Louis Malle (1932-1995): regie, cast, scenario, productie en camera.
Er zijn 28 films gevonden.

Louis Malle's India - A Film Journey

1995 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Louis Malle.

Uit de documentiare serie die Louis Malle in 1969 draaide in co-productie met de BBC, CALCUTTA, distilleerde hij kort voor zijn dood een nieuwe versie van normale speelduur. Hij kon wegens ziekte zijn werk niet voltooien. De film werd op zijn aanwijzingen door zijn broer Vincent afgemaakt. CALCUTTA zette destijds heel wat kwaad bloed in India en het is de vraag of de huidige Indiase regering positiever kan zijn over deze versie. In dagboekvorm bekritiseert Malle de regering en het Westen dat India door hun toedoen wordt leeggezogen, terwijl de bevolking in sommige delen van het subcontinent nog leeft in middeleeuwse omstandigheden. Malle laat ons ontgoochelende, indrukwekkende beelden zien van o.a. rijen gieren die zitten te wachten tot enkele hyena's klaar zijn met een kadaver van een stier, waarna de onderlinge strijd begint - bijzonder symbolisch - van vrouwen die aan de rand van de rivier de was doen, van terugkerende schippers, van de betonnen woonsilo's van Bombay, van mensen, van gezichten. Ondanks het pijnlijk realistische karakter zit de film toch vol kleurrijke poëzie. Malle schreef het scenario en spreekt zelf de commentaar in zowel de Franse als Engelse versie. Fotografie is van Etienne Becker en voor de montage waren Suzanne Baron en Tjepke Schoon verantwoordelijk.

Vanya On 42nd Street

1994 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1994. Drama van Louis Malle. Met o.a. Phoebe Brand, Lynn Cohen, George Gaynes, Jerry Mayer en Julianne Moore.

Theaterregisseur Andre Gregory ensceneerde gedurende enkele jaren Tsjechovs klassieker Oom Wanja - in een vertaling van David Mamet - op uiteenlopende locaties. Louis Malle (My dinner with Andre) besloot het theaterexperiment te filmen. In een aftands New Yorks theater komt het toneelgezelschap bij elkaar voor repetities van het stuk over de levensteleurstellingen van veertiger Wanja en zijn familie. De frustraties en verloren hoop van de acteurs met hun kartonnen koffiebekertjes, raken zo verweven met de wanhoop en eenzaamheid van hun negentiende-eeuwse Russische personages. Prima acteurs, vooral Brooke Smith is goed.

La vie de bohème

1992 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Finland​/​​Zweden 1992. Komedie van Aki Kaurismäki. Met o.a. Evelyne Didi, André Wilms, Matti Pellonpää, Christine Murillo en Jean-Pierre Léaud.

Zeer vrije, herziene en verbeterde bewerking van de fameuze [KL]Sc[KA2]enes de la vie boh[KA2]eme[KLE] van Henri Murger (1822-1861), verplaatst naar de hedendaagse Parijse banlieue. Het is vooral de bedoeling de suffige opera van Puccini, door Comencini in 1988 op het scherm gebracht, belachelijk te maken. En dat terwijl deze olijke, zich nergens iets van aantrekkende Finse cineast Shakespeare (HAMLET GOES BUSINESS) (!) en enkele anderen ook al eens zo hardhandig aanpakte. Een chaotisch geheel met kop noch staart in de stijl van de Frères Prévert is het resultaat. Grappig, amusant, absurd en geschikt voor de Academie voor Patafysica. Bestemd voor een intellectueel publiek dat 'in staat is' dit soort botte humor te waarderen. Prachtige zwart-witbeelden van Timo Salminen. De bijna ziekelijke praatzucht van Léaud doet versteld staan. Wat betreft de ongeregelde leefwijze, die vormt naar keuze 'de voorbereiding op de Academie, het ziekenhuis of het lijkenhuis'. Niet eens zo slecht gezien.

Damage

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1992. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeremy Irons, Juliette Binoche, Miranda Richardson, Rupert Graves en Ian Bannen.

Voorlaatste film van maestro Malle verhaalt over een louter op seks gebaseerde verhouding tussen een wat oudere Britse politicus (Irons) en Anna (Binoche), de verloofde van zijn zoon. Critici stoorden zich nogal aan de veelvuldige vrijages tussen Irons en Binoche, terwijl die nu precies sporen met het centrale thema van de film: seksuele passie die op niets anders is gebaseerd dan op dierlijke aantrekkingskracht. Het knappe scenario - gebaseerd op geruchtmakende, gelijknamige roman van Josephine Hart - is van David Hare.

Milou en mai

1990 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1990. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Michel Piccoli, Miou-Miou, Michel Duchaussoy, Bruno Carette en Paulette Dubost.

Louis Malle maakte na een weinig geslaagd uitstapje naar Hollywood een schitterende comeback met Au revoir les enfants. Zijn volgende 'Franse' film, Milou en mai, een eerbetoon aan Jean Renoir, schetst het portret van een oudere verweesde man, tegen de achtergrond van de studentenopstanden in '68. Demonstraties, bezettingen en stakingen ontregelen het land. Malle en zijn makkers van de Nouvelle Vague verklaren op het Filmfestival van Cannes de cinema morsdood. De film zou opnieuw geboren moeten worden. Bijna twintig jaar en - zoals gezegd - een Amerikaans avontuur later blikt de regisseur terug op die tijd in Milou en Mai.

Au revoir les enfants

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1987. Oorlogsfilm van Louis Malle. Met o.a. Gaspard Manesse, Raphael Fejtö, Francine Racette, Philippe Morier-Genoud en Stanislas Carré de Malberg.

Ontroerende film van Malle, die er in Venetië de Gouden Leeuw mee wegsleepte. Malle blikt terug op zijn jeugd, tijdens de laatste oorlogswinter ging hij naar een katholieke jongensschool. Daar raakte hij hevig geïntrigeerd door een joodse klasgenoot. ‘Hij was anders, geheimzinnig. Ik leerde hem kennen en ging van hem houden. Op een morgen stortte onze kleine wereld ineen.’ Malle’s meesterschap toont zich opnieuw door het subtiele samenspel van gebaren, blikken en veelzeggende stiltes. Met de eufemistische titel worden de verschrikkingen van oorlog en bezetting in één zinnetje samengebald.

... And The Pursuit Of Happiness

1986 | Documentaire

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Louis Malle.

Malle's tweede documentaire over Amerika na GOD'S COUNTRY, die een jaar eerder in roulatie kwam. Hij laat ons in deze film zien of de American Dream wel is uitgekomen en heeft daarvoor met een team de V.S. afgereisd. Met behulp van de door hem gehanteerde cinéma-direct stijl ontmoeten we mensen, die menen dat ze in het paradijs terecht zijn gekomen en anderen die denken in de hel te zijn beland. Een interessante film over al dan niet in vervulling gegane wensen, het recht op individuele vrijheid en het persoonlijke streven naar roem, geld en geluk. Een indringend beeld van de USA zoals dat alleen maar door een Europeaan kan worden waargenomen. Malle stond zelf achter de camera, verzorgde zijn eigen draaiboek en deed de interviews.

God's Country

1985 | Documentaire

Verenigde Staten 1985. Documentaire van Louis Malle.

Ongewone Malle als documentairefilmer met een sympathiek portret van de kleine landbouwersgemeenschap Glencoe in Minnesota met meestal uit Duitsland afkomstige, godvrezende mensen. In 1979 opgenomen, maar Malle keerde er later terug om het leven van zijn personages verder uit te diepen. De 'American Dream' was nog donkerder geworden en de voorspoed van het dorp werd nog meer bedreigd.

Alamo Bay

1985 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1985. Drama van Louis Malle. Met o.a. Amy Madigan, Ed Harris, Ho Nguyen, Donald Moffat en Truyen V Tran.

Een Vietnamese immigrant trotseert diverse moeilijkheden om zo Amerikaans mogelijk te worden en haalt zich daarbij de woede van een dorp op het hoofd, en vooral van Shang Pierce. De Golf van Mexico is als locatie gekozen en het milieu waarin de film zich afspeelt bestaat uit vissers die in de golf hun brood verdienen; daar werkt menige gastarbeider voor een fooi en brengt zodoende de werkgelegenheid in gevaar. Malle komt gelukkig niet met cliché-figuren zoals tal van cineasten. De immigrant is hier wel degelijk een dief en de gewone Amerikaan zit ingewikkelder in elkaar. Sterke film, doordacht gemaakt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Scenario van Alice Arlen. Camerawerk van Curtis Clark.

Crackers

1984 | Komedie

Verenigde Staten 1984. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Donald Sutherland, Jack Warden, Sean Penn, Wallace Shawn en Trinidad Silva.

Een vijftal vrienden besluit in te breken bij een pandjesbaas op het ogenblik dat deze bij zijn moeder op bezoek is. Alles loopt in het honderd en op het moment dat ze eindelijk de brandkast open hebben, staat de man met de politie op de stoep. Maar er ligt nog iemand op de loer. Geforceerde, naar het hedendaagse San Francisco overgeplaatste remake van Mario Monicelli's I SOLITI IGNOTI, met een scenario van Monicelli, Suso Cecchi D'Amico, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli. De film is met zorg gemaakt maar mist toch de vaart, geestigheid en vormgeving van het origineel. Zelfs Malles Europese aanpak, met kritiek op typisch Amerikaanse onhebbelijkheden, kan de film niet boven de middelmaat uit hijsen. Fotografie van Laszlo Kovacs.

My Dinner with Andre

1981 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1981. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Andre Gregory en Wallace Shawn.

Schrijver/acteur Shawn dineert met zijn oude vriend, theaterregisseur Gregory, die juist een aantal vreemde levenservaringen heeft opgedaan; daar praten ze over, en over hun persoonlijke filosofieën, bijna twee uur lang. Een gewaagde, unieke film, geschreven door de beide hoofdrolspelers, met momenten van psychologisch inzicht, van drama en van hilariteit, maar uiteindelijk is het thema toch te mager om een hele film te dragen. Het bijzondere is dat de film geen flashbacks bevat: we zien alleen maar de twee acteurs aan tafels.

Atlantic City U.S.A

1980 | Komedie, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Canada​/​​Frankrijk 1980. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Burt Lancaster, Susan Sarandon, Michel Piccoli, Kate Reid en Hollis McLaren.

Een bejaarde ex-gangster is verliefd op een jonge vrouw die in de gokstad Atlantic City croupier wil worden. Haar echtgenoot komt logeren met de bedoeling een pakket gestolen drugs te verkopen, waarvoor de oude man de onderhandelingen voert. De jongen wordt neergeschoten, waarna de oude met de opbrengst de kans heeft om met het meisje een nieuw leven te beginnen. Ze gaat er uiteindelijk alleen met een gedeelte van het geld vandoor. De gangster- en actie-elementen banaliseren de psychologische studie enigszins, maar nemen nooit de overhand. Lancaster is schitterend en mèt hem kijkt de film besmuikt-voyeuristisch naar Sarandon die enorme erotische uitstraling heeft.

Pretty Baby

1978 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1978. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brooke Shields, Keith Carradine, Susan Sarandon, Frances Faye en Antonio Fargas.

Prachtig geënsceneerd maar verwarrend en ondermaats verhaal over het huwelijk van een twaalf-jarige prostituée uit New Orleans en een oudere fotograaf ten tijde van WO I. Shields is treffend in een hoofdrol, maar Carradine die net zo wezenloos speelt als hij in werkelijkheid is, komt juist op die manier uiterst doelmatig over. Malle's eerste Amerikaanse film, waarvoor hij samen met Polly Platt het scenario schreef, die ook de vormgeving verzorgde. Niemand minder dan Sven Nykvist stond achter de camera.

Black Moon

1975 | Fantasy, Experimenteel, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1975. Fantasy van Louis Malle. Met o.a. Cathryn Harrison, Alexandra Stewart, Therese Giehse en Joe Dallesandro.

Een meisje vlucht voor de oorlog de bossen in en wordt door een eenhoorn naar een afgelegen huis gebracht waar een tweeling voor weeskinderen en dieren zorgt en een oude vrouw vanaf haar ziekbed met ratten praat. Het meisje zal de plaats van de oude innemen. Deze hoogstpersoonlijke film is een variant op Alice in Wonderland met de op en top Britse kleindochter van Rex Harrison in de hoofdrol. Opmerkelijke fotografie.

Lacombe Lucien

1974 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1974. Oorlogsfilm van Louis Malle. Met o.a. Pierre Blaise, Aurore Clément, Holger Löwenadler, Therese Giehse en Stéphane Bouy.

Een stadje in de zuid-westelijke Lot, zomer 1944. Lucien is te jong en onberekenbaar voor de maquis (Résistance). Door een samenloop van omstandigheden belandt hij via Franse collaborateurs bij de Gestapo. Droog schetst Malle de snelle opkomst en nog snellere neergang van een oliedomme, brute opportunist overvallen door de gebeurtenissen. Meedogenloos is het tijdsbeeld van een gespleten natie vol landverraders, dieven en antisemieten. Co-scenarist is romancier Patrick Modiano, maar het harde naturalisme van Lacombe Lucien heeft niets gemeen met de stille melancholie van zijn literatuur.

Le souffle au coeur

1971 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Louis Malle. Met o.a. Lea Massari, Benoît Ferreux, Daniel Gélin, Michael Lonsdale en Ave Ninchi.

Dijon 1954. De vijftienjarige Laurent woont met zijn ouders en broers in een fraai huis. De vader van Laurent heeft een drukke dokterspraktijk, zijn jonge moeder kan haar rebellerende zoons nauwelijks de baas. Als bij Laurent een hartruis wordt geconstateerd, vertrekt hij met zijn beschermende moeder naar een rustoord. Daar wordt de relatie tussen moeder en zoon wel erg intiem. Het incestthema van de film zorgde bij de première voor nogal wat ophef, maar daaraan was regisseur Malle (Les amants) wel gewend. Genomineerd voor een Oscar.

L'Inde fantôme

1969 |

Frankrijk 1969. Louis Malle.

Dijon 1954. De vijftienjarige Laurent woont met zijn ouders en broers in een fraai huis. De vader van Laurent heeft een drukke dokterspraktijk, zijn jonge moeder kan haar rebellerende zoons nauwelijks de baas. Als bij Laurent een hartruis wordt geconstateerd, vertrekt hij met zijn beschermende moeder naar een rustoord. Daar wordt de relatie tussen moeder en zoon wel erg intiem. Het incestthema van de film zorgde bij de première voor nogal wat ophef, maar daaraan was regisseur Malle (Les amants) wel gewend. Genomineerd voor een Oscar.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

Calcutta

1968 | Documentaire

Frankrijk 1968. Documentaire van Louis Malle.

De vermaarde Franse regisseur Malle trok door de overbevolkte Indiase stad Calcutta, waar hij de strijd om het dagelijkse bestaan op de gevoelige heeft laten vastleggen door cameraman Etienne Becker. Meer dan veertig procent van de acht miljoen inwoners van die stad leeft (in 1968) onder de absolute armoedegrens in de meest barre omstandigheden. Het werd een portret vol contrasten. Terwijl enkele welgestelde burgers die tot de jetset behoren, zich tegoed doen aan overdadige maaltijden, dure drankjes en partijtjes golf spelen, creperen op slechts enkele meters afstand tientallen mensen van honger en dorst. 'In deze stad is ellende de regel en welstand een uitzondering', zegt Malle in zijn commentaar. Een anecdote: twaalf arbeiders kosten minder dan de huur van een graafmachine. In de ghettos leeft de bevolking dan ook zonder hoop op verbetering. Een prangend document dat de kijker lang zal heugen. De montage is van Suzanne Baron. In februari 1968 gefilmd.

Le voleur

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Marie Dubois, Françoise Fabian en Julien Guiomar.

In flashback vertelde laat-negentiende-eeuwse odyssee van Parijse weesjongen Georges Randal, die het leven voorwaar niet cadeau krijgt. Verzot op zijn nichtje Charlotte, uitgehuwelijkt door de oom die tevens Georges' erfenis heeft verduisterd, bekwaamt hij zich in de vrije disciplines inbraak en diefstal. Wat klinkt als een pure schelmenroman heeft een duistere ondertoon die niet iedereen zal bekoren: expliciete woede over de aartsvileine bovenlaag met haar valse decorum. Charismakanon Bébel verleent Randal de benodigde tragische dimensie. Fantastische fotografie van Henri Decaë, dito decors van Jacques Saulnier.

Der Junge Törless

1966 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1966. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Tischer, Fred Dietz, Marian Seidowsky en Lotte Ledl.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.

Viva Maria!

1965 | Avonturenfilm, Komedie, Western

Frankrijk​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, George Hamilton, Claudio Brook en Gregor von Rezzori.

Een fonkelende avonturenkomedie met het meest sexy sterduo van de jaren '60, Bardot en Moreau als de twee Maria's die zich sterk maken voor de revolutie in een fictief Midden-Amerikaans land. Maria II (Bardot), dochter van een Ierse revolutionair, voegt zich na de dood van haar vader bij een rondtrekkend circus, waar ze met Maria I (Moreau) een succesvolle vaudeville-act opvoert en per ongeluk de striptease ontdekt. Minpuntje van Viva Maria! is dat de mannelijke tegenspelers geen partij vormen voor Bardot en Moreau. Houten klaas Hamilton als vurige rebel en object van Moreau's liefde is een regelrechte ramp. Scenario van Malle en Jean-Claude Carrière.

Le feu follet

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Louis Malle. Met o.a. Maurice Ronet, Jeanne Moreau, Bernard Noël, Léna Skerla en Alexandra Stewart.

De dertigjarige Alain (Ronet) is levensmoe. Lang heeft hij zich staande weten te houden door het flink op een zuipen te zetten, maar nu is hij afgekickt en zoekt hij zijn oude vrienden nog een keer op. Veel vrolijker wordt hij daar ook niet van: hun idealen zijn verwaterd of losgelaten. De eerste film waar regisseur Malle (Ascenseur pour l'échafaud) naar eigen zeggen echt tevreden over was. De film is niet autobiografisch maar gaat wel over de kringen waarin de regisseur destijds verkeerde. Op de achtergrond klinkt de inmiddels overbekende muziek van Satie.

Vie privée

1962 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Marcello Mastroianni, Dirk Sanders, Gregor von Rezzori en Eléonore Hirt.

Onthullende, sterk biografische film over het fenomeen Brigitte Bardot. In het interviewboek 'Malle on Malle' van Philip French noemt de regisseur zijn film Vie privée een van de twee 'ongelukjes' in zijn filmografie (de andere is de Amerikaanse komedie Crackers). Malle was gewaarschuwd voor de wispelturige Bardot en ze bleek tijdens de opnames inderdaad vol sterallures. Tegenspeler Marcello Mastroianni probeerde een week voor de opnames vergeefs onder zijn contract uit te komen. Het beste deel van de film, gesitueerd in het Italiaanse Spoleto, werd grotendeels geïmproviseerd. In haar autobiografie 'Initialen B.B.', klaagt Bardot dat Vie privée een leven, 'een aaneenschakeling van schandalen', oprakelde dat ze juist achter zich wilde laten.

Zazie dans le métro

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier en Annie Fratellini.

Speelse komedie over een bijdehand negenjarig meisje uit de provincie (Demongeot) dat vastbesloten is de metro te bezoeken tijdens haar logeerpartij bij haar oom in Parijs. Eenmaal in de lichtstad weet ze te ontsnappen en, terwijl de halve stad achter haar aanzit, beleeft ze de meest hilarische avonturen met Parijs anno jaren vijftig als onweerstaanbare apenkooi. Gedateerd en naïef maar nog steeds zeer vermakelijk dankzij de typische woordgrappen van Raymond Queneau - de schrijver van het bronboek - en de razend rappe enscenering van cineast Louis Malle op locatie in Parijs.

Les amants

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Marc Bory, Alain Cuny, Judith Magre en Michèle Girardon.

Jeanne Moreau speelt de getrouwde vrouw en moeder Jeanne Tournier die vreemd gaat en daar niet voor wordt gestraft. Zo'n gegeven bleek eind jaren vijftig goed voor veel morele verontwaardiging, misschien nog meer dan het suggestief gefilmde liefdesspel van Jeanne en minnaar Bernard (Bory). Hun verliefdheid vormt het centrale deel van de film, goed voor een sfeervol hees voiceovercommentaar van Moreau: 'Liefde kan zomaar opeens ontstaan, en op dat moment is er geen plaats meer voor schaamte of terughoudendheid.' Malle bouwt Les amants, zijn tweede film met Jeanne Moreau, elegant op met fraaie, lange scènes waarin Moreau voluit kan schitteren. Op de geluidsband muziek van Brahms.

Ascenseur pour l'échafaud

1958 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1958. Film noir van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Lino Ventura en Yori Bertin.

Een man (Ronet) maskeert de moord op de echtgenoot van zijn minnares (Moreau) als zelfmoord, maar raakt, als de elektriciteit uitvalt, een nachtlang geblokkeerd in een lift (vandaar de titel). Intussen gaan twee joyriders er met zijn gereedstaande auto vandoor en zwerft de onwetende minnares doelloos en zoekend door Parijs. De opeenstapeling van toevalligheden in de intrige is het minst belangrijke aspect van dit speelfilmdebuut van Malle, dat op de nouvelle vague vooruitliep en van Moreau op slag een ster maakte. De beroemde muziek van jazztrompettist Miles Davis werd bij de beelden geïmproviseerd.

Le monde du silence

1956 | Documentaire

Frankrijk 1956. Documentaire van Jacques-Yves Cousteau en Louis Malle. Met o.a. Jacques-Yves Cousteau, Frédéric Dumas en Albert Falco.

Cousteau's eerste lange documentaire over het onderzeese rijk werd geschoten in de Middellandse Zee, de Rode Zee, de Indische Oceaan en de Perzische Golf. Met zijn camera schilderde Cousteau een onvergetelijk portret van de rijkdom van het leven onder de wateroppervlakte. Adembenemende momenten waarin de realiteit het sprookjesachtige overtreft. Vooral het spontane karakter onderscheidt deze film van het latere tv-werk van Cousteau, die voor deze eersteling de hulp kreeg van de toen nog onbekende Malle. Oscar voor Beste Documentaire en een Gouden Palm.