Marcello Pagliero: regie en cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Merry-go-round

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Jacques Rivette. Met o.a. Maria Schneider, Joe Dallesandro, Sylvie Meyer, Françoise Prévost en Danielle Gégauff.

Onafhankelijk van elkaar volgen een man en een meisje het spoor van een verdwenen vrouw die ontvoerd lijkt te zijn. Hun wegen kruizen elkaar in een komplot, waarbij niemand degene blijkt te zijn die hij schijnt te zijn. Deze nieuwe labyrintachtige film van Rivette (in de verte ge[KA3]inspireerd op Chandlers [KL]Little Sister[KLE]) is aardser dan DUELLE en NORO[KA4]IT waarmee hij een triologie vormt, en is weer vooral aanleiding tot wisselend (en voortreffelijk) rollenspel, dat hier direct gerelateerd wordt aan free jazz-improvisaties. Een minpunt is dat ieder voor zich acteert, zonder de wisselwerking van echt samenspel.

Ton ombre est la mienne

1962 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Kameroen​/​​Italië 1962. Drama van André Michel. Met o.a. Jill Haworth, Ruos Vanny, Clotilde Joano, Michel Ruhl en Marcello Pagliero.

Een jonge Française is na de oorlog in een Cambodjaans pleeggezin grootgebracht, maar ze wordt als ze volwassen is opgespoord door haar broer in wiens gezin en milieu ze aanpassingsmoeilijkheden krijgt. Ze accepteert het huwelijksaanzoek van een Cambodjaanse jeugdvriend en kiest daarmee definitief voor de door haar opvoeding gekregen identiteit. Het door Han Suyin geschreven scenario laat politiek en racisme buiten beschouwing en concentreert zich op de romance in tegenstrijdige culturen. Het conventioneel acteren maakt de gevoelige toon soms al te sentimenteel, maar de locatie-opnamen zijn fraai en boeiend.

Les Mauvais coups

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van François Leterrier. Met o.a. Simone Signoret, Reginald Kernan, Alexandra Stewart, Marcello Pagliero en Marcelle Ranson.

De vrouw van een rokkenjager en autocoureur blijft in zijn afhankelijkheid geloven en troost zich met alcohol. Ze manoeuvreert een inwonende onderwijzeres tot een verhouding met haar man in een vergeefse poging hem verder te binden. Deze sobere, bijna dorre debuutfilm behoedt het aan Roger Vailland ontleende materiaal voor een melodramatische ontsporing. De bizarre psychologie is onvoldoende overtuigend in het acteren van Signoret en Stewart.

Vestire gli ignudi

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Marcello Pagliero. Met o.a. Eleonora Rossi Drago, Gabriele Ferzetti en Pierre Brasseur.

Gouvernante Ersilia Drei (Drago) geeft zichzelf aan de man van wie zij houdt, een piloot. Deze sterft tijdens een missie en dan zwicht zij voor haar werkgever. Wanneer het meisje waarop zij moet passen, op tragische wijze om het leven komt, wordt ze ontslagen uit haar functie. Ze tracht als prostituée aan de bak te komen, en doet tenslotte walgend van zichzelf een poging tot zelfmoord. Ze wordt gered, maar haar tragische lot is reeds getekend. Uitstekend spel maar in z'n totaliteit een zware en nogal trage film.

Destinées

1953 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Oorlogsfilm van Marcello Pagliero, Jean Delannoy en Christian-Jaque. Met o.a. Claudette Colbert, Michèle Morgan, Martine Carol, Andrée Clément en Nyta Dover.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

Tourbillon

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Alfred Rode. Met o.a. Jean Servais, Claudine Dupuis, Marcello Pagliero, Pierre-Louis en Raymond Cordy.

Tijdens de filmopnamen van een diamantenroof blijkt dat de bewuste juwelierszaak [KA2]echt bestolen is, waarna de politie de schuldige gaat zoeken (en vindt) onder de filmploeg en de acteurs. Een aardig gegeven voor een misdaadfilm wordt de mist in geholpen door de slonzige regie die er een onoverzichtelijke warboel van maakt. De nachtclubscènes die bedoeld zijn om de fysieke aantrekkelijkheden van Dupuis te etaleren voegen er niet meer aan toe dan dàt.

La Putain respectueuse

1952 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1952. Drama van Marcello Pagliero. Met o.a. Barbara Laage, Yvan Desny, Marcel Herrand en André Valmy.

Een prostituée is getuige van de moord op een zwarte man en geeft aanvankelijk toe aan de pressie van enkele notabelen om een onschuldige, andere man met een donkere huidskleur daarvan te beschuldigen. Na een reeks gewetensconflicten zal ze alsnog de waarheid aan het licht brengen. Sartre`s beroemde toneelstuk heeft met de jaren veel overtuigingskracht verloren en deze vlakke verfilming is zeker geen ideale pleitbezorger. Sfeervolle fotografie (van Eugen Schüfftan), maar weinig doorleefd spel, waardoor het resultaat een gangbaar trottoirdrama werd met wat diepzinniger dialogen.

Les Jeux sont faits

1947 | Drama, Mysterie, Horror, Experimenteel

Frankrijk 1947. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Micheline Presle, Marcello Pagliero, Charles Dullin, Marguerite Moreno en Fernand Fabre.

In het hiernamaals ontmoeten een door haar echtgenoot vermoorde vrouw en een door de politie gedode stakingsleider elkaar en merken dat ze op aarde een ideaal liefdespaar zouden zijn geweest. Ze krijgen vierentwintig uur herkansing, maar de strijdige interesses en milieus blijken obstakels, zodat het lot geen andere wending krijgt. Het oorspronkelijk scenario van Jean- Paul Sartre is kenmerkend voor zijn existentialisme, maar het krijgt een bekwame, maar ongeïnspireerde filmvorm en een onvoldoende bezetting van de mannelijke hoofdrol. Gevolg: een film die interessanter is om over na te denken of te praten dan om te zien. Het scenario is van regisseur Delannoy, Jacques- Laurent Bost en Jean-Paul Sartre. Het camerawerk is van Christian Matras.

Roma, città libera

1946 | Drama

Italië 1946. Drama van Marcello Pagliero. Met o.a. Andrea Checchi, Valentina Cortese, Vittorio De Sica, Nando Bruno en Gar Moore.

In de armoede van na-oorlogs Rome wonen twee jonge mensen in hetzelfde pension, aanvankelijk zonder elkaar te ontmoeten. Zij is noodgedwongen prostituée. Hij is in de leer gegaan bij een zakkenroller en heeft - onwetend - een collier gestolen van een dievenbende die nu achter hem aanzit. Tenslotte worden ze verliefd op elkaar en laten ze de gevaarlijke juwelen verdwijnen. De hoofdrolspeler uit ROME OPEN STAD regisseerde zelf de officieuze vervolgfilm die door de merkwaardig geplaatste humor vaker een parodie dan een sociaal drama lijkt. Historisch toch interessant.

Roma, città aperta

1945 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië 1945. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero, Vito Annicchiaro en Maria Michi.

Verzetsstrijder Giorgi Manfredi met de deknaam Luigi Ferrari (Pagliero) wordt door de Gestapo gezocht en vlucht uit zijn Romeinse woning naar een onderduikadres in de voorstad, maar wordt door zijn vriendin Marina Mari (Michi) verraden, die door de Duitsers gemanipuleerd wordt. Pina (Magnani), de verloofde van zijn vriend Francesco (Grandjacquet) en de priester Don Pietro Pellegrini (Fabrizi) proberen hem te redden, maar hij wordt toch gearresteerd. Deze klassieke film van het neorealisme werd opgenomen in de straten en tussen het puin van het nog maar net bevrijde Rome en heeft met de jaren niets van zijn oorspronkelijke werking verloren, evenmin als het opmerkelijke spel van Magnani. De opnames werden gedeeltelijk gedraaid onder de neus van de niets vermoedende bezetter. Kreeg in Cannes op het eerste festival met acht andere films de Grote Prijs. Het scenario is van Sergio Amidei, Federico Fellini en regisseur Rossellini, die met Amidei en Alberto Consiglio het verhaal bedacht. Het camerawerk is van Ubaldo Arata. Mono. Ook bekend als ROME, OPEN CITY.

Giorni di Gloria

1945 | Historische film, Documentaire, Oorlogsfilm

Italië 1945. Historische film van Luchino Visconti, Giuseppe de Santis en Marcello Pagliero.

Een buitengewoon belangwekkende documentaire over het Italiaanse verzet tijdens WO II en de strijd tegen het fascisme, gemaakt door de grondleggers van de Neorealistische Filmstroming met de bedoeling de democratie in het algemeen te bevorderen. Geproduceerd door de verzetsbeweging ANPI. De film is van historisch belang omdat er ook interviews in zijn opgenomen met de SS-er Herbert Kappler, die wegens zijn aandeel in de massamoord van 333 onschuldige burgers, in 1947 tot levenslang werd veroordeeld en in 1977 vrijkwam op humanitaire gronden, als gevolg van een overeenkomst tussen Bonn en Rome, terwijl zijn vrouw beweerde dat hij ontsnapt was. Een nimmer opgehelderde affaire. Een vergelijkbare situatie met de Drie van Breda. De commentaarstemmen zijn afkomstig van Umberto Calosso en Umberto Barbaro.