Jack Perrin: cast.
Er zijn 108 films gevonden.

Westbound

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Budd Boetticher. Met o.a. Randolph Scott, Virginia Mayo, Karen Steele, Michael Dante en Andrew Duggan.

De Burgeroorlog speelt de hoofdrol in het scenario van Berne Giler en Albert Shelby LeVino. Scott, officier van de Noordelijken (de Unionisten) krijgt opdracht te zorgen dat de vervoerslijnen voor het goud uit Californi[KA3]e open blijven. Duggan is officier bij de Zuidelijken (de Geconfedereerden) en krijgt juist het bevel te zorgen dat zulks niet gebeurt. Persoonlijke noot: Duggan was getrouwd met Mayo, de ex-echtgenote van Scott. Het geheel blijft onder het niveau van de Boetticher/Scott samenwerking. Drie ex-westernsterren: Perrin, Roosevelt en Maynard spelen bijrolletjes.

The Treasure of Lost Canyon

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Ted Tetzlaff. Met o.a. William Powell, Julie Adams, Charles Drake, Henry Hull en Rosemary De Camp.

Magere verfilming van het boek The Treasure of Franchard van Robert Louis Stevenson, bewerkt door Brainerd Duffield en Emerson Crocker. Dokter Powell ontfermt zich over het jochie Ivo. Er moet ergens een schatkist zijn vol met edelstenen en Powell en Hull besluiten op zoek te gaan. Powell heeft edele motieven: hij wil de jongen een toekomst te bieden en Hull doet mee uit pure hebzucht. Vervelend en langdradig. Ivo leverde de beste acteerprestatie, en cameraman Russell Metty leverde zeer fraaie beelden - maar dat is dan ook alles.

I Shot Billy the Kid

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van William Berke. Met o.a. Don'Red' Barry, Robert Lowery, Wally Vernon, Tom Neal en Wendy Lee.

Een interessante verfilming over het lot van Billy the Kid. Barry speelt de befaamde western-outlaw goed, hoewel Lowery als sheriff Pat Garrett sterker is. Er wordt geprobeerd diepgang aan het karakter van de outlaw te geven. Berke is in deze film echt op dreef en voor Barry is het waarschijnlijk zijn beste western. Perrin speelt een kleine rol. Zijn laatste westernserie uit 1936 was door Berke geproduceerd. Opvallend voor deze film - die toch eindigt met de dood van Billy - is de goede technische afwerking en met name het camerawerk van Ernest Miller.

Bandit Queen

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van William Berke. Met o.a. Barbara Britton, Willard Parker, Philip Reed, Barton MacLane en Martin Garralaga.

Het verhaal speelt zich af in California, met zijn Spaanse invloeden. Britton wordt een soort vrouwelijke Zorro nadat ze haar ouders vermoord heeft zien worden. Reed staat haar terzijde. Redelijk, maar het scenario laat te wensen over.

Shadows on the Range

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Johnny Mack Brown, Raymond Hatton, Jan Bryant, Jack Perrin en John Merton.

Zie: JOHNNY MACK BROWN-SERIE.

The Spider Returns

1941 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1941. Misdaad van James W. Horne. Met o.a. Warren Hull, Mary Ainslee, Dave O'Brien, Joe Girard en Kenneth Duncan.

Serial in vijftien hoofdstukken. Een bende saboteurs wordt aangevoerd door een mysterieuze figuur, bekend als de Gargoyle. Hull besluit daarom, als de Spider, terug te keren en opnieuw een gevecht met de onderwereld aan te gaan. Jesse Duffy en George Plympton schreven het bij elkaar voor Columbia.

The Iron Claw

1941 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1941. Misdaad van James W. Horne. Met o.a. Charles Quigley, Walter Sande, Joyce Bryant, Forrest Taylor en Alex Callam.

Serial in vijftien hoofdstukken. Drie broers hebben herrie over de verdeling van verborgen goud. Een van hen wordt vermoord. Reden voor Quigley de zaak te gaan onderzoeken. Arthur Stringer schreef het verhaal dat routineus bewerkt werd door Basil Dickey, George Plympton, Jesse Duffy, Charles Condon en Jack Stanley voor Columbia.

Sky Raiders

1941 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1941. Avonturenfilm van Ford Beebe en Ray Taylor. Met o.a. Donald Woods, Billy Halop, Robert Armstrong, Eduardo Ciannelli en Kathryn Adams.

Serial in twaalf hoofdstukken. Woods speelt een befaamd vliegenier in WO I die een luchtvaartmaatschappijtje heeft. Hij ontwerpt een nieuw type vliegtuig voor het Amerikaanse leger. Zodra buitenlandse agenten daar achter komen willen ze het prototype vernietigen, liefst met Woods erbij. Clarence Upton Young en Paul Huston bewerkten het verhaal van Eliot Gibbons en good old Henry MacRae produceerde de serial voor Universal.

West of Pinto Basin

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van S.Roy Luby. Met o.a. Ray Corrigan, John King, Max Terhurne, Gwen Gaze en Tristram Coffin.

De bende van Coffin is bijzonder goed op de hoogte, wanneer per postkoets waardevolle verzendingen plaats vinden. Het trio moet het probleem oplossen. Elmer Clifton - bekend als regisseur en scenarist - schreef hier het verhaal. Eddie Linden zorgde voor het camerawerk en Frank Sanucci zou de serie van muziek voorzien. Zie: Range Busters-serie.

The Shadow

1940 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1940. Misdaad van James W. Horne. Met o.a. Victor Jory, Veda Ann Borg, Robert Moore, Robert Fiske en J. Paul Jones.

Serial in vijftien hoofdstukken, die gebaseerd was op een populaire radio-show. Joseph Poland, Ned Dandy en Joseph O'Donnell schreven het scenario. Het land wordt eens te meer geteisterd door een bende onder leiding van de Black Tiger. Een befaamd criminoloog, Jory, neemt de gedaante van de Shadow aan om op deze wijze makkelijker, door het verbergen van zijn ware identiteit, achter de schuilplaats van de bende te kunnen komen. Het verhaal was niet slecht, maar de uitwerking door Horne liet te wensen over. Larry Darmour produceerde voor Columbia.

Land of the Six Guns

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Raymond K. Johnson. Met o.a. Jack Randall, George Chesebro, Carl Mathews, Louise Stanley en Glenn Strange.

Randall heeft genoeg van al het geschiet en geeft zijn baan als hulpsheriff er aan om zich op een ranch te vestigen. Wat hij niet weet is dat anderen die ranch gebruiken om er illegaal vee overheen te vervoeren. Randall zit dus in de weg voor bepaalde figuren en rust krijgt hij voorlopig ook niet.

The Pal from Texas

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Bob Steele, Claire Rochelle, Ted Adams, Jack Perrin en Josef Swickard.

Steele is op de vlucht, maar spoedig daarna moet het gespuis voor hem wijken. Een waardeloze western waarin ook een aardige verschijning als Rochelle verspild werd.

Western Jamboree

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Ralph Staub. Met o.a. Gene Autry, Smiley Burnette, Jean Rouveral, Joe Frisco en Esther Muir.

Niet best, deze Autry-western: het verhaal zit bijzonder onlogisch in elkaar. Het draait om een stel bandieten die een gasput willen aftappen. Enig interessante aan deze film: de vele bekende westerngezichten.

The Texans

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van James Hogan. Met o.a. Joan Bennett, Randolph Scott, May Robson, Walter Brennan en Robert Cummings.

Dit is een matige herverfilming van NORTH OF `36 uit 1924, tevens de titel van het boek van Emerson Hough waarop het scenario van Bertram Milhauser, Paul Sloane en William Haines is gebaseerd. Texas na de burgeroorlog: Scott moet 10.000 stuks vee dwars door Indianengebied brengen, vee dat van Bennett en Robson is. Indianenaanvallen, natuurrampen enz. teisteren de manschappen. De kok is Brennan, een rol die hij meerdere malen (zoals in RED RIVER) zou spelen. Groots opgezet, maar met tegenvallend resultaat.

The Purple Vigilantes

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van George Sherman. Met o.a. Bob Livingstone, Ray Corrigan, Max Terhurne, Joan Barclay en Jack Perrin.

Een burgerwacht weet een stad van bandieten te zuiveren. De leden ervan dragen purperen vermommingen voor eigen veiligheid maar als eenmaal het werk gedaan is beginnen ze zelf de stad te terroriseren. Het trio weet er een einde aan te maken in deze goede, actievolle aflevering uit de serie. Zie: Three Mesquiteers-serie.

The Lone Ranger

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van William Witney en John English. Met o.a. Lee Powell, Chief Thundercloud, Herman Brix, Lynn Roberts en Stanley Andrews.

Serial in vijftien hoofdstukken, die legendarisch werden, een gigantisch wereldsucces. Het was gebaseerd op de radio-serie die vanaf 1932 liep en door George W. Trendle bedacht was. Vijf mannen slaan de handen ineen vlak na de burgeroorlog: Powell, Brix, Taliaferro, Chandler en Montgomery. Allen zijn gemaskerd en gaan als de Lone Ranger door het leven teneinde een gevaarlijke misdadigersbende onder aanvoering van Andrews uit te schakelen. Een zware job want de één na de ander verliest het leven. Wie zal nu uiteindelijk dé Lone Ranger zijn, de enige overlevende die het imperium van Andrews weet te vernietigen? Schitterende rollen van Powell, de laatste man en Thunder Cloud als Tonto, de trouwe metgezel van de Lone Ranger. Brix is ook bekend als Bruce Bennett en Montgomery heette hier nog Letz, zijn echte naam. Taliaferro was eens Wally Wales. In 1940 kwam een tot 69m gemonteerde film uit met de titel HI-YO SILVER. Silver was de naam van het paard van de Lone Ranger. William Nobles deed het camerawerk voor Republic, en producent was Sol Siegel. Het scenario schreven Barry Shipman, Franklin Adreon, Ronald Davidson, Lois Eby en George Worthington Yates.

The Painted Stallion

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van William Witney, Ray Taylor en Alan James. Met o.a. Ray Corrigan, Hoot Gibson, Sammy McKim, Hal Taliaferro en Jack Perrin.

Serial in twaalf hoofdstukken. Een uitstekende Republic- western-serial. Het verhaal speelt zich af rond 1820. Corrigan wil een handelsverdrag tot stand brengen met de nieuwe Mexicaanse gouverneur van Texas, zodat de Amerikanen vrij kunnen handelen in Texas. De oude gouverneur, Mason, wil dat verhinderen. Met geweld, want daar zorgt Renaldo wel voor. Het verdrag komt toch tot stand door het ingrijpen van een Indiaanse godin (Thayer). De jonge McKim speelt Kit Carson, Perrin is Davey Crockett en Taliaferro (alias Wally Wales) is Jim Bowie. William Nobles en Edgar Lyons zorgden voor het goede camerawerk.

Reckless Ranger

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Bob Allen, Louise Small, Jack Perrin, Harry Woods en Mary MacLaren.

De tweelingbroer van Allen, een schapenhouder, wordt vermoord. Allen moet vrede stichten tussen ranchers en schapenhouders. Maar daarvoor moet hij eerst afrekenen met de schurk van deze goede western, Woods. Perrin, die net zijn eigen serie beëindigd had, speelde de tweede heldenrol. Wilsey en Chandler waren eens ook leidende westernsterren met hun eigen serie. De latere regisseur Joseph Levering schreef samen met Jesse Duffy het verhaal voor de film, dat daarna door Nate Gatzert werd bewerkt tot een scenario.

Wildcat Saunders

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Jack Perrin, Blanche Mehaffey, William Gould, Fred Toones en Roger Williams.

Perrin probeerde de serie op een hoger niveau te brengen, maar ook met deze aflevering uit de serie van vier lukte het niet. Deze western speelt zich in het boksmilieu af, een ietwat ongewoon hoewel niet origineel thema in westerns.

Hair-Trigger Casey

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Jack Perrin, Betty Mack, Wally Wales, Fred Toones en Phil Dunham.

Monroe Talbot schreef het routine-scenario voor deze redelijke western, waarin vooral het team Perrin/Wales schittert. Ze kwamen bij de fans goed over. Ondanks dat kon de serie van vier het niet bolwerken, en hoewel er eigenlijk zes westerns waren gepland door producent William Berke werden SONG OF THE GUN en BORDER RANGER nimmer gemaakt.

Gun Grit

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van William Berke. Met o.a. Jack Perrin, Ethel Beck, David Sharpe, Roger Williams en Ralph Peters.

Deze matige western werd door Berke onder de naam Lester Williams geregisseerd. Hij probeerde actie te laten ontbranden, maar dat lukte slechts gedeeltelijk. Perrin is goed, aan hem ligt het niet. Zijn paard Starlight en de hond Braveheart spelen eveneens hun rol in deze western - de eerste uit een serie van vier die Jack voor Berke, ook producent, en de filmmaatschappij Atlantic zou maken.

Desert Justice

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van William Berke. Met o.a. Jack Perrin, David Sharpe, Warren Hymer, Budd Buster en Dennis Moore.

Jack en zijn paard Starlight kwamen voor de laatste maal in actie in de laatste van vier westerns die Jack voor Atlantic en producent Berke maakte. Berke regisseerde als Lester Williams. Het zouden er zes geworden zijn (zie: HAIR-TRIGGER CASEY) maar het succes bleef uit. Pech ook voor Berke, die in 1935 ook al tevergeefs gepoogd had een serie met Fred Kohler Jr te starten. Jack zou nog tientallen bijrollen spelen, de laatste in 1959 in WESTBOUND. In 1967 stierf hij aan een hartaanval, 71 jaar oud. Hij was de ster geweest in 61 westerns, in 3 western-serials, in meer dan een dozijn 20-minuten westerns voor Universal in 1927/1930 en in de 30-minuten durende western-serie BUD `N BEN voor Astor (1933/34). Zijn naam is niet uit de westernwereld weg te denken; in het totaal werkte hij aan 243 films mee, de laatste in 1961 FLOWER DRUM SONG.

Wolf Riders

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Lillian Gilmore, Lafe McKee, Nancy DeShon en William Gould.

Carl Krusada kwam ditmaal met een Indianenverhaal op de proppen en held Perrin poogt de vrede tussen de rode man en zijn vaak niet aardige blanke broeders te bewaren.

Texas Jack

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Jayne Regan, Nelson McDowell, Robert Walker en Budd Buster.

Perrin krijgt zijn handen weer vol aan een aantal schurken dat opgeruimd moet worden of een lesje moet krijgen. Carl Krusada was weer de scenarist in deze aflevering uit de reeks met Perrin voor Ray en Harry Webb. Ray was één van die aparte figuren in de western die halverwege de jaren twintig begonnen te opereren met goedkope produkties, waaraan men snel geld wilde verdienen, en dat deed hij halverwege de jaren vijftig nog steeds! Toen was er voor mensen zoals hij geen plaats meer in het genre: de tv had de goedkope bios-westerns weggevaagd.

North of Arizona

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Blanche Mehaffey, Lane Chandler, Al Bridge en Murdock McQuarrie.

De titel is uit de lucht gegrepen want het scenario van Carl Krusada is een gewoon routineverhaal over een cowboy-held die bandieten bevecht. Of dat nu ten noorden van Arizona gebeurt of in Texas ten oosten daarvan maakt weinig uit. Jammer voor Jack Perrin maar de serie voor Bernard Ray en Wenn was gewoon niet goed.

The Cactus Kid

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Jayne Regan, Tom London, Slim Whitaker en Fred Humes.

Matige western met vooral matig werk van Webb, een redelijk scenario van Carl Krusada maar met te weinig geld geproduceerd. Jack Perrin is de held en Slim Whitaker de schurk.

Rawhide Mail

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Lillian Gilmore, Lafe McKee, Dick Cramer en Chris-Pin Martin.

De eerste van een serie van zes westerns voor Relable/William Steiner en producenten Bernard Ray en Harry S.Webb. Bennett Cohen leverde het routine-verhaal, door Rose Gordon en Betty Burbridge bewerkt; Jack Perrin en zijn wonderpaard Starlight kunnen weer over de prairie rijden. De zogenoemde BUD 'N' BEN-SERIE werd ondertussen door Astor ook nog steeds uitgebracht met Jack in de hoofdrol.

Mystery Ranch

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Tom Tyler, Roberta Gale, Jack Perrin, Frank Hall Crane en Louise Gabo.

In deze redelijke western moet Tom de problemen rond een ranch oplossen. Perrin, die op dit moment ook een westernserie had, nam voor deze film de schuilnaam Jack Gable aan. Rose Gordon en Carl Krusada bewerkten het verhaal van J.K.Henry en J.Henry Kruse deed het oppervlakkige camerawerk. Het was de eerste van een serie van acht westerns die Tom deed voor producent Bernard Ray en Reliable/William Setiner. Cameraman was in alle gevallen Kruse.

Loser's End

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bernard B. Ray. Met o.a. Jack Perrin, Tina Menard, Frank Rice, William Gould en Fern Emmett.

De met Ray co-producerende Harry Webb schreef onder de schuilnaam Harry Semeles het verhaal waarop Rose Gordon en Carl Krusada het scenario moesten baseren. Men kan zich voorstellen waarom de man een schuilnaam gebruikte. Jack Perrin loopt verloren rond in een minder dan matig werkstuk.

The Whispering Shadow

1933 | Mysterie

Verenigde Staten 1933. Mysterie van Albert Herman en Colbert Clark. Met o.a. Bela Lugosi, Henry B. Walthall, Karl Dane, Viva Tattersall en Robert Warwick.

Serial in twaalf hoofdstukken. Lugosi is de sinistere professor Strang die uit was figuren maakt die kunnen spreken en bewegen. Maar als ze getransporteerd worden gebeuren er alleen maar moorden. De Shadow is de grote schurk, maar wie is het? Daar draait deze mystery-serial, die verder routineus was, om.

Mystery Squadron

1933 | Actiefilm

Verenigde Staten 1933. Actiefilm van Colbert Clark en David Howard. Met o.a. Bob Steele, Guinn 'Big Boy' Williams, Lucille Browne, Jack Mulhall en Lafe McKee.

Serial in twaalf hoofdstukken. In deze onderhoudende actie-serial zijn westernheld Steele en zijn vriend Williams vliegeniers die door McKee te hulp worden geroepen. Deze bouwt een dam die door een geheimzinnige organisatie voortdurend gesaboteerd wordt. De beide vrienden ontrafelen het raadsel: er blijkt goud in de grond te zitten en als de dam klaar komt ligt dat goud onder water. McKee's voorman, Mulhall, blijkt de duistere bendeleider te zijn. Howard - eens een regie-assistent van King Vidor - start een succesvolle carrière. Hij zou onder contract komen bij RKO en daar o.a. de George O'Brien-westerns regisseren. Alvin Wyckoff, Ernest Miller en William Nobles waren de cameramensen voor deze Mascot-serial waarvoor de beide regisseurs ook meewerkten aan het scenario.

Tex Takes a Holiday

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alvin J. Neitz (Tex James). Met o.a. Wallace MacDonald, Virginia Brown Faire, Ben Corbett, Olin Francis en George Chesebro.

MacDonald is de geheimzinnige vreemdeling in deze op zichzelf niet echt slechte western, ware het niet dat het kleurenproced[KA1]e allerberoerdst is. Dat verpest de film en daaraan kan het verhaal van Robert Walker niets veranderen. Otto Himm was de cameraman. MacDonald (1891-1979) speelde zelden hoofdrollen in westerns, maar meestal B-rollen en dat sinds 1914. Hij schreef ook vele scenario's voor westerns, zou in de jaren vijftig westerns produceren voor Columbia, naast zo af en toe toch nog een rolletje. Rond 1960 ging hij met pensioen.

Hell Fire Austin

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Ivy Merton, Jack Perrin, Charles LeMayne en Lafe McKee.

Geslaagde humoristische aflevering uit de westernreeks met Ken Maynard waarin deze net uit de dienst komt en vervolgens met maatje Nat Pendleton de nodige avonturen beleeft in het Wilde Westen. Betty Burbridge bewerkte het verhaal van Sheldon, en Ted McCord stond achter de camera.

Forty-Five Calibre Echo

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Bruce Mitchell. Met o.a. Jack Perrin, Ben Corbett, Eleanor Fair, Olin Frances en Dick Cramer.

Het einde van een serie van zes westerns die Jack Perrin voor producent Robert Horner maakte, en deze heeft zijn naam geen goed gedaan. Hij bleef onder het gemiddelde niveau. Er kwam uitkomst door een serie korte westerns van 30m elk, BUD`N` BEN met Corbett altijd als Ben en Jack in vier van de zeven als Bud. Reliable van producent Bernard Ray bracht ze uit. GIRL TROUBLE uit 1933 was de eerste; ARIZONA NIGHT, RAINBOW RIDERS en RIDIN` GENTS uit 1934 waren de andere drie. De eerste twee werden door Ray geregisseerd, de laatste twee door Bennett Cohen, die voor alle vier het scenario schreef. Jacks paard Starlight was ook steeds van de partij. In twee van de drie andere zat Wally Wales (zie: FLYING LARIATS), en de laatste was WEST ON PARADE met Dennis Moore en Corbett en Franklyn Farnum. Regie: Ray, en Cohen was scenarist.

Dynamite Ranch

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hall, Jack Perrin, Arthur Hoyt en Allan Roscoe.

De eerste van acht westerns die Ken Maynard voor World Wide in 1932/33, [KA1]en een goede (geschreven door Barry Barrington en Forrest Sheldon). Ken wordt verdacht van een treinoverval, maar hij weet de ware daders na een spannende speurtocht met voldoende actie te ontmaskeren. Ted McCord (1898-1976) was Kens favoriete cameraman; deze man schoot dozijnen westerns sinds het begin van de jaren twintig en werd bekroond toen hij meer dan 40 jaar later THE SOUND OF MUSIC deed.

Wild West Whoopee

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Buzz Barton, Fred Church en Horace B. Carpenter.

Horner schreef, produceerde en regisseerde, maar weinigen zullen het precies begrepen hebben. In ieder geval komt er een rodeo in voor en Perrin weet zich daarin aardig naar de top te werken. Daarnaast pakt hij een vent aan die een meisje belaagt. Barton had weinig te doen. Jules Cronjager was de cameraman.

The Sign of the Wolf

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Forrest Sheldon en Harry S. Webb. Met o.a. Rex Lease, Virginia Brown Faire, Joe Bonomo, Jack Mower en Al Ferguson.

Serial in tien hoofdstukken. Producent Webb - tevens co-regisseur - verenigde een aantal bekende westerngezichten, waarvan dat van Lease op dat moment het meest aantrekkelijke was. Perrin was in die tijd ook een ster, maar speelde hier slechts een cameo-rol. Het was zeer goedkoop gemaakt en het publiek kwam er niet voor op de been. Toch besloot Webb - in de hoop er toch nog een paar stuivers uit te kunnen slaan - in 1932 de serial te verknippen tot normale filmlengte. Hij bracht die bioscoopfilm uit als THE LONE TRAIL.

The Sheriff's Secret

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van James Hogan. Met o.a. Jack Perrin, Dorothy Bauer, George Chesebro, Jimmy Aubrey en Fred Hargraves.

Een routine-western, door Hogan zelf geschreven, met weinig actie en goedkoop door Robert Horner geproduceerd.

The Kid From Arizona

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Robert Walker, Henry Roquemore en George Chesebro.

Jack is de marshal die het opneemt tegen een Indianenbende, die achteraf bleek te bestaan uit blanke bandieten die zich als Indiaan verkleedden, om zo de rode man de schuld te kunnen geven van hun daden. Robert Walker was de scenarist en Jules Cronjager de cameraman voor alle westerns met Jack Perrin die hij in deze tijd voor Cosmos maakte.

Rider of the Plains

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Tom Tyler, Andy Shuford, Lillian Bond, Alan Bridge en Gordon De Main.

Tyler speelt een goede rol als de held van deze western. Hij is aanvankelijk een duister persoon die aan de verkeerde kant van de wet staat. Maar de aanwezigheid van de jonge Shuford en natuurlijk de romance met een meisje doen hem veranderen. Shuford zou na deze film gekoppeld worden aan Bill Cody voor acht westerns. Wellyn Totman schreef weer en Archie Stout stond nog steeds achter de camera.

Lariats and Sixshooters

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Alvin J. (Alan) Neitz (James). Met o.a. Jack Perrin, Ann Lee, George Chesebro, Art Mix en Virginia Bell.

Een matige western, geproduceerd door Robert Horner, de man met het ene been die nimmer een goed produkt heeft afgeleverd. Neitz was een routinier, maar Carl Krusada heeft zelden een redelijk scenario aan een regisseur ter beschikking weten te stellen. Kortom een western van dertien in een dozijn.

Trails of Peril

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Wally Wales, Virginia Brown Faire, Frank Ellis, Lew Meehan en Jack Perrin.

In deze Big-4 western wordt Wales de held, aangezien voor de bandiet Ellis. Hij gaat achter Ellis aan om zijn onschuld te bewijzen en om de premie die op zijn hoofd staat te innen. Maar ondertussen is de sheriff, met een posse, ook op jacht en verkeert Faire in gevaar. Actie genoeg, maar slordig en goedkoop gemaakt. Henry Taylor leverde het verhaal, Neitz bewerkte het. William Nobles deed het camerawerk.

The Jade Box

1930 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1930. Avonturenfilm van Ray Taylor. Met o.a. Jack Perrin, Louise Lorraine, Francis Ford, Wilbur Mack en Leo White.

Serial in tien hoofdstukken. Salisbury is lid van een oosters georiënteerde occulte club, en in het bezit van een box waarin het geheim te vinden is om onzichtbaar te worden. Ford steelt de box, en dan laat de club Salisbury verdwijnen. Perrin krijgt te horen dat zijn vader pas uit het rijk der schaduwen zal terugkeren nadat hij de box aan de club heeft teruggegeven. Als extra probleem is Perrin ook nog verliefd op Fords dochter, Lorraine. De serial werd zowel in een sprekende als een zwijgende versie uitgebracht. Fred Jackson schreef het scenario voor Universal.

Ridin' Law

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Rene Borden, Yakima Canutt, Jack Mower en Ben Corbett.

In deze periode, waarin de overschakeling naar de geluidsfilm plaatsvond durfden de grote maatschappijen nauwelijks westerns te maken. Men keek de kat uit de boom. Maar de behoefte bij het publiek naar het genre was er wel. Gevolg: een hele reeks kleine maatschappijtjes, die kleine, goedkope en vaak slechte westerns uitbrachten. Deze was ook niet goed. Webb is altijd een matig regisseur geweest en Carl Krusada een derderangs scenarist. Perrin is op jacht naar de moordenaar van zijn vader en valt in handen van de bende van Canutt. Laat nu achteraf blijken dat Canutt de moordenaar was - dat komt goed uit! William Nobles was de cameraman.

Phantom of the Desert

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Eva Novak, Josef Swickard, Lila Eccles en Ben Corbett.

Een drietal veedieven weet een wild paard de schuld te geven voor het verdwijnen van vee. De rancher wil het dood of levend in handen krijgen en stelt een beloning op het dier. Jack Perrin wantrouwt de hele zaak, haalt de rancher over het dier levend te pakken en weet ondertussen de ware daders te ontmaskeren. Carl Krusada schreef het scenario en William Nobles nam op.

Beyond the Rio Grande

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Franklyn Farnum, Charline Burt, Emma Tansey en Buffalo Bill Jr..

Na jaren zijn Jack Perrin en Harry S. Webb weer samen voor een Big 4-western, geschreven door Carl Krusada, de man die de western-scenario`s per dozijn leverde. Franklyn Farnum weet een overval zo in te kleden, dat zijn kameraad Jack de schuld krijgt. Die moet vluchten, wordt achternagezeten door Buffalo Bill, Pete Morrison en Edmund Cobb (allen western-sterren uit de jaren twintig), en wil zich overgeven als de 5000 dollar beloning gebruikt kan worden om de blinde moeder van Burt, Emma Tansey, te helpen. Dat gebaar vindt Farnum zo mooi, dat hij ontroerd de overval bekent. William Nobles nam het allemaal op.

Wild Blood

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Ethlyne Clair, Theodore Lorch en Nelson McDowell.

Saloon-eigenaar en leider van een bende paardendieven Lorch, probeert Perrin te chanteren. Perrin is een gokker, maar verbergt dat voor zijn meisje Clair. Als hij echter haar paard Rex moet stelen, weigert hij. Lorch doet nu zelf een poging maar Perrin komt Clair te hulp en Rex maakt korte metten met Lorch. George Morgan was de man van het scenario en George Robinson de cameraman.

The Harvest of Hate

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Helen Foster, Tom London en Jim Corey.

Tom London is de schurk die denkt zowel Helen Foster als haar paard Rex te bezitten. Maar Foster laat Rex vrij en zoekt zelf bescherming bij Jack Perrin. De climax is, dat Jack er zijn handen vol aan heeft Foster van een klif te redden, terwijl Rex afrekent met de schurk. Dit is de laatste van zes Universal- westerns waarin Jack optrad met het paard Rex, terwijl zijn eigen paard Starlight ook van de partij was maar hier met opzet wat op de achtergrond werd gehouden. Het waren routineus gemaakte westerns, technisch gesproken goed afgewerkt, maar niet echt opwindend. Het was tevens Jacks laatste zwijgende film.

Overland Bound

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Leo Maloney. Met o.a. Leo Maloney, Allene Ray, Jack Perrin, Lydia Knott en Wally Wales.

Voor westernfans is dit een trieste western. Het was de tweede geluidswestern en de eerste van een onafhankelijke maatschappij. Het scenario van Ford Beebe en Joseph Kane is niet origineel: een schurk wil een weduwe en haar dochter van hun ranch verjagen omdat de spoorlijn in aantocht is. Maloney en Perrin verhinderen het. William Nobles was de cameraman. Het was een zeer behoorlijke western voor die tijd, met alleen vrij slecht geluid. De trieste herinnering is dan dat dit produkt van Maloney, geproduceerd door hem voor zijn maatschappij Presidio net in première ging, en dat hij net de eerste goede kritieken mocht lezen toen hij op 1 november 1929 door een hartverlamming stierf en het succes van zijn film dus niet mocht meemaken. Zijn carrière was in 1915 begonnen. Bij zijn dood was hij pas 41 jaar en had hij zo'n zestig westerns op zijn naam staan. Hij stond bekend als een integer man.

The Water Hole

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van F. Richard Jones. Met o.a. Jack Holt, Nancy Carroll, John Boles, Montague Shaw en Ann Christy.

De in het oosten wonende Carroll, dochter van een rijke bankier, denkt Holt, de man uit Arizona, in de maling te kunnen nemen. Terug in Arizona, waar zij ook naar toe komt, ontvoert hij haar met toestemming van haar pa. Maar haar verloofde Boles gaat haar achterna. Diens Indiaanse gids steelt de paarden en een barre tocht door de woestijn begint voor het trio. Geschreven naar het verhaal van Zane Grey met C. Edgar Schoenbaum achter de camera.

The Vanishing West

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Jack Perrin, Jack Daugherty, Leo Maloney, Yakima Canutt en William Fairbanks.

In deze goede western-serial (in tien hoofdstukken) moet Perrin, onschuldig, voor de justitie vluchten. Hij moet zijn zoontje Bennett achterlaten. Een oom wil het voogdijschap over de jongen krijgen teneinde in het bezit te komen van een mysterieus kapitaal. Wyndham Gittens schreef de serial en Nat Levine produceerde voor Mascot.

The Outlaws

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Kathleen Collins, J.P. McGowan en Cuyler Supplee.

George Morgan bewerkte MacRaes verhaal over Jack Perrin, die om een bende paardendieven te vangen zich gaat vermommen en de voogd van zijn meisje, McGowan, verdenkt. Als het spannend wordt, kan hij rekenen op de hulp van het paard Rex, dat naar de sheriff galoppeert om hulp te halen. Virgil Miller deed het camerawerk.

Plunging Hoofs

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Barbara Worth, J.P. McGowan en David Dunbar.

Perrin en Worth komen in actie tegen schurk McGowan en diens mannetje Dunbar, als ze proberen het paard Rex te grazen te nemen en Worth willen dwingen tot een huwelijk. George Morgan bewerkte het verhaal van Basil Dickey en William Lord Wrigt. George Robinson was de cameraman van de eerste van een serie westerns met Perrin voor Universal, in afwisseling met een serie korte westerns (zie: FIRE AND STEEL), waarvan de volgende twee nu gemaakt werden: THE CODE OF THE MOUNTED en THE RING LEADER, beide uit 1928 (zie verder: HOOFBEATS OF VENGEANCE)

Hoofbeats of Vengeance

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Helen Foster en Al Ferguson.

Dezelfde scenario-schrijvers en cameraman als bij PLUNGING HOOFS, hetzelfde thema ook. Het paard Rex wil de moord op zijn baas door Al Ferguson wreken. Jack Perrin is een Mountie, die ontdekt dat Ferguson de schurk is, maar komt dan in de problemen. Rex haalt de Mounties, die een einde maken aan het bestaan van de schurk. Het schijnt dat deze hoofdfilms eerst in 1929 zijn uitgebracht, nadat de serie korte westerns die Jack voor Universal maakte, ten einde was. De laatste uit die reeks waren: THE IRON CODE, YUKON GOLD, THE RUSE en A DANGEROUS TRAIL. Voor de eerdere zie: FIRE AND STEEL en PLUNGING HOOFS.

Guardians of the Wild

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Henry MacRae. Met o.a. Jack Perrin, Ethlyne Clair, Al Ferguson, Bernard Siegel en Robert Homans.

Al Ferguson wil de ranch van Robert Homans en diens dochter Ethylene in handen krijgen. Jack probeert dat te verhinderen en krijgt fikse steun van het paard Rex, dat in dit geval de menselijke helden zelfs uit de handen van de schurk weet te redden. George Morgan was de scenarist; Virgil Miller en George Robinson deden samen het camerawerk.

Where the North Holds Sway

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Bennett Cohen.

Nadat een gokker zijn broer heeft vermoord, stapt Mountie Perrin uit de dienst en gaat achter de moordenaar aan. Bekend werk, dat zich ditmaal in Canada afspeelt. Bill Hyer was de cameraman voor producent Morris Schlank.

Thunderbolt's Tracks

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Bennett Cohen. Met o.a. Jack Perrin, Pauline Curley, Billy (Buzz) Lamar (Barton), Jack Henderson en Lew Meehan.

Na in WO I bij de mariniers gediend te hebben in Frankrijk, keert Perrin terug om de familie van een gesneuvelde kameraad op te zoeken. Hij vindt deze mensen in een Mexicaans plaatsje, waar ze knap beduveld zijn. Perrin gaat orde op zaken stellen. Bennett Cohen was ook de scenario-schrijver, Bill Hyer de cameraman.

The Laffin' Fool

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Bennett Cohen. Met o.a. Jack Perrin en Billy (Buzz) Lamar (Barton).

Een ranch-eigenares zit in de problemen: zo jong nog en dan al zo'n zware schuld om af te betalen. Dat kan ze niet, maar de andere partij is zo vriendelijk te wachten, mits ze met hem trouwt. Dan komt Perrin om deze zaak recht te zetten. Op de titelrol wordt opnieuw alleen Jacks naam genoemd; Buzz is echter van de foto's te herkennen, ook al staat zijn naam niet genoemd.

Fire and Steel

1927 | Actiefilm

Verenigde Staten 1927. Actiefilm van Betram Bracken. Met o.a. Jack Perrin, Philo McCullough, Mary McAllister, Burr McIntosh en Cissy Fitzgerald.

Tussen alle westerns door even een uitstapje voor Jack Perrin die nu met de problemen van sabotage op een metaalfabriek te maken krijgt. Hij wordt echter dapper geholpen door zijn meisje Mary McAllister om de schurk te pakken te krijgen. A.B. Barringer schreef en Robert Cline & Joseph Walker waren de cameramensen. Jack sloot nu een contract met Universal voor een reeks hoofdfilms (westerns) en een serie korte 20m durende westerns. De eerste was DANGER AHEAD, 1927, regie Bruce Mitchel en Basil Dickey, scenario. Maar toen startte de serie pas echt. Jack werd er razend populair mee: de groep werd bekend als NORTHWEST MOUNTED POLICE-SERIE, alle door Joseph Levigard geregisseerd. De eerste zes waren: SOUTH OF NORTHERN LIGHTS, BLIND MAN'S BLUFF, KING OF HEARTS, BARE FISTS alle nog uit 1927, dan in 1928: SEALED ORDERS en MADDEN OF THE MOUNTED. Jack speelde uiteraard een Mountie en werd altijd begeleid door zijn trouwe viervoeter Starlight.

Code of the Range

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Bennett Cohen en Morris R. Schlank. Met o.a. Jack Perrin, Nelson McDowell, Pauline Curley, Lew Meehan en Chic Olsen.

Cleve Meyer schreef deze western, waarin het wraakthema weer centraal staat. Ditmaal is Jack Perrin op jacht naar een vent die zijn zuster heeft verkracht. Hij wordt daarbij zowel door zijn paard Starlight als de hond Rex krachtig ter zijde gestaan. Bill Hyer deed het camerawerk.

West of the Rainbow's End

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Bennett Cohen. Met o.a. Jack Perrin, Pauline Curley, Billy (Buzz) Lamar (Barton), James Welch en Tom London.

Terwijl Perrin vecht in Frankrijk gedurende WOI, pikt London de ranch van diens vader in, na deze te hebben vermoord. Terug in het vaderland gaat Perrin een verbeten strijd aan tegen London om zijn bezit terug te krijgen en zijn vader te wreken. Daisy Kent bewerkte het verhaal van Victor Rousseau en William Thornley was de cameraman voor producent Harry Webb. Het was tevens het filmdebuut van Lamar, 12 jaar oud, die een goed jaar later zijn eigen western-serie zou krijgen en bekender werd als Buzz Barton.

The Thunderbolt Strikes

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Harry Webb.

In deze simpele western loopt alles fout tot Perrin ingrijpt.

The Open Switch

1926 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1926. Avonturenfilm van J.P. McGowan. Met o.a. Helen Holmes, Jack Perrin, Charles (Slim) Whitaker, Max Ascher en Mack V. Wright.

Opnieuw een routine-avonturenfilm, waarin het man/vrouw- koppel McGowan/Holmes allerlei avonturen rond een trein beleeft. Het bekende werk waarmee Helen Holmes populair werd.

The Man From Oklahoma

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Forrest Sheldon.

In deze laatste en vijftiende western die Jack Perrin maakte voor Harry Webb, wordt hij opnieuw ter zijde gestaan door zijn paard Starlight en door Rex, de hond. Samen raken ze betrokken bij een vuurgevecht; op een ranch blijkt de voorman de schurk te zijn. Jack kan daarna met de dochter trouwen. Forrest Sheldon schreef zelf het scenario.

The Grey Devil

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Bennett Cohen. Met o.a. Jack Perrin, Lorraine Eason, Tom London, Andy Waldron en Jerome La Grasse.

De titel slaat op Jacks paard Starlight, dat de held dapper ter zijde staat als deze ontslagen wordt op een ranch omdat er vee verdwijnt. Op eigen houtje gaat Jack Perrin op onderzoek uit en ontdekt wie de werkelijke veedief is. Henry Ziegler was de scenarist en William Thornley de cameraman.

Starlight's Revenge

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Harry S. Webb.

Dit was de tweede maal dat Perrin een western maakte waarvan de titel met de naam van zijn paard begon. Andere acteurs waren niet bekend, domweg omdat de filmmaatschappij het nut er niet van inzag, want Perrin was de trekker voor het western-publiek en ook op de film zelf stond alleen maar 'Harry Webb presenteert.... Jack Perrin & Starlight'. Andere gegevens zijn ook aan de film zelf niet te ontlenen.

Mistaken Orders

1926 | Drama

Verenigde Staten 1926. Drama van J.P. McGowan. Met o.a. Jack Perrin, Helen Holmes, Henry Barrows, Cecil Kellogg en Hal Walters.

Helen Holmes, een grootheid uit vele films, hier in actie als dochter van generaal Henry Barrows. Krachtige steun krijgt ze natuurlijk van Jack Perrin. Holmes en McGowan waren man en vrouw.

Midnight Faces

1926 | Drama

Verenigde Staten 1926. Drama van Bennett Cohen. Met o.a. Francis X. Bushman Jr., Jack Perrin, Kathryn McGuire, Edward Piel Sr. en Charles Belcher.

Regisseur Cohen schreef het scenario over acht mensen in een verlaten huis, ergens in Florida. Er blijken oplichters aanwezig te zijn en held Bushman heeft heel wat te doorstaan voor hij zijn Kathryn McGuire in de armen kan sluiten. Westernster Jack Perrin zit in dit geval aan de verkeerde kant van de wet.

Hi-Jacking Rustlers

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Bennett Cohen. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Billy (Buzz) Lamar (Barton), Leonard Trainor en Bud Osborne.

Jack Perrin in actie tegen veedieven en bankovervallers. Josephine Hill is voor de zoveelste maal zijn partner. Ben Wilson was de producent.

Dangerous Traffic

1926 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1926. Avonturenfilm van Bennett Cohen. Met o.a. Francis X. Bushman Jr., Jack Perrin, Mildred Harris, Tom London en Ethan Laidlaw.

Bushman en Perrin zetten gezamelijk hun schouders onder het opsporen van een bende smokkelaars, die verantwoordelijk is voor de dood van Harris' broer. Cohen regisseerde zijn eigen scenario met Dwight Warren achter de camera. Het was de tweede maal binnen een jaar dat Bushman en Perrin samenspeelden. Bushman was de zoon van de befaamde acteur uit de tijd van de stomme film. Hij heette eigenlijk Ralph, leefde van 1903-1978, debuteerde in de film in 1920 en maakte zijn laatste films rond 1940.

A Ridin' Gent

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Bennett Cohen.

Perrin komt een meisje te hulp dat een ranch heeft geërfd, maar de neef van de gestorven rancher heeft het testament zoekgemaakt en zelf de ranch ingepikt. Perrin weet het testament terug te vinden.

Winning a Woman

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin en Josephine Hill.

Een vreemde titel voor een western, ook al is dit een komedie. Maar Perrin moet toch in actie komen om de hand van Hill te winnen. Die hand had hij eerder in zijn carrière al vele malen gewonnen.

The Knockout Kid

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Albert Rogell. Met o.a. Jack Perrin, Molly Malone, Eva Thatcher, Bud Osborne en Martin Turner.

Tegen de wil van zijn vader, een miljonair, gaat Jack Perrin door met boksen en wint een wedstrijd. Dat gaat pa te ver en hij onterft zijn zoon, die prompt het wilde westen in duikt. Hij is nauwelijks in Texas of hij wordt bijna opgehangen, verdacht van veediefstal. Leuk begin van een serie avonturen. Forrest Sheldon schreef het niet onaardige scenario, maar regisseur Albert Rogell kon het wegens geldgebrek niet optimaal uitwerken.

Starlight, The Untamed

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb.

Western-idolen zonder eigen paard waren er bijna niet (Hoot Gibson was zo'n uitzondering). Starlight, het paard van Perrin was een begrip bij de western-fans. Het was een zeer schrander dier, dat veel begreep en vrij veel kon waarmaken. Zo'n film - hoe primitief ook gemaakt - was naar het hart van de vele vooral jeugdige fans.

Silent Sheldon

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Martin Turner, Chief Whitehorse en Tom London.

Behalve dat zijn trouwe paard Starlight Perrin bijstaat in zijn onophoudelijk gevecht tegen schurken, krijgt hij hier versterking van Rex, een hond. Dieren kwamen goed aan bij het western-publiek, maar verder was dit een gewoon routine-werkstuk, geschreven door Pierre Couderc en opgenomen door William Thornley.

Double-Fisted

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin en Molly Malone.

Jack Perrin en paard Starlight in actie tegen schurken die het wilde westen en Molly Malone bedreigen.

Desert Madness

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb.

Nadat een oude goudzoeker is neergeschoten, komt Jack Perrin diens dochter te hulp tegen de bandiet, die nu probeert beiden om zeep te helpen, teneinde eindelijk de goudmijn te kunnen inpikken.

Dangerous Fists

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb.

In een akelig tempo ramde Harry S. Webb er 15 westerns met Jack Perrin door. 'Routine' is dan ook het aardigste wat je ervan kunt zeggen. De meeste regisseerde hij ook nog. Wel werd het scenario door Forrest Sheldon gemaakt. Ook dit exemplaar is puur routine. Dat Jacks vuisten niet te onderschatten waren, wisten zijn vele fans - alleen wat ongure typen moesten er nog achter komen.

Canyon Rustlers

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb.

Jack Perrin als Texas Ranger neemt het op tegen een bende schurken die bekend staan als de Wolf Riders, en die proberen de ranchers van hun grond te verjagen en daarbij moord niet uit de weg gaan. Op Jack bijt de bende de tanden stuk. De westerns die Jack in deze tijd maakte, waren geen meesterwerken, maar werden door het publiek wel graag gezien. Hij was inmiddels een zeer populaire western-ster geworden.

Cactus Trails

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb.

Jack Perrin redt een meisje en wordt daarna ten onrechte wegens een schietpartij in de gevangenis gesmeten, maar de vader van het meisje redt Jack. Deze op zijn beurt redt haar dan weer uit de handen van een stel ontvoerders. Het is duidelijk: Jack en het onbekende meisje gaan het leven delen. Ernest Miller was de cameraman.

Border Vengeance

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Minna Redman, Vondell Darr en Jack Richardson.

Forrest Sheldon schreef het routine-verhaal over de held Perrin die met een stuk of wat schurken moet afrekenen en de hand van het meisje wint. William Thornley was Webbs cameraman voor deze serie.

Virginian Outcast

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Robert J. Horner. Met o.a. Jack Perrin en Marjorie Daw.

Een van de allereerste produkties van Horner, een dubieus manneke in de western. Perrin is de vreemdeling die in een stadje arriveert en verliefd wordt op een plaatselijke schoonheid. Dit staat de burgers niet aan en ze proberen hem de gevangenis in te draaien met valse beschuldigingen. In deze film wordt Starlight geintroduceerd, het befaamde paard van Jack.

Travelin' Fast

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Jack Perrin, Jean Arthur, Peggy O'Day, Lew Meehan en John Pringle.

De bende van Meehan schiet de ranch van Pringle overhoop. Deze komt daarbij aan zijn verwondingen om het leven, niet dan nadat hij de plaats van een door hem gevonden goudmijn bekend heeft gemaakt. Zijn dochter Arthur krijgt steun van ranger Perrin. Arthur speelde in deze tijd met diverse western-sterren, te beginnen met Buddy Roosevelt maar ook met Wally Wales en Buffalo Bill Jr.

Those Who Dance

1924 | Drama

Verenigde Staten 1924. Drama van Lambert Hillyer. Met o.a. Blanche Sweet, Bessie Love, Warner Baxter, Robert Agnew en John Sainpolis.

Lambert Hillyer en Arthur Statter bewerkten het dramatische verhaal van George Kibbe over Warner Baxter, die een auto-ongeluk krijgt door illegaal gestookte alcohol en blind wordt. Zijn zuster vindt de dood bij het ongeluk. Hij verklaart de illegale stokers de oorlog en helpt Sweet haar broer Agnew te redden wanneer deze, werkende voor een rumstoker, van de moord op een beambte wordt verdacht. Hillyer (1893-1969) was de man van de dozijnen actie-westerns, maar ook hier wist hij zich redelijk te redden. Thomas Ince was de producent.

Shootin' Square

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Jack Perrin, Peggy O'Day, Alfred Hewston, S.J. Bingham en Horace Carpenter.

Een Robert J. Horner-produktie en dus een goedkope. Perrin maakte op dat moment gelijktijdig westerns voor Horner en voor Webb Kwalitatief veranderde er weinig, want beiden waren op de goedkoopste toer bezig.

Ridin' West

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Harry Webb.

Perrin wordt abusievelijk aangezien voor een dief en een moordenaar. Deze rolprent heeft verder niets om het lijf. Harry Webb was ook de producent. Zijn westerns werden uitgebracht door Aywon Film.

Riders of the Plains

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Jack Perrin, Marilyn Mills, Ruth Royce, Charles Brinley en Kingsley Benedict.

Serial in vijftien hoofdstukken. Doorsnee-western, geschreven door Jaccard en Karl Coolidge voor Arrow. Perrin maakt weer allerlei narigheid mee. Hij wordt zelfs gevangengenomen door de outlaws maar heeft inmiddels zijn vaste vriend gevonden: zijn paard Starlight dat hij eerder dat jaar in een normale western introduceerde. Het paard zou net zo befaamd worden bij de genre-fans als de ster zelf, of als Tony van Tom Mix en Fritz van William Hart.

Lightnin' Jack

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Jack Perrin, Josephine Hill, Lew Meehan, Jack Richardson en Jack Phipps.

Alweer zo`n bescheiden produktie van Robert Horner, waarin de held Jack Perrin de schurk Lew Meehan bestrijdt. Meehan (1890-1951) was de schurk in dozijnen westerns uit de jaren twintig en dertig. Zijn filmcarrière kwam in de eerste helft van de jaren veertig tot een eind. Anchor Films distribueerde Horner-westerns met Jack.

Crashin' Through

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Jack Perrin, Jack Richardson, Steve Clements, Dick La Reno en Jean Riley.

Neitz schreef zelf het verhaal over de held Jack Perrin contra de schurk Jack Richardson. Pure routine, geproduceerd door Robert J. Horner met Paul Allen voor het camerawerk. Neitz (1890-1952) veranderde in 1932 zijn naam in Alan James met de Ken Maynard-western COME ON, TARZAN, maar bleef daarna zijn echte naam vaak houden als scenarist voor de door hem geregisseerde westerns. Hij beëindigde zijn carrière in 1943 met twee westerns uit de serie TRAIL BLAZERS.

Coyote Fangs

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Harry S. Webb. Met o.a. Jack Perrin en Josephine Hill.

Matige western, waarin Jack Perrin de schuld krijgt van een moordaanslag op zijn verloofde Josephine Hill. Het was de start van een lange periode die Harry S. Webb aan de western zou gaan besteden. Hij zou uitsluitend kleine, goedkope westerns regisseren en produceren tot diep in de jaren dertig. William Thornley was de cameraman.

Western Justice

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Fred Caldwell. Met o.a. Jack Perrin en Josephine Hill.

De eerste westerns van normale lengte die Perrin maakte voor A.B. Maescher, waren mager geproduceerd. Pderrin laat zich hier aanvankelijk misbruiken door een bendeleidster. Hij loopt in haar val, maar zijn verloofde (Hill) gaat de zaak onderzoeken, waardoor de bende in gevaar komt. Caldwell schreef zelf het scenario.

The Santa Fe Trail

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Ashton Dearholt en Robert Dillon. Met o.a. Jack Perrin, Neva Gerber, James Welch, Elias Bullock en Wilbur McGaugh.

Serial in vijftien hoofdstukken. Uitstekende western-serial vol actie met Perrin als de man die Gerber uit de nesten haalt als ze door allerhande tuig wordt bedreigd in deze Arrow- produktie.

The Lone Horseman

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Fred Caldwell. Met o.a. Jack Perrin en Josephine Hill.

Een eenvoudige, door Caldwell zelf geschreven western, waarin sheriff Perrin te maken krijgt met het verdwijnen van een goudzoeker en de ontvoering van Hill. Jack speelde hierna twee 20m durende korte westerns naast Roy Stewart in diens serie THE FURTHER ADVENTURES OF YORKE NORROY, namelijk ONE OF THREE en UNDER SECRET ORDERS, beide door Duke Worne voor Universal geregisseerd.

The Fighting Skipper

1923 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van Francis Ford. Met o.a. Jack Perrin, Peggy O'Day, Bill White, Francis Ford en Steve Murphy.

Serial in vijftien hoofdstukken. De vader van O'Day is zeeman geweest en heeft daarbij een fortuin aan parels vergaard. Die heeft hij verstopt op een eiland dat hij toen kocht. Bij zijn dood blijken de papieren en de kaart verdwenen te zijn. O'Day speelt een dubbelrol: ze is ook de stiefzus uit het tweede huwelijk van haar vader, en die is de kwade genius in het spel. Maar dan is er de held Perrin en die komt O'Day - de goede dan - te hulp.

Mary of the Movies

1923 | Drama

Verenigde Staten 1923. Drama van John McDermott. Met o.a. Marion Mack, Florence Lee, Mary Kane, Harry Cornelli en John Geough.

Een bekend verhaal over het meisje Marion Mack, dat filmster wil worden. Aanvankelijk gaat alles fout, tot een actrice op wie zij veel lijkt, ziek wordt. Louis Lewyn schreef het scenario; George Meehan en Vernon Walker waren de cameramannen. Veel bekende filmsterren uit die tijd hebben gastrolletjes, zoals Rex Ingram, J. Warren Kerrigan, Herbert Rawlinson, Johnnie Walker en Bryant Washburne.

Golden Silence

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Paul Hurst. Met o.a. Jack Perrin en Hedda Nova.

In deze routinewestern lost Perrin de nodige problemen op. Nova's vader wenst niet dat zijn dochter tegen haar wil wordt lastiggevallen en de schurk poogt nu de man uit te schakelen, wat hem aanvankelijk ook lukt. Maar dan is Jack inmiddels ter plekke. Jack ging verder met de serie THE FIGHTING SKIPPER.

The Trouper

1922 | Komedie

Verenigde Staten 1922. Komedie van Harry B. Harris. Met o.a. Gladys Walton, Jack Perrin, Thomas Holding, Kathleen O'Connor en Roscoe Karns.

Perrin is hoofdrolspeler van een toneelgezelschap dat op tournee is, en Walton verzorgt de garderobe. Ze is verliefd op Perrin, die haar echter nauwelijks ziet staan. Dat verandert als ze op een dag Karns uit de problemen redt. Een rustige komedie, door A.P. Younger geschreven.

The Guttersnipe

1922 |

Verenigde Staten 1922. Dallas M. Fitzgerald. Met o.a. Gladys Walton, Walter Perry, Kate Price, Jack Perrin en Sidney Franklin.

Een winkelmeisje droomt van een stripheld. Als ze op een dag een man helpt die in een straatgevecht afgetuigd is, vindt ze dat hij veel op haar held lijkt. Hoe diep is de desillusie, als ze later hoort dat hij een valsemunter is. Wallace Clifton bewerkte het verhaal van Percival Wilde. Jack maakte nu eerst de 20m durende western A BLUE-JACKET'S HONOR, met William Craft als regisseur.

The Dangerous Little Demon

1922 | Drama

Verenigde Staten 1922. Drama van Clarence G. Badger. Met o.a. Marie Prevost, Jack Perrin, Robert Ellis, Anderson Smith en Fontaine LaRue.

Komedie of drama, hoe men het zien wil. Perrin is de geliefde van Prevost. Hij ondervindt concurrentie van Ellis, de secretaris van Prevost`s vader. Als Prevost op een dag een gokhuis bezoekt komt ze erachter dat haar vader gokt. Er vindt een politieinval plaats waarbij ook zij gearresteerd wordt. Ellis grijpt zijn kans als hij haar helpt om uit deze problemen te komen. Perrin in een slechte rol en het gaat hem goed af. Mildred Considine leverde het verhaal, waarvan Doris Schroeder het scenario maakte. Badger (1880-1964) zou vooral bekend worden door NO, NO, NANETTE uit 1930. Hij regisseerde van 1915 tot 1939 tal van komedies, westerns enz.

The Rage of Paris

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Jack Conway. Met o.a. Miss Du Pont, Elinor Hancock, Jack Perrin, Leo White en Ramsey Wallace.

Ondanks het feit dat Perrins grote bekendheid genoot als westernster kreeg hij toch enkel rollen in korte westerns. Zo ook hier. Miss Du Pont (die eigenlijk Patricia Hannon heette maar ook wel speelde onder de naam Marguerite Armstrong en in de jaren twintig een ster was) is onder druk van haar moeder, Hancock, getrouwd maar vindt haar man een bruut. Ze vlucht naar Parijs, waar ze als danseres befaamd wordt. Daar leert ze haar vroegere vriend (Perrin) weer kennen, nu ingenieur in Arabi[KA3]e. Lucien Hubbard en Douglas Doty bewerkten [KL]The White Peacock Feathers[KLE] van Du Vernet Rabell. Jack ging verder met twee korte 20m westerns: A BATTLE OF WITTS (`21, regie Edward Kull) en THE PHANTOM TERROR ('22, regie William Craft)

The Match-Breaker

1921 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1921. Komedie van Dallas M. Fitzgerald. Met o.a. Jack Perrin, Viola Dana, Edward Jobson, Julia Calhoun en Wedgewood Nowell.

Arthur Zellner bewerkte het gelijknamige boek van Meta White over een vrouw (Dana) die, om een huwelijk tegen haar wil te voorkomen, met haar dienstbode ervandoor gaat en zich vervolgens uitleent als verlovingsbreker. Perrin huurt haar in om de relatie van zijn papa te doen verbreken. Dat zij een relatie krijgen, moge duidelijk zijn. Perrin maakte hierna weer een 20m durende western IN THE NICK OF TIME, met Edward Laemmle als regisseur.

Partners of the Tide

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van L.V. Jefferson. Met o.a. Jack Perrin, Marion Faducha, Gordon Mullen, Daisy Robinson en Gertrude Norman.

Drama en romantiek lopen door elkaar in het scenario van producent Irvin Willat (1892-1976; hij regisseerde ook veel films sinds 1917) over de liefde van zowel Perrin als Mullen voor Robinson. De climax komt wanneer het schip van Gertrude Norman gesaboteerd wordt en er onderwater gegaan moet worden om de schade op te nemen. Jack zette zijn carrière voort met tien 20m durende westerns voor Universal, alle uit 1921, op één na door Edward Laemmle geregisseerd: THE KNOCKOUT MAN, THE GUILTY TRIAL, THE OUTLAW, DOUBLE-CROSSED, FIGHTING BLOOD, STAND UP AND FIGHT, THE VALLEY OF THE ROGUES, THE DANGER MAN, BORTH BARRELS en RIM OF THE DESERT.

The Torrent

1920 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1920. Drama van Stuart Paton. Met o.a. Eva Novak, Oleta Ottis, Jack Perrin, Lee C. Shumway en Jack Curtis.

Novak, getrouwd met miljonair Shumway, voelt zich ernstig verwaarloosd. Ze slaat tijdens een boottocht overboord en belandt op een Zuidzee-eilandje. Daar strandt ook Perrin. Ze worden verliefd op elkaar, worden door schurken mishandeld maar komen toch terug in de bewoonde wereld. Daar wacht Shumway, inmiddels een invalide man geworden. Het boek [KL]Out Of The Sunset[KLE] van George Rix werd bewerkt door Philip Hurn en Wallace Clifton. Perrin maakte alvorens weer een hoofdfilm te spelen, vier korte westerns voor Universal, alle in 1921 en door Edward Laemmle geregisseerd: THE GRIP OF THE LAW (scenario van Ford Beebe), THE TRIGGER TRAIL, BIG BOB en THE MIDNIGHT RAIDERS. Elke film duurde 20m.

The Adorable Savage

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Norman Dawn. Met o.a. Edith Roberts, Jack Perrin, Dick Cummings, Noble Johnson en Arthur Jervis.

Jack Perrin, die zijn debuut maakte in TOTON THE APACHE, keerde uit de dienst terug in 1919, waarna Universal hem rollen liet spelen in korte westerns en non-westerns. Hij speelde naast Eddie Polo in diens CYCLONE SMITH-serie van 20m films in 1919 (CYCLONE SMITH`S COMEBACK, CYCLONE SMITH PLAYS TRIUMPHS, CYCLONE SMITH`S PARTNER), maar kreeg ook hoofdrollen in 20m durende westerns waarin Hoot Gibson naast Jack optrad (THE FIGHTING HEART, THE FOUR BIT MAN en THE JACK OF HEARTS, alle uit 1919 met Breezy Eason als regisseur); hij speelde in von Stroheim's BLIND HUSBANDS en kreeg de hoofdrol in de serie THE LION MAN. Universal vond het nu de tijd hem volwaardige rollen te geven. Het was niet de eerste maal dat Perrin en Norman Dawn een western maakten. In 1919 maakten zij de korte western TWO MEN OF TINTED BUTTE. Dit was een western-komedie, door Doris Schroeder geschreven naar de roman van Ralph Stock, met Thomas Rae achter de camera.

Pink Tights

1920 | Drama

Verenigde Staten 1920. Drama van B. Reeves Eason. Met o.a. Jack Perrin, Gladys Walton, Dave De Winter, Stanton Heck en Rose Gore.

In dit salon-drama laat Perrin zien meer te kunnen dan alleen in westerns spelen. De film, een Universal-film, werd een kassucces en gaf een fikse stoot aan Perrins carri[KA2]ere. Virgil Miller was de man achter de camera en Philip Hurn schreef naar een verhaal van J.U. Giesy. Breezy Eason (1886-1956) regisseerde al vanaf 1915, deed in 1949 zijn laatste film (RIMFIRE) en werd in 1950 bij DALLAS tweede regisseur. Daarmee sloot hij een carrière van 35 jaar af.

Lahoma

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Edgar Lewis. Met o.a. Jack Perrin, Louise Burnham, Wade Boteler, Russell Simpson en Peaches Jackson.

Een redelijk gemaakte western, waarin Perrin langzaam naar de sterstatus groeide. Een paar maanden eerder had Universal nog een 20m durende western uitgebracht ONE HE MAN, door Henry Murray geregisseerd. LAHOMA werd door John Breckenridge Ellis geschreven en Edward Earle was de cameraman.

The Lion Man

1919 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1919. Mysterie van Albert Russell en Jack Wells. Met o.a. Jack Perrin, Kathleen O'Connor, J. Barney Sherry, Mack V. Wright en Gertrude Astor.

Serial in achttien hoofdstukken. Sherry verdwijnt onder geheimzinnige omstandigheden omdat hij zijn testament veranderd heeft en daarbij Walker heeft onterfd. Perrin krijgt de schuld. Samen met O'Connor, een journaliste, probeert hij het testament te vinden, geholpen door de Lion Man. In 1917 debuteerde Perrin in een korte western. Eenmaal terug uit de oorlog maakte hij voor Universal nog drie korte westerns van 20m elk, met naast zich Hoot Gibson en met B. Reeves Eason als regisseur. Dit was zijn eerste grote filmwerk, de start van een carrière die spoedig uitsluitend aan de western gewijd zou zijn. In dat genre zou hij tot 1936 een ster blijven.

Toton, The Apache

1917 | Western

Verenigde Staten 1917. Western van Frank Borzage. Met o.a. Olive Thomas, Norman Kerry, Jack Perrin en Francis McDonald.

Hoewel een doorsnee-western, gemaakt naar een verhaal van Catherine Carr met camerawerk van Jack MacKenzie en regie van Borzage, die ook pas een jaar tevoren in dit vak was gestart, is dit het filmdebuut van Perrin. Lyman Wakefield Perrin werd in 1896 geboren en zou één van de belangrijkste westernidolen uit de jaren twintig worden. Zijn sterstatus zou tot 1936 standhouden, daarna speelde hij tientallen B-rollen en rolletjes tot 1962. In december 1967 overleed hij. Dit was voorlopig zijn enige film. Hij nam in WOI dienst bij de onderzeebootafdeling van de Amerikaanse marine. In 1919 zette hij zijn carrière voort.