Joachim Mock: regie en cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Die Dubrow-Krise

1969 |

Duitsland 1969. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Rudiger Beiswanger, Joachim Wichmann, Gustav Burmester, Hans Rof Radula en Traugott Buhre.

De titel betreft een fictieve politieke crisis aan de grens tussen Oost- en West-Duitsland die nooit heeft plaatsgevonden. Door de Duitse hereniging zal zo'n situatie zich nooit kunnen voordoen, maar toen Wolfgang Menge het scenario schreef was het niet alleen actueel, maar hield men ernstig rekening met een dergelijke mogelijkheid dat de troepen van het Warschaupact zich konden verzamelen aan het IJzeren Gordijn in Duitsland. Hoe reageert men en wat staat de autoriteiten te doen om de zaak te bezweren? Eerder curieus dan interessant en nu alleen nog maar van waarde voor hen die er een soort studie van maken hoe men in die tijd de politiek tussen Oost en West zag. Er wordt meer gepraat dan gedaan. Het camerawerk is van Leander Loosen.

Intim-Report

1967 | Erotiek

Duitsland 1967. Erotiek van Joachim Mock en Rubin Sharon. Met o.a. Marion Seipert, Monika Elfert en Wolf Hartmeyer.

Zie: Aufklärung-films.

Gottes zweite Garnitur

1967 | Drama

Duitsland 1967. Drama van Met o.a. Monika Madras, Jimmy Powell, Joachim Mock, Peter Paul en Edith Heerdegen.

Bewerking van het toneelstuk naar de gelijknamige roman van Willi Heinrich dat door Nicolaus Richter op de planken geregisseurd was en door hoofdrol Verhoeven voor de tv tot scenario bewerkt werd, die eveneens de regie aanpaste. Het verhaal gaat over een Duits gezin dat in de buurt van de grens met het voormalige oostblok woont en gehoor geeft aan de oproep om een eenzame Amerikaanse soldaat voor de kerstdagen in huis te halen als vorm van dankbaarheid tegenover de bevrijder- beschermer. Hun verbazing is groot als de zwarte sergeant John Baako (Powell) op de proppen komt. Niemand uit het gezin voelt zich op zijn gemak, behalve a.s. schoondochter Claire (Madras), die onbevangen tegenover John staat. Baako heeft het niet gemakkelijk, want ook in het leger wordt hij gediscrimineerd. Terwijl de familie Fehringer zich vernederd voelt en de sfeer om te snijden is, besluiten Claire en John een frisse neus te gaan halen. Dit eindigt in Parijs, waar het tweetal in bed duikt. John krijgt lucht van het feit dat hij naar Vietnam moet en besluit, zonder het aan Claire te zeggen, te deserteren en onder te duiken in het stadje, waar Claire haar laatste tentamens aan de universiteit moet afleggen. Dan spoort verloofde Fred het paar op. Hoewel de film verschrikkelijk gedateerd is door gebeurtenissen, die niet meer bestaan - het einde van de Vietnamoorlog en de Koude Oorlog - en zwaar op de hand is, behandelt hij het brandende thema van vooroordelen en rassendiscriminatie, waardoor hij nog steeds actueel is. De spelprestaties zijn goed. Verhoeven was van 1933 tot 1944 tijdens het duizend-jarige rijk van de nazi`s (dat slechts twaalf jaar duurde) zakelijk leider van Theater Schiffbauerdamm in Berlijn en je kunt dus bepaald niet stellen dat hij zich openlijk tegen het fascisme verzette of het grondig afkeurde.

Les assassins du dimanche

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Alex Joffé. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Barbara Laage, Dominique Wilms, Paul Frankeur en Georges Poujouly.

Een garagehouder ontdekt te laat dat hij een reisgezelschap in gevaarlijk defecte touringcar heeft laten vertrekken. Na aarzeling over de consequenties voor zichzelf en zijn gezin gaat hij hen achterna om een fataal ongeval te voorkomen. Met beperkte middelen overtuigend en boeiend gemaakte film die een pleidooi is voor solidariteit zonder prekerig te worden, ondanks de beslissende invloed van de biechtvader. De situering tijdens een wielerwedstrijd zorgt extra spanning. Het scenario is van Gabriel Arout en Alex Joffé. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.