Beata Tyszkiewicz: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Deux

1989 | Drama, Komedie

Frankrijk 1989. Drama van Claude Zidi. Met o.a. Gérard Depardieu, Maruschka Detmers, Michelle Goddet, Philippine Leroy-Beaulieu en Beata Tyszkiewicz.

Na uitsluitend komedies geregisseerd te hebben, maakte Zidi verrassend genoeg deze film over een moeizame, stormachtige en nogal sadomasochistische relatie tussen een wispelturige man, Marc Lambert (Depardieu) en een ordelijke vrouw, H[KA1]el[KA2]ene Muller (Detmers). De dialogen zijn van de romanschrijfster Catherine Rihoit, die samen met Zidi het scenario schreef. Er wordt ontzettend veel gepraat in deze film. Niet dat feit is irritant, maar wel de slordige wijze waarop de film in elkaar is gezet. Camerawerk van Jean-Jacques Tarbes.

Va Bank II czyli riposta

1985 | Komedie, Misdaad

Polen 1985. Komedie van Juliusz Machulski. Met o.a. Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Jacek Chmielnik en Krzystof Kiersznowski.

Een komische thriller en intelligent vervolg op de succesfilm VABANK uit 1981, door hetzelfde team. De misdadige bankier Kramer ontsnapt uit de gevangenis om zich te wreken op de voormalige safe-kraker Kwinto, maar hij faalt. Kramer wordt te grazen genomen met behulp van een vervalste Pools/Duitse grenspas. In tegenstelling tot het eerst deel leunt deze film niet op THE STING.

W starym dworku czyli niepodległos[KA1]c trójkatów

1984 | Drama, Experimenteel

Polen 1984. Drama van Andrzej Kotkowski. Met o.a. Beata Tyszkiewicz, Gustaw Holoubek, Grazyna Szapołowska, Jerzy Bo[KA1]nczak en Tadeusz Chudecki.

Een wilde fantasie die zich afspeelt in de uitbundig decadente sfeer van een Pools landhuis waarin de frivole geest van de ontrouwe echtgenote rondwaart. Ze brengt haar stiefzoon en minnaar, de decadente kunstenaar Jezory, ertoe te trouwen met een nicht en te zorgen voor hun sinistere zoon Tadzio, die er uiteindelijk de oorzaak van is dat het huis ten onder gaat in een boerenrevolte. De film, gebaseerd op toneelstukken van Stanislaw Ignacy Witkiewicz, de excentrieke schrijver en schilder uit de jaren dertig, is stijlvol maar mist het intellectueel provocerende van het avantgardistische 'theâtre de l'absurde'.

Seksmisja

1984 | Sciencefiction, Komedie

Polen 1984. Sciencefiction van Juliusz Machulski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Olgierd Lukaszewicz, Bozena Stryjkówna, Boguslawa Pawelec en Hanna Stankówna.

Een kostelijke en geestige SF-film over twee mannen die na een periode van invriezing ontwaken in een ondergrondse gemeenschap die louter uit vrouwen bestaat die de kernoorlog hebben overleefd en zich voortplanten door parthenogenese. Albert en Max ontkomen aan castratie en bereiken de veilige buitenlucht waar ze zo doeltreffend met de reageerbuisjes knoeien dat de volgende lading babies uit louter jongens bestaat. Met komische geestdrift en intelligentie wordt uitgedragen dat de natuur alles overwint. Scenario van Jolanta Hartwig, Pavel Hajny en regisseur Machulski.

Po drodze

1980 | Drama

Polen​/​​Hongarije 1980. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Delphine Seyring, Jan Nowicki, Beata Tyszkiewicz, Éwa Timár en Djoko Rosič.

Een vrouw besluit plotsklaps haar bestaan in Hongarije op te geven en vertrekt naar haar geboorteland Polen waar zij zich van haar afkomst bewust wordt door de vele ontmoetingen met mensen uit haar verleden. Zeker niet de beste film van Márta Mészáros, maar het duo Seyrig en Nowicki zorgt ervoor dat hij het aankijken waard is.

Mniejsze niebo

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Janusz Morgenstern. Met o.a. Roman Wilhelmi, Beata Tyszkiewicz, Jan Englert, Władysław Kowalski en Janusz Zaorski.

Een gevoelige film van de veteraan Morgenstern, waarin een man van middelbare leeftijd zich plotseling afvraagt waarvoor hij leeft. Hij besluit zich enige tijd te isoleren om tot bezinning te komen en doet dat door de hele dag op een druk perron heen en weer te lopen. Als een ambitieuze tv-reporter lucht krijgt van deze merkwaardige bezigheid en besluit een reportage over hem te maken, is hiervan een fatale afloop het gevolg. Een interessante, existentiële film met voortreffelijk spel van Roman Wilhelmi, waarbij de verslaggeving niet van haar beste kant wordt getoond.

Don Juan, Karl-Liebknechtstrasse 78

1980 | Drama

Oost Duitsland 1980. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Hilmar Thate, Beata Tyszkiewicz, Ewa Szykulska en Helmut Strassburger.

Een verrassend volwassen speelfilm uit de DDR met gaaf spelende actrices over een operaregisseur die in een provinciestadje Mozart's opera Don Juan komt instuderen, waarbij zowel de alt als de sopraan, elk op hun eigen wijze, om zijn gunst vechten. Een uiterst boeiende blik achter de coulissen van de operawereld.

Ta[KA1]nczacy jastrzab

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Grzegorz Królikiewicz. Met o.a. Franciszek Trzeciak, Beata Tyszkiewicz, Beata Tumkiewicz, Czesław Przybyła en Tomasz Łomnicki.

Kr[KA1]olikiewicz is een zeer eigenzinnige filmer: in Polen is hij het zwarte schaap onder de filmers. Hij heeft eigen theorie[KA3]en over de film die hij in zijn films verwerkt, met name in de vormgeving. Zo ook in deze film, waarin het beeldverhaal en de geluidsband soms tegenover elkaar staan. Centraal staat een boerenzoon die zich na de oorlog door de geboden opleidingsmogelijkheden opwerkt tot het provinciale kader. Zijn pogingen zich aan zijn nieuwe milieu aan te passen zijn gedoemd te mislukken. Aan de hand van de hoofdpersoon wordt een beeld gegeven van de (Stalinistische) naoorlogse Poolse geschiedenis.

Wszystko na sprzedaz

1969 | Documentaire, Biografie, Drama

Polen 1969. Documentaire van Andrzej Wajda. Met o.a. Beata Tyszkiewicz, Elzbieta Czy[KA9]zewska, Andrzej Lapicki, Witold Holtz en Potocka Małgorzata.

Een film in memoriam Zbigniew Cybulski, die op tragische wijze om het leven kwam, en een openhartige getuigenis van Wajda over de zin en de moraal van zijn filmkunst. De meeste acteurs spelen zichzelf, spreken hun eigen teksten en treden onder hun eigen naam op. De titel slaat op hen, die er hun beroep van hebben gemaakt 'alles te koop' aan te bieden, zichzelf, hun eigen gedachten, gevoelens en ervaringen. Daarom is de film een gewetensonderzoek, hier en daar zelfs een soort vivisectie, wreed soms, maar steeds oprecht. Enigszins te vergelijken met Fellini's OTTO E MEZZO.

Dvoryanskoye gnezdo

1969 | Drama

USSR 1969. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Leonid Kulagin, Beata Tyszkiewicz, Irina Kupchenko, Nikolai Gubenko en T. Chernova.

Ogenschijnlijk slechts een liefdesverhaal, maar onder de oppervlakte ligt het conflict van de hoofdpersoon tussen twee verschillende levenswijzen. Konchalovsky geeft op schitterende wijze vorm aan het contrast tussen de rustgevende eenvoud van het landelijke aristocratische leven en de decadentie van het Parijse 'high society'-leven aan het eind van de vorige eeuw.

Odwiedziny prezydenta

1966 | Drama

Tsjechoslowakije 1966. Drama van Jan Batory. Met o.a. Janusz Pomaski, Leon Niemczyk, Irena Malkiewicz en Beata Tyszkiewicz.

De echtscheiding van zijn ouders drukt zwaar op de zesjarige Jacek. Om het gebrek aan liefde en veiligheid te compenseren creëert hij een denkbeeldig personage, 'president Wonderdykt', met wie hij wonderlijke dromen beleeft. Een eenvoudige en diep menselijke film.

De Man die zijn haar kort liet knippen

1966 | Mysterie, Drama

België 1966. Mysterie van André Delvaux. Met o.a. Senne Rouffaer, Beata Tyszkiewicz, Hector Camerlynck, Luc Philips en Francois Bernard.

Een mysterieuze, veelgeprezen film naar de gelijknamige neo- mystieke roman van Johan Daisne over een Vlaamse advocaat, verliefd op een mooi jong meisje, van wie het na afloop nog niet vaststaat of zij door de oudere man werd vermoord of niet. Puntgaaf in beeld gezet met camerawerk van Ghislain Cloquet.

Popioly

1965 | Historische film

Polen 1965. Historische film van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Bogusław Kierc, Piotr Wysocki, Beata Tyszkiewicz en Pola Raksa.

Deze dure historische kostuumfilm handelt over de paradoxale situatie van Poolse soldaten die deelnemen aan de veldtochten van Napoleon in Italië en Spanje, omdat zij verwachten daarmee de onafhankelijkheid van Polen te bewerkstelligen. Hoewel de film in artistiek opzicht niet is geslaagd, heeft deze typisch Poolse thematiek een politieke discussie op gang gebracht, die Wajda na een periode van creatieve stilstand weer de positie teruggaf die hij met POPIÓL I DIAMENT had bereikt.

Zaduszki

1961 | Drama

Polen 1961. Drama van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Ewa Krzy[KA9]zewska, Edmund Fetting, Jadwiga Chojnacka, Beata Tyszkiewicz en Andrzej May.

Het steeds terugkerende thema in de eerste films van schrijver Konwicki is de verwerking van de oorlogservaringen. In deze film vraagt de regisseur zich af in hoeverre en op welke manier de oorlogsherinneringen doorwerken in een relatie van twee mensen die elkaar na de oorlog ontmoeten. Dat beide personages actief waren in het verzet, wordt in flashbacks duidelijk gemaakt. Het is een psychologische analyse met een eenvoudige dramaturgische constructie en een drukkende en wanhopig aandoende atmosfeer. Bekroond met een speciale prijs in Mannheim (1962).