Hans Veerman: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Monte Carlo

2001 | Drama, Komedie

Nederland 2001. Drama van Norbert ter Hall. Met o.a. Kitty Courbois, John Wijdenbosch, Hans Veerman, Thierry Audenaerde en Paul Hoes.

De al wat oudere weduwe Constance van Tuyl van Serooskerken (Courbois) wil nog een keer met de auto naar Monaco rijden, iets wat ze vroeger ook met haar man heeft gedaan. Haar zoon wil niet mee, die heeft het druk met het familiebedrijf. Dus regelt die dat de jonge zwarte monteur Danny Schat (Wijdenbosch) rijdt. Maar al snel botert het niet zo tussen Constance en Danny. Vrolijk voortkabbelende roadmovie van de succesvolle televisieregisseur Ter Hall (A'dam - E.V.A.) trok in de bioscoop maar weinig bezoekers. Jammer, want Courbois (1937-2017) is natuurlijk altijd het bekijken waard.

Wilde mossels

2000 | Drama, Komedie

Nederland 2000. Drama van Erik de Bruyn. Met o.a. Fedja van Huêt, Frank Lammers, Freek Brom, Will van Kralingen en Josse De Pauw.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Baantjer: De Cock en de wraak zonder einde

1999 | Misdaad, Mysterie

Nederland 1999. Misdaad van Alain de Levita. Met o.a. Victor Reinier, Marian Mudder, Martin Schwab, Freek van Muiswinkel en Hans Karsenbarg.

De Cock komt voor de ultieme uitdaging te staan als blijkt dat zijn oud-collega Peter de Beer, de voorganger van Vledder, vermoord is. Op het moment van de moord was het dochtertje van De Beer in de buurt. Het is onduidelijk of ze iets heeft gezien, maar De Cock neemt haar uit voorzorg toch onder zijn hoede. Hij heeft een voorgevoel dat de moordenaar de kleine kroongetuige wellicht uit de weg wil ruimen. Het verleden blijft De Cock achtervolgen als hij geconfronteerd wordt met een oude moordzaak die hij nooit heeft kunnen oplossen

Temmink: The Ultimate Fight

1998 | Actiefilm, Drama

Nederland 1998. Actiefilm van Boris Paval Conen. Met o.a. Jack Wouterse, Jacob Derwig, Herman Gilis, Will van Kralingen en Joe Montana.

Temmink (Wouterse) heeft wat moeite zijn agressie te beheersen. Als hij op klaarlichte dag een jogger doodslaat kan hij kiezen tussen gevangenschap of meedoen in door de staat georganiseerde kooigevechten. Temmink wil eigenlijk gewoon vriendschap en liefde, of seks, maar zijn oerkracht maakt hem tot een topper in de arena. Moedige poging om nu eens een Nederlandse vechtfilm te maken, met een prima rol voor Wouterse als bruut tegen wil en dank, en een curieuze voor Gillis als Vlaamstalige martial-arts goeroe.

Containers

1992 |

België 1992. Johan Opstaele en Johan Vaneessen. Met o.a. A'leen Cooreman, Hans Veerman en Jeanne Steulens.

Temmink (Wouterse) heeft wat moeite zijn agressie te beheersen. Als hij op klaarlichte dag een jogger doodslaat kan hij kiezen tussen gevangenschap of meedoen in door de staat georganiseerde kooigevechten. Temmink wil eigenlijk gewoon vriendschap en liefde, of seks, maar zijn oerkracht maakt hem tot een topper in de arena. Moedige poging om nu eens een Nederlandse vechtfilm te maken, met een prima rol voor Wouterse als bruut tegen wil en dank, en een curieuze voor Gillis als Vlaamstalige martial-arts goeroe.

Rode oogjes

1991 |

Nederland 1991. Tijs Tinbergen. Met o.a. Hans Veerman, Simone Gablan en Dick Krommenhoek.

Temmink (Wouterse) heeft wat moeite zijn agressie te beheersen. Als hij op klaarlichte dag een jogger doodslaat kan hij kiezen tussen gevangenschap of meedoen in door de staat georganiseerde kooigevechten. Temmink wil eigenlijk gewoon vriendschap en liefde, of seks, maar zijn oerkracht maakt hem tot een topper in de arena. Moedige poging om nu eens een Nederlandse vechtfilm te maken, met een prima rol voor Wouterse als bruut tegen wil en dank, en een curieuze voor Gillis als Vlaamstalige martial-arts goeroe.

Mijn vader woont in Rio

1989 | Familiefilm, Jeugdfilm

Nederland 1989. Familiefilm van Ben Sombogaart. Met o.a. Wenneke Janssen, Geert de Jong, Theu Boermans, Peter Faber en Hans Veerman.

Ontroerend en spannend speelfilmdebuut van Nederlands meest bekroonde kinderfilmregisseur Ben Sombogaart verhaalt over Liesje, een tienjarig meisje dat naar Rio wil om vader te bezoeken. Moeder heeft haar redenen om dat geen verstandig plan te vinden. Dus zit er niks anders op dan zelf te gaan sparen voor een vliegticket. Mijn vader woont in Rio werd onder andere bekroond met een eerste prijs op het Berlijns Filmfestival en de Prijs van de Nederlandse kritiek.

Dat houden we apart

1989 |

Nederland 1989. Jord den Hollander. Met o.a. Hans Veerman, George van Houts, Leonoor Pauw en Luk Van Mello.

Ontroerend en spannend speelfilmdebuut van Nederlands meest bekroonde kinderfilmregisseur Ben Sombogaart verhaalt over Liesje, een tienjarig meisje dat naar Rio wil om vader te bezoeken. Moeder heeft haar redenen om dat geen verstandig plan te vinden. Dus zit er niks anders op dan zelf te gaan sparen voor een vliegticket. Mijn vader woont in Rio werd onder andere bekroond met een eerste prijs op het Berlijns Filmfestival en de Prijs van de Nederlandse kritiek.

Flesh+Blood

1985 | Avonturenfilm, Fantasy, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Nederland 1985. Avonturenfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh, Tom Burlinson, Kitty Courbois en Ronald Lacey.

Om wraak te nemen op de edelman die na gedane arbeid weigert te betalen kidnappen huurlingen onder leiding van de charismatische en flamboyante Martin (Hauer) de maagdelijke verloofde (Leigh) van zijn goedzakkerige zoon (Burlinson). Agnes wordt verkracht maar sluit zich niettemin aan bij de huurlingen terwijl de zoon naar haar op zoek gaat. In zijn eerste film buiten Nederland schroomt regisseur Verhoeven niet om seks en geweld uitgebreid in beeld te brengen. In Nederland kreeg de film Gouden Kalveren voor beste film en regie, maar het publiek in de VS moest nog wennen aan Verhoevens ruwe stijl.

De Dream

1985 | Drama, Historische film

Nederland 1985. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Peter Tuinman, Joke Tjalsma, Huub Stapel, Freack Smink en Adrian Brine.

Een op historische feiten gebaseerd Fries drama van de regisseur van het onvolprezen TEKEN VAN HET BEEST. Tuinman is een militante socialist, die ten onrechte wordt veroordeeld voor een brutale roofoverval. Eén en ander ruikt overduidelijk naar politieke manipulatie, en de dorpsonderwijzer raakt geïntrigeerd door de zaak. Hij botst bij zijn onderzoek echter op heel wat gesloten deuren... Hoewel technisch puntgaaf en sterk vertolkt mist de film een duidelijke invalshoek en blijft het gegeven teveel 'faits divers' om het geheel dramatisch te ondersteunen. Originele versie in het Fries en in het Nederlands ondertiteld.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

De ontpopping

1983 |

Nederland 1983. Annemarie Prins. Met o.a. Niek Pancras, Liesbeth Struppert, Nelly Frijda, Hans Veerman en Bregtje Meijer.

Een meisje krijgt van een groep straatmuzikanten een pop. Die blijkt te kunnen praten! Aan deze korte film over allerlei aspecten van het poppenspel werkte het puikje van de Nederlandse poppenspelersscene mee, onder anderen Koos Wieman, Ella Snoep, Hinderik de Groot, Henk en Ans Boerwinkel, Feike Boschma, Damiet van Dalsum en Otto van der Mieden.

De lift

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Nederland 1983. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Ab Abspoel, Willeke van Ammelrooy, Kees Prins en Peer Mascini.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij de lowbudgetfilm Duel, over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met ­uiterst simpele middelen een zeer ­effectieve horrorfilm. De guillotine-­eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

De Anna

1983 | Drama

Nederland 1983. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Theu Boermans, Hans Veerman, Henriëtte Tol, Christina Cünne en Jacques Commandeur.

Een voormalige directeur van een mijn moet een vete uitvechten met een aan de drank geraakte voormalige mijnwerker met stoflongen. Een winnaar levert deze krachtmeting tussen baas en knecht niet op. Overlevingskansen lijken er in dit als klassiek aandoend drama enkel in te zitten voor de vrouwen op de achtergrond. Een goed geacteerde film, die ook mooi is gefotografeerd. Sommige scènes zijn magistraal. Het scenario blijkt evenwel al te raadselachtig, waardoor de film uiteindelijk onvoldoende bevredigt, ondanks alle kwaliteit. De film flopte volledig in de Nederlandse bioscopen.

Doolhof der zinnen

1981 |

Nederland 1981. Erik van Zuylen. Met o.a. Herman Naber en Hans Veerman.

Een voormalige directeur van een mijn moet een vete uitvechten met een aan de drank geraakte voormalige mijnwerker met stoflongen. Een winnaar levert deze krachtmeting tussen baas en knecht niet op. Overlevingskansen lijken er in dit als klassiek aandoend drama enkel in te zitten voor de vrouwen op de achtergrond. Een goed geacteerde film, die ook mooi is gefotografeerd. Sommige scènes zijn magistraal. Het scenario blijkt evenwel al te raadselachtig, waardoor de film uiteindelijk onvoldoende bevredigt, ondanks alle kwaliteit. De film flopte volledig in de Nederlandse bioscopen.

Het Teken van het Beest

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Gerard Thoolen, Marja Kok, Peter Faber, Joop Admiraal en Tilly Perin-Bouwmeester.

Verhoeffs plattelandsdrama dat zich afspeelt in de jaren twintig over een Friese klompenmaker die vier veldwachters neerschiet, als zij zijn vriendin, een ontaarde moeder van zes kinderen, bij hem willen weghalen, is te veel blijven steken in zijn vrije interpretatie van het historische voorval. De eigenwijze en boeiende persoonlijkheid van IJje Wijkstra komt daardoor nauwelijks tot leven.

De Verjaring

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Kees Brusse. Met o.a. Dora van der Groen, Mary Smithuysen, Peggy de Landtsheer, Kees Brusse en Hans Veerman.

Casper de Lange leeft nog dagelijks met verschrikkelijke oorlogsherinneringen. Zijn eerste vrouw, een joodse, werd door de Duitsers gedeporteerd. Na de oorlog is hij hertrouwd met Gerrie. Het komt Casper ter ore dat één van de betrokken SS-ers, een zekere Hünze, een hotel drijft in het zuiden des lands. Na 35 jaar rekent Casper af met de man die zijn leven verwoestte.

Twee vrouwen

1979 | Drama, Romantiek

Nederland 1979. Drama van George Sluizer. Met o.a. Bibi Andersson, Sandrine Dumas, Anthony Perkins, Kitty Courbois en Tilly Perin-Bouwmeester.

De gescheiden Laura (Andersson) knoopt een relatie aan met de veel jongere Sylvia (Dumas), tot verbazing van haar ex-man Alfred (Perkins). Wanneer Laura ontdekt dat Sylvia ook met Alfred aanpapt, blijven de (melo)dramatische verwikkelingen niet uit. De internationaal ingestelde Sluizer (Spoorloos) vertaalde de gebeurtenissen uit de roman van Harry Mulisch naar het Engels om een grotere markt te bereiken en met zijn favoriete acteurs te kunnen werken. Die zetten de personages met gepaste afstandelijkheid neer, zodat een fascinerende, moderne Griekse tragedie ontstaat.