Robert Meyn: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Der arme Mann Luther

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Hans Dieter Zeidler, Hannes Messemer, Ernst Fritz Fürbringer, Paul Hoffmann en Margarete Carl.

Op zijn sterfbed overdenkt Martin Luther (Zeidler) de belangrijkste momenten van zijn leven. Overwinningen en nederlagen, zijn disputen met de kerkelijke overheden, zijn verbanning uit Rome, vriendschap en verraad en het ondoorgrondelijke spel van de politieke machten. Ook op dit orgelpunt in zijn leven beseft hij eerst ten volle de consequenties van zijn daden. Biografie van Luther, haast even boeiend als een theologische les in school. Het uitstekend spel van Zeidler kan het saaie dedactische scenario van Leopold Ahlsen niet opfleuren. Eindeloze discussies en dialogen zonder de minste actie zijn ervoor verantwoordelijk dat de meeste kijkers binnen de kortste keer zullen afhaken. Geschikt als historische stof zonder de minste entertainment waarde. Fotografie van Karl Schröder.

Orden für die Wunderkinder

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Rainer Erler. Met o.a. Karl Heinz Schroth, Edith Heerdegen, Hans J. Dietrich, Robert Meyn en Herta Konrad.

`Oberregierungsrat` Ziegler (Schroth) - van huis uit huwelijksmakelaar (lees: -zwendelaar) - zit in een bejaardentehuis na zijn 'pensionering' en vertelt aan een medebewoonster hoe hij 'carrière' heeft gemaakt door handig in te spelen op menselijke hoogmoed door de 'kleren van de keizer' te verkopen en in te spelen op het ontzag voor gezag met een Hauptmann von Köpenickachtige 'lintjesregen'. Deze maatschappelijke satire - eigenlijk een raamvertelling - steekt heerlijk de draak met een stukje Duitse mentaliteit. De film werd bekroond met de Prix Italia in 1964. Het scenario is van regisseur Erler, naar een idee van W.P. Zibaso. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Seelenwanderung

1962 | Drama

Duitsland 1962. Drama van Rainer Erler. Met o.a. Hanns Lothar, Wolfgang Reichmann, Karin Schlemmer, Robert Meyn en Karl Bockx.

Het Faust-verhaal in een toepasselijk modern jasje. Van twee vrienden schopt de één het erg ver en ziet vervolgens uit de hoogte op de ander neer. Een in de bioscopen uitgebracht tv-debuut van een uiterst vakkundige regisseur.

Stahlnetz - Verbrannte Spuren

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Jürgen Roland. Met o.a. Karl-Georg Saebisch, Peter Lehmbrock, Eddi Arent, Robert Meyn en Herta Fahrenkrog.

In Pritzin, een dorpje in Schleswig-Holstein, brandt een landbouwschuur af. Tussen de resten vindt men het verkoolde lijk van een vrouw, de gesp van haar jarretelgordel, de klemmetjes, waarmee de kousen worden vastgemaakt en een deel van een boek. Het gaat om Nancy (Von Ratonoy), een vriendin van de dochter van herenboer Von Altmann (Meyn). Kommissar Strobel (Saebisch) en Ahrberg (Lehmbrock) uit Rendsburg (niet ver van Kiel) komen de zaak uitzoeken. Gaat het om brandstichting of een wraakactie van Von Altmann of heeft zijn pachter de zaak in de fik gestoken? In het dorp gonst het in ieder geval van de geruchten en kan iedereen voor een ander een motief bedenken. Onderhoudende aflevering met flashbackstructuur en bijna de volwassen lengte van een tv-film. De rollen zijn geloofwaardig. Het scenario is van Wolfgang Menge.

Kriegsgericht

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1959. Oorlogsfilm van Kurt Meisel. Met o.a. Karlheinz Böhm, Christian Wolff, Klaus Kammer, Hans Nielsen en Herbert Tiede.

Luitenant ter Zee Böhm, vaandrig Wolff en matroos Kammer overleven in 1942 de zeeslag, waarbij de kruiser 'Pommern' met 1.400 man aan boord is vergaan. Ze worden uit het water gered door de bemanning van een onderzeeër. Aanvankelijk worden ze als helden beschouwd en gevierd, totdat een smerige nazi hen voor de krijgsraad haalt wegens lafheid en voortijdig verlaten van hun schip. De verachtelijke mentaliteit die toen heerste, wordt duidelijk getoond in een verder niet al te boeiende film.

Der Rest ist Schweigen

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Adelheid Seeck, Heinz Drache, Boy Gobert, Rainer Penkert en Charles Régnier.

Het Hamletverhaal verplaatst van Denemarken naar het Roergebied en naar de jaren vlak na WO II. Een loodzware film met te veel Käutner-pretenties. Het scenario is van regisseur Käutner. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Tierarzt Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ernst v. Klipstein.

De tweede Duitse verfilming van Roothearts streekroman over een gescheiden, jonge dierenarts, die zich waar moet maken op het platteland en moet strijden tegen vooroordeel, bakerpraat en behoudendheid. Hoewel de onderhoudende rolprent de anti-clericale teneur van het boek uit de weg gaat, zet de regisseur toch een heel geloofwaardige milieuschets neer, gesteund door een bekwame cast, w.o. Wicki als Vlimmen en Hatheyer als zijn zuster Truus. De Nederlands-Belgische versie uit 1978 is evenwel sterker.

Skandal um Dr. Vlimmen

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Bernhard Wicki, Heidemarie Hatheyer, Wolfgang Lukschy, Ellen Schwiers en Ursula Herking.

Roothaerts bestseller Doctor Vlimmen is in deze Duitse remake zodanig 'aangepast' dat hij onherkenbaar is geworden. Wat ervan overblijft is een niet onverdienstelijk allegaartje voor het grote publiek, een volks verhaaltje, zonder de antiklerikale strekking van het boek. Wicki is dokter Vlimmen en Hatheyer zijn zuster Truus. Het scenario van Konrad Beste en Dietrich Carls is dan ook vrijelijk geïnspireerd op de trilogie. Camerawerk van Albert Benitz. In 1978 door Guido Peters opnieuw gefilmd.

Drei Mädels vom Rhein

1955 | Romantiek, Komedie, Drama

Duitsland 1955. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Fita Benkhoff, Gardy Granass, Topsy Küppers, Angelika Meissner en Heinz Hilpert.

In een dorpje in de Rheingau - een Duitse wijnstreek - staat een ouderwetse herberg op het punt van faillissement omdat een naburig, 'modern' hotel uit de grond is gestampt en nu de bezoekers trekt. Zelfs het traditionele wijnfeest dreigt zich te verplaatsen van Gasthof Zur Linde naar het Palasthotel.

Die Letzte Brücke

1954 | Oorlogsfilm

Joegoslavië​/​​Oostenrijk 1954. Oorlogsfilm van Helmut Käutner. Met o.a. Maria Schell, Bernhard Wicki, Carl Möhner, Barbara Rütting en Horst Hächler.

Duitse legers strijden tegen Joegoslavische partizanen. Een Duitse vrouwelijke arts (Schell) raakt in hun handen. De partizanen dwingen haar hen te helpen. Duitse krijgsgevangenen beschuldigen haar van verraad. Als zij eindelijk zou kunnen vluchten, besluit zij toch onder het vuur van partizanen en Wehrmacht door, de verzetsstrijders hun medicamenten te brengen. Dat kost haar het leven. Käutner maakte na een reeks mislukkingen met Oostenrijks geld een goedkope film in Joegoslavië. Het werd een commerciële 'come-back' in Duitsland die Schell wereldberoemd maakte. Tito gaf zijn officiële zegen aan de film en Wicki liet horen dat hij zijn carrière aan Käutner te danken had door zijn rol in deze film. Sommige sentimentaliteiten bederven helaas de film enigszins. Het scenario is van regisseur Käutner en Norbert Kunze. Het camerawerk is van Elio Carniel.

Die Sünderin

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Willi Forst. Met o.a. Hildegard Knef, Gustav Fröhlich, Jochen-Wolfgang Meyn, Robert Meyn en Aenne Bruck.

De kansels waren voor protestant en katholiek te klein om tegen deze film te protesteren. Knef speelt een meisje, van wie de vader door de Gestapo wordt meegenomen en dat om te overleven prostituée wordt. Onbegrijpelijk dat de Weense- operettefilmer Forst ook een drama kon maken, zijn eerste naoorlogse film met 'n schitterende rol van Knef. Het gerechtshof te Karlsruhe besloot overigens na aanklachten tegen 'Die Sünderin' dat film een kunstuiting was, zodat het de politie onmogelijk was geworden tegen de vertoningen ervan op te treden.