Philip Akin

Acteur

Philip Akin is acteur.
Er zijn 30 films gevonden.

The Skulls III

2003 | Mysterie, Thriller, Horror

Canada 2003. Mysterie van J. Miles Dale. Met o.a. Clare Kramer, Bryce Johnson, Barry Bostwick, Steve Braun en Karl Pruner.

Collegestudente Taylor Brooks (Kramer) wil net zoals haar vader en haar broer lid worden van het geheime genootschap uit de titel. Vrouwen worden echter niet toegelaten, maar Taylor laat zich niet uit het veld slaan. Verenigingen op de universitaire campus moeten zich krachtens de wet openstellen voor mannelijke en vrouwelijke studenten. Onder bedreiging van een proces accepteert men Taylors lidmaatschap. Ze is de eerste vrouw die opgenomen wordt door deze club. Haar vriendje wordt vermoord en Taylor krijgt de schuld. Ze wordt nu onder druk gezet om haar vader te chanteren. Taylor laat echter niet met zich spotten en gaat net zolang door totdat de onderste steen boven komt. De derde aflevering uit de reeks die direct op DVD uitkwam herkauwt de ingrediënten van de vorige twee films met dit verschil dat de held nu een vrouw is. De dialogen zijn zwakjes en het verhaal is opgebouwd uit clichés, maar Taylor staat haar mannetje en de productie ziet er nog niet eens zo verschrikkelijk beroerd uit. Het scenario is van Joe Johnson en John Pogue die ook het oorspronkelijke verhaal voor THE SKULLS heeft geschreven. Het camerawerk is van David A. Makin.

Mafia Doctor

2003 | Komedie, Misdaad, Thriller

Canada 2003. Komedie van Alex Chapple. Met o.a. Paul Sorvino, Danny Nucci, Jonathan Scarfe, Olympia Dukakis en Joanne Kelly.

Frank Siena (Nucci) en zijn vriend Danny (Scarfe) verrichten karweitjes om bij te verdienen als ze nog op de high school zitten, voor de peetvader van de buurt Nicola Dellarusso (Sorvino) in New Jersey aan de overkant van New York, omdat een normaal baantje niet te vinden is (!). Frank heeft een goed stel hersens en Nicola betaalt het college, zodat Frank arts kan worden. Franks vader Gennaro (Marino) werkt in de bouw, is een eerlijke vent, die er geen notie van heeft dat Frank te maken heeft met Nicola, die het voor het zeggen heeft in de aannemerij. Als Gennaro in het vaarwater van Nicola terechtkomt, wil Nicola hem door Angelo (Starr) laten liquideren, maar dankzij Franks pleidooi gaat dit niet door. Wel raakt Frank, die inmiddels omgaat met maffiaprinses Loreena (Kelly) steeds meer in de greep van Nicola. Dat gaat zelfs zover dat hij een operatie in het ziekenhuis moet saboteren. Het van de hak op de tak springende scenario van John Leekley, Rebekah Bradford en Ray Errol Fox naar een verhaal van Louis C. Palmisano, Rhoda Lerman en Leekley is ongeloofwaardig broddelwerk dat stijf staat van versleten clichés uit oude gangsterfilms. Blijven een relatief goede rolverdeling aangevoerd door Nucci, gevolgd door Sorvino en Dukakis als Rose, de vrouw van Nicola, die opgezadeld zitten met een heleboel onzin. Kelly heeft een leuk smoeltje, maar zou het in een echte film beter doen. Het camerawerk is van David Greene. Ook bekend onder de aanmatigende en misleidende titel FAMILY DOCTOR.

The Red Sneakers

2002 | Sportfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 2002. Sportfilm van Gregory Hines. Met o.a. Dempsey Pappion, Vanessa Bell Calloway, Vincent D'Onofrio, Ruben Santiago-Hudson en Gregory Hines.

Reggie (Pappion) is een ijverige leerling op de high school, die behoorlijke cijfers haalt. Hij droomt echter van een carri[KA2]ere als basketballer, maar hij brengt niets terecht van het spel. Blijkbaar heeft hij geen talent. Bij de uitdragerij van Zeke (Hines) ziet hij een paar tweedehands basketbalschoenen. Zeke zegt dat ze ooit door een prof werden gedragen die er mee aan de top is gekomen. Als Reggie ze aantrekt, blijkt hij de meester van het veld te zijn en zijn team maakt de ene overwinning na de andere. Reggie wordt geliefd en beroemd. Uiteraard kan het niet zo blijven en de eerste donkere wolken aan de blauwe hemel komen eraan in de vorm van de schoenenfabrikant, die het magische schoeisel terug wil hebben, ondanks het feit dat hij er geen recht op heeft. Reggie vindt het niet zo erg, want hij meent dat zonder deze schoenen zijn teamgenoten geen oneerlijke voorsprong meer hebben op de tegenpartij en gewoon hun best moeten doen om te winnen. En reken maar dat het lukt. Het regiedebuut van Hines zegt zoals het merendeel van de Amerikaanse jeugdfilms, met Disney voorop, dat eerlijk het langst duurt, al zijn trucjes best handig. Het is aardig gedaan en jongeren die fan an deze sport zijn, zullen met volle teugen genieten van deze rolprent die met oudere broers en zussen, nven, nichtjes, vaders, moeders, oma's, opa's, tantes en ooms bekeken kan worden, mits zij ook van het spel houden. Het scenario is van Jeffrey Rubin en Mark Saltzman. Het camerawerk is van John Berrie.

Framed

2002 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 2002. Misdaad van Daniel Petrie jr. Met o.a. Rob Lowe, Sam Neill, Alicia Coppola, Philip Akin en Peter MacNeill.

Reggie (Pappion) is een ijverige leerling op de high school, die behoorlijke cijfers haalt. Hij droomt echter van een carri[KA2]ere als basketballer, maar hij brengt niets terecht van het spel. Blijkbaar heeft hij geen talent. Bij de uitdragerij van Zeke (Hines) ziet hij een paar tweedehands basketbalschoenen. Zeke zegt dat ze ooit door een prof werden gedragen die er mee aan de top is gekomen. Als Reggie ze aantrekt, blijkt hij de meester van het veld te zijn en zijn team maakt de ene overwinning na de andere. Reggie wordt geliefd en beroemd. Uiteraard kan het niet zo blijven en de eerste donkere wolken aan de blauwe hemel komen eraan in de vorm van de schoenenfabrikant, die het magische schoeisel terug wil hebben, ondanks het feit dat hij er geen recht op heeft. Reggie vindt het niet zo erg, want hij meent dat zonder deze schoenen zijn teamgenoten geen oneerlijke voorsprong meer hebben op de tegenpartij en gewoon hun best moeten doen om te winnen. En reken maar dat het lukt. Het regiedebuut van Hines zegt zoals het merendeel van de Amerikaanse jeugdfilms, met Disney voorop, dat eerlijk het langst duurt, al zijn trucjes best handig. Het is aardig gedaan en jongeren die fan an deze sport zijn, zullen met volle teugen genieten van deze rolprent die met oudere broers en zussen, nven, nichtjes, vaders, moeders, oma's, opa's, tantes en ooms bekeken kan worden, mits zij ook van het spel houden. Het scenario is van Jeffrey Rubin en Mark Saltzman. Het camerawerk is van John Berrie.

Hitched

2001 | Thriller

Verenigde Staten 2001. Thriller van Wesley Strick. Met o.a. Anthony Michael Hall, Sheryl Lee, Alex Carter, Brenda Devine en Matt Crooke.

Eve Robbins (Lee) heeft haar overspelige man Ted (Hall) opgesloten in de geluiddichte kelder van hun huis om hem te bestraffen. Ze geeft hem op als vermist bij de politie en meent op die manier over zijn lot te kunnen beschikken. Terwijl Ted wikt en zich nauwelijks uit zijn benarde positie kan bevrijden (de kijker is dat niet helemaal met hem eens) - hij is geketend, gaat smeris Cary Grant (! - Carter) op onderzoek uit en ziet diezelfde kijker in flashbacks dat Ted zich inderdaad liederlijk gedroeg. Wordt het wat tussen Grant en Eve of komt Ted vrij na een boetedoening? Het scenario is van de 47-jarige regisseur Strick, die o.a. als scenarioschrijver ervaring opdeed met CAPE FEAR (1981, het inkleuren van nummers op een schilderij, want het ging toen om de door Martin Scorsese sc[KA2]ene voor sc[KA2]ene nagefilmde klassieker van J. Lee Thompson uit 1962), de saaie en onbenullige THE SAINT (1997) en RETURN TO PARADISE (1998). Laat je niet misleiden door de blurp op de DVD, die zegt dat de film elementen bevat die waardig zijn aan de Master of Suspense, Alfred Hitchcock. Eerder haalde de film inspiratie uit MISERY (1981) van verhalenfabrikant Stephen King. De bevallige Lee, bekend door TWIN PEAKS (1990), speelt niet slecht, maar Hall heeft een ondankbare rol en is er buiten zijn schuld ook niet helemaal uitgekomen. Desondanks is de rolprent een aanvaardbare tijdspassering, maar beslist niet meer dan dat. Het camerawerk is van Jonathan Freeman.

Blackout

2001 | Thriller, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2001. Thriller van James Keach en Michael Maziere. Met o.a. Jane Seymour, Alexandra Piccato, Corin Nemec, William Russ en Erik Knudsen.

Weer eens een film van het echtpaar Keach en Seymour. Kathy Robbins (Seymour) gaat met haar vijftien-jarige dochter Blair (Piccato), een knap en aantrekkelijk meisje, een baljurk kopen voor de proms op de high school in een fraai, hypermodern shopping center. Onderweg stoppen ze even bij het postkantoor, waar Erik Sessions (Nemec), een ongure jongeman, zijn oog op Blair laat vallen. Blair die nog nat achter de oren is, flirt met Erik, hetgeen haar moeder niet bevalt. Ze spurt weg met Blair en de geprikkelde, onaangename Erik wordt het postkantoor uitgezet, waarop hij helemaal in woede ontsteekt. Terwijl Blair in de kleedkamer staat, valt de stroom uit in het gehele stadsdeel vanwege een zware storm, en staat ze in haar ondergoed in het donker. Blair zoekt in het donker haar moeder, maar botst tegen Erik op. Hij had daarvoor uit woede automobilisten gemolesteerd. Bezoekers van het winkelcentrum veranderen in gauwdieven, plunderaars en amokmakers. De wet van de asfaltjungle regeert plotseling. Bah, wat een humbug om niks eigenlijk, want als het licht weer aan is, slaat iedereen een zucht van verlichting en begrijpt niemand, waar deze wervelstorm van geweld en diefstal vandaan kwam. Seymour mag dan een bevallige en bekwame actrice zijn, maar deze goedkope film is toch behoorlijk prut. Het onzin- scenario is van Bill Wells.

Who killed Atlanta's children?

2000 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 2000. Misdaad van Charles Robert Carner. Met o.a. James Belushi, Gregory Hines, Sean McCann, Shawn Doyle en Kenneth Welsh.

Van 1979 tot 1981 worden in Atlanta 29 Afro-Amerikaanse mannen, meestal nog kinderen, vermist of vermoord teruggevonden. In 1982 wordt Wayne Willams veroordeeld voor twee van de moorden, waarmee de autoriteiten de zaak als gesloten beschouwen. De journalisten Ron Larson en Pat Laughlin besluiten echter naar Atlanta te reizen voor een grondig onderzoek

The Mary Kay Letourneau Story: All American Girl

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Lloyd Kramer. Met o.a. Penelope Ann Miller, Omar Anguiano, Mercedes Ruehl, Rena Owen en Greg Spottiswood.

Mary Kay (Miller) is getrouwd met Steve Letourneau en is moeder van vier kinderen. Ze geeft les op een school, waar ze verliefd wordt op de twaalf-jarige Vili Fualaau (Anguiano), die er voor zijn zeer jonge leeftijd stukken ouder uitziet. Ze duikt met hem tussen de lakens en schenkt later het leven aan een gezonde baby. Dit is naar de normen van de huidige (Amerikaanse) maatschappij een grof schandaal, dat ook uitgelegd zou kunnen worden als een vorm van pedofilie en zoiets is strafbaar. Vooral mannen vertonen de neiging om het zo te zien, omdat hun toenaderingen tot kinderen van die leeftijd per definitie als zodanig bestempeld worden. Nadat Mary Kay de nodige moeilijkheden heeft gekregen, gaat ze een tweede keer door de knieën voor Vili, die inmiddels veertien is en wordt er een tweede baby geboren. Terwijl haar zaak duidelijk voer voor psychiaters is, zijn haar problemen met de justitie niet gering: zeveneneenhalf jaar gevangenisstraf. Zowel Mary Kay's moeder als haar advocate gingen eveneens door de knieën, maar dan uit hebzucht: ze verkochten hun verhaal en gaven interviews, waarop deze idiote tv-film gebaseerd is. Het scenario van Julie Hebert is je reinste pulp, die de kijker een soort Romeo-en-Julia geschiedenis voorspiegelt. Het spel is waardeloos en de regie is slap. Nauwelijks een onderwerp om een film over te maken, maar eerder een geval om geld voor de onbegrepen Mary Kay in te zamelen en haar met zorg te omringen en vooral te ontnuchteren. Waar de titel All-American Girl opslaat mag Joost weten - wijken dan álle vrouwen in de V.S. zo zeer af van de norm? Het camerawerk is van Brian Hebb. Overslaan is ons advies.

Range of Motion

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Donald Wrye. Met o.a. Rebecca De Mornay, Henry Czerny, Melanie Mayron, Barclay Hope en Stewart Bick.

Lainey Berman (De Mornay) ontdekt dat het leven aan een zijden draadje hangt als haar man Jay (Czerny) door een val tijdens het joggen in een coma geraakt. Nu staat ze er alleen voor met twee opstandige dochters. De hoop op genezing is gering, maar ze slaat zich er door met de hulp van haar goede vriendin Alice (Mayron) die zelf huwelijksproblemen heeft. In de kliniek leert ze Ted (Bick) kennen, wiens vrouw in een coma ligt. Ze geven elkaar veel steun en dat helpt enorm. Lainey hoopt op een wonder en zie daar, het geschiedt... Het scenario van Grace McKeaney naar de roman van Elizabeth Berg is tamelijk stroperig. Een en ander wordt goed gemaakt door het realisme van het drama en het redelijke spel van De Mornay, die eigenlijk te veel talent heeft voor zo'n onbenullige film, al is het onderwerp benauwend genoeg. De regie van Wrye is OK. Het camerawerk is van Malcolm Cross.

One True Love

2000 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 2000. Romantiek van Lorraine Senna. Met o.a. David Hasselhoff, Terry Farrell, Paget Brewster, Cameron Finley en Doris Roberts.

Brandweerman Mike Grant (Hasselhoff) gaat binnenkort trouwen. Dana Boyer (Farrell) is advocaat. Zij heeft haar beroep laten vallen voor haar grote passie, honden, en is de trotse bezitster van een kennel. Ook zij heeft trouwplannen. Als zij met haar auto een overstekende Dalmati[KA3]er wil ontwijken, raakt ze in de greppel en verliest eventjes haar bewustzijn. Gelukkig is Mike in de buurt en hij klimt in de ambulance om mee te rijden naar het ziekenhuis. Zowel Mike als Dana weten dan dat ze voor elkaar bestemd zijn. Ze kunnen elkaar niet vergeten, maar het vervelende is dat zij niet weten hoe ze heten en waar zij wonen. Het leven gaat dan gewoon door. In het niet onbelangrijke subplotje zoekt aangenomen Corey (Finley) naar zijn echte moeder, hoewel zijn stiefmoeder Lillian (Roberts) een schat van een mens is. Het verhaal gaat dan verder hoe het komt dat Corey ze bij elkaar brengt. Het spel van hoofdrollen Hasselhoff en Farrell is zo goed dat je vast gelooft dat het allemaal echt gebeurd is - dat klopt ook, want het scenario van Richard Leder naar zijn eigen verhaal dat hij met Gay Walch schreef, zou gebaseerd zijn op een ware gebeurtenis. Het camerawerk is van Robert Steadman.

One Kill

2000 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 2000. Drama van Christopher Menaul. Met o.a. Anne Heche, Sam Shepard, Eric Stoltz, Kate McNeil en Bill MacDonald.

Onderscheiden kapitein der mariniers Mary Jane O`Malley (Heche) is gescheiden en moeder van twee kinderen. Ze leert majoor Nelson Gray (Shepard) kennen en het stel krijgt een hartstochtelijke relatie. Als Mary Jane ontdekt dat Nelson getrouwd is, maakt ze een eind aan hun verhouding. Nelson is niet van plan dit te accepteren en begint het haar lastig te maken vanwege zijn gekwetste ego. Eerst met kleine vernederingen, daarna met gevaarlijke incidenten voor de troep. Als Nelson 's nachts haar slaapkamer binnendringt, wil hij Mary verkrachten. Er ontstaat een worsteling en Mary schiet uit zelfverdediging op Nelson, die in zijn onderbuik wordt verwondt. Ze haalt nog een keer de trekker over, maar Nelson was al dood. De officier van justitie is ervan overtuigd dat het om zelfverdediging ging en omdat er geen sprake is van illegaal wapenbezit, besluit hij niet tot vervolging over te gaan. De militaire autoriteiten denken er heel anders over en dagen Mary voor een militaire rechtbank wegens moord met voorbedachte rade. Mary's verdediger kapitein Walker Randall, wilde Nelsons hogere rang en eer redden. Het hechte scenario van Shelley Evans naar een ware gebeurtenis bevat feitenmateriaal, geen vals sentiment en zit zakelijk in elkaar. Heche, die misschien een onwaarschijnlijke keuze voor de rol lijkt, is verbluffend goed en heel geloofwaardig, krachtig gesteund door de effectieve bijrollen, vooral die van Stoltz. Shepard speelt op overtuigende wijze de pig die zijn verdiende loon krijgt. Het camerawerk is van Michael Storey.

To Love, Honor And Betray

1999 | Thriller

Canada/Verenigde Staten 1999. Thriller van Peter Levin. Met o.a. James Brolin, Dee Wallace, Crystal Bernard, David Cubitt en Philip Akin.

Een jonge vrouw, die ervan op de hoogte is dat haar vader een affaire heeft met een andere vrouw, is ervan overtuigd dat haar vader de moordenaar van haar moeder is. Gebaseerd op waargebeurd verhaal.

The Wrong Girl

1999 | Thriller, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van David Jackson. Met o.a. Barbara Mandrell, Jonathan Scarfe, Zoe McLellan, Barry Flatman en Charlotte Sullivan.

De labiele Steve Fisher wordt verliefd op de zelfbewuste Kelly Garner. Zij trekt in bij de familie Fisher, maar Steve's moeder maakt zich grote zorgen. Haar zoon begint onder Kelly's invloed weer te drinken.

P.T. Barnum

1999 | Biografie

Verenigde Staten/Canada 1999. Biografie van Simon Wincer. Met o.a. Beau Bridges, Jordan Bridges, Cynthia Dale, Nathalie Radford en George Hamilton.

Phineas Taylor Barnum (Beau Bridges) leefde van 1810 tot 1891 en is de geschiedenis ingegaan als de impressario, die de grootste circusondernemer ter wereld werd. Zijn reputatie reikte tot ver buiten de Amerikaanse grenzen en het Ringling Bros./Barnum & Baily Circus is nog steeds wijd en zijd bekend. Deze vermaardheid werd verkregen omdat het circus indertijd ware sensaties bood; behalve indrukwekkende dierennummers, adembenemende trapezetoeren, onvergetelijke clownnummers, bracht het een freakshow, waarin bijv. een vrouw met een baard of een siamese tweeling te zien waren. Helaas is van dit apsect in de film niet veel overgebleven; tamme circusnummers worden afgewisseld met braaf familieleven of pure soap. De film is vooral te lang. Beau, die overigens een uitstekende acteur is, is het toch niet gelukt om Wallace Beery, die als olifantentrainer in het Ringling Bros. begon, te verslaan toen hij in 1934 Barnum speelde in de bioscoopfilm THE MIGHTY BARNUM van Walter Lang, al merkten we van die film op dat het meer Beery dan Barnum was. In 1986 werd deze gescheidenis twee maal voor de tv verfilmd door respectievelijk Lee Philips en Terry Hughes, die zich beiden bedienden van dezelfde titel BARNUM; geen van beide rolprenten waren hoogtepunten. Het scenario is van niemand minder dan Lionel Chetwynd, maar die heeft wel betere manuscripten afgeleverd en hetzelfde geldt voor de rolverdeling. Het camerawerk is van Pierre Mignot. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Murder Most Likely

1999 | Thriller, Drama

Canada/Verenigde Staten 1999. Thriller van Alex Chapple. Met o.a. Paul Gross, Marie-Josée Croze, Janine Therault, Tom McCamus en William B. Davis.

Het degelijke scenario van R.B. Carney en Robert Forsyth is gebaseerd op het boek [KL]The Judas Kiss: The Undercover Life of Patrick Kelly[KLE] van Michael Harris, die het naar een ware gebeurtenis optekende. Patrick Kelly (Gross) is in dienst als undercover agent van de Royal Canadian Mounted Police. Hij trouwt met Marie Cartier (Croze) en het stel betrekt in 1981 een luxueus appartement. Marie maakt een ongelukkige val van het balkon en is morsdood. Boze tongen beweren algauw dat Patrick de hand had in het noodlottige ongeval van Marie, en na enkele ondervragingen door de politie blijkt hij verder onvindbaar. Patrick hertrouwde ondertussen, maar werd in 1984 gepakt en veroordeeld wegens moord tot een lange gevangenisstraf, voornamelijk door de belastende verklaring van één getuige. Tien jaar later trok deze vrouw haar getuigenis in. Tegen Patrick sprak zijn flamboyante levensstijl, maar de misdaad is nooit opgehelderd en deze film geeft evenmin uitsluitsel. Het spel van Gross in de hoofdrol en van Croze in de belangrijkste bijrol is heel goed en vooral geloofwaardig. De boektitel en de alternatieve titel zijn duidelijker dan de filmtitel die uit voorzorg veranderd werd. Het camerawerk is van Robin Miller. Ook bekend als THE JUDAS KISS.

Family of Cops III

1999 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Canada 1999. Misdaad van Sheldon Larry. Met o.a. Charles Bronson, Joe Penny, Kim Weeks, Barbara Williams en Sebastian Spence.

Sluitstuk van de politiefamilie televisietrilogie en tevens de zwanenzang van Charles Bronson (1921-2003) die als oude politieman niets liever doet dan Milwaukee (de lowbudget film werd opgenomen in dito Toronto) dienen en beschermen met zijn diverse gezagsgetrouwe familieleden. In deel drie zit de familie gebroederlijk achter een moordenaar aan terwijl de individuele leden ieder een persoonlijke verhaallijn uitwerken die op enigerlei wijze te maken heeft met het gerechtelijk systeem. Een soort Law & Order aflevering, aangevoerd door de patriarch Bronson.

Woo

1998 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Daisy von Scherler Mayer. Met o.a. Jada Pinkett Smith, Tommy Davidson, Duane Martin, Michael Ralph en Darrel M. Heath.

De grillige Woo (Smith) heeft het gehad met vriendjes. Om een of andere reden liepen haar relaties stuk. Haar huisgenoten (haar nichtjes) willen haar kwijt omdat ze steeds hinderlijk aanwezig is. Daarom arrangeren ze een ontmoeting met een astroloog die haar voorspelt dat ze de man van haar leven gaat ontmoeten. Anderzijds hebben ze Tim (Davidson) opgetrommeld, een stijve hark met een onbelangrijk baantje bij de rechtbank als haar blind date. Deze twee jongelui konden niet m[KA1]e[KA1]er van elkaar verschillen, maar aan het einde van de veelbewogen avond, vallen ze elkaar toch in de armen. Voor een formulefilm klinkt dit nog redelijk aannemelijk, maar hoed je voor het volgende, tenzij je het leuk vindt. Op het moment dat ze elkaar ontmoeten, beschuldigt Woo Tim dat hij maar in [KA1]e[KA1]en ding ge[KA3]interesseerd is; dan daagt ze hem uit en verleidt ze hem; als hij dan wat wil, scheldt ze hem de huid vol. Of: ze zitten in een Italiaans restaurant; Woo laat merken dat ze Italiaans spreekt, maar begint midden in de bestelling naar iemand te roepen die ze op straat ziet en kent; vervolgens klaagt ze over de plaats, waar ze zitten en trekt per ongeluk aan een koord waardoor het hele restaurant in de fik vliegt. Wat later is Tims gloednieuwe auto gestolen en Woo vindt het reuze leuk. De reeks van onleuke grappen zijn soms discriminerend (homo- en vrouwvijandig - geloof ons). Wie bij deze meent dat deze film niks is heeft absoluut gelijk. Hoofdrol Smith is enerzijds door regisseuse Von Scherler Mayer op het verkeerde been gezet en in de verkeerde richting geduwd, maar anderzijds is het zo dat zij te weinig talent heeft om de film echt te dragen en de kijker te boeien. Davidson die een ondankbare rol werd gegeven, krijgt niet de gelegenheid om er iets van te maken, maar zijn spel is een stuk beter dan dat van Smith. Het scenario is van David C. Johnson. Hij speelde niet alleen flink leentjebuur bij de succesfilms AFTER HOURS van Martin Scorcese uit 1985 en BANANAS van Woody Allen uit 1971, maar ook bij de weinig geslaagde film BLIND DATE van Blake Edwards uit 1987. Johnson is er er echter niet in geslaagd om al het goede te pikken en voor zwarten een soort kopie te maken, die in de roos schiet. Het is hem gelukt om een drie kwartier durende sitcom met materiaal voor een half uur te vullen en hij verklaart nooit waarom Woo zo heet. Het camerawerk is van Jean Lépine die Toronto liet doorgaan voor New York.

Giving up the Ghost

1998 | Romantiek, Fantasy, Horror, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Claudia Weill. Met o.a. Marg Helgenberger, Alan Rosenberg, Brian Kerwin, Richard Romanus en Kate Lynch.

Jake Hobson (Rosenberg) is een briljante advocaat die bij het joggen om het leven komt. Zijn vrouw Anna (Helgenberger), eveneens advocate en partner in de praktijk, is heel verdrietig. Voor de buitenwereld is zij heel flink, maar ze is vreselijk ongelukkig. Ze krijgt bezoek van een duistere geest uit de onderwereld die zegt dat ze zelfmoord moet plegen zodat ze bij haar man kan komen. Anna is vertwijfeld, maar krijgt gelukkig bezoek van de geest van Jake, die haar bij haar werk gaat helpen en zij lossen samen een moord op. Het klinkt idioot, en dat is het ook wel als je er nuchter over nadenkt, maar de film die waarschuwt dat je niet te veel moet wensen, is best onderhoudend gedaan en Helgenberger is zonder meer geloofwaardig. Een poging voor een eventuele serie op de kabel-tv. Geen hoogvlieger, maar beslist niet bar slecht. Het scenario is van Anthea Sylbert en Richard Romanus. Het camerawerk is van John Holosko.

Down In The Delta

1998 | Drama

Verenigde Staten/Canada 1998. Drama van Maya Angelou. Met o.a. Alfre Woodard, Wesley Snipes, Esther Rolle, Mary Alice en Loretta Devine.

Deze Amerikaanse kabeltv-film - het debuut van dichteres/schrijfster Maya Angelou - handelt over een verlopen zwarte vrouw (Alfre Woodard) uit Chicago die haar roots ontdekt in ruraal Mississippi. Uncle Earl (mooie rol van Al Freeman jr) is de explicateur die haar wegwijs maakt in de roerige familiegeschiedenis die teruggaat naar het slavernijtijdperk. Een zoete ode aan Zalvende Familie en het Dorpse Leven. Winnaar van de publieksprijs op het filmfestival van Chicago.

Airborne

1998 | Actiefilm, Thriller

Canada/Verenigde Staten 1998. Actiefilm van Julian Grant. Met o.a. Steve Guttenberg, Kim Coates, Torri Higginson, Colm Feore en Sean Bean.

Het Mach One squadron is een speciaal team van de luchtmacht. De eenheid onderschept midden in de vlucht een vliegtuig, waarin zich terroristen bevinden die een dodelijk virus gestolen hebben. Vlak voordat de missie afgerond is, blijkt een van de terroristen overleefd te hebben. Hij schijnt een lid van het team, Bill McNeil (Guttenberg), te kennen. Bill zegt dat hij hem nog nooit eerder gezien heeft, maar de anderen beginnen te twijfelen. Kort daarop worden aanslagen gepleegd op de diverse Mach One-leden. Alle sporen leiden naar Bill. Hun baas Murdoch (Coates) laat duidelijk merken dat hij Bill verdenkt. Ron Simpson (Feore) en Sara Gemmel (Higginson) zijn er echter rotsvast van overtuigd dat hun kameraad Bill onschuldig is. Is Murdoch zelf wel te vertrouwen? Een vlotte, en bij vlagen zeer spannende hightech- thriller, waarin de speciale effecten en de stunts belangrijker zijn dan het verhaal of het spel. Tony Johnston en regisseur Grant schreven het weinig logische en ongeloofwaardige scenario. Fotografie is van G. Russell Goozee. Origineel is anders. Dolby digital.

National Lampoon's The Don's Analyst

1997 | Komedie, Misdaad

Canada/Verenigde Staten 1997. Komedie van David Jablin. Met o.a. Kevin Pollak, Robert Loggia, Angie Dickinson, Joseph Bologna en Sherilyn Fenn.

Een jaar voor De Niro's wankele therapiekomedie Analyse this probeerden de celluloidheren achter National Lampoon iets soortgelijks: een mafiabaas bij de psycholoog. In The Don's analyst is het peetvader Don Vito Leoni (Loggia) die wordt doorgezaagd door therapeut Dr. Reciputo (Pollak). Regisseur Jablin heeft gelukkig snel door dat Loggia en Pollak niet uit de voeten kunnen met de materie maar pareert met enn flinke dosis mafiaclichés zodat er weinig te genieten overblijft. (VM/VPRO Gids)

Elvis Meets Nixon

1997 | Muziek, Komedie

Canada/Verenigde Staten 1997. Muziek van Allan Arkush. Met o.a. Rick Peters, Bob Gunton, Curtis Armstrong, Richard Beymer en Gabriel Hogan.

December 1970. Richard Nixon is president van de VS en Elvis heeft zijn come-back gemaakt. Ze wonen en voelen zich beiden geïsoleerd: Elvis besluit Graceland te verlaten en in Washington een baan te zoeken bij de antidrugsbrigade. Hij heeft nog nooit een creditkaart gebruikt, draagt een paars kostuum en beweert incognito te reizen. Nixon vindt het prachtig dat Presley zich wil inzetten als bestrijder van die verderfelijke drugs

While My Pretty One Sleeps

1996 | Drama, Thriller

Canada/Verenigde Staten 1996. Drama van Jorge Montesi. Met o.a. Connie Sellecca, Beau Starr, Simon MacCorkindale, Frankie Pellegrino en Stewart Bick.

De 'Queen of Suspense' Mary Higgins Clark schreef de thriller waarop deze tv-film gebaseerd is. 'Iedere moordenaar laat een spoor achter,' zo verklaarde Higgins Clark in een interview. 'En als mode nu eens het spoor is?' Zo gezegd zo gedaan. Wanneer een New Yorkse mode-roddelcolumniste niet opdaagt in de kledingboutique van Neeve (Selleca), is deze zo gealarmeerd dat ze op zoek gaat naar haar. Higgins Clark's verhaalwendingen en ervaren acteurs maken van While my pretty one sleeps een redelijke mysteriefilm. (IdH/VPRO Gids)

The Stupids

1996 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van John Landis. Met o.a. Christopher Lee, Tom Arnold, Jessica Lundy, Bug Hall en Alex McKenna.

Deze rolprent valt in de categorie van DUMB AND DUMBER, maar is nog veel dommer, nauwelijks leuk en uitsluitend geschikt voor kijkers die films over de [KL]Brady Family[KLE] meesterwerken vonden. De blunderende familie Stupid, vader Stanley (Arnold), moeder Joan (Lundy) en hun kinderen Buster (Hall) en Petunia (McKenna) wonen ergens in een Amerikaanse voorstad en hebben de onhebbelijke gewoonte alles letterlijk te nemen. Dat vormt de kern van hun problemen met de naaste omgeving. Zo denken ze dat hun vuilnis gestolen wordt en dat er daarom een complot tegen hen wordt gesmeed. Met die samenzwering heeft het leger te maken, Stanley`s oude vijand Evil Sender (Lee) en buitenaardse krachten. Het hoogtepunt wordt beleefd in een tv-studio. Aan de film zijn alleen de cameo`s aardig: Cronenberg als de chef van de euvele Sender, Costa-Gravas als pompbediende, Egoyan als bewaker bij de tv-studio, Jewison als tv-regisseur, Wise als buurman en voor hele diepe insiders Pontecorvo (in het dagelijkse leven de organisator van het filmfestival van Veneti[KA3]e) als gast in een praatprogramma. Regisseur Landis draaide in het verleden hele aardige komedies, w.o. KENTUCKY FRIED MOVIE in 1977, BLUES BROTHERS in 1980, of TRADING PLACES in 1983. Hij heeft met deze klucht echter behoorlijk misgegrepen. Dit is niet alleen te danken aan het scenario van Brent Forrester naar de in Amerika zeer populaire personages uit de kinderboeken van James Marshall en Harry Allard, dat een soort Emmentaler kaas met heel grote (plot)gaten is en moeilijk te vertalen grappen en bakken met baarden bevat, maar ook aan het ongeïnspireerde spel van de rolverdeling met uitzondering van Arnold die verschrikkelijk zijn best heeft gedaan om grappig te doen. Toch kreeg voornoemde Arnold een Razzie Award als Slechtste Acteur, terwijl de film genomineerd was voor de Slechtste Regie, Slechtste Film en Slechtste Scenario, maar die Razzies misliep - dus zo erg is het toch ook weer niet. Het camerawerk is van Manfred Guthe.

Mistrial

1996 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Misdaad van Heywood Gould. Met o.a. Bill Pullman, John Seda, Robert Loggia, Blair Underwood en Leo Burmester.

Strak in elkaar gezet maar absurd drama over een agent die door het lint gaat als een moordenaar wordt vrijgesproken. Bill Pullman, die een sympathieke president neerzette in Independence Day, is hier niet op zijn plaats als de politieman die de rechtbank gijzelt en het proces op zijn voorwaarden over laat doen.

Ed McBain's 87th Precinct: Ice

1996 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1996. Misdaad van Bradford May. Met o.a. Dale Midkiff, Joe Pantoliano, Paul Johansson, Andrea Parker en Diane Douglas.

Tijdens de pauze van een voorstelling wordt danseres Sally doodgeschoten en kort daarna wordt ook het lijk van pooier en dealer Paco gevonden. De twee slachtoffers zijn met hetzelfde wapen vermoord, en de agenten Carella en Meyer ontdekken dat ze ooit een relatie hadden. Als Sally's vriend een waterdicht alibi blijkt te hebben, loopt het onderzoek vast, totdat er een diamanthandelaar vermoord wordt.

The Conspiracy Of Fear

1994 | Thriller, Actiefilm

Canada 1994. Thriller van John Eyres. Met o.a. Geraint Wyn Davies, Leslie Hope, Andrew Lowery, Christopher Plummer en Kenneth Walsh.

De vader van Chris King komt om het leven. Een journalist vraagt of Chris thuis soms een pakje gevonden heeft. Vervolgens stelt de compagnon van zijn vader, dezelfde vraag. Best een intrigerende film die heel spannend begint, maar ten onder gaat aan een verwarrend plot.

Janek: Terror On Track 9

1992 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Canada 1992. Misdaad van Robert Iscove. Met o.a. Richard Crenna, Joan Van Ark, Cliff Gorman, Joseph Campanella en Ving Rhamis.

Een maniakale moordenaar zaait paniek in het Centraal Station van New York. Hij heeft reeds drie vrouwen vermoord door hen een dodelijke heroïne-injectie te geven. Inspecteur Crenna krijgt de zaak in handen. Het dossier wordt nog heter wanneer blijkt dat het laatste slachtoffer het nichtje was van zijn baas. Tegen zijn zin in wordt de FBI bij de zaak betrokken, daar agente Kurtz in de moorden de handtekening herkent van een psychopaat die ze al twee jaar zoekt. Op deze manier kan men niet verhinderen dat de media erop inspelen. Toch kan niemand verhinderen dat er nog meer slachtoffers vallen. Weer eens een seriemoordenaar die New York onveilig maakt. Het enige waarin zijn daden verschillen van zovele anderen is dat hij drugs gebruikt om slachtoffers te maken. Een duidelijk vermoeide Crenna moet het allemaal maar oplossen. Routine-scenario van Monte Stettin, naar een roman van William Bayer. Laszlo George stond in voor de fotografie.

War of the Worlds

1988 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1988. Sciencefiction van Colin Chilvers. Met o.a. Jared Martin, Lynda Mason Green, Philip Akin, Richard Chaves en Richard Comar.

Vijf videobanden met elk twee SF-verhalen naar de gelijknamige tv-serie over buitenaardse wezens die de aarde willen vernietigen. De wezens zijn klauw-achtige handen die op de meest onverwachte momenten uit kisten, trommels en zelfs menselijke borstkassen te voorschijn komen. In tegenstelling tot gelijknamige film uit 1953 (die de buitenaardse wezens toentertijd niet op het scherm liet zien) worden de wezens niet erg effectief aangewend. Scenarist Greg Strangis deed zijn best met het bedenken van wat pseudo-wetenschappelijk gezeur die de buitenaardsen in staat stelt zich in de gedaante van mensen schuil te houden. Het lijkt daarom ook allemaal veel meer op INVASION OF THE BODY SNATCHERS of V dan op het oeuvre van H.G. Wells.

Iceman

1984 | Sciencefiction, Drama

Canada/Verenigde Staten 1984. Sciencefiction van Fred Schepisi. Met o.a. Timothy Hutton, Lindsay Crouse, John Lone, Josef Sommer en David Strathairn.

Een diep in het ijs ingevroren Neandertaler wordt gevonden en wetenschappers wekken hem weer tot leven. De jonge Hutton is als enige in hem als mens geïnteresseerd, terwijl haar collegae hem als een geslaagd wetenschappelijk experiment beschouwen. Boeiende en geloofwaardige SF, die door de fijnzinnige regie van Schepisi meesleept. Spookachtige muziek van Bruce Smeaton en een opmerkelijke spelprestatie van Lone als de holbewoner. Chip Proser en John Drimmer bewerkten een verhaal van Drimmer tot scenario. Camerawerk van Ian Baker.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Philip Akin op televisie komt.

Reageer