Jean Marion (1912-1967): muziek.
Er zijn 40 films gevonden.

Le grand restaurant

1966 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1966. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Louis de Funès, Bernard Blier, Folco Lulli, Maria Rosa Rodriquez en Venentino Venentini.

Een staatshoofd verdwijnt tijdens het souper in een chique restaurant. De restaurateur wordt door de politie verdacht van kidnapping, terwijl terroristen hem belagen in de mening dat hij de politicus verborgen houdt. Hoog tempo en voldoende afwisseling compenseren het gebrek aan oorspronkelijkheid en de slordige uitwerking van de gags. Blier als politiecommissaris slaagt erin de show te stelen van De Funès. Het scenario is van Jean Halian, maar De Funès en Jacques Besnard hadden ook een vinger in de pap.

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

Les Culottes rouges

1962 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1962. Komedie van Alex Joffé. Met o.a. Bourvil, Laurent Terzieff en Etienne Bierry.

Een simpele Fransman is in 1940 naar een krijgsgevangenenkamp in Duitsland gedeporteerd, meent zich daar van verdere oorlogsdreiging gevrijwaard en weet zich met boerenslimheid een relatief aangenaam leventje te bezorgen. Zijn rust wordt verstoord door een landgenoot die hem bij diens obstinate, maar steeds falende ontsnappingspogingen wil betrekken. Deze op zichzelf aardige ontsnappingskomedie wordt bijna gesaboteerd door de miscast van Terzieff die in zijn rol en als duo met Bourvil er steeds naast zit en onuitstaanbaar wordt in plaats van de held met wie men bereid is mee te leven.

Le miracle des loups

1961 | Historische film, Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Rosanna Schiaffino, Jean-Louis Barrault, Roger Hanin en Louis Arbessier.

Frankrijk, circa 1465. Hertog Karel ('de Stoute') van Bourgondië ontvoert Jeanne, dochter van Lodewijk XI. Daarvoor laat hij ridder Robert de Neuville opdraaien, aan wie Jeanne heur hart heeft verpand. De Neuville, echter, ontsnapt uit des konings kerkers, van zinnens om zijn teerbeminde te bevrijden en De Stoute mores te leren. Zondagmiddagscenario, naar Henry Dupuy-Mazuel, legt de historie royaal royalistisch uit. Dat doet aan deze Dyaliscope-in-Eastmancolor-pretprent, met een soeverein worstelende en zwaardkletterende Marais, amusementstechnisch niets af. Spannend-poëtisch is de scène in de sneeuw waarin een roedel 'wolven' Schiaffino beschermt.

Le capitan

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Christian Fourcade, Jean Marais, Lise Delamare, Bourvil en Elsa Martinelli.

Frankrijk, 1616. Regente Maria de Medicis geeft, als voogdes van kindkoning Louis XIII, het premierschap aan de vuige intrigant Concini. Aristocraat François de Capestan komt met andere edellieden tegen Concini's kuiperijen in het geweer. Kapstokplot naar de roman van de Corsicaanse anarchist Michel Zévaco geeft Marais alle ruimte als frisgewassen held. Bourvil, met pagekapsel en circuspaard, verzorgt de komische noot en het gezang. De Franse stem van Martinelli is die van de onbezongen nasynchronisatieactrice Claire Guibert. Een klasse onder de Hunebelle-Marais-allesklopper Le bossu uit hetzelfde jaar, maar fijn cape-en-degendivertissement niettemin.

Cyrano de Bergerac

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Claude Barma. Met o.a. Daniel Sorano, Françoise Christophe, Michel Le Royer, Jean Topart en Michel Galabru.

Een van de zeldzame tv-producties uit die tijd, die veertig jaar later nog 'kan'. Dit is te danken aan de knappe enscenering die de toneelmatige aard van het geheel wat verluchtigt. Eveneens dragen de decors van Paul Pelisson, die de tijd waarin het speelt opvallend goed weergeven, en het uitmuntende spel van met name Sorano in de rol van de ridderlijke Cyrano met de lange neus, die zo verlangt naar vrouwelijk schoon, daartoe bij. In ieder geval beter dan de films die van het stuk zijn gemaakt, met uitzondering van CYRANO ET D'ARTAGNAN van Abel Gance.

Le bossu

1959 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Bourvil, Sabina Sesselman, François Chaumette en Hubert Noël.

Frankrijk, begin achttiende eeuw. De hertog van Nevers wordt aangevallen door schurken, in dienst van een rivaal. Zijn vriend Henri de Lagardère (Marais) probeert hem te verdedigen, maar de overmacht is te groot. De hertog overleeft het niet, De Lagardère ontsnapt, en vlucht met de jonge dochter van de hertog naar Spanje. Met zijn vriend Passepoil (Bourvil) neemt hij later wraak op de boosdoeners. Fijne swashbuckler met opwindend zwaardgekletter (gechoreografeerd door olympisch schermer André Gardère), achtervolgingen te paard, kuise romantiek en charmante, wat ouderwetse humor.

Taxi, roulotte et corrida

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Paulette Dubost, Annette Poivre, Guy Bertil, Sophie Sel en Véra Valmont.

Een taxichauffeur gaat met zijn gezin en zijn schoonfamilie in een caravan met vakantie naar Spanje. Bij de grens stopt een achtervolgde dievegge een gestolen diamant in zijn zak waarna in Spanje de jacht wordt ingezet om het juweel terug te krijgen. Deze vroege komedie met De Funès heeft meer vaart dan veel latere, bekendere films en dankt veel aan de gelijkwaardige rol van Bussières als zijn zwager.

Tous peuvent me tuer

1957 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. François Périer, Eleonora Rossi-Drago, Anouk Aimée, Peter van Eyck en Franco Fabrizi.

Vijf mannen uit uiteenlopende milieus plegen samen een risicoloze inbraak bij een rijke oude vrouw, maar worden vervolgens gearresteerd voor een klein vergrijp. In de gevangenis worden ze één voor één vermoord, zodat de overlevende de buit voor zichzelf kan houden. De onderhoudende, maar wat erg uitgesponnen misdaadfilm geeft feitelijk onnodige aandacht aan de vrouwen thuis. De uitvoerige sterbezetting houdt de interesse niettemin steeds gaande.

Les Collégiennes

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Paul Guers, Henri Guisol, Marie-Hélène Arnaud en Estella Blain.

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen; bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden. Dit clich[KA1]ematige internaatsdrama moest een reeks jonge actrices lanceren (wat alleen lukte met de kleinste rol, die van de nog onherkenbare debutante Catherine Deneuve). Gaby Morlay als de strenge maar rechtvaardige rectrix is de enige die kwaliteit toont.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

O.S.S. 117 n'est pas mort

1956 |

Frankrijk 1956. Jean Sacha. Met o.a. Yvan Desny, Magali Noël, Jacqueline Pierreux, Marie Déa en Danik Patisson.

Een politicus wordt verdacht van het ontvreemden van belangrijke documenten. Geheim agent 117 moet bewijzen tegen hem verzamelen, maar ontdekt dat diens dochter de schuldige is. Deze eerste film naar de spionageromans van Jean Bruce biedt onderhoudende actie, dichter bij huis dan de latere afleveringen (die overigens pas nà het succes van James Bond gemaakt zouden worden).

Mannequins de Paris

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Madeleine Robinson, Yvan Desny, Ghislaine Arsac, Max Revol en Jacqueline Pierreux.

Een met een couturier getrouwde directrice van een modehuis verwaarloost haar huwelijk voor het zaken doen. Dat resulteert in een slippertje tijdens een tournee met de collectie, maar mannequins spannen samen om de baas en bazin te herenigen. Het simpele verhaaltje mist de beoogde humor en in plaats van een mogelijk interessant kijkje in de couturekeuken blijft het bij een (tamelijk voorzichtig) gluren in de kleedkamers. Als mannequins een reeks actrices die later bekender zouden worden.

Vous pigez

1955 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1955. Actiefilm van Pierre Chevalier. Met o.a. Eddie Constantine, Maria Frau, François Perrot, Yorick Royan en Michel Etcheverry.

Lemmy Caution komt in Italië een professor te hulp op wiens uitvinding een gangsterbende het heeft voorzien. Behalve dat hij de zaak tot klaarheid weet te brengen, adopteert hij ook nog een klein weesmeisje. Het scenario is beter en met meer humor uitgewerkt dan veel latere Constantine-avonturen, maar de regie blijft matig.

Gueule d'ange

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Viviane Romance, Maurice Ronet, Dora Doll, Geneviève Kervine en Rosy Varte.

Een ex-oorlogsvlieger benut zijn aantrekkelijk uiterlijk om van rijke vrouwen te profiteren, tot hij een avonturierster ontmoet die hem uitbuit en op wie hij desondanks verliefd wordt. Gelouterd zal hij voor een deugdelijker leven kiezen. De film is bekwaam geregisseerd, maar heeft een slechts bij vlagen overtuigend scenario, ook omdat Romance de rol van femme fatale geleidelijk aan ontgroeid is.

Quai des blondes

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Paul Cadéac. Met o.a. Michel Auclair, Barbara Laage, Madeleine Lebeau, Darío Moreno en René Blancart.

Een triest en vaag verhaal over sigarettensmokkel in Tanger, waaraan een einde komt wanneer een slimme commissaris de hele bende achter slot en grendel zet. Erg gedateerde film, die vooral flink gebruik maakt van de toen bij de Franse kijker nauwelijks bekende Middellandse Zee-stranden (beelden van Marcel Grignon). Dat is ongeveer het enige interessante aan deze film, die een stompzinnig scenario heeft. Opmerkelijk is wel nog Hossein, die zijn eerste echte rolletje speelde, als schietende gangster: 'Ik speelde toen als Brando. Of liever gezegd, ik speelde alsof ik als Brando speelde.' Er bestaan kopieën met een andere lengte.

Le Feu dans la peau

1954 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1954. Drama van Marcel Blistène. Met o.a. Giselle Pascal, Raymond Pellégrin, Philippe Lemaire, Nadine Basille en Suzy Prim.

De weduwe van een alcoholistische boer weerstaat de avances van haar zwager en vertrekt met een vriend van haar man die echter gearresteerd wordt. Noodgedwongen keert ze terug naar de boerderij, waar de zwager en zijn geliefde haar zo terroriseren dat ze zelfmoord pleegt. Sfeervol canerawerk in een broeierig melodrama, dat in de overdaad van ellende nergens aannemelijk wordt en tegen het einde nogal ontspoort.

La Soupe à la grimace

1954 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1954. Misdaad van Jean Sacha. Met o.a. Georges Marchal, Maria Mauban, Dominique Willms, Grégoire Aslain en Noël Roquevert.

De eigenaresse van een Mexicaanse uraniummijn moet haar bezit verdedigen tegen haar ex-echtgenoot. Behalve met geheimzinnige sabotage-acties krijgt ze ook nog te kampen met een cholera-epidemie, maar de steun van een verliefde ingenieur helpt haar de mijn veilig te stellen. Een door overmaat van gebeurtenissen onderhoudend misdaaddrama, waarvan de interessante situering en de sfeervolle fotografie de film boven de middelmaat van regie en acteren uittillen.

Cadet Rousselle

1954 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. François Périer, Dany Robin, Bourvil, Madeleine Lebeau en Christine Carère.

Om burgemeestersdochter waardig te zijn trekt Cadet de wereld in om fortuin te maken. Hij raakt zijns ondanks betrokken in de strijd tussen royalisten en revolutionairen, maar vrouwen redden hem steeds uit het nauw, tot hij kolonel van de keizer wordt. Niet al te geraffineerd plagiaat van FANFAN-LA-TULIPE blijft in regie en scenario ver bij voorbeeld achter, maar de acteurs zijn met spirituele verve in de weer.

Les Trois mousquetaires

1953 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Georges Marchal, Gino Cervi, Jacques François, Jean Martinelli en Yvonne Sanson.

Deze eerste naoorlogse Europese verfilming van Dumas' beroemde roman mist de vaart van de beste versies, maar blijft een romantisch spektakel, met verve en soms met humor geacteerd.

Cet homme est dangereux

1953 | Mysterie, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1953. Mysterie van Jean Sacha. Met o.a. Eddie Constantine, Colette Déréal, Grégoire Aslain, Claude Borelli en Jacqueline Pierreux.

Geheim-agent Lemmy Caution heeft lucht gekregen van een komplot om een miljonairsdochter te ontvoeren en infiltreert in de gangsterbende, die echter achter zijn ware identiteit komt. Deze vroege 'Eddie-film' heeft de gebruikelijke knokscènes en meer ironie in het scenario dan gewoonlijk, maar de regie is nogal ondermaats, al blijft de vaart erin.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Mon phoque et elles

1951 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1951. Komedie van Pierre Billon. Met o.a. François Périer, Moira Liste, Marie Daëms en Jeanne Fisier-Gir.

Door taalverwarring krijgt een jonge Fransman van een Engelsman een zeehond (seal) toevertrouwd in plaats van de 'zegel' die hij verwacht. Het dier blijkt uiterst aanhankelijk te zijn en moet clandestien worden ondergebracht in zijn luxe appartement. Na allerhande problemen - vooral met de dagelijkse voeding - verdwijnt het beest in de oceaan en trouwt de held met de dochter van de Brit. De zoveelste klucht rond een buitenissig huisdier kent geen verrassing of oorspronkelijkheid, maar wordt met animo geacteerd. Het scenario is van van Marc-Gilbert Sauvajon en regisseur Billon naar het boek van Charles Richter. Het camerawerk is van Nikolai Toporkoff.

Massacre en dentelles

1951 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1951. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Anne Vernon, Thilda Thamar, Maurice Teynac en John Kitzmiller.

Een Franse journalist in Venetië heeft meer aandacht voor de toeristische genoegens dan voor zijn reportagewerk en krijgt door de hoofdredacteur een fotograaf toegewezen die hem tot de orde moet roepen. Daardoor belandt hij in een verwarrende moordaffaire waarin hijzelf maar net het vege lijf redt. Deze persiflerende gangsterfilm steunt vooral op de spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - waarbij de vormgeving fantasieloos achterblijft. Venetië en de actrices zijn fotogeniek in deze ondanks de vele moorden weinig pittige film.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Ma pomme

1950 | Komedie, Musical

Frankrijk 1950. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Maurice Chevalier, Sophie Desmarets, Véra Norman, Jean Wall en Jane Marken.

Een clochard blijkt onverwacht mede-erfgenaam van een enorm fortuin. Zijn nieuwe status en de mentaliteit van de andere erfgenamen staan hem zo tegen dat hij van de erfenis zou afzien als hij daarmee niet een meisje benadeelde dat door geldgebrek niet met haar verloofde kan trouwen. Ook bij haar veroorzaakt het geld echter een kloof met de jonge echtgenoot. Deze meer sentimentele dan geestige komedie met de simpele en conformistische moraal dat geld niet gelukkig maakt, heeft een pasklare sterrol voor Chevalier die sindsdien het titellied op zijn repertoire zou houden.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Le roi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Annie Ducaux, Sophie Desmarets, Jacqueline Noëlle, Maurice Chevalier en Alfred Adam.

`Nieuwe` versie van de film uit 1936 van Pierre Colombier, maar nu met Chevalier in de hoofdrol als Jean de Vierde, koning van Cerdagne, die de industrieel en afgevaardigde in de volksvertegenwoordiging Bourdier (Adam) bezoekt naar aanleiding van een uitnodiging voor een jachtpartijtje en zich compromitteert met diens vrouw Youyou (Desmarets). Boudier troost zich echter allang met Jeans voormalige ma[KA4]itresse Th[KA1]er[KA2]ese Marnix (Ducaux). Boudier is misschien een illusie armer over zijn echtgenote, maar daarvoor in de plaats krijgt hij een ministerspost. Oorspronkelijk een succesvolle boulevardklucht uit 1908 en als herverfilming een mislukking, niet in de laatste plaats door Chevalier, die ongeschikt is voor de rol. Het scenario is van Gaston Arman de Caillavet en Emmanuel Arène, die het toneelstuk van Robert de Flers bewerkten. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Ruim een halve eeuw later heftig gedateerd en oubollig.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.

L'impeccable Henri

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Charles-Félix Tavano. Met o.a. Marcelle Derrien, Mona Goya, Yvette Lucas, Hélène Garaud en Claude Dauphin.

Met de bedoeling hen te bestelen treedt Henri als stijlvolle butler bij een familie in dienst. Geleidelijk aan raakt hij bevriend met zijn werkgevers en, eenmaal eerlijk geworden, trouwt hij de dochter des huizes. Dit dodelijk saaie thema leidde tot een onschuldige en praktisch onbeduidende film, gemaakt door een volslagen onbekende regisseur. Het spel maakt nog wat goed. Ook bekend als L'IMPECCABLE MONSIEUR HENRI.

L' Idole

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Yves Montand, Albert Préjean, Danielle Godet, Robert Berri en Suzanne Dehelly.

Een houthakker wordt door een bokspromotor tot kampioen gemaakt via een reeks omgekochte matches, zonder dat hij dat zelf weet. Als door nalatigheid een rivaal verongelukt, verkiest hij aan de vooravond van de Europese kampioenschappen de nederlaag boven verder bedrog. Dit clichématig melodrama werd in alle scènes buiten de ring bedroevend gefilmd, maar is een curieuze herinnering aan de slechte acteur die Montand in de beginjaren van zijn carrière was.

Fantomas

1947 | Fantasy, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Fantasy van Jean Sacha. Met o.a. Simone Signoret, Françoise Christophe, Marcel Herrand, André Le Gall en Alexandre Rignault.

Jean Sacha, geboren in 1912 - zijn ware naam is Sacha Vojen - heeft sinds Fantomas maar zes lange speelfilms gemaakt. Helaas, want de balans valt positief uit. Hoewel het niveau van Georges Franju niet wordt gehaald, moet toegegeven worden dat deze bewerking op basis van de romans van Marcel Allain niet slecht is. Het scenario is echter weer van Jean-Louis Bouquet. De sfeer is bijkans verstikkend en Herrand is in de hoofdrol net zo angstaanjagend als in Les enfants du paradis van Marcel Carné. Let ook op de decors van Jacques Colombier.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

Mademoiselle X

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Madeleine Sologne, André Luguet, Aimé Clarion, Madeleine Suffel en Ketti Gallian.

Een beroemde toneelschrijver vindt uiteindelijk het geluk met de jonge aan geheugenverlies lijdende vrouw, die hij voor zijn deur heeft aangetroffen. Op z'n minst valt te zeggen dat Marcel Archard zijn 'verteerbare' scenario heeft afgeraffeld. Evengoed is deze tragikomische film nog de moeite waard om bekeken te worden vanwege Sologne, het camerawerk van Christian Matras en de decors van Georges Wakhéwitch.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.