Pierre Sergeol: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Le signal rouge

1949 | Horror, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Horror van Ernest Neubach. Met o.a. Erich von Stroheim, Denise Vernac, Claude Chenard, Claire Gérard en Frank Villard.

Een bewerking van de griezelroman van Schutz en Bandish. In deze vrij letterlijke bewerking wordt de sfeer van gekte, angst en geweld van het boek weergegeven. Erich von Stroheim verleent er een andere dimensie aan door de kracht van zijn spel. Een trieste geschiedenis waarin ontsporingen worden uitgelokt uit jaloezie. Dit tamelijk beangstigende en beklemmende werk is nauwelijks verouderd.

Bonheur en location

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Wall. Met o.a. Denise Grey, Micheline Boudet, Nelly Wick, Palmyre Levasseur en André Luguet.

Om een grote zaak binnen te halen moet een geruïneerde graaf een eensgezinde familie rond zich verenigen. Hij veracht echter de familiebanden en maakt dus een fictieve en wonderlijke familie waarvan een paar leden uiteindelijk zijn echte familie blijken te zijn. Het gegeven is origineel en de film wordt soms amusant maar hij zou leuker geweest zijn met een minder vlakke regie: je denkt dat je in het theater bent. De echte 'maker' is de scenarioschrijver Jacques Companeez. Ook bekend als L'ESPRIT DE FAMILLE.

Le Destin s'amuse

1947 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, André Claveau, Sabine Angély, Florence Brière en Robert Murezau.

Samen met Pierre Galante schreef Jacques Companeez het scenario voor deze film naar een van zijn eigen novelles. Een dom grietje wordt tijdens het liften opgepikt door een stel gangsters en trouwt tenslotte met de baas van dit stel. De gangsters zijn niet echt gemeen en de film is grappig. Hier en daar missen de acteurs een strakke regisseurshand wat regie betreft. Ook bekend als COUP DE MAITRE.

La Colère des Dieux

1947 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Viviane Romance, Louis Salou, Clément Duhour, Pierre Larquey en Yves Deniaud.

Jacques Companeez is de bedenker van deze zeer originele film. Een ter dood veroordeelde denkt na over zijn leven en komt tot de conclusie: als mijn leven anders geweest was, dan zat ik nu niet hier. Hij borduurt verder op dit thema en bedenkt verscheidene levens: dezelfde mensen, maar andere omstandigheden. Maar wat hij ook bedenkt, hij vervalt toch elke keer weer tot dezelfde fout en pleegt zijn misdaad. De film lijkt qua opzet een beetje op THE TROUBLE WITH HARRY van Hitchcock, maar helaas niet wat regie betreft, want die is zeer fantasieloos. Maar het scenario is prima, en de acteurs ook.

Coïncidences

1947 | Fantasy, Drama

Frankrijk 1947. Fantasy van Serge Debecque. Met o.a. Andrée Clément, Serge Reggiani, Pierre Renoir, Jean Parédès en Françoise Deillie.

Drie toverballen brengen liefde, geluk en dood op commando. Maar hun bezitter wordt wel gek. Hoe verzinnen ze het? Dit is dus commerciële filmmakerij op z'n Frans door een totaal onbekende regisseur. In ieder geval wordt er goed en eerlijk geacteerd en dat is heel wat waard. Pierre Gaspard-Huit was assistent bij deze film.

Le Café du Cadran

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Gehret. Met o.a. Blanchette Brunoy, Nane Germon, Colette Vepierre, Jane Morlet en France Descaut.

Een drama over jaloezie bij de eigenaars van het café du Cadran in hartje Parijs. Eigenlijk gaat het vooral om een intieme kroniek, omdat het belangrijkste deel de nauwlettende half- grappige, half-tragische schildering van de bezoekers van het café is. Eerste film van Gehret, regisseur van een opmerkelijk oeuvre dat maar vijf films omvat. Hij stierf te vroeg op 56-jarige leeftijd.

Fausse identité

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van André Chotin. Met o.a. Louise Carletti, René Devillers, Georges Rollin, Frank Villard en Marcel Maupi.

Het onderzoek van een politieman (Frank Villard) rond een clochard die ondersteboven werd gereden door een auto. Niemand wil hem herkennen: noch zijn vrouw noch zijn broer noch andere leden van de vermoedelijke familie. Uiteindelijk geeft de schuldige zich aan. Vlakke regie van een vage klungelaar. De vertolking redt deze 'misdaadfilm' gedeeltelijk.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Le dernier tournant

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Corinne Luchaire, Florence Marly, Michel Simon, Yvonne Yma en Fernand Gravey.

De allereerste verfilming van het vermaarde boek van James Cain [KL]The Postman Always Rings Twice[KLE] over zwerver Frank (Gravey) die in dienst wordt genomen door goedhartige Nick Marino (Simon) en verliefd wordt op diens vrouw, de wilde Cora (Luchaire). Cora en Frank glijden tussen de lakens en besluiten zich te ontdoen van Nick. Ze zijn onbevreesd voor de politie die Nicks dood beschouwt als een ongeluk. Later krijgt Cora een auto- ongeluk met dodelijke afloop, waarvan Frank ten onrechte de schuld krijgt. Hij wordt veroordeeld tot de guillotine. Volgens sommigen de meest zuivere verfilming van het boek hoewel de film van Tay Garnett met Lana Turner uit 1946 waarschijlijk bekender is, want Chenal's versie kwam vlak voor het uitbreken van WO II uit. Visconti draaide in 1941 zijn interpretatie en Bob Rafelson draaide een uitstekende, nieuwe versie in 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Het scenario is van Henry Torrès en de dialogen zijn van Charles Spaak. De fotografie was in handen van Claude Renoir en Christian Matras.