Charlotte Silvera: regie en scenario.
Er zijn 5 films gevonden.

C'est la tangente que je préfère

1997 | Komedie

Frankrijk​/​​België 1997. Komedie van Charlotte Silvera. Met o.a. Julie Delarme, Georges Corraface, Marie-Christine Barrault, Christophe Malavoy en Agnès Soral.

De vijftienjarige Sabine, uit een paupergezin in Lille, heeft een wiskundepassie. Haar lerares stimuleert haar om mee te doen aan een Europese bollebozenwedstrijd in Brussel. Dan ontmoet ze Jiri, een Tsjechische veertiger, en alles wordt anders. Delarme, met het fysiek van een piepjonge Bardot, sprankelt in dit even waarachtige als intieme fijnproeversdrama over een zelfredzaam buitenbeentje op groot avontuur. Fantasievol scenario, speelse enscenering en Sabines vertellersstem doen bijzonder Truffautesk aan, het algehele naturel verraadt Silvera's documentairewortels. Agnès Soral en Christophe Malavoy spelen Sabines chronisch armlastige ouders. Met Nederlandse ondertiteling.

L'embellie

1995 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1995. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Line Renaud, Jean-Pierre Cassel, Jackie Berroyer, Claude Evrard en Agnès Soral.

Renaud is zevenenzestig, maar ze leidt nog met kranige hand een groot cosmeticabedrijf, samen met haar kinderen Berroyer en Commelin, die echter weinig verantwoordelijk op zich nemen. Op een dag valt ze bewusteloos op straat. Ze wordt geholpen door de uiterst charmante Cassel. Ongerust raadpleegt ze haar dokter van wie ze verneemt dat ze een tumor heeft. Nu is ze wel verplicht haar activiteiten op een laag pitje te zetten. Als gezonden uit de hemel duikt dan Cassel weer op. Charmante, verfijnde komedie over liefde op latere leeftijd die nergens in de goedkope sentimentaliteit verzinkt. Dank zij het talent van de twee hoofdacteurs wordt de film een lust voor oog en oor, want de dialogen zijn gewoonweg sprankelend. Knap geschreven scenario van Henri Slotine en Silvera. Fotograaf van dienst was Dominique Le Rigoleur. Formaat 16/9. Stereo.

Tout va bien dans le service

1994 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1994. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Agnès Soral, Marina Golovine, Alex Descas, Carlo Brandt en Marc Duret.

Claire (Soral) is verpleegster in een ziekenhuis. Ze houdt haar beroeps- en priv[KA1]eleven strikt gescheiden. Hierin komt echter verandering door de opname van Anita (Golovine), een baldadige, onhandelbare jonge vrouw. Anita maakt Claire onzeker door haar provocerende gedrag. Dan moet Claire zorgen voor Manda (Descas), een jonge student uit Ivoorkust, die aan een vreemde kanker lijdt. Ze wordt verliefd op Manda en riskeert daarmee haar baan. De medische wereld bekeken vanuit de sentimentele hoek met ontroerende, oppervlakkige bakvisjesromantiek, die niet boven de banale titel uitstijgt en dus zonder hoogte- of dieptepunten is. Het scenario is van Christine Miller en regisseuse Silvera naar het boek van Corinne Roche. Het camerawerk is van niemand minder dan Bruno de Keyzer.

Prisonnières

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Annie Girardot, Bernadette Lafont, Agnès Soral en Fanny Bastien.

Ze hebben weinig met elkaar gemeen maar zitten met elkaar opgescheept in een vrouwengevangenis. Als tijdverdrijf maken ze er teddyberen. In dit drama achter de tralies laat regisseuse Silvera de sociale dynamiek zien in een systeem dat bedoeld is om individualisme teniet te doen. Directrice Dessombes (Barrault) weet precies bij wie ze moet zijn voor cruciale informatie: Marthe (Girardot), een wat oudere gevangene die een vrouw onder haar hoede neemt die is veroordeeld voor kindermoord. Matig drama heeft weinig opzienbarends te vertellen over het gevangenisleven.

Louise l'insoumise

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Catherine Rouvel, Roland Bertin, Myriam Stern, Joëlle Tami en Deborah Cohen.

Het verhaal speelt zich af in een buitenwijk van Parijs in 1961. De moeder van een Tunesisch-joodse gastarbeidersfamilie verplicht haar drie dochters als kluizenaars te leven en verbiedt hen enig contact met de Fransen. Op den duur gaat een van de dochters, Louise, zich verzetten tegen de tyrannie van haar moeder. Een uitstekend onderwerp, maar de film kan samengevat worden als een confrontatie tussen een karikaturale moeder en dochter. Traag en bovendien niets nieuws onder de zon: elk kind zou hetzelfde doen, ook bij moslims van de oude stempel. Het gevolg: de film verliest zijn aparte karakter.