Robert Bresson (1901-1999): regie, cast en scenario.
Er zijn 16 films gevonden.

Robert Bresson, ni vu ni connu

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van François Weyergans. Met o.a. Robert Bresson, François Wyergans en Métilde Weyergans.

Fran[KA10]cois Weyergans blikt terug op een gesprek dat hij had met cineast Robert Bresson in 1965 voor het programma [KL]Cin[KA1]eastes de notre temps[KLE]. Hierin praat Bresson over zijn films en zijn literair werk. Hij verklaart wat voor hem het verschil uitmaakt tussen [KL]cin[KA1]ema[KLE] (de grote spektakelfilms met grote sterren) en [KL]Cin[KA1]ematographe[KLE] (de filmkunst waarin de maker een stuk van zichzelf legt). Een film wordt geboren in het hoofd van de cineast, sterft tijdens het schrijven en wordt terug tot leven gewekt op de pellicule met een minimum aan dialogen en een maximum aan expressie. Bresson belicht ook nog zijn bewondering voor Jean Cocteau met een fragment uit LE TESTAMENT D`ORPHEE. Van Bresson zelf wordt het gesprek ge[KA3]illustreerd door sc[KA2]enes uit PICKPOCKET (o.a. de schitterende stationssc[KA1]ene) en LE PROCES DE JEANNE D`ARC (met de verbranding van Jeanne). Tot slot maakt Weyergans een balans op van het [KL21]uvre van Bresson (14 films), terwijl Métilde Weyergans fragmenten leest uit de filmdialogen. Weyergans schreef zelf het scenario en Camille Bordais-Resnais was verantwoordelijk voor de montage. De opnamen uit 1965 zijn van Jean Limousin en Marc Jusseaume, deze uit 1994 van Raymond Depardon. Interessant voor cinefielen.

L'argent

1983 | Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Zwitserland​/​​Frankrijk 1983. Misdaad van Robert Bresson. Met o.a. Christian Patey, Sylvie Van den Elsen, Caroline Lang, Michel Briquet en Vincent Risterucci.

Een uit balorigheid door een jonge bourgeois in omloop gebracht vals bankbiljet van vijfhonderd Francs resulteert in de werkloosheid van een onschuldige jonge arbeider. Deze wordt na een mislukte bankroof gevangen genomen, verliest vrouw en kind, en uiteindelijk leeft hij zijn frustraties uit in de moord op het gezin van een vriendelijke vrouw die hem onderdak verleent. Een novelle van Tolstoy vormde de aanleiding voor Bresson`s meest pessimistische film tot nu toe, waaraan zelfs ieder louteringselement ontbreekt. De sobere vorm en emotieloze regie van de amateurspelers sluiten de betrokkenheid van de toeschouwers uit. Het compacte scenario Bresson is echter een meesterstuk van dramaturgie. Bresson werd gelauwerd op het filmfestival van Cannes voor de Beste Regie (Jury's zijn onafhankelijk en hadden een andere mening dan uw criticus). Het camerawerk van Pasqualino De Santis en Emmanuel Machuel. Eastmancolor, Mono.

Le diable probablement

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Antoine Monnier, Tina Irissari, Régis Hanrion, Nicolas Deguy en Geoffrey Gaussen.

Ontmoedigd door vervuiling, honger en roofbouw op het milieu in de wereld en mislukking op korte termijn van politie-acties, pleegt een jongeman zelfmoord door zich door een bevriende junkie te laten neerschieten. De film laat indringende beelden zien van verspilling in ieder denkbaar opzicht, maar slaagt er door Bresson's gebruikelijke ascetische spelregie niet in, een overtuigend verband te leggen naar het gevoelsleven van zijn personages. Benauwende vorm van de film geeft pessimisme meer werking dan een scenariobetoog. Camerawerk van Pasqualino De Santis.

Lancelot du Lac

1974 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Luc Simon, Laura Duke Condominas, Hubert Balsan, Vladimir Antolek-Oresek en Patrick Bernard.

Door de overspelige liefde voor zijn koningin slaagt ridder Lancelot er niet in de Graal te vinden en hij probeert tegen de pogingen in van de vorstin om hem te behouden zijn leven te beteren. Door deze morele tweestrijd ziet hij niet de hem en zijn ridders bedreigende gevaren. Deze uiterst ascetische benadering van de Graal-legende ziet af van alle spectaculaire en romantische elementen en stelt de worsteling tussen profane en sacrale liefde voorop. Een opmerkelijke geluidsband met gekletter van paardehoeven en metalen harnassen. Een groot aantal scènes in halfduister zouden op tv weleens fataal verlies aan beeldkwaliteit kunnen geven. Het scenario is van regisseur Bresson. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis.

Quatre nuits d'un rêveur

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Isabelle Weingarten, Guillaume des Forêts en Jean-Maurice Monnoyer.

Dromerige jongeman redt een meisje van zelfmoord; ze heeft vergeefs gewacht op haar de minnaar-van één-nacht die beloofd had na precies een jaar terug te komen. Hij troost haar, wordt verliefd en heeft haar voor zich gewonnen als minnaar toch verschijnt. Dostojevski's Witte Nachten in een moderne situering en Bressons franjeloze aanpak die ditmaal toegankelijker is dan gewoonlijk. Het ingehouden acteren wordt gecontrasteerd met Braziliaanse volksmuziek op de geluidsband.

Une femme douce

1969 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1969. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Dominique Sanda, Guy Frangin, Jane Frangre en Jane Lobre.

Een meisje van zestien trouwt in een opwelling met een veel oudere, rijpere man. Terwijl zij het `leven` wil ontdekken, denkt hij uitsluitend aan geld verdienen met het pandjeshuis dat ze drijven. Als zij ooit eens weg loopt, blijkt haar man zo jaloers te zijn, dat zij hem wil garanderen eeuwig trouw te blijven. Ze bereikt dat door zich van de vijfde etage te storten, een val waaraan ze bezwijkt. Vlak v[KA1]o[KA1]or haar tragische dood, gaat haar kortstondige leven in een flits (van bijna een uur) aan haar voorbij en probeert Bresson met overgangen van kleur naar zwart-wit een analyse van communicatie-stoornissen (het ware thema) in beeld te brengen. Een statische film van een regisseur, die de reputatie geniet te filmen alsof het een schilderij betreft, een bijna stilstaand beeld dat een spel van tinten is.

Mouchette

1966 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1966. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Nadine Nortier, Jean Claude Guibert, Paul Hébert, Marie Susini en Marie Cardinal.

Een veertienjarig meisje is zowel thuis - met een stervende moeder en alcoholische vader - als op de dorpsschool geheel geïsoleerd. Als ze in de bossen wordt aangerand, haalt ze zich ook nog minachtende roddel op de hals en pleegt ze zelfmoord. Bresson verfilmde een roman van Georges Bernanos met een minimum aan dialoog en een afzien van ieder visueel effect. Deze klinische aanpak, gecombineerd met de passiviteit van de jonge hoofdpersoon, heeft een pervers prikkelende werking die tegen de feitelijke strekking ingaat.

Au hasard, Balthazar

1966 | Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1966. Experimenteel van Robert Bresson en Michel Deville. Met o.a. Anne Wiazemsky, François Lafarge, Philippe Asselin, Nathalie Joyaut en Walter Green.

Levensloop van een ezel die in pretpark voor kinderen begint, lastdier bij boeren wordt en daarna circusattractie, relikwieën bij processies moet torsen en tenslotte smokkelwaar over bergen sjouwt en door douane gedood wordt. Opmerkelijke parabel laat ezel zien als getuige èn symbolisch slachtoffer van wrede en gevoelloze wereld in reeks van situaties. Wie niet volledig met ascetisch gefilmde en zo neutraal mogelijk geacteerde opzet meegaat, kan last van lachlust krijgen, omdat spelscènes niet in uitwerking, maar in kern hoogst melodramatisch zijn. Sceptische omschrijving: 'PEYTON PLACE in slow motion'. Scenario van regisseur Bresson. Camerawerk van Ghislain Cloquet.

Le Procès de Jeanne d'Arc

1961 | Drama, Historische film

Frankrijk 1961. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Florence Delay, Jean-Claude Fourneau, Roger Honorat, Marc Jacquier en Jean Gillibert.

Proces wegens godslastering en hekserij tegen de maagd van Orléans die met goddelijke inspiratie het verzet tegen het Engelse leger aanvoerde. Het scenario houdt zich volledig aan de authentieke, bewaard gebleven processtukken en krijgt door het emotieloos acteren en de strenge regie een grote indringendheid, zonder overigens Dreyers PASSION DE JEANNE D'ARC te evenaren. De titelrolspeelster werd later scenario-schrijfster.

Pickpocket

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Martin Lassalle, Marika Green, Jean Pelégri, Pierre Leymarie en Pierre Étaix.

Parijzenaar Michel is zakkenroller van beroep. Niet uit noodzaak; een vriend weet wel eerlijk werk voor hem te vinden. Maar Michel krijgt een bijna erotische kick van het bestelen van anderen. Bovendien vindt hij dat hij gewoon het recht heeft om het geld van anderen weg te nemen. Hij raakt steeds verder op het misdaadpad, tot verdriet van zijn moeder, zijn meisje en een politieman. Een variant op Dostojevski's Schuld en boete, dit prachtig in stemmig zwart-wit geschoten drama van regisseur Bresson. Gouden Beer-nominatie in Berlijn.

Un condamné à mort s'est échappé

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1956. Oorlogsfilm van Robert Bresson. Met o.a. François Leterrier, Charles Le Clainche, Maurice Beerblock en Roland Monod.

Een verzetsman (Leterrier) wordt door de Gestapo gearresteerd en ter dood veroordeeld. Hij wacht op zijn executie in een cel in een gevangenis in Lyon. Hij maakt plannen voor zijn ontsnapping, die gecompliceerd worden door de vraag of hij een nieuwe medegevangene kan vertrouwen. Uitstekende film van Bresson moet het niet hebben van opsmuk en sensatie, maar biedt minutieuze detaillering, kalme montage en sterk spel van Leterrier - door Bresson van de filosofiefaculteit van de Sorbonne geplukt - en de andere amateur-acteurs. Gebaseerd op de memoires van verzetsman André Devigny.

Le Journal d'un curé de campagne

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Claude Laydu, Nicole Maurey, Nicole Ladmiral, Marie-Monique Arxell en Jean Riveyre.

Een jonge priester met een zwakke gezondheid ontmoet als dorpspastoor in Noord-Frankrijk in zijn parochie slechts wantrouwen en tegenstand. Zijn idealistische bemoeienissen met het wel en wee van een aristocratenfamilie hebben onbedoeld tragische gevolgen, waardoor hij in een geloofscrisis raakt. Zijn ziekelijkheid, die met minachting als aanstellerij wordt bestempeld, blijkt kanker te zijn. De film gebruikt de tekst van de roman van Georges Bernanos voor de innerlijke monoloog van de priester bij de gedetailleerde beelden van ingetogen dramatiek. De ascetische aanpak resulteert niettemin in grote innerlijke spanning en [KA1]e[KA1]en van Bressons beste films (de laatste die hij maakte met beroepsacteurs).

Le Journal d'un Cure de Campagne

1950 |

Frankrijk 1950. Robert Bresson. Met o.a. Andre Guibert, Jean Riveyre, Nicole Ladmiral, Claude Laydu en Nicole Maurey.

De jonge pastoor van het Noord-Franse dorp Ambricourt is onervaren - het is zijn eerste aanstelling - en ziek. Zijn parochianen moeten niets hebben van zijn priesterijver en spreken kwaad over hem. Door de confrontatie met de allesbehalve gemakkelijke kasteeldochter Chantal raakt de jonge priester betrokken bij de persoonlijke drama's van elk van de kasteelbewoners. (RdL/VPRO Gids)

Les dames du Bois de Boulogne

1944 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Paul Bernard, Elina Labourdette, Lucienne Bogaert, Jean Marchat en María Casares.

Een vrouw wreekt zich op haar minnaar vanwege zijn onverschilligheid door hem te manoeuvreren in een romance met een meisje dat wordt geprostitueerd door haar berooide moeder. Onmiddellijk na de bruiloft vertelt ze hem de waarheid. De romanstof uit Jacques le fataliste van Diderot kreeg van Bresson een trage, ascetische filmvorm, maar omdat hij met uitstekende beroepsacteurs werkte, was de uitwerking van de film emotioneler dan veel van zijn latere werk. Jean Cocteau schreef de dialoog.

Les Anges du péché

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Renée Faure, Jany Holt, Mila Parély, Sylvie en Marie-Hélène Dasté.

Geëxalteerde jonge vrouw treedt in Dominicaner klooster in en probeert onmiddellijk bekeerlingen te maken, ook in vrouwengevangenis. Ontslagen gevangene zoekt inderdaad toevlucht in klooster, maar haar verzet tegen de jonge non heeft ontslag tot gevolg. Uiteindelijk legt ook zij haar gelofte af en wordt ook de nu minder geëxalteerde non opnieuw in de orde opgenomen. Debuut van Bresson heeft al strenge ascetische stijl van latere werk, maar literaire dialoog van Jean Giraudoux en spel van actrices verzetten zich tegen deze benadering met opmerkelijke spanning als resultaat.

Les Affaires publiques

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Robert Bresson. Met o.a. Béby, Dalio, Andrée Servilanges, Jane Pierson en Franck Maurice.

Deze grappige film van Robert Bresson is gedeeltelijk teruggevonden. Een verrassende film van degene die later DAMES DU BOIS DE BOULOGNE zou regisseren. Hier volgen een reeks dwaze en onwezenlijke incidenten gedurende officiële ceremonies elkaar op. Het wordt allemaal steeds dwazer, echter zonder ook maar enigszins de populariteit van de kanselier van Crogandie aan te tasten, een verrukkelijke vertolking door de clown Béby. Doet enigszins denken aan DUCK SOUP dat in hetzelfde jaar in Frankrijk uitkwam. Deze stijl vind je dan ook verder alleen bij de Marx Brothers. Verrassend.