Ned Vukovic

Acteur

Ned Vukovic is acteur.
Er zijn 5 films gevonden.

Salem Witch Trials

2003 | Historische film, Horror, Drama

Verenigde Staten 2003. Historische film van Joseph Sargent. Met o.a. Kirstie Alley, Henry Czerny, Gloria Reuben, Jay O. Sanders en Kristin Booth.

Een onderhoudend, fraai geproduceerd en uitstekend gespeeld drama over een zwarte bladzijde in de Amerikaanse geschiedenis. De beruchte heksenprocessen in Salem, Massachusetts in 1691 brachten negentien jonge vrouwen aan de galg. Het begon allemaal toen Anne Putnam (Alley) voor de derde keer een levenloos kind ter wereld bracht. Tegelijkertijd had haar man Thomas (Sanders), een vooraanstaand burger, zijn aanzien verloren door zaken, die verkeerd waren gelopen. De voorraadschuur van de buren van de Putnams brandt af. De Indianen, de honger en de koude winter vormen een bedreiging voor de inwoners, die met elkaar in een machtsstrijd verwikkeld zijn en hun normale seksuele gevoelens met godsdienst onderdrukken. Dominee Samuel Parris (Czerny) heeft het gezag in de stad en hij begint van de kansel te bulderen (of is het bazelen?) over duistere krachten die aan het werk zijn. Door het gedrag van de ouderen beginnen de jongeren, in het bijzonder de huwbare meisjes, aan hun (seksuele) identiteit te twijfelen. Een kolfje naar de hand van Parris, die het kort daarop over heksen heeft. Het kwaad is dan geschied. Sir William Phips (Bates), de gouverneur, stuurt William Stoughton (Ustinov) om de gemoederen te bedaren, maar die doet exact het omgekeerde en eist meer ophangingen. E[KA1]en ding is zeker, Thomas Putnam heeft nadien minder vijanden, maar Anne krijgt wroeging. Phips kalmeert tenslotte het spel. Achteraf blijkt dat Parris gefrustreerd was in zijn eigen huwelijk vanwege zijn ziekelijke vrouw Elizabeth (De Mornay). Wie het naadje van de kous wil weten over de heksenprocessen van Salem, is bij deze miniserie aan het juiste adres. Het scenario van Maria Nation is goed doorwrocht en historisch verantwoord tot in de kleine details. Bovendien is de rolverdeling onder de vaardige regie van Sargent goed en springt Alley eruit met een mooie rol, waarin zij bewijst over talent te beschikken. Bates, McLaine, De Mornay en Ustinov in hun kleine rollen zijn een lust voor het oog. Het camerawerk is van Pierre Gill. De eerste vijf minuten zijn onverteerbaar, maar daarna zijn de bijna vier uur die volgen, de moeite waard. Wordt meestal in twee delen uitgezonden, soms ook in vier.

Jasper, Texas

2003 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 2003. Misdaad van Jeffrey W. Byrd. Met o.a. Jon Voight, Louis Gossett jr, Emily Yancy, Bokeem Woodbine en Blu Mankuma.

Het stadje Jasper in oostelijk Texas heeft de bijnaam van `Jewel of the Forest`; het telt in 1998 achtduizend inwoners en de werkloosheid is twaalf procent - hoog voor Amerika. De burgemeester R.C. Horn (Gossett, Jr.) is zwart en de sheriff Billy Rowles (Voight) is blank. James Byrd, Jr. (Anderson) is een zwarte jongeman. Op een avond staat hij aan de stadsrand te liften. Een pick-up truckje met drie man aan boord stopt en John William King (McLachlan) laat hem instappen. Korte tijd later stoppen ze om bier te slurpen uit blikjes. Plotseling overmeesteren ze met z`n drie[KA3]en Byrd en slaan hem een ketting om de enkels, die ze aan het andere eind aan de bumper vastmaken. Ze stappen in, geven gas en rijden weg. Na vijf kilometer maken ze Byrd los - hij heeft geen hoofd meer en een schouder ontbreekt. Sheriff Rowles heeft de daders snel te pakken, maar is samen met Horn niet opgewassen tegen de vloedgolf van de media, die Jasper overspoelt. Toch wordt het daarop volgende proces in Jasper gehouden. Daar ontmoet de verdrietige Byrd, Sr. (Mankuma) de met stomheid geslagen Mr. King (Peterson), een blanke man in een rolstoel. Het scenario van Jonathan Estrin is opgebouwd uit krantenartikelen en ge[KA3]inspireerd op een boek dat door Dina Temple-Raston geschreven werd en getiteld is [KL]A Death in Texas: A Story of Race, Murder and a Small Town`s Struggle for Redemption[KLE]. Het scenario is afstandelijk, maar geeft de emoties evenwel de kans en hoopt dat in de toekomst zo`n verschrikkelijk voorval niet meer zal gebeuren. Het geeft de omstandigheden, w.o. hoge werkloosheid, het gebrek aan vooruitzichten, vooroordelen enz. de schuld. Toch had het best dieper op de oorzaken mogen ingaan. Overigens, de film verhaalt niet wat de veroordelingen zijn geworden: King zit in de dodencel, en de twee andere daders zitten gevangen. De spelprestaties van Gossett, Jr. en Voight staan op een hoog niveau en het strekt regisseur Byrd (geen familie van het slachtoffer, wel een protégé van Spike Lee) tot eer dat hij met deze film geen persoonlijke kruistocht heeft ondernomen. Het camerawerk is van Ousama Rawi.

Haven

2001 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Canada 2001. Oorlogsfilm van John Gray. Met o.a. Natasha Richardson, Hal Holbrook, Martin Landau, Anne Bancroft en Bruce Greenwood.

In 1935 vroeg de hoofdredactie van de [KL]New York Herald Tribune[KLE] de 24-jarige publiciste Ruth Gruber (Richardson) een serie artikelen te schrijven over het fascisme en het communisme in Europa. Gruber sprak perfect Duits en schetste een nauwkeurig beeld van nazi-Duitsland. Tijdens WO II (1941-45) werkte zij op binnenlandse zaken in Washington DC. De V.S. waren schoorvoetend in de oorlog beland door de aanval op Pearl Harbor, terwijl de Amerikaanse volksvertegenwoordiging er eigenlijk niet van wilde weten. Sedert 1936 pakten de nazi`s systematisch mensen op, regimetegenstanders, joden, zigeuners, enz.; er werden toen quota ingesteld om alleen mondjesmaat vluchtelingen Amerika binnen te laten uit vrees voor een groter wordende werkloosheid, een vijfde colonne enz. Men keek liever de andere kant uit als er berichten kwamen over de concentratiekampen, waarin mensen door de nazi`s werden vermoord. Of men zei eenvoudig dat deze berichten niet waar konden zijn. De Amerikaanse president Roosevelt stond onder druk van zijn menslievende vrouw Eleanor en zijn minister van binnenlandse zaken Harold L. Ickes (Holbrook) om toch meer mensen binnen te laten. In 1944 kwam Roosevelt op het lumineuze idee om bijna duizend vluchtelingen op te halen uit Itali[KA3]e met een troepentransportschip, en hen als gast onder te brengen in Fort Ontario, een leegstaande kazerne, nabij het stadje Oswego aan Lake Ontario. De geallieerden rukten in vlot tempo op naar het noorden van Itali[KA3]e, na hun succesvolle landing op Sicili[KA3]e. De vluchtelingen hadden geen visa nodig en zouden worden uitgewezen zodra de vijandelijkheden waren gestaakt. Gruber, inmiddels 32 jaar, leek de ideale persoon om dit transport vanuit de Italiaanse havenplaats Anzio (ten zuiden van Rome) met de ms Henry Gibbins te begeleiden. Haar moeder (Brancroft) sloeg de schrik om het hart en haar vader (Landau), die veel van haar hield, maakte zich grote zorgen. Op 3 augustus 1944 werden 982 vluchtelingen ingescheept, joden en andere gezindten, terwijl de bemanning hen met scheve ogen aankeek en hen beschouwden als klaplopers waarvoor ze hun leven gewaagd hadden. Gruber kreeg tijdelijk de rang van generaal; als ze in het strijdgewoel gepakt zou worden, moest de vijand haar behandelen volgens de conventie van Gen[KA2]eve, dat wil zeggen in leven houden. De overtocht was niet zonder gevaren vanwege de Duitse U-Boten, die de Atlantische Oceaan nog altijd onveilig maakten. Na aankomst sloeg de vluchtelingen de schrik om het hart: ze vreesden opnieuw ge[KA3]interneerd te worden in een concentratiekamp. Geleidelijk bedaarden de gemoederen en kwamen er contacten met de bevooroordeelde bevolking, die omsloegen in een vriendschap. Natuurlijk werden de vluchtelingen na afloop van de oorlog niet uitgewezen. Wel moesten ze uitreizen naar Canada (vlakbij), waar ze een asielaanvraag konden doen om weer toegelaten te worden. Een formaliteit als foefje, waarvan de meesten gebruik maakten en waardevolle Amerikaanse burgers werden, die de voortuitgang hielpen bevorderen o.a. op wetenschappelijk gebied. Dit deel uit het veelbewogen leven van Ruth Gruber werd onopwindend in beeld gebracht, en de flashbacks (in zwart-wit) over een liefdesgeschiedenis in nazi-Duitsland, veranderen daar niets aan. Sommige scènes zijn al te zeer gedramatiseerd hoewel het spel op een hoog niveau staat. In deze lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, wordt de apathie duidelijk, die in Amerika heerste over het lot van de mensen, die in de concentratiekampen waren beland. Het scenario is van Suzette Couture naar de roman van Ruth Gruber. Het camerawerk is van Guy Dufaux.

The Crossing

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 2000. Oorlogsfilm van Robert Harmon. Met o.a. Jeff Daniels, Roger Rees, Sebastian Roché, Steven McCarthy en John Henry Canavan.

Een beroemd schilderij in Amerika toont George Washington staand in een kleine boot op een rivier. Deze televisiefilm maakt duidelijk waarom ook al weer de gebeurtenissen rond deze afbeelding van belang waren voor de Amerikaanse geschiedenis. In 1776, zes maanden na de Onafhankelijkheidsverklaring, nam de generaal van de kolonialen het op tegen de Britten en hun geduchte Duitse huurlingen. Schijnbaar kansloos maakte Washington een tegenzet bij de Delaware Rivier die een historische mijlpaal bleek. Hoe dat ging wordt accuraat verteld door Howard Fast, schrijver van Spartacus (1960). Efficiënt gefilmd en kundig gespeeld, met iets meer nadruk op geschiedkunde dan op drama.

The Third Miracle

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Ed Harris, Anne Heche, Armin Mueller-Stahl, Charles Haid en Michael Rispoli.

Als het gaat om religieuze speelfilms lijkt er weinig te zitten tussen kwijlerige devotie en opzichtige sensatie waarin het draait om bloederige special effects en door de duivel bezeten personages. Dit ingetogen drama is in ieder geval geen van beide. De katholieke kerk heeft een priester in dienst die onderzoek doet naar moderne wonderen. De meeste gebeurtenissen moeten naar het rijk der fabelen worden verwezen, vandaar dat de verontwaardigde gelovigen de priester 'the miracle killer' hebben genoemd, maar nu lijkt hij in Chicago een echte heilige te hebben gevonden. Zoals altijd in de films van Holland is de filmmaakster ook hier voornamelijk geïnteresseerd in het emotionele leven van haar personages. Ze zet de priester (prima vertolkt door Harris) neer als een gekweld man: hij worstelt met zijn geloof en het celibaat. Holland laat de kijker uiteindelijk zelf oordelen of wonderen vandaag de dag nog bestaan.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ned Vukovic op televisie komt.

Reageer