Maurice Escande: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

La dame aux camélias

1953 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1953. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Micheline Presle, Roland Alexandre, Maurice Escande, Gino Cervi en Jean Paradès.

De bewerking voor de film van de beroemde roman van de zoon van Alexander Dumas, nog altijd belangrijk omdat er een goed tijdsbeeld in wordt gegeven maar die op ons tamelijk achterhaald overkomt wat betreft het uiten van gevoelens door en het gedrag van de hoofdpersonen. Wat betreft de film, die is even oubollig als overjarig ondanks het spel, dat van grote klasse is.

L'étrange Madame X

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Maurice Escande, Arlette Thomas en Robert Vattier.

De vrouw van een rijke Parijse uitgever gaat door voor haar eigen dienstmeisje om een grote liefde te beleven met een meubelmaker. Ze bevalt heimelijk van een dochter die doodgaat tijdens de Nieuwjaarsnacht, terwijl de moeder onverstoorbaar doorgaat met het spelen van haar rol. Uiteindelijk verlaat de meubelmaker haar. Grémillon waardig, wordt dit delicate thema hier met gevoel, subtiliteit en fijngevoeligheid behandeld, maar ook met een ontnuchterende ironie. Uitstekend camerawerk van Lewis Page, de geliefde medewerker van Grémillon. Scenario van Marcelle Maurette.

Le diable boîteux

1948 | Komedie, Familiefilm, Biografie

Frankrijk 1948. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Sacha Guitry, Emile Drain, Jeanne Fusier-Gir en Renée Devillers.

Vrij ge[KA3]interpreteerde biografie van de beroemde, maar raadselachtige Talleyrand, op een geniale wijze nieuw leven ingeblazen door Guitry. Een sarcastisce schildering van zijn turbulente verhouding met de woedende, despotische en onhumoristische Napoleon (Drain). Een over het algemeen satirische beeld van de geschiedenis. Talleyrand wordt buiten de deur gezet, maar houdt niet op om door het raam binnen te komen tijdens de wals van regeringen en revoluties. Schitterend spel en opmerkelijke decors van René Renoux. Een van de beste films van een in eer herstelde cineast. Scenario van de regisseur, camerawerk van N. Toporkoff.

D'Homme à hommes

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Blier, Hélène Perdrière, Louis Seigner en Berthe Bovy.

Biografie van Henri Dunant die door de aanblik van de oorlogsslachtoffers bij de slag van Solférino het idee krijgt voor de boven-nationale organisatie voor gewondenzorg. Ondanks onbegrip, tegenwerking en corruptie slaagt hij erin het Rode Kruis op te richten. Levenslang doorzetten is weinig spectaculaire filmstof en omdat zowel de regie als het acteren van Barrault innerlijke bezieling mist, pakt de film uit als een lange en eentonige geïllustreerde les. Tegen feitelijke strekking in werken de oorlogsscènes daardoor als welkome verademing.

Hyménée

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Gaby Morlay, Colette Richard, Alice Field, Gabrielle Robinne en Marthe Marsans.

Naar het laatste stuk (1941) van de geheel vergeten Edouard Bourdet (1887-1945), die toch een van de `koningen van de Boulevard` was. Wat betreft Emile Couzinet (1891-1964), dat is een geval apart: hij werd nimmer een Parijse filmer maar wel de 'koning van de film van Bordeaux'. Hij was tegelijkertijd producent, regisseur en distributeur. In deze tijd zou in het meest achterlijke dorp van Frankrijk niemand zijn films nog durven vertonen! Toch is dit slecht gefilmde stuk niet totaal waardeloos vanwege de acteurs die hun beste beentje voorzetten, maar...

L' Affaire du collier de la Reine

1946 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1946. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Viviane Romance, Maurice Escande, Marion Dorian, Jacques Dacqmine en Monique Cassin.

Een avonturierster schakelt de dubbelgangster van Marie- Antoinette in om de aartsbisschop van Straatsburg die bij de vorstin in het gevlij wil komen, op te lichten en hem het collier te laten kopen dat de zogenaamde koerier van de koningin haar zal bezorgen. In plaats daarvan worden de juwelen doorverkocht in Engeland waardoor de intrigante het kasteel kan kopen. Breed spel van acteurs die lijken te denken dat ze in schouwburg staan en langademige regie, maken de film tot een museumstuk, echter niet zonder charme, ook dankzij de opnamen van kastelen in Versailles.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Farandole

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Zwobada. Met o.a. Gaby Morlay, Lise Delamare, Paulette Dubost, André Luguet en Bernard Blier.

Zwobada, die een lage produktie kende, ondertekende zeven films in een ternauwernood tienjarige loopbaan. Het gaat echter om opmerkelijke of tenminste bijzondere en evenzeer persoonlijke werken. Hier volbrengt hij een reeks 'sketches' over het thema 'leven' in de stijl van het stuk La ronde van Arthur Schnitzler. Hoewel niet van constant niveau getuigt het geheel toch van knap vakmanschap evenals een volmaakte acteursregie. Henri Jeanson en André Cayatte hebben het scenario en de dialogen voor hun rekening genomen.

Echec au Roy

1945 | Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Odette Joyeux, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux, Georges Marchal en Maurice Escande.

Deze film vol helden uit ridderromans van het ouderwetse soort, vol met amoureuze perikelen is gemaakt naar een verhaal van een zekere Henry Dupuy-Mazuel. Het is waarschijnlijk niet altijd nodig om historisch verantwoord te zijn zoals Alexandre Dumas. Dit is een van de laatste leuke films van de knappe regisseur Paulin, voordat hij afgleed naar de middelmaat: hij ging vanaf 1950 trouwens produceren. De acteurs in deze film spelen goed en speciaal vermeld moet worden Baroux die een oude man speelt... een komediant wordt tuinman.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

Madame Sans-Gêne

1941 | Komedie, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Albert Dieudonné, Henri Nassiet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een wasmeisje heeft de jonge militair Napoleon Bonaparte gekend. Ze trouwt met een maarschalk die door keizer Bonaparte in de adelstand zal worden verheven. Het ijzeren toneelsucces van Victorien Sardou vol overbekende situaties en grappen staat of valt bij de vertolking van de titelrol. Hoewel de filmversie zonder enige eigen inventiviteit is, laat zich geen idealer hoofdrolspeelster bedenken dan Arletty. Dieudonné - vijftien jaar eerder de Napoleon van Abel Gance - is op herhalingsoefening. In 1962 opnieuw gefilmd.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

Les deux gosses

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Fernand Rivers. Met o.a. Maurice Escande, Dorville, Germaine Rouer, Marguerite Pierry en Annie Ducaux.

Verfilming van de huilerige roman van Pierre Decourcelle. Een kind raakt zoek en wordt weer gevonden. Zó gedateerd dat de film vandaag de dag van weinig artistieke waarde is.

Les Deux Gamines

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Hervil en Maurice Champreux. Met o.a. Alice Tissot, Fanely Révoil, Maurice Escande, Abel Tarride en Jacqueline Daix.

Remake van de zwijgende film van Louis Feuillade, die op zijn beurt LES DEUX ORPHELINES (twaalf delen, 1920) had geplagieerd. Twee zusjes staan aan verschillende kwellingen bloot maar alles loopt goed af. Een soort stuiverroman, die toen wellicht op de sentimenten werkte maar vandaag de dag slechts op de lachspieren.

La Garçonne

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Marie Bell, Henri Rollan, Jaque Catelain, Maurice Escande en Suzy Solidor.

Bewerking van de roman van Victor Margueritte, die toen hij gepubliceerd werd een schandaal ontketende. Dat moet zich echter vooral afgespeeld hebben vóór de film in roulatie ging, want deze afgezwakte versie stelt weinig voor. Mondain melodrama met grote namen en veel kabaal om niets.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

Le Gendre de Monsieur Poirier

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Léon Bernard, Annie Ducaux, Jean Debucourt, Fernand Charpin en Maurice Escande.

Deze film dient genoemd te worden, want het gaat om de eerste film van Marcel Pagnol. De film is verloren gegaan, maar wat ook de waarde ervan mag zijn, het is zeker geen zeer persoonlijk werk: de regisseur heeft het successtuk van Jules Sandeau en Emile Augier uit 1854 verfilmd.

Embrassez-moi

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Léon Mathot. Met o.a. Tania Fédor, Jeanne Helbling, Raymonde Bonnet, Odette Valensay en Georges Milton.

De confrontatie tussen een zeer rijke, maar ordinaire wijnhandelaar met een goed hart en een geruïneerde adellijke familie die hem wel moet accepteren aangezien hij de beschermer van de familie is geworden. Wrange humor en goede acteurs. Gebaseerd op het toneelstuk van Tristan Bernard.