende verhaal Das Fräulein von Scudérie over goudsmid Cardillac die zo van zijn eigen creaties houdt, dat hij ze weigert te verkopen en zelfs al verkochte stukken terugsteelt waarbij hij zijn klanten vermoordt. De burgerlijke kunstenaar als losgeslagen individu.

Mittsommernacht

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Paul May. Met o.a. Robert Fuller, Ruth-Maria Kubitschek, Carl Lange, Liane Hielscher en Marianne Hoffmann.

Moord en verkrachting, valse beschuldigingen en drie aantrekkelijke vrouwen (twee dochters en een huishoudster) op een eenzame boerderij van een weduwnaar tegen een mooi Noors decor bepalen de inhoud van deze film van de maker van UND EWIG SINGEN DIE WÄLDER, maar het is minder goed.