Loyal Underwood: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Shootin' Irons

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Richard Rosson. Met o.a. Jack Luden, Sally Blane, Fred Kohler, Richard Carlyle en Loyal Underwood.

Luden redt Carlyle en dochter Blane, maar ontdekt dat hij gezocht wordt voor iets dat hij niet gedaan heeft. Liefdesconcurrentie tussen rancher Luden en zijn voorman Kohler brengt de laatste tot vuil spel - maar alles komt goed. J. Walter Ruben bewerkte het verhaal van Richard Allen Gates; Henry Gerrard was de cameraman. Luden, als John Luden in 1902 geboren, debuteerde in 1926 en was een druk bezet acteur in zijn tijd, met af en toe een western. In 1938 speelde hij een westernserie voor Columbia; hij bleef actief tot in de jaren veertig.

The Pilgrim

1923 | Komedie

Verenigde Staten 1923. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Kitty Bradbury, Mark Swain en Loyal Underwood.

Charlie speelt in deze sentimentele film, die als komedie bedoeld is, een ontsnapte misdadiger. Hij is vermomd als geestelijke, die meer kwaad, dan goed doet. Een 'stomme' film met een sterbezetting. Camerawerk van Roland Totheroh en Jack Wilson.

Charles Chaplin: Pay Day

1922 | Komedie

Verenigde Staten 1922. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Phyllis Allen, Mack Swain, Edna Purviance en Sydney Chaplin.

Metselgast Charlie komt weer eens te laat op zijn werk en zijn baas (Swain) kan niet vertederd worden door de bloem die hij hem schenkt. Ondanks het zware karwei dat hij moet uitvoeren als straf merkt Charlie toch de knappe dochter (Purviance) op van zijn baas. Na nog wat moeilijkheden met o.a. de lift en de banaan van de baas, is het eindelijk zover. Het is betaaldag, maar in Charlie`s enveloppe zit te weinig geld. Maar lang blijft deze niet in zijn bezit. Eens buiten staat zijn grimmige echtgenote (Allen) te wachten, die de enveloppe in beslag neemt. Charlie knijpt er echter tussenuit met haar geldbeugel en gaat met enkele maten op stap. Alvorens hij zal thuisgeraken moet hij nog heel wat hindernissen overwinnen (o.a. het nemen van een tram) en thuis zit vrouw-lief te wachten. Geen erg originele, maar wel zeer leuke korte film waarin we alle tics terugvinden die we van Chaplin verwachten, maar dan uitgewerkt aan een razend snel ritme. Zoals geen ander kan hij een karikatuur tekenen van een realistisch milieu en laat hij zijn personages (praktisch allen oude getrouwen van Chaplin) hun grappen op vindingrijke wijze brengen. Chaplin schreef, zoals gewoonlijk, zelf het scenario.

Charles Chaplin: Sunnyside

1919 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1919. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Tom Wilson, Tom Terris en Henry Bergman.

Charlie (Chaplin) is duivel-doet-al in het Evergeen Hotel, dat gelijktijdig een boerderij is, in het idyllische stadje Sunnyside. Hij heeft ontzaglijk veel werk en krijgt meer slaag dan eten. Het enige dat zijn leven waard maakt te leven is zijn dagelijks bezoek aan Edna (Purviance), als haar vader de deur uit is. Op een dag echter komt een jonge man (Terris) uit de grote stad per ongeluk in Sunnyside. Binnen de kortste tijd heeft deze het hart van Edna op hol doen slaan en een ontgoochelde Charlie blijft achter. Meer een poëtische idylle dan een komische film. Het hoogtepunt is de droomsequentie waarin Chaplin danst met vier nymfen. Tussen de typisch Chaplineske momenten krijgen we een stemmig portret van het leven in een klein, Amerikaans stadje. Door de - voor de maker - ongewone filmstijl flopte de prent destijds waarschijnlijk. Chaplin schreef zelf het scenario. Voor de fotografie tekende, zoals steeds in Chaplins First National-periode Rollie Totheroh, die de komiek kende zoals geen ander.

Charles Chaplin: A Day's Pleasure

1919 | Komedie

Verenigde Staten 1919. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Jackie Coogan, Tom Wilson en Babe London.

Charlie maakt met vrouw (Purviance) en zoontje (Coogan) een ontspannend zondaguitstapje. De dag begint al onder een slecht gesternte want zijn oude T-Ford wil maar niet starten. Aan boord van het plezierschip verliest hij zijn plaats en moet hij een moeder die zich amper aan de reling kon vastklampen op het schip heisen. Hij wil zich neervleien op een strandstoel, maar krijgt deze niet in model. Dus zet hij zich maar, gegrepen door zeeziekte, op de bank naast de vrouw van een erg jaloerse bruut (Wilson). En als de trip ten einde is, betekent dit nog niet dat de moeilijkheden over zijn. Een middelmatige Chaplin-film waarin hij een aantal grapjes uit zijn Mutual-periode herkauwt in een erg voorspelbaar, door Chaplin zelf geschreven, scenario. Het ritme zit wel goed en de ruzie met de politiemannen aan het slot is uitstekend getimed. Chaplin speelt hier voor de eerste maal met de kleine Coogan, die later de titelrol zal spelen in THE KID. Fotografie is van Rollie Totheroh. Ook uitgebracht als A PLEASANT DAY.

Charles Chaplin : The Immigrant

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Kitty Bradbury, Albert Austin en Henry Bergman.

Aan boord van een emigrantenschip op weg naar Amerika ontmoet Charlie de mooie Purviance. Haar moeder is bestolen en Charlie steekt daarom ongemerkt wat geld in haar zak, dat hij zojuist met gevaar voor eigen leven heeft gewonnen bij het spelen. Aangekomen in New York is hij platzak. Hij vindt wat geld en gaat een restaurant binnen, waar hij meteen ruzie krijgt met kelner Campbell die erop staat dat hij zijn hoed afneemt. Hij ontmoet opnieuw Purviance, wier moeder juist overleden is. Terwijl hij haar troost merkt hij dat het geldstuk uit zijn zak gevallen is. Een andere zwerver die het opraapt, betaalt ermee, maar Campell laat het weer op de grond vallen. Charlie probeert het ongemerkt op te rapen. Een sociaal getinte komedie waarin Chaplin een scheve blik werpt op het Vrijheidsbeeld. Amerika is duidelijk niet het land van melk en honing waarvan alle immigranten dromen. De film bevat enkele komische hoogtepunten, zoals het pokerspel en de affaire met het geldstuk. Rollie H. Totheroh en William C. Foster hanteerden de camera.

Charles Chaplin : The Cure

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Henry Bergman en Albert Austin.

Een dag in een kuuroord met Charlie. Alhoewel alcohol streng verboden is arriveert hij met een koffer vol sterke drank. Het water uit de bron dat hij moet drinken vervangt hij door gin. Hij komt in conflict met zijn eeuwige tegenstander Campbell, veroorzaakt een chaos in de foyer en zet de zwemplaats op stelten. Het eindigt allemaal in de klassieke warboel. Weer een onweerstaanbare komedie uit de artistiek rijkste periode van Chaplin die een half uur lang van de ene gag in de andere stapt, zonder op adem te kunnen komen. De film bevat verschillende klassieke fragmenten, zoals zijn confrontatie met de aan een rolstoel gekluisterde Campbell wiens verbonden voet heel wat heeft te doorstaan. Alles werd weer in beeld gebracht door Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin : The Adventurer

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Henry Bergman, Marta Golden en Eric Campbell.

Charlie ontsnapt uit Sing-Sing en is al zijn achtervolgers te slim af. Al zwemmend kan hij hen afschudden. In een nabijgelegen villa wordt Purviance het hof gemaakt door spierbundel Campbell, maar wanneer haar moeder op het punt staat te verdrinken heeft hij niet de moed haar te redden. Dus springt Purviance in het water en Charlie komt juist op tijd om hen beiden te redden. Als hij Campbell een hand toesteekt, duwt deze hem onder water. Hij wordt bewusteloos aangetroffen door de chauffeur van de familie, die ervoor zorgt dat hij in het comfortabele huis weer bij kan komen. De laatste film die Chaplin draaide voor Mutual heeft weer een zeer rijk scenario en reeds enkele uitstekende speciale effecten (zoals tegen een klip oplopen). Om lekker bij te ontspannen met als extraatje enkele ontroerende momenten. De chauffeur is niemand minder dan de Japanner Kono, die van 1916 tot 1934 Chaplins privé-chauffeur en bediende was. Rollie H. Totheroh en William C. Foster tekenden opnieuw voor het camerawerk.

Charles Chaplin : Easy Street

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Albert Austin, Eric Campbell en Henry Bergman.

Nadat hij missie-zuster Purviance heeft ontmoet, besluit vagebond Charlie te gaan werken. Op een aanplakbiljet worden politiemannen gevraagd. Charlie wordt aangenomen en zijn eerste opdracht is de orde te herstellen in Easy Street. De straat wordt namelijk geterroriseerd door Campbell en iedereen die in zijn buurt wordt horizontaal afgevoerd. Maar Charlie laat zich niet afschrikken. Ongetwijfeld de bekendste en populairste film die Chaplin draaide bij Mutual. Een verhaal waarin sociale satire, machtswellust en humor op vakkundige wijze in elkaar zijn verstrengeld. Hier ligt duidelijk de basis van het imago dat uit zijn latere, lange speelfilms zou groeien: de underdog die opkomt voor de zwakken. Rollie H. Totheroh en William C. Foster stonden in voor de fotografie.

Charles Chaplin : The Count

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Eric Campbell, Edna Purviance, Leo White en May White.

Charlie is leerling-kleermaker. Tijdens het strijken verbrandt hij de broek van een graaf, zodat hij de deur uitvliegt. De kleermaker vindt in de broekzak een briefje waarin de graaf afzegt voor een party, die door de rijke erfgename Purviance wordt gegeven. De kleermaker besluit zich uit te geven voor de graaf. Maar Charlie, die een bekende is van de kokkin, is ook in het huis. Terwijl hij zich moet verbergen voor de opeenvolgende aanbidders van de kokkin, staat hij plotseling voor zijn verbaasde ex-baas en hij heeft diens bedrog door. Weer een snelle opeenvolging van slapstick en persoonsverwisseling. De tafelmanieren van Charlie vormen een hoogtepunt van de film, evenals zijn alles vernietigend golfspel op het buffet. Fotografie van Rollie H. Totheroh en William C. Foster.