Simone Simon (1910-2005): cast.
Er zijn 24 films gevonden.

La Femme en bleu

1972 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Michel Deville. Met o.a. Michel Piccoli, Simone Simon, Michel Aumont, Geneviève Fontanel en Sabine Glaser.

Een succesvol musicus met een gelukkig privé-leven, raakt geobsedeerd door een in het blauw geklede vrouw. Hij spreekt haar niet onmiddellijk aan en ze verdwijnt dan ook uit zijn leven. Zijn geliefde vreest de concurrentie van zijn droombeeld meer dan zijn slippertjes en helpt hem mee haar te zoeken. De eerste film van Deville zonder vaste scenarioschrijfster Nina Companeez mist de koketterie van vroeger werk, maar de melancholieke ironie wordt al te precieus en vaag uitgewerkt. Goed spel van Piccoli en Massari.

The Extra Day

1956 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1956. Komedie van William Fairchild. Met o.a. Richard Basehart, Simone Simon, George Baker, Josephine Griffin en Colin Gordon.

Kleine, maar sympathieke film over de avonturen van een figurant in een filmstudio.

I tre ladri

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Lionello De Felice. Met o.a. Totò, Simone Simon, Gino Bramieri, Jean-Claude Pascal en Giovanna Ralli.

Twee dieven staan verbaasd als zij zich in dezelfde flat bevinden, en schoppen herrie als de bewoners plotseling thuiskomen. Een van de twee dieven belandt in de gevangenis, terwijl de ander ontsnapt. De gevangen dief ontdekt dat de eigenaar van de flat niet alleen fabrikant is maar ook een dief, dus spannen zij samen en worden partners. Niet een van de beste komedies van Totó maar wel grappig en onderhoudend. Scenario van Franco Brusati, Filippo Sanjust en Félicien Marceau. Camerawerk van Romolo Garroni.

Das Zweite Leben

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Barbara Rütting, Michel Auclair, Simone Simon, Gert Fröbe en Bernhard Wicki.

Een niet al te originele bewerking van erg bekende filmstof: een Franse soldaat verliest door een verwonding aan het front zijn geheugen, maar de Duitsers denken dat hij een van hen is. Zijn Parijse verloofde zet hem later op het goede spoor.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Olivia

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Marie-Claire Olivia, Edwige Feuillère en Simone Simon.

'Ik hou van je kind, meer dan je denkt,' verzucht hoofdonderwijzeres Julie (Feuillère) tegen pupil Olivia (Marie-Claire Olivia). En daarmee nestelde Jacqueline Audry's Olivia zich in de eregalerij van het vroege vrouwenfilmgenre. Olivia is de Engelse tiener die in Parijs onder de vleugels van mademoiselle Julie wordt voorbereid op de buitenwereld. De film is bijzonder ten opzichte van tijdgenoten vanwege de betrokkenheid van een autoriteit (het schoolhoofd), waarmee een overwinning op de vijandige buitenwereld wordt gesuggereerd. Los van de thematiek is Olivia een vakkundige etalage van alles waaraan vrouwen werden onderworpen.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Temptation Harbour

1946 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1946. Drama van Lance Comfort. Met o.a. Robert Newton, Simone Simon, William Hartnell, Marcel Dalio en Margaret Berton.

Newton als seinwachter vindt een bundel gestolen geld, houdt het voor zich en geeft het uit aan zijn dochter. Vervelend en voorspelbaar melodrama gedompeld in onafwendbare studiomist. Naar de roman [KL]L`Homme de Londres[KLE] van Georges Simenon, eerder al onder die titel in Frankrijk verfilmd door Henri Decoin (1943).

Pétrus

1946 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1946. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Simone Simon, Simone Sylvestre, Corinne Calvet, Dominique Brévant en Jane Merken.

De ongelukkige liefde van Pétrus en Migo, het danseresje, tegen de achtergrond van het Montmartre van 1946 met de kwalijke praktijken van een bende valsemunters op de koop toe. Ondanks de dood van een boef bevat deze film nauwelijks geweld en loopt hij goed af. Dialogen van Marcel Achard in de traditie van het Parijse boulevard-toneel. De produktieve Allégret is minder goed dan zijn broer Yves. Deze film wordt slechts door het spel van de hoofdrolspelers van de onbeduidendheid gered.

The Curse of the Cat People

1944 | Fantasy, Thriller, Horror

Verenigde Staten 1944. Fantasy van Gunther von Fritsch en Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Ann Carter, Jane Randolph en Elizabeth Russell.

In de klassieke griezelfilm Cat People (1942) worstelt Irena (Simon) met haar kattige inborst. In de vervolgfilm The Curse of the Cat People vreest haar man dat zijn sociaal onbeholpen dochtertje Amy (Carter) eveneens denkt dat ze afstamt van kattenvrouwen. Beide films werden geproduceerd door Val Lewton, een gezaghebbende horrorproducent in de jaren veertig. Hij was de man die afstand nam van de fysieke (monster-) terreur ten faveure van psychologische terreur.

Mademoiselle Fifi

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Robert Wise. Met o.a. Simone Simon, John Emery, Kurt Kreuger, Alan Napier en Jason Robards sr.

Een schoonmaakstertje geeft blijk van meer integriteit en patriottistische geest dan haar neerbuigende medereizigers gedurende een enerverende tocht per koets ten tijde van de Frans-Pruisische Oorlog. Een ongelijke Val Lewton - produktie (met allegorische verwijzingen naar WO II), bewerkt naar twee verhalen van Guy de Maupassant.

Johnny Doesn't Live Here Any More

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Joe May. Met o.a. Simone Simon, James Ellison, William Terry, Robert Mitchum en Minna Gombell.

De grote voorloper uit WO II van THE APARTMENT, met Simons flat als gekkenhuis, maar alles komt goed met een huwelijk. Hertiteld: AND SO THEY WERE MARRIED.

Cat People

1942 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1942. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Simone Simon, Kent Smith, Tom Conway, Jack Holt en Jane Randolph.

Het Kwaad in deze horrorthriller wordt niet als uitbundig opgetuigd monster opgevoerd, maar is geïntegreerd in gewone mensen - tot uiting komend in schaduwen, geluiden en suggestie. Zo'n mens is de New Yorkse Balkan-immigrante Irena Dubrovna (Simon). Ze trouwt met architect Oliver (Smith), maar houdt haar afstand omdat ze ervan overtuigd is dat passie een dodelijke panter in haar naarboven brengt. Oliver maakt vervolgens de fout er met een ander vandoor te gaan. Vanwege subtiliteit onaantastbare horror. In 1944 draaiden Robert Wise en Gunther von Fritsch een vervolgfilm: The Curse of the Cat People.

All That Money Can Buy

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van William Dieterle. Met o.a. Edward Arnold, Walter Huston, James Craig, Anne Shirley en Jane Darwell.

Eenvoudige landbouwer Craig verkoopt zijn ziel en zaligheid aan duivel Huston in ruil voor rijkdom. Met de hulp van beroemde advocaat Arnold krijgt hij tenslotte zijn zaligheid terug. Het Faust-thema werd gesitueerd in het 19e eeuwse New Hampshire, waardoor er goed gebruik gemaakt is van sympathiek Amerikaans erfgoed. Dit alles werd gecombineerd met de komische afwijkingen van de historische figuren, vervreemdende effecten van beelden en een algehele cinematografische trucendoos, waardoor er een bijzonder resultaat is ontstaan. Gebaseerd op de Amerikaanse korte vertelling (en alternatieve filmtitel) THE DEVIL AND DANIEL WEBSTER van Stephen Vincent Benet. Schitterende vertolkingen van Huston (als duivel) en Arnold en Simon als onaardse verleidster. Scenario van Benet en Dan Totheroh. Bernard Herrmann kreeg een Academy Award voor Beste Muziek. Er bestaan versies van 85m tot 112m. Camerawerk van Joseph August. Ook bekend als HERE IS A MAN.

Cavalcade d'amour

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Raymond Bernard. Met o.a. Janine Darcey, Simone Simon, Corine Luchaire, Blanchette Brunoy S en Milly Mathis.

Romantische drieluik rond een kasteel aan de Loire. Drie verhalen in drie verschillende periodes. Het eerste luik speelt in 1639. De dochter een slothouder wordt tegen haar wil uitgehuwelijkt aan een lelijke en afstotelijke markies; in de huwelijksnacht is zij hem ontrouw met een komediespeler, maar die wordt gedood. Ze is voor haar verdere leven veroordeeld tot het monster, waarmee ze gedwongen werd te trouwen. Het tweede luik speelt in 1839. Juliette, een naaistertje (Simone Simon) wil trouwen met graaf Hubert (Dauphin), maar zijn machtige oom, de aartsbisschop (Michel Simon) beslist ten gunste van zijn nichtje. Juliette bezwijkt onder het verdriet als het huwelijk voltrokken wordt. In het laatste deel, dat in 1939 speelt, behoort het kasteel aan een rijke bankier (wederom Michel Simon), die voor zijn dochter een geschikte echtgenoot wil zoeken. Zij is daarover niet enthousiast totdat zij de jongeman ontmoet: het is (wederzijdse) liefde op het eerste gezicht, dus eind goed al goed. Escapisme uit de Franse Gouden Eeuw van de cinema met een uitgekiende sterbezetting (van toen) en uitstekende dialogen van niemand minder dan Jean Anouilh en Jean Aurenche die ook het scenario voor hun rekening namen. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Een groot commercieel succes toen de film uitkwam.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy en Julien Carette.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

Josette

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Don Ameche, Simone Simon, Robert Young, Bert Lahr en Joan Davis.

Een muzikale komedie boven het gemiddelde; het gaat over wisselende identiteiten. Een sterke rolverdeling en liedjes als: 'May I Drop A Petal In Your Glass Of Wine', die men weer net zo snel vergeten is, als men ze gehoord heeft.

Seventh Heaven

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Henry King. Met o.a. Simone Simon, James Stewart, Jean Hersholt, Gregory Ratoff en Gale Sondergaard.

De klassieke zwijgende film over een ontroerende Franse liefdesgeschiedenis werd opnieuw gefilmd, ditmaal niet zo goed, met Stewart als Fransman en met een kliederig scenario.

Ladies in Love

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Edward H. Griffith. Met o.a. Janet Gaynor, Loretta Young, Constance Bennett, Simone Simon en Don Ameche.

Vrolijke meiden, die een vent aan de haak willen slaan in Boedapest, trekken met elkaar op om geschikte slachtoffers te vinden; de grote rolverdeling maakt het geheel plezierig. De jonge Power in een goede rol.

Girls' Dormitory

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van Irving Cummings. Met o.a. Herbert Marshall, Ruth Chatterton, Simone Simon, Constance Collier en J. Edward Bromberg.

Deze weinig originele film over de dwaze verliefdheid van een meisje op schoolhoofd Marshall zet de nieuweling Simon, die het heel behoorlijk doet, en de aankomende ster Power, in een kenmerkende rol, in de spotlights.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.

L' Etoile de Valencia

1933 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Lucien Dayle en Paule Andral.

Onterechte verdenking van ontrouw doet een machinist bij de zeepolitie zijn vrouw verlaten. Later vindt hij haar terug als danseres in een louche nachtclub op Majorca. Door haar weet hij een handel in blanke slavinnen te ontmaskeren op een jacht dat door de zeepolitie al lang werd verdacht. Deze onderhoudende maar middelmatige avonturenfilm is de Franse versie van STERN VON VALENCIA van Alfred Zeisler, en dank zij de rolbezetting een verbetering daarop. UFA-ster Brigitte Helm nam de rol over van Ossi Oswalda.

Mam'zelle Nitouche

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Janie Marèze, Jean Rousselières, André Alerme en Alida Rouffe.

Een muziekleraar aan een meisjesinternaat heeft stiekem een operette geschreven. Op de avond van de première moet hij een leerlinge naar Parijs chaperonneren, die na veel complicaties de ster van de voorstelling zal vervangen. De bekende Franse operette kreeg in de filmversie vooral het accent op kluchtelementen, met een van de eerste filmrollen van Raimu. Opnieuw verfilmd in 1953.

La Petite chocolatiére

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jacqueline Francell, Michèle Verly, Simone Simon en Raimu.

Eén van de eerste sprekende films uit Frankrijk over een jongeman die een meisje met autopech te logeren heeft en in een benarde situatie komt wanneer 's morgens zijn verloofde aan de deur staat.