Joan Fontaine: cast.
Er zijn 50 films gevonden.

Good King Wenceslas

1994 | Fantasy, Familiefilm, Drama, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1994. Fantasy van Michael Tuchner. Met o.a. Stefanie Powers, Perry King, Jonathan Brandis, Leo McKern en Joan Fontaine.

Een gepolijst, in Tsjechi[KA3]e gefilmd kostuumdrama gebaseerd op een Tsjechische legende uit de tiende eeuw. Het gaat over de jonge prins Wenceslas (Brandis) die zal trouwen met zijn mooie verloofde (Chatton), wier vader, hertog Philip (McKern), geld en landerijen inbrengt. De slechte, inhalige stiefmoeder van de prins (Powers) wil echter haar zoon Boleslav (Milburn) op de troon, hoewel Wenceslas de rechtmatige opvolger is. Haar handlanger is heer Tunna (King). In de strijd om de troonopvolging heeft de prins zijn grootmoeder Ludmilla (Fontaine), de kerk en de boeren aan zijn zijde. Dit deels historische gegeven is door James Andrew Hall tot een nogal oppervlakkig scenario verwerkt. Tuchners regie is plichtmatig en het camerawerk van Ronnie Taylor getuigt ook al niet van veel fantasie. Er wordt zwak en aanstellerig geacteerd, met uitzondering van een uitstekende McKern en de welkome terugkeer op het scherm van Joan Fontaine. Aanvaardbare familiekost.

Dark Mansions

1986 | Thriller

Verenigde Staten 1986. Thriller van Jerry London. Met o.a. Joan Fontaine, Michael York, Paul Shenar, Melissa Sue Anderson en Linda Purl.

Oninteressante griezelfilm over een scheepsbouw-familie in Seattle en een jonge vrouw (Purl) die zich geconfronteerd ziet met bovennatuurlijke krachten als ze in de familiepapieren duikt om de geschiedenis van de werf te schrijven. Proefaflevering voor wat een serie moet worden.

Danielle Steel's Crossings

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Karen Arthur. Met o.a. Cheryl Ladd, Lee Horsley, Christopher Plummer, Jane Seymour en Garrick Dowhen.

Verfilming van de gelijknamige roman van Danielle Steel, bewerkt door Bill en Jo Lamond. Dit sentimentele werkje speelt zich af aan het begin van WO II in Frankrijk, tijdens de inval van de nazi's. Romantische en minder romantische gevoelens spelen zich af tussen de chique, patriotisch ingestelde Ladd die getrouwd is met Franse diplomaat Plummer, maar er niet voor terugdeinst een verhouding aan te gaan met Amerikaanse staalmagnaat Horsley, die echter getrouwd is met Seymour. Verder is er nog een nette, behulpzame Wehrmachtoffcier, die veel geeft om Ladd. Kortom, voor enigszins kritisch ingestelden kijkers: soap van de goedkoopste soort. De produktiewaarden zijn heel redelijk. Paul Lohmann verzorgde het camerawerk. Wordt meestal uitgezonden in drie delen; vaak bekort met 60m tot 100m of nog meer. Voor echte genreliefhebbers evenwel heerlijk, escapistisch vermaak.

Hitchcock, Il Brivido del Genio

1985 | Documentaire, Biografie

Italië 1985. Documentaire van Francesco Bortolino. Met o.a. Claudio Masenza, Patricia Hitchcock, Anne Baxter, Joan Fontaine en Judith Anderson.

Deze 16 mm-documentaire over een van de grootste filmregisseurs zit zo slecht in elkaar, met weerzinwekkende reprodukties van oude filmfragmenten, dat Hitchcock door de grond zou gaan als hij daar niet reeds in lag. De driedelige voor de Italiaanse televisie gemaakte documentaire is bedoeld als ode aan de meester van de suspense, maar is een belediging voor zijn nagedachtenis en een misselijkmakende commentator als Donald Spoto, schrijver van de omstreden Hitchcock-biografie Dark Side of a Genius, maakt het nog erger. Alleen Noiret en Fontaine zorgen voor kostelijke interviews.

Dolce Cinema

1983 | Documentaire

Italië 1983. Documentaire van Fransesco Bortolini en Claudio Masenza. Met o.a. Kirk Douglas, Joan Fontaine, Rod Steiger, Jill Clayburgh en Robert Wagner.

Bijzonder interessante documentaire over Amerikaanse sterren in Italiaanse films. Bepaalde Amerikaanse acteurs (Clint Eastwood bijv.) zijn eerst in Italië groot geworden en toen pas in Amerika. We zien talloze fragmenten en vaak geestige en verrassende interviews. Door de RAI in drie afleveringen uitgezonden. Er bestaat ook een bioscoopversie van 165 minuten.

The Users

1978 | Mysterie

Verenigde Staten 1978. Mysterie van Joseph Hardy. Met o.a. Jaclyn Smith, Tony Curtis, Joan Fontaine, Red Buttons en George Hamilton.

Een kleinsteeds meisje met een duister verleden komplotteert de come-back van een ouder wordende filmster. Het is smullen van Hollywood-decadentie in een forse produktie naar Joyce Habers nauwelijks verhulde sleutelroman.

The Witches

1966 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1966. Horror van Cyril Frankel. Met o.a. Joan Fontaine, Kay Walsh, Alec McCowen, Ann Bell en Ingrid Brett.

Een goede, spannende film met Fontaine als directrice van een kostschool die er achter komt dat een student geofferd zal worden door een plaatselijke voodoo-sekte. Ook bekend als THE DEVIL'S OWN.

The Devil's Own

1966 | Horror

1966. Horror van Cyril Frankel. Met o.a. Bryan Marshall, Shelagh Fraser, Viola Keats, Carmel Mcsharry en Martin Stephens.

Een goede, spannende film met Fontaine als directrice van een kostschool die er achter komt dat een student geofferd zal worden door een plaatselijke voodoo-sekte. Ook bekend als THE DEVIL'S OWN.

Tender Is the Night

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Henry King. Met o.a. Jennifer Jones, Joan Fontaine, Tom Ewell, Jill St. John en Cesare Danova.

Een slordige, lauwe versie van F. Scott Fitzgeralds roman met Jones in een minder goede rol als geestelijk onevenwichtige vrouw van psychiater Robards. Fontaine is haar chique zus. Het speelt zich af in Europa in de jaren twintig.

Voyage to the Bottom of the Sea

1961 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1961. Sciencefiction van Irwin Allen. Met o.a. Walter Pidgeon, Joan Fontaine, Robert Sterling, Barbara Eden en Michael Ansara.

Onderhoudende, kleurige nonsens over conflicten aan boord van een reusachtige atoomonderzeeër waarvan Pidgeon de dominerende kapitein is, die probeert te voorkomen dat de aarde in een stralingsgordel terechtkomt. Graaft niet direct diep, maar is beslist onderhoudend. Het werd later een tv-serie met wel liefst 110 afleveringen. Gedraaid in CinemaScope.

The Sinister Urge

1961 | Misdaad

Verenigde Staten 1961. Misdaad van Edward D. Wood jr. Met o.a. Kenne Duncan, Duke Moore, Carl Anthony, Jean Fontaine en Dino Fantini.

Twee toegewijde agenten, gespeeld door Duncan en Moore, pakken de handel in pornografische foto's aan, die geleid wordt door een brutale blondine. Het is één van de obscuurste films van Wood. Er wordt vol overtuiging in aangetoond dat foto's van weelderig bedeelde vrouwen in ondergoed gezien moeten worden als de belangrijkste oorzaak van jeugdcriminaliteit. Ook bekend als THE YOUNG AND THE IMMORAL.

A Certain Smile

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Rossano Brazzi, Joan Fontaine, Bradford Dillman en Christine Carere.

Het romannetje van Françoise Sagan wordt in deze film opgeblazen tot een gigantische soap-opera, die zich te buiten gaat aan nog meer trivialiteit dan het oorspronkelijke verhaal over twee studenten uit Parijs, Carere en Dillman, wier romantische relatie verstoord wordt door losbol Brazzi. De dure Fontaine is verspilde moeite.

Until They Sail

1957 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Wise. Met o.a. Jean Simmons, Joan Fontaine, Paul Newman, Piper Laurie en Sandra Dee.

Rechtbankmelodrama dat in Nieuw-Zeeland speelt in WO II over vier zussen (Fontaine, Simmons, Laurie en Dee) die liefde, misère en moord meemaken. Naar het verhaal van James A. Michener door Robert Anderson tot scenario bewerkt. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Gefilmd in CinemaScope.

Island in the Sun

1957 | Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1957. Drama van Robert Rossen. Met o.a. James Mason, Joan Fontaine, Dorothy Dandridge, Basil Sydney en Joan Collins.

Op een West-Indisch eiland is de situatie explosief. De blanke minderheid begint steeds meer van haar macht te verliezen aan zwarte militanten. Mason heeft veel kans om de volgende gezaghebber van het eiland te worden, maar domme jaloezie is hem fataal en breekt zijn carri[KA2]ere. Belafonte is de leider van der zwarte rebellen. Traag, romantische melo met een interessante cast. Het scenario van Alfred Hayes naar een roman van Alec Waugh is slecht uitgewerkt. Voor de eerste maal in de (commerciële) Amerikaanse filmgeschiedenis laat men de liefde tussen zwart en blank opbloeien. De uiterst zedelijke kus die Belafonte gaf aan Patricia Owens werd na reacties van het geschokte Amerikaanse publiek uit de film geknipt! Mooie, haast toeristische opnamen op locatie van Frederick A. Young. Gerry O'Hara was regie-assistent. Gedraaid in CinemaScope.

Serenade

1956 | Muziek, Drama

Verenigde Staten 1956. Muziek van Anthony Mann. Met o.a. Mario Lanza, Joan Fontaine, Sara Montiel, Vincent Price en Joseph Calleia.

Deze James M. Cain-roman werd een oppervlakkig damesdrama met Lanza als beschermeling van de sjieke Fontaine, gemanipuleerd door manager Price en aanbeden door de aardse Montiel; dat alles wordt onderbroken door muzikale momenten.

Beyond a Reasonable Doubt

1956 | Film noir, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1956. Film noir van Fritz Lang. Met o.a. Dana Andrews, Joan Fontaine, Sidney Blackmer, Philip Bourneuf en Barbara Nichols.

Voor de RKO-studio nam Fritz Lang in vier weken tijd zijn laatste Amerikaanse film op. In de absurde combinatie van noir en journalistendrama gaat een te gedreven reporter annex romanschrijver (Andrews) in op een zot voorstel van een dagbladuitgever: de moord op een stripper bekennen om te bewijzen dat het gammele Amerikaanse rechtssysteem gemakkelijk een onschuldige naar de elektrische stoel stuurt. Omstandigheden gooien het plan uiteraard overhoop. Gatenkaasscenario van Douglas Morrow, in zijn verdere loopbaan letterknecht voor televisieseries. Plus: mooie rol van Joan Fontaine als de vrouw die de ambitie van haar geliefde terecht als rampzalig inschat.

Drama Classics: Trudy

1955 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1955. Romantiek van Roy Kellino. Met o.a. Joan Fontaine, Hans Conried, Steven Geray en James Flaven.

Fontaine is een jonge vrouw. Als onverbeterlijke romanticus is ze ervan overtuigd dat alle dromen werkelijkheid kunnen worden, zolang je er maar vast genoeg in gelooft. Haar vrienden vinden haar maar een na[KA3]ieve meid. Ook zij zouden wel dingen in hun leven veranderd willen zien, maar ze denken niet dat het ooit zal gebeuren. Maar dan lijkt het toch alsof Fontaine`s huwelijksdromen zich zullen realiseren. Een hedendaags sprookje voor dromende bakvisjes (voor de jaren 1950 toch). Een licht amusante story, uitstekend gespeeld door Fontaine als Trudy en Conried als haar bevriende pastoor. Kenneth Higgins schreef het scenario dat door George E. Diskant in beelden omgezet werd.

Casanova's Big Night

1954 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1954. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Bob Hope, Joan Fontaine, Audrey Dalton, Basil Rathbone en Raymond Burr.

Kleermaker Pippo Popolino wordt door de hertogin van Genua ingehuurd om de betrouwbaarheid van haar aanstaande schoondochter Elena op de proef te stellen. De hertogin stelt hem een grote beloning in het vooruitzicht, mits hij zijn taak goed weet te volbrengen. Pippo houdt zijn dekmantel als Casanova geheim totdat hij ziet dat het verloofde paar echt verliefd is. Maar de slechte doge van Venetië ontdekt het bedrog en gebruikt de Casanova-dekmantel voor zijn eigen plannetjes. Pippo moet alle zeilen bijzetten om Elena te kunnen beschermen

To the limit

1953 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1953. Actiefilm van Ida Lupino. Met o.a. Edmond O'Brien, Edmund Gwenn, Joan Fontaine, Jane Darwell en Ida Lupino.

Kleermaker Pippo Popolino wordt door de hertogin van Genua ingehuurd om de betrouwbaarheid van haar aanstaande schoondochter Elena op de proef te stellen. De hertogin stelt hem een grote beloning in het vooruitzicht, mits hij zijn taak goed weet te volbrengen. Pippo houdt zijn dekmantel als Casanova geheim totdat hij ziet dat het verloofde paar echt verliefd is. Maar de slechte doge van Venetië ontdekt het bedrog en gebruikt de Casanova-dekmantel voor zijn eigen plannetjes. Pippo moet alle zeilen bijzetten om Elena te kunnen beschermen

The Bigamist

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Ida Lupino. Met o.a. Edmond O'Brien, Joan Fontaine, Ida Lupino en Edmund Gwenn.

Redelijk sensationeel verslag over O'Brien die met twee vrouwen is getrouwd en verscheurd wordt in zijn liefde voor hen beiden. Wellicht de beste regie-arbeid van Lupino en eigenlijk de enige film die ze echt helemaal zelf deed.

Flight to Tangier

1953 | Avonturenfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Charles Marquis Warren. Met o.a. Joan Fontaine, Jack Palance, Corinne Calvet, Robert Douglas en Eric Alden.

Zich snel voltrekkend drama over een verborgen plek met geld aan boord van een neergestort vliegtuig en mensen van diverse pluimage die achter die buit aanjagen.

Decameron Nights

1953 | Komedie, Erotiek

Verenigd Koninkrijk 1953. Komedie van Hugo Fregonese. Met o.a. Joan Fontaine, Binnie Barnes, Joan Collins, Marjorie Rhodes en Louis Jourdan.

Enigszins slap aftreksel uit sterke middeleeuwse verhalen met Jourdan als Boccaccio die de vertelsels uitspint en om de liefde kweelt van de schone Fontaine.

Something to Live For

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van George Stevens. Met o.a. Joan Fontaine, Ray Milland, Teresa Wright, Douglas Dick en Rudy Lee.

Gezwollen melodrama waarin gepoogd wordt LOST WEEKEND te evenaren. Alcoholiste Fontaine is verliefd op Milland, maar hij is al getrouwd.

Othello

1952 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Marokko​/​​Frankrijk 1952. Drama van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Suzanne Cloutier, Micheál MacLiammóir, Robert Coote en Fay Compton.

De Moorse prins van Venetië Othello (Welles himself) laat zich door de laaghartige Iago (MacLiammóir) overtuigen dat zijn geliefde Desdemona (Cloutier) hem ontrouw is. The tragedy unfolds. Klassieke Shakespeare verfilmd door filmgod Welles, dat moest wel iets interessants opleveren. En inderdaad. Welles deed er vier jaar over om hem te voltooien. Hij werd continu geplaagd door geldgebrek. Hij speelde in andermans films (The Third Man!) om aan geld te komen. Daarmee kon hij weer crew inhuren, er werkten achtereenvolgens vijf verschillende cameramannen aan Othello. De film werd zeer gemengd ontvangen maar kreeg wel een Gouden Palm in Cannes.

Ivanhoe

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Elizabeth Taylor, Joan Fontaine, George Sanders en Norman Wooland.

Gebaseerd op de roman van Sir Walter Scott. Terwijl koning Richard Leeuwenhart op kruistocht is grijpt zijn broer John de macht. Het Britse volk mag zich echter gelukkig prijzen dat niet alleen Robin Hood maar ook Sir Wilfred of Ivanhoe zich opwerpt als strijder voor gerechtigheid. De hoofdrol is hier natuurlijk voor Sir Wilfred of Ivanhoe (Robert Taylor), die tussen al het zwaardgekletter romantische onderonsjes heeft met de fraaie prinses Rowena (Joan Fontaine) én met de dochter van een bevriende joodse koopman, de zo mogelijk nog mooiere Rebecca (Elizabeth Taylor). Ivanhoe is een fijne ouderwetse ridderfilm. Dat het acteerwerk dan wat houterig is, ach.

How Could You Darling

1951 |

1951. Mitchell Leisen. Met o.a. Peter Hanson, Mona Freeman, Joan Fontaine en John Lund.

Gebaseerd op de roman van Sir Walter Scott. Terwijl koning Richard Leeuwenhart op kruistocht is grijpt zijn broer John de macht. Het Britse volk mag zich echter gelukkig prijzen dat niet alleen Robin Hood maar ook Sir Wilfred of Ivanhoe zich opwerpt als strijder voor gerechtigheid. De hoofdrol is hier natuurlijk voor Sir Wilfred of Ivanhoe (Robert Taylor), die tussen al het zwaardgekletter romantische onderonsjes heeft met de fraaie prinses Rowena (Joan Fontaine) én met de dochter van een bevriende joodse koopman, de zo mogelijk nog mooiere Rebecca (Elizabeth Taylor). Ivanhoe is een fijne ouderwetse ridderfilm. Dat het acteerwerk dan wat houterig is, ach.

Darling, How Could You

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Mitchell Leisen. Met o.a. Joan Fontaine, John Lund, Mona Freeman en Peter Hanson.

Chique sterren verfraaien dit ouderwetse toneelstuk van James Barrie over een tiener die denkt dat haar moeder (Fontaine) een verhouding heeft.

September Affair

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van William Dieterle. Met o.a. Joseph Cotten, Joan Fontaine, Jessica Tandy, Robert Arthur en Jimmy Lyndon.

Aardig romantisch melodrama over ingenieur Cotten en concertpianiste Fontaine, die ontdekken dat zij op de dodenlijst van een verongelukt vliegtuig staan, waar ze op geboekt hadden, maar de vlucht hadden gemist. Dit verschaft ze kans om hun relatie op een andere wijze voort te zetten en samen een nieuw leven te beginnen, maar het hebben van de zaak, is het einde van het vermaak. Gesitueerd in Italië met mooie landschapsfotografie.

Born To Be Bad

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Joan Fontaine, Robert Ryan, Joan Leslie, Mel Ferrer en Zachary Scott.

Fontaine is een ambitieuze jonge vrouw. Ze vestigt zich in San Francisco in de hoop een baantje te bemachtigen in de uitgeverij van haar oom. Een toevallige ontmoeting met miljonair Scott, verandert echter haar plannen. Ze weet hem te strikken voor een huwelijk, maar ze kan haar gevoelens voor opkomend auteur Ryan niet ontkennen. Wat een schitterend portret van een harteloze vrouw had kunnen worden, werd door de censuur en vooral de overdreven bemoeienissen van studiobaas Howard Hughes, geminimaliseerd tot een derderangs bakvisverhaal met een kunstmatig en niet overtuigend einde. De acteurs doen hun best, maar het is duidelijk dat Ray op zijn vingers gekeken werd. Charles Schnee adapteerde de roman All Kneeling van Anne Parrish, tot scenario bewerkt door Edith Sommer, met aanvullende dialogen van Robert Soderberg en George Oppenheimer. Fotografie van Nicholas Musuraca.

You Gotta Stay Happy

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van H.C. Potter. Met o.a. Joan Fontaine, James Stewart, Eddie Albert, Roland Young en Willard Parker.

Een leuke komedie over een rijke vrouw die in haar huwelijksnacht wegloopt op zoek naar een andere man. Had veel beter gekund.

The Emperor Waltz

1948 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1948. Musical van Billy Wilder. Met o.a. Bing Crosby, Joan Fontaine, Roland Culver, Lucile Watson en Richard Haydn.

Royaal opgezette, maar weinig originele Crosby-musical die speelt in het Oostenrijk van Franz Joseph (in Hollywood-decors), waarin Bing platenspelers verkoopt aan het koninklijk hof. Vreselijk sentimenteel materiaal voor schrijver/regisseur Wilder. Charles Brackett schreef mee aan het scenario. Camerawerk van Georges Barnes.

Letter from an Unknown Woman

1948 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Joan Fontaine, Mady Christians, Marcel Journet, Art Smith en Louis Jourdan.

Wenen, rond 1900. De vijftienjarige Lisa (Fontaine) gaat een relatie aan met haar tien jaar oudere buurman, de concertpianist Stefan (Jourdan). Korte tijd zijn ze gelukkig, maar dan gaat Stefan op tournee. Terwijl Lisa voor hem slechts een herinnering blijft, is zij zwanger en krijgt een zoon. Aangrijpend liefdesdrama, met uitstekende vertolking van Fontaine en knappe reconstructie van historisch Wenen, dankzij de decors van Alexander Golitzen. Howard Koch baseerde zijn scenario op een roman van Stefan Zweig. Regisseur Ophüls weet de meeste clichés van het genre handig te omzeilen.

Kiss The Blood Off My Hands

1948 | Misdaad, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Misdaad van Norman Foster. Met o.a. Joan Fontaine, Burt Lancaster, Robert Newton, Lewis Russell en Aminta Dyne.

In Londen slaat zeeman Lancaster per ongeluk de eigenaar van een bar dood. Hij vlucht voor de politie en krijgt hulp van verpleegster Fontaine. Aan een jarenlange krijgsgevangenschap heeft hij een verschrikkelijke angst voor opsluiting overgehouden. Newton, die getuige was van het gevecht, wil hem onder druk zetten. Gevolg: een ruzie op een trein en een gevecht met de politie, en Lancaster wordt veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf. Uiterst bevreemdende film noir, die veel van zijn sfeer meekrijgt door de decors van een surrealistisch, niet- bestaand Londen. Leonardo Bercovici baseerde zijn scenario op een adaptatie door Ben Maddow en Walter Bernstein van Gerald Butlers roman, met bijgevoegde dialogen van Hugh Gray. Goed spel van de drie hoofdrolspelers. Russell Metty zette alles schitterend op film. Ook bekend als als BLOOD ON MY HANDS.

Ivy

1947 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Sam Wood. Met o.a. Joan Fontaine, Patric Knowles, Herbert Marshall, Richard Ney en Cedric Hardwicke.

Een gemiddeld drama over een moordenares die verstrikt raakt in haar eigen, ogenschijnlijk volmaakte plannen. De goede rollen geven de film de nodige pep.

From This Day Forward

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van John Berry. Met o.a. Mark Stevens, Joan Fontaine, Henry Morgan, Arline Judge en Bobby Driscoll.

Weliswaar is Joan Fontaine de laatste tijd op tv geweest met louter ware klassiekers (Suspicion, Letter from an Unknown Woman, Gunga Din), vanmiddag moeten we haar in een iets minder glorieus vehikel aanschouwen. In flashbacks vertelt deze soaper over het begin van de relatie tussen Susan (Fontaine) en Bill (Mark Stevens), die niet over rozen ging omdat Bill eerst moest oorlogvoeren en daarna financieel moet lijden. Of zoals de Fontaine-biografie heet: No bed of roses.

The Affairs of Susan

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Joan Fontaine, George Brent, Dennis O'Keefe, Don DeFore en Rita Johnson.

Redelijk onderhoudende komedie over actrice (Fontaine) die meer voor haar aanbidders staat te acteren dan op het toneel.

Frenchman's Creek

1944 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Avonturenfilm van Mitchell Leisen. Met o.a. Joan Fontaine, Arturo De Cordova, Basil Rathbone, Nigel Bruce en Cecil Kellaway.

Lady St. Columb (Fontaine) ontvlucht tijdens de Restauratie in Engeland haar wellustige edelman en gaat naar haar familie in Cornwall, waar zij verliefd wordt op de Franse piraat Jean Beno[KA4]it Aubery (De Cordova). Naar de roman van Daphne du Maurier. Weelderig maar vervelend ondanks de goede bijrollen. De productie kostte destijds vier miljoen dollar: toen de duurste film die in de V.S. werd gemaakt. Scenario van Talbot Jennings. Camerawerk van George Barnes.

The Constant Nymph

1943 | Romantiek

Verenigde Staten 1943. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. Charles Boyer, Joan Fontaine, Alexis Smith, Brenda Marshall en Charles Coburn.

Een intens romantisch verhaal over een Belgisch meisje (Fontaine) dat vreselijk verliefd is op een narcistische componist (Boyer), die een mondaine vrouw (Smith) trouwt zonder zich de diepte van zijn gevoelens voor het meisje te realiseren. Ontroerend, intelligent en goed geproduceerd, met meeslepende muziek van Erich Wolfgang Korngold. De roman en het toneelstuk van Margaret Kenndy werden bewerkt door Kathryn Scola. Al eerder verfilmd in 1928 en 1934.

Jane Eyre

1943 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Orson Welles, Joan Fontaine, Margaret O'Brien, Peggy Ann Garner en John Sutton.

Een artistiek succesvolle, maar wel trage versie van het boek van Charlotte Brontë over een weesmeisje dat opgroeit en gouvernante wordt in een mysterieus huishouden. Een van Elizabeth Taylors eerste films.

This Above All

1942 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Tyrone Power, Joan Fontaine, Thomas Mitchell, Nigel Bruce en Gladys Cooper.

Deze bejaarde WO II-film verraadt zijn leeftijd. Toch een ijzersterk verhaal met een goede bezetting naar een boek van Eric Knight over de verbitterde soldaat Power die weer moed opdoet als hij de liefde vindt bij de vaderlandslievende Britse Fontaine.

Suspicion

1941 | Thriller

Verenigde Staten 1941. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Cary Grant, Joan Fontaine, Cedric Hardwicke, Nigel Bruce en Dame May Whitty.

Niet lang na hun huwelijk ontdekt Lina (Fontaine) dat Johnny (Grant) niet de droomprins is waarvoor ze hem hield. Hij kan niet met geld omgaan en zijn zakenpartner sterft onder mysterieuze omstandigheden. Zou Johnny uit zijn op haar erfenis? Hitchcocks vierde Amerikaanse film, een jaar na Rebecca gemaakt. De film is onvergetelijk geworden door de scène waarin Johnny zijn vrouw een glas melk brengt. Melk, witter dan wit. Verdacht wit, zelfs. Hitchcock verklapte later dat hij in het glas een gloeilampje had gemonteerd. Een van de beste Hitchcocks uit de jaren veertig.

Rebecca

1940 | Thriller, Romantisch drama

Verenigde Staten 1940. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Laurence Olivier, Joan Fontaine, Judith Anderson, George Sanders en Nigel Bruce.

Tijdens een verblijf aan de Côte d'Azur trouwt de Britse aristocraat De Winter (Olivier) hals over kop met een jonge, verlegen vrouw (Fontaine). Maar in zijn kasteel Manderley in Cornwall lijkt het volgens de 'tweede mevrouw De Winter' (haar eigen naam wordt nooit genoemd) wel of de geest van De Winters eerste vrouw, de onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen Rebecca, nog door de gangen waart. Nog steeds fascinerende verfilming van de gelijknamige roman van Daphne du Maurier, ook dankzij de uitstekende hoofdrolspelers. Oscars voor beste film en beste camerawerk.

The Women

1939 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1939. Drama van George Cukor. Met o.a. Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Paulette Goddard en Joan Fontaine.

'There is a name for you ladies,' merkt parfumverkoopster Crystal (Crawford) op tegen de Manhattan-luxekippetjes in wier gezelschap ze verkeert, 'but it isn't used in high society... outside of a kennel.' Ziedaar de teneur van het door Cukor met een sterrencast geïnspireerd verfilmde theaterstuk van Clare Boothe, bewerkt door Anita Loos en Jane Murfin. Het verhaal over upperclassvrouwen en hun omgang met mannen en elkaar is een niet aflatend vuurwerk van hatelijke observaties, innuendi en scheermesscherpe pointes. Het geraffineerde: die mannen zijn louter in de gesprekken present.

Man of Conquest

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van George Nichols Jr en George Nicholls jr. Met o.a. Richard Dix, Gail Patrick, Joan Fontaine, Edward Ellis en George 'Gabby' Hayes.

Een authentieke verfilming van het leven van Sam Houston, zijn rondzwervingen en uiteindelijk zijn strijd tegen de Mexicanen in Texas. Dix is perfect als Houston, de regie is goed en Joseph August maakt mooie beelden.

Gunga Din

1939 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van George Stevens. Met o.a. Cary Grant, Victor McLaglen, Douglas Fairbanks jr, Joan Fontaine en Sam Jaffe.

In India gestationeerde Britse militairen Grant, Fairbanks en McLaglen krijgen opdracht om een groep fanatieke religieuze opstandelingen uit te schakelen. Losbol Grant kan het niet laten om tijdens de missie met Indiase waterdrager Gunga Din (Sam Jaffe) op zoek te gaan naar een fameuze schat in de buurt. Ondanks prachtige zwart-wit-fotografie, de charmant grappende Grant en wervelende finale is deze klassieker in het gouden Hollywood-jaar 1939 in de schaduw komen te staan van jaargenoten als Gone with the Wind, Stagecoach en The Wizard of Oz.

The Duke of West Point

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Louis Hayward, Joan Fontaine, Tom Brown, Richard Carlson en Alan Curtis.

Voorspelbaar West Point-verhaal over liefde en eer aan de academie, afgezaagd, maar boeiend uitgevoerd; Fontaine, als het naïeve meisje, komt als winnares uit het gebeuren te voorschijn.

Maid's Night Out

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Ben Holmes. Met o.a. Joan Fontaine, Allan Lane, Hedda Hopper, George Irving en William Brisbane.

Fontaine is een van die erfgenamen uit de jaren dertig die voor huishoudster wordt aangezien in deze milde, goedkope komedie.

You Can't Beat Love

1937 | Romantiek

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Christy Cabanne. Met o.a. Preston Foster, Joan Fontaine, William Brisbane, Alan Bruce en Paul Hurst.

Een traag, triviaal verhaal over een exentrieke playboy die wat in de politiek rommelt en met de dochter van de burgermeester flikflooit. Alleen interessant vanwege Fontaine, die nog heel jong is en zeer aantrekkelijk.

A Million to One

1937 | Sportfilm, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1937. Sportfilm van Lynn Shores en Lynn Shore. Met o.a. Herman (Bruce) Brix (Bennett), Joan Fontain, Monte Blue, Kenneth Harlan en Suzanne Kaaren.

Statisch verslag van een tienkamper die zich voorbereidt op de Olympische Spelen. Brix mag hier laten zien wat hij kan; hij deed namelijk in 1932 mee als kogelstoter. Fontaine speelt het meisje uit de hogere kringen dat voor hem valt.

A Damsel in Distress

1937 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1937. Musical van George Stevens. Met o.a. Fred Astaire, Joan Fontaine, George Burns, Gracie Allen en Constance Collier.

Lady Alyce Marshmorton (Fontaine) moet van haar tante trouwen met een Brit, maar heeft zelf haar zinnen gezet op een Amerikaanse skiër die ze in Zwitserland ontmoette. Het personeel van het landhuis waar ze woont, gokt onderling op wie de gelukkige zal worden en door hun bemoeienissen komt een Amerikaanse danser (Astaire) als derde kandidaat in beeld. Eerste film die Astaire maakte na zijn iconische werk met Ginger Rogers werd commercieel geen succes, wellicht omdat Fontaine niet danst. Toch best leuk, vanwege het malle script van P.G. Wodehouse en de Oscarwinnende danschoreografie.