William Jacques: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Mouvements du désir

1994 | Romantiek

Canada​/​​Zwitserland 1994. Romantiek van Léa Pool. Met o.a. Valérie Kaprisky, Jean-François Pichette, Jolianne L'Allier-Matteau, William Jacques en Mathew Mackay.

Catherine (Kaprisky) probeert een mislukte relatie te vergeten en reist per trein, samen met haar zeven-jarig dochtertje Charlotte (L`Allier-Matteau) van Montreal naar Vancouver, dwars door Canada. Een lange reis. In dezelfde coup[KA1]e zit computerspecialist Vincent (Pichette), een knappe man die op weg is naar zijn geliefde. Hij wil de eentonigheid doorbreken door met de aantrekkelijke Catherine aan te pappen, zonder bijbedoelingen, maar de weg naar de hel is nu eenmaal geplaveid met goede voornemens. Ergens ten Westen van Toronto beginnen de eerste sensuele vonken over te springen en als ze de Rocky Mountains door zijn, staan de ruiten bol van de erotiek en de passie. Leuk is daarbij de wijze waarop veterane Pool, die ook het scenario voor haar rekening nam, de kleine L'Allier-Matteau als katalysator inzet en handig flashbacks met dromen vermengt. Cameraman Pierre Mignot heeft op een subtiele manier de claustrofobische treininterieurs uitgebuit en de prachtige Canadese landschappen magistraal vastgelegd. De Poolse lievelings componist van wijlen regisseur Krzysztof Kieslowski, Zbigniew Preisner zorgde voor een subtiele muziekscore.

Nestor Burma : Retour au bercail

1993 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk​/​​Zwitserland 1993. Misdaad van Pierre Koralnik. Met o.a. Guy Marchand, Anna Bonaiuto, Bernard Haller, Simon Eine en Noëlla Dussart.

Burma (Marchand) haast zich naar het Zwitserse Lugano omdat zijn ex-vriendin Bonaiuto, van wie hij jarenlang niet meer gehooord heeft, zijn hulp nodig heeft. Aan het meer van Lugano houdt zij een restaurant open. Haar dochter Larre werd er enkele dagen eerder vermoord bij het nemen van compromitterende foto's. Tussen moeder en dochter was er al eens ruzie en Bonaiuto wordt ervan beschuldigd haar dochter te hebben vermoord. Marchand wordt er warempel ingerekend door Zwitserse speurneuzen die hem ervan verdenken drugs in zijn bezit te hebben. Gelukkig is er de Zwitserse politiecommissaris Eine die hem vrijlaat. Burma ontrafelt hierna uiteraard de zaak. Deze zoveelste Burma-episode, naar het werk van Léo Malet, loopt weer erg vlot met lekkere dialogen en een homogene Zwitsers-Franse rolbezetting. Het camerawerk is van Francis Junek. Aflevering van het seizoen, nummer van 38.

After Darkness

1985 | Drama

Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk 1985. Drama van Dominique Otherin-Girard en Sergio Guerraz. Met o.a. John Hurt, Julian Sands, Victoria Abril, Michael Herzog en Philippe Herzog.

Een professor in de antropologie gaat naar Genève om zich over zijn broer te ontfermen. Een pretentieuze, onuitstaanbare film, die in ieder opzicht mislukt is.

Die Auslieferung

1973 | Biografie, Drama

Zwitserland 1973. Biografie van Peter von Günten. Met o.a. Roger Jendly, Anne Wiazemsky, William Jacques, Claude Yersen en Sylvia Jost.

Russische revolutionair is na het doden van een verrader naar Zwitserland gevlucht, alwaar hij andere politieke bannelingen treft - Bakoenin, Herzen, Ogarev - met wie hij ideologische discussies voert. Rusland eist zijn uitlevering en dat gebeurt in naam van de verstandhouding met de tsaristische regering, die zijn misdaad van de politieke betekenis losmaakt en hem voor een gewone moord veroordeelt. Hypocrisie van de zogenaamde Zwitserse onafhankelijkheid wordt in het tweede deel overtuigend aangevallen, maar de film laat na om van historische personages meer te maken dan schematische spreekbuizen van hun ideologie, die zich in verondersteld dramatische scènes beter laat lezen dan aanhoren, zodat de verveling genadeloos toeslaat.

Le Jour des noces

1971 | Komedie

Zwitserland 1971. Komedie van Claude Goretta. Met o.a. Arnold Walter, Dora Doll, Martine Garrel, André Schmidt en Maurice Garrel.

Een Zwitsers gezin trekt voor de zondagse picknick naar buiten en installeert zich in de nabijheid van een bruiloftsgezelschap, dat met grote uitbundigheid in de open lucht dineert. De oudste zoon en de bruid ontmoeten elkaar en gaan er samen vandoor. Deze op Maupassants Partie de campagne geïnspireerde tv-film, waarin de ironie van de observatie de warme betrokkenheid bij de diverse personages niet uitsluit, is een voorstudie op Goretta's L'INVITATION, maar heeft ook een belangwekkend eigen bestaansrecht.