Maurice Thiriet: muziek.
Er zijn 31 films gevonden.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Les Yeux de l'amour

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Brialy, Bernard Blier, Françoise Rosay en Louis Seigner.

Een jonge verzetsstrijder wordt bij een brand tijdens zijn vlucht verblind en opgenomen door oude vrijster die verliefd op hem wordt. Na de bevrijding kan hij door een operatie weer zien en zijn geliefde vreest dat hij niets meer van haar wil weten. Dit sentimenteel melodrama in dorre regie wordt gered door het spel van Darrieux en Rosay als haar tirannieke sarcastische moeder.

Les grandes familles

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Brasseur, Bernard Blier, Jean Desailly en Françoise Christophe.

Een geldmagnaat wil zijn anti-autoritaire zoon een lesje leren en brengt hem bewust in financiële moeilijkheden om hem vervolgens uit de nood te kunnen helpen. Onverwachte beursfluctuaties maken dat onmogelijk en de zoon, die vergeefs een beroep doet op zijn oom pleegt zelfmoord. De vader zal uit wraak zijn zwager ruïneren. Ondanks de academische vormgeving houdt het cynische verhaal van geldmanipulaties de dramatische spanning gaande en de rolbezetting is over de hele linie ideaal. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

La Tour, prends garde !

1958 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Joegoslavië 1958. Komedie van Georges Lampin. Met o.a. Jean Marais, Eleonora Rossi-Drago, Nadja Tiller, Cathia Caro en Jean Parédès.

De kant-oorlog tussen Franse koning Lodewijk XV en Marie- Th[KA1]er[KA2]ese van Oostenrijk rond 1750. Fantasierijke historische reconstructie van de heldendaden van de zanger Henri La Tour (die echt bestaan heeft; de titel is een in onbruik geraakte Franse uitdrukking!) met van de vijand gestolen vlaggen, lachwekkende duels, enz. Het komische aspect verdringt de realiteit en doet ons denken aan de klassieker FANFAN LA TULIPE van Christian-Jaque (1952). De makers van deze film hadden minder geluk en toch is zij minstens even goed als de andere, door het pittige acteerwerk van bijvoorbeeld Marais-La Tour! Het ten onrechte vergeten werk van deze Franse regisseur kwam tot stand tussen 1945 en 1962. Het scenario is van Denys de La Patellière en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Eastmancolor, Mono.

Thérèse Etienne

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Françoise Arnoul, James Robertson Justice, Pierre Vaneck, Georges Chamarat en Guy Decomble.

Een weesmeisje trouwt noodgedwongen met een hereboer en leert op hun huwelijksdag haar volwassen stiefzoon kennen, met wie ze een verhouding krijgt. Ze vergiftigt haar echtgenoot, en haar minnaar neemt de schuld op zich. Het overbekend melodrama-gegeven - naar een roman van John Knittel - wordt door de nogal kille en vlakke vormgeving binnen de aannemelijke perken gehouden en kreeg een fraaie landschapsfotografie. De anders zo gemoedelijke Brit Robertson-Justice speelt verrasssend overtuigend een driftige Fransman.

Retour de manivelle

1957 | Drama, Thriller

Italië​/​​Spanje 1957. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Michèle Morgan, Daniel Gélin, Peter van Eyck, Bernard Blier en Michèle Mercier.

De weduwe van een failliete zakenman (Morgan) probeert, om het geld van de verzekering te kunnen innen, diens zelfmoord voor moord te laten doorgaan en palmt een jonge boh[KA2]emien (Gélin) in die de schuld moet krijgen. Als hij de opzet doorkrijgt, doodt hij haar in woede en wordt voor twéé moorden gearresteerd. De geraffineerde James Hadley Chase-intrige over een vrouw zonder geweten werd vrij vlak verfilmd met een ster-bezetting in al te bekende typeringen. Onderhoudend, maar niet meer dan dat. Gesitueerd aan de Côte d'Azur in 1957. Debuut van Mercier. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Achter de camera stond Pierre Montazel.

Crime et châtiment

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1956. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Robert Hossein, Jean Gabin, Marina Vlady en Bernard Blier.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.

L' Air de Paris

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Arletty, Roland Lesaffre, Marie Daëms en Folco Lulli.

Een ex-bokser traint een jonge arbeider voor het kampioenschap, die echter door zijn liefde voor een vrouw 'boven zijn stand' zijn sport verwaarloost tot zij zichzelf wegcijfert en hij zich weer volledig aan de training kan wijden. Deze teleurstellende rëunie van Carné met de acteurs uit zijn grootste successen geeft hen matig interessante rollen, maar de verdere cast is onder de maat in dit langgerekte, simpele verhaal dat in weinig authentiek populisme is verpakt.

Thérèse Raquin

1953 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Marcel André en Paul Frankeur.

De vader van meesterwerken als Les enfants du paradis en Le quai des brumes draaide met zijn gebruikelijke virtuositeit in sfeer en detail deze noir-achtige bewerking van Émile Zola's roman uit 1867. Daarin vindt een verweesde en ongelukkig gehuwde vrouw in Lyon alsnog de grote liefde, met fatale consequenties. Zorgvuldig naar het Frankrijk van de jaren vijftig getransporteerd door classicist-scenarioschrijver Charles Spaak, fungeert de sombere geschiedenis als podium voor Signoret om een volbloed tragedienne neer te zetten. De fraaie zwart-witfotografie is van Roger Hubert (1903-1964), een helaas goeddeels vergeten ambachtsman met een verbazingwekkend curriculum vitae.

Le grand jeu

1953 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Claude Pascal, Arletty, Raymond Pellegrin en Peter van Eyck.

Vriendschap, rivaliteit, liefde en tragische ongelukken in het Vreemdelingenlegioen. De film mist, ondanks de fraaie fotografie van de exotische locaties, de sfeervolle aanpak van de vooroorlogse versie en is daardoor veel minder overtuigend. Het spel van Pascal en Pellegrin is het ergste minpunt. Scenario van Jacques Feyder en Charles Spaak.

Suivez cet homme

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Bernard Blier, Andrée Clément, Suzy Prim, France Roche en Paul Frankeur.

Een politiecommissaris vertelt op zijn verjaardag de twee affaires waarmee hij promotie heeft gemaakt: de gifmoord op een woekeraarster en de oplichting van een verzekeringsfirma door een diefstal van imitatie-juwelen. Deze twee waargebeurde misdaden in een fictieve randvertelling werd verzorgd maar weinig dynamisch vorm gegeven. Er wordt vooral goed gespeeld.

Fanfan la Tulipe

1952 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1952. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, Gina Lollobrigida, Marcel Herrand, Sylvie Pelayo en Olivier Hussenot.

In begin achttiende-eeuws Frankrijk gaat Fanfan (Philipe) het leger in. Niet dat hij nou zo strijdlustig is, maar in het leger kan hij zich verstoppen voor een vrouw met wie hij na een indiscretie geacht wordt te trouwen. Bovendien heeft een aantrekkelijke waarzegster (Lollobrigida) hem de hand van de dochter van de koning beloofd. Fanfan probeert die voorspelling te doen uitkomen. Mooie swashbuckler, met Franse zwier gemaakt, waarin Philipe een geweldig leuke schelm neerzet. Zilveren Beer in Berlijn, regieprijs in Cannes. In 2003 verscheen een niet zo geslaagde remake.

La Maison dans la dune

1951 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1951. Misdaad van Georges Lampin. Met o.a. Roger Pigaut, Ginette Leclerc, Jean Chevrier, Marie-Claire Olivia en Arthur Devère.

Een smokkelaar heeft per ongeluk een douanier gedood en wordt als hij een tijdje onderduikt verliefd op een jong meisje, wat jaloezie en wraakzucht van zijn geliefde uitlokt. De smokkelaarsromantiek was een inmiddels vergeten standaardgenre in de jaren vijftig, wat de film nu een curiositeitswaarde geeft die hij destijds niet had.

La nuit du 13

1950 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1950. Mysterie van Roger Blanc. Met o.a. Maurice Teynac, Hélène Perdrière, Pierre Jourdan, Paul Bernard en Krisha Duchene.

De steenrijke exporteur Herbert Aboody (Bernard) wordt in Sjanghai gechanteerd door de Groene Draak, die hem dreigt te vermoorden, tenzij hij vijftigduizend dollar op tafel legt. Herbert vraagt inspecteur Wens (Teynac) hem te helpen. Gevolg: Aboody is dood en Wens is verdwenen. Nauwkeurige bewerking van de roman La nuit du 12 au 13 dankzij de aanwezigheid van de auteur Stanislas Andre Steeman als co-scenarioschrijver en in de rol van Matriche. Hij vat zijn werk als volgt samen: `Plaats twee mannen in een omsloten ruimte, zorg ervoor dat ze in de ochtenschemering ontdekt worden, de ene dood en de andere zwaar gewond, vergeet vervolgens voor een verklaring te zorgen en werp de verdenking op zeven of acht onschuldige personages: dat is het geheim (van dit boek)`.

Portrait d'un assassin

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Bernard Roland. Met o.a. Maria Montez, Pierre Brasseur, Erich von Stroheim, Arletty en Jules Berry.

Een vrouwelijke impresario brengt circusartiesten in haar ban, zaait onderlinge rivaliteit en zet hen aan tot steeds riskantere stunts. Dit verward melodrama kreeg van de regie stijl noch eenheid mee, maar de curieuze rolbezetting maakt de film toch bezienswaardig en onbedoeld komisch. Hollywoodster Montez maakt ook in deze Franse film als femme fatale duidelijk waarom ze postuum het idool van intellectuelen zou worden.

Trois garçons, une fille

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Gaby Morlay, Suzy Carrier, Luce Fabiole, Gaby Bruyère en Nelly Wick.

Wanneer vader zijn voornemen bekendmaakt te gaan scheiden, besluiten zijn kinderen tot actie te komen. Met juridische stappen hopen ze de scheiding tegen te houden. Een bewerking van het stuk van Roger Ferdinand. Gefilmd toneel, op knappe wijze wat luchtiger gemaakt, resulterend in een zoetgevooisde en gedateerde film. Uitstekende jonge acteurs, hoewel Morlay zoals altijd overheerst.

Le Destin exécrable de Guillemette Babin

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Hélène Bossis, Germaine Kerjean, Jacky Flint, Palmyre Levasseur en Francette Vernillat.

Een verfilming van het verhaal van Maurice Gar[KA10]con [KL]La vie execrable de Guillemette Babin[KLE] dat toen het werd uitgebracht een groot succes, was evenals de film. Echter om een aanvechtbare reden: een sc[KA2]ene die toenderijd doorging voor het toppunt van erotiek en die alle puisterige middelbare scholieren naar de bioscoop deed hollen. Toch is dit hecht geregisseerde en door zijn prima acteerprestaties geloofwaardige werk niet erg luchtig want er komen orgie[KA3]en en misdaden in voor en Guillemette Babin eindigt op de brandstapel net als haar moeder die zich voor heks uitgeeft. Hoewel Guilllaume Radots carri[KA2]ere maar van korte duur was (slechts zeven lange speelfilms) is hij een regisseur om opnieuw te ontdekken.

Figure de proue

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van Christian Stengele. Met o.a. Madeleine Solonge, Mony Dalmès, Jacqueline Pierreux, Charlotte Ecard en Georges Marchal.

Bewerking van de zeeheldenroman van Gilbert Dupé, met een behoorlijke dosis romantiek. Een scheepskapitein reist de wereld rond en jaagt een droom na, alvorens de haven binnen te varen en tegen de ware aan te lopen. Het scenario is niet sterk en vervalt in herhalingen. Maar het prima spel redt deze buitenissige film. De fraaie beelden scheppen een dromerige sfeer.

Du Guesclin

1948 | Drama, Historische film

Frankrijk 1948. Drama van Bernard de Latour. Met o.a. Fernand Gravey, Junie Astor, Gisèle Casadesus, Gérard Oury en Ketti Gallian.

Een middeleeuwse ridder die als strijder voor koning Charles grote successen boekt, verwaarloost door zijn dwarse karakter zijn toegewijde vrouw, die sterft als hij een oorlog voert in Spanje. Ze laat haar man een ring na die bij diens dood naar de koning wordt gezonden, die hem op z[KA1]i[KA1]jn beurt weer aan Jeanne d`Arc zal schenken. De als regisseur debuterende scenarioschrijver mist de ervaring (en het talent) voor het regisseren van veldslagen en actie-scènes, en laat het ten opzichte van de acteurs ook afweten. Een langdradige amateurfilm, die hooguit leuk is om bekende acteurs in hun jongere jaren terug te zien.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

La Kermesse rouge

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Paul Mesnier. Met o.a. Albert Préjean, Jean Tissier, Andrée Servilanges, Germaine Kerjean en Hélène Tossy.

Een ongelukkige liefde tussen een mondaine kunstschilder en zijn vrouw, zelf artieste, in het Parijs van de jaren 1890-1900. Hij veroorzaakt onopzettelijk de dood van zijn vrouw en pleegt bij een brand zelfmoord. Een onverbeterlijke draak. De vlammen springen er letterlijk en figuurlijk vanaf, want het thema dient er vooral voor de fameuze brand in de Bazar de la Charité te beschrijven. Deze opnamen zijn de enige die de film de moeite waard maken, de rest is van geen belang.

La Grande Volière

1947 | Drama, Komedie

Frankrijk 1947. Drama van Georges Péclet. Met o.a. Line Noro, Luce Feyrer, Huguette Ferly, Albert Préjean en André Le Gall.

De briljante burgerpiloot Martin kan zich niet schikken in de discipline van een militair vliegkamp en veroorzaakt een ernstig ongeluk. Hij mag niet meer vliegen en overweegt zelfmoord. Maar de degene die gewond is geraakt bevrijdt hem van alle blaam en hij kan trouwen met zijn geliefde. Regisseur Péclet tekende voor enkele films, waarin de deugdzaamheid van de verschillende legerkorpsen wordt verheerlijkt, zodat ze vandaag de dag volledig achterhaald zijn. Maar ze mogen nog gezien worden vanwege de hechte regie, de talentvolle acteurs en het camerawerk van Claude Renoir.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

Chemins sans loi

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Guillaume Radot. Met o.a. Ginette Leclerc, Marguerite Moreno, Jean Murat, Madeleine Rousset en Josée Conrad.

Deze Radot had als producent/regisseur maar een korte carrière en hij maakte slechts zeven films, maar hij is ten onrechte in de vergetelheid geraakt. Dit is niet een van zijn betere films omdat het scenario nogal melodramatisch is. Een klein meisje wordt door een groep zigeuners geadopteerd. Het blijkt een bende paardedieven te zijn, geleid door een oude vrouw, de Spin genaamd. Er wordt niet slecht geacteerd, en het is zeer overtuigend gefilmd.

Le Bataillon du ciel

1946 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Pierre Blanchar, Rneé Lefèvre, Raymond Bussières, Jeanine Crispin en Jean Wall.

Franse parachutisten trainen tijdens WO II in Engeland voor de invasie van juni 1944. Individuele sabotage-acties tegen de bezetters slagen, maar leiden ook tot talrijke verliezen van Franse levens. Een parachutist wordt herenigd met zijn in het verzet actieve vrouw, maar valt met zijn manschappen in Duitse handen. Groots aangepakte Franse oorlogsfilm heeft door de ontstaansperiode een verklaarbare, maar nu niet meer overtuigende toon van heldhaftigheid en boeit vooral in zijn gereconstrueerde documentaire aspecten van training en voorbereiding.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Paméla

1943 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Avonturenfilm van Pierre de Hérain. Met o.a. Fernand Gravey, Renée Saint-Cyr, Georges Marchal, Yvette Lebon en Gisèle Casadesus.

Het komplot van de almachtige politicus Barras om de jonge koning Lodewijk XVII uit de Temple-gevangenis te laten ontsnappen resulteert in tegen-intriges en romances. Dit fictieve verhaal rond het nooit geverifieerde 'raadsel van de Temple' biedt onderhoudende, avontuurlijke romantiek, hoewel de politieke corruptie in de bezettingstijd angstvallig naar de achtergrond is geschoven.

Les visiteurs du soir

1942 | Fantasy, Romantiek, Drama

Frankrijk 1942. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Alain Cuny, Fernand Ledoux, Marie Déa en Jules Berry.

Eind vijftiende eeuw reizen twee minstrelen (Arletty en Cuny) rond met als opdracht zieltjes te winnen voor de duivel. Tijdens een bezoek aan baron Hugues loopt het allemaal anders: de reizigers en de kasteelbewoners raken verliefd op elkaar. Poëtisch-realistisch regisseur Carné maakte dit middeleeuwse sprookje na Quai des brumes en Le jour se lève, en voor zijn meesterwerk Les enfants du paradis. Vaste scenarist Jacques Prévert situeerde het verhaal in het verre verleden, maar de goede verstaander zag er destijds natuurlijk een allegorie in voor de oorlogssituatie: liefde is het enige antwoord op het kwaad.

La Nuit fantastique

1942 | Familiefilm, Fantasy, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1942. Familiefilm van Marcel L'Herbier. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Saturnin Fabre, Bernard Blier en Charles Granval.

Een werkstudent sjouwt `s nachts groenten in de Hallen. Tijdens zijn werk valt hij oververmoeid weleens in slaap en droomt dan van een onbekend mooi meisje, tot hij een keer wordt gewekt door haar evenbeeld: de dochter van een goochelaar die hem in allerlei avonturen meesleept. Dit charmante sprookje biedt door het kader van de droom bijna onbeperkte mogelijkheden en blijkt ook niet te verouderen (behalve dat Gravey naar huidige maatstaven een wel erg overjarige student is).

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.