Fernand Charpin: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

La fille du puisatier

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Félicien Tramel, Raimu, Fernandel, Josette Day en Georges Grey.

De simpele en onaantrekkelijke assistent van een puttengraver is in stilte verliefd op de dochter van zijn baas die hem niet serieus neemt en een vlotte piloot verkiest. Volkse tragiekomedie heeft na ruim zestig jaar weinig van zijn oorspronkelijke werking verloren, met aanstekelijk acteren en Provençaalse warmte in gedragen tempo. Scenario van de regisseur.

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Le voile bleu

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Gaby Morlay, Elvire Popesco, Fernand Charpin, Pierre Larquey en André Alerme.

Een oorlogsweduwe krijgt een doodgeboren kind. Ze besluit nu haar verdere leven te wijden aan de kinderen van anderen en wordt verzorgster in verschillende gezinnen. Door tijd of omstandigheden moet ze steeds weer afstand doen van de haar toevertrouwde kinderen. Toch beseft ze op haar oude dag een zinvol leven te hebben gehad. In deze beroemde smartlap een gevoelige hoofdrol van Morlay, die de film over vals sentiment heen helpt. Tien jaar later opnieuw gefilmd als THE BLUE VEIL.

Le Camion blanc

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Jules Berry, Marguerite Moreno, François Périer, Blanchette Brunoy en Fernand Charpin.

Zoals de traditie dat eist wordt het stoffelijk overschot van een zigeunerkoning per vrachtwagen door heel Frankrijk gereden: allerlei moeilijkheden doen zich op de route van 12.000 km voor. Door het oorspronkelijke onderwerp wordt de aandacht vastgehouden, ondanks de soms al te oppervlakkige zigeunerfolklore en een aantal sentimentele ontsporingen. De weerstanden die de zigeuners op hun weg ondervinden zijn echter nog steeds - helaas - actueel. Een sterke rolbezetting.

La Prière aux étoiles

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Pierre Blanchar, Josette Day, Julien Carette, Pauline Carton en Jean Chevrier.

In 1941 in de 'vrije' zone begonnen, werd deze film in 1942 verboden aan één kant vanwege de volgens de bezetter veroorzaakte rompslomp en aan de andere kant vanwege de slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal. Onafgemaakt is hij tot op de dag van vandaag nooit uitgegeven wat erg betreurenswaardig is, gezien de prachtige lyriek in de dialogen, die gelukkig bewaard zijn en gepubliceerd.

La nuit merveilleuse

1940 |

Frankrijk 1940. Jean-Paul Paulin. Met o.a. Janine Darcey, Milly Mathis, Madeleine Robinson, Charlotte Clasis en Jane Marken.

Verplaatsing van Christus' geboorte met herders, drie Koningen en ster van de hoop naar het Frankrijk van de nederlaag. Een idee van maarschalk Pétain - voor wie dit 'de allermooiste film ooit gemaakt'!! was. Geproduceerd op kosten van de Secours National en opgenomen in de vrije zone. Kortom, alles wijst erop dat het hier om een verschrikkelijke film gaat. Echter, toegegeven, de sfeer doet toch wel enigszins geloofwaardig aan en de acteurs weten te overtuigen. Uit gebracht in Frankrijk met Vichy als hoofdstad in 1940 en ten slotte in het na-oorlogse, vrije Frankrijk in 1948.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

La femme du boulanger

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Ginette Leclerc, Fernand Charpin, Robert Vattier en Édouard Delmont.

Bakker Aimable Castanier, ontroostbaar dat zijn jongere echtgenote ervantussen is met een herder, weigert brood te bakken tot ze terugkeert. Het dorp waar hij net zijn nerinkje heeft opgezet beweegt hemel en aarde om hem weer zijn heerlijke fougasse te laten kneden. Zeer vrije Jean le Bleu-adaptatie, naar Provence-meesterchroniqueur Jean Giono (1895-1970), is een sublieme Zuid-Franse 'Pagnolade' van melodrama en tragikomedie. Raimu ontroert als Joris Goedbloed, de kleurrijke nevenpersonages zingen Giono's warme Provençaals. Groots: de scène waarin verdrietige niet-drinker Aimable op het dorpscaféterras aan de Pernod gaat.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Le Schpountz

1937 |

Frankrijk 1937. Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Enrico Glori, Fernand Charpin en Léon Bélières.

Een naïeve kruideniersbediende droomt van filmroem en opnamen in zijn dorp brengen dat ideaal dichterbij. Voor de grap brengt men hem in de waan van de 'grote ontdekking', maar als hij werk en familie verlaat en naar Parijs gaat blijkt zijn contract niets voor te stellen. Pagnol maakte er wel een lang Fernandel- vehikel van, maar het kijkje in de keuken van de vooroorlogse cinema is zowel geestig als interessant. Het scenario is van Pagnol en achter de camera stonden Roger Ledru, Willy en Hanri Daries.

Le Club des aristocrates

1937 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. André Lefaur, Jules Berry, Elvire Popesco, Viciane Romance en Michel Simon.

Een berooide aristocraat gaat zich op advies van zijn butler die zich als inbreker ontpopt toeleggen op juwelendiefstallen in zijn milieu. Hij wordt verliefd op een gravin die hem weer op het rechte pad wil helpen en daartoe zijn gestolen diamant zal retourneren. Ze blijkt echter zelf aan het hoofd van een mondaine dievenbende te staan. De vooroorlogse ster-bezetting is de voornaamste bezienswaardigheid in deze zonder fantasie geregisseerde, maar goed geoliede oplichterskomedie die overigens met een botte bijl gemonteerd lijkt te zijn.

Ignace

1937 | Komedie, Musical, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Fernandel, Alice Tissot, Saturnin Fabre, Nita Raya en Claude May.

Een dienstplichtig soldaat is ingedeeld bij een groep dragonders die in een kuuroord zijn gestationeerd. Ondanks een reeks persoonsverwarringen brengt hij het tot ordonnans van de kolonel, wiens uniform hij op een dag per ongeluk aantrekt. Deze muzikale militaire klucht blijkt het juiste vehikel voor de hoofdrolspeler Fernandel die tegenspel krijgt van een befaamde, vooroorlogse acteur van het tweede plan. Scenario Jean Manse.

Au soleil de Marseille

1937 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1937. Muziek van Pierre-Jean Ducis. Met o.a. Henri Garat, Mireille Ponsard, Fernand Charpin, Zizi Festerat en Germaine Sablon.

Pijnlijk slecht op filmrol gezette operette over de rivaliteit tussen twee zeepfabrieken. Daar komen nog een amoureuze verwikkeling en een tocht van een voetbalploeg naar België bij.

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Tartarin de Tarascon

1934 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1934. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Raimu, Fernand Charpin, Sinoël, Paul Ollivier en Milly Mathis.

Een brave burger boeit zijn plaatsgenoten met kleurrijke, maar volledig verzonnen avonturen over jacht op groot wild in Afrika. Hij heeft echter zó vaak aangekondigd weer te zullen vertrekken, dat hij vanwege zijn geloofwaardigheid wel moet gaan, hoewel hij nog nooit een geweer heeft vastgehouden. De scenariobewerking door Marcel Pagnol, naar de roman van Alphonse Daudet, werd door diens vaste acteurs - met Raimu in de titelrol - met allure geacteerd, maar de film zelf kreeg van Bernard méér aandacht in de opmerkelijke fotografie van Jules Kruger. De muzikale ondersteuning van Darius Milhaud onderscheidt de film toch van die van Pagnol zelf. Het camerawerk is van Jules Krüger en Robert Le Febvre.

Le Gendre de Monsieur Poirier

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Léon Bernard, Annie Ducaux, Jean Debucourt, Fernand Charpin en Maurice Escande.

Deze film dient genoemd te worden, want het gaat om de eerste film van Marcel Pagnol. De film is verloren gegaan, maar wat ook de waarde ervan mag zijn, het is zeker geen zeer persoonlijk werk: de regisseur heeft het successtuk van Jules Sandeau en Emile Augier uit 1854 verfilmd.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).