Elsa Wagner: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Der Fuszgänger

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Maximilian Schell. Met o.a. Gustav Rudolf Sellner, Peter Hall, Gila von Weitershausen, Elsa Wagner en Maximilian Schell.

Acteur-regisseur-producent Schell vertilde zich totaal aan zijn tweede speelfilm over een ex-nazi, die last krijgt van zijn geweten en die nu zo gemeen door de pers wordt behandeld omdat hij vroeger als soldaat een Grieks dorpje uitmoordde. Een wanstaltige vergissing, die echter in Duitsland beladen werd met jubel en met filmprijzen.

Unser Willi ist der Beste

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Ruth Stephan, Rudolf Schündler, Jutta Speidel en Bruno Dietrich.

Het vervolg op WAS IST DENN BLOß MIT WILLI LOS?, waarin Erhardt, die als belastingambtenaar net met pensioen gestuurd is, geconfronteerd wordt met armlastige familieleden, die hun hand ophouden. Zijn pensioen is daarvoor te klein en hij krijgt een baantje als verkoper van keukenapparaten en moet van deur tot deur trekken. Dat draait aanvankelijk uit op een grote chaos totdat hij bij toeval zijn firma een dienst kan bewijzen in een tv-programma. Een gedateerde klucht over de kleine man rond de populaire ster Erhardt. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb. Vervolg: WILLI WIRD DAS KIND SCHON SCHAUKELN.

Ännchen von Tharau

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Schleif. Met o.a. Ilse Werner, Klaus-Ulrich Krause, Heinz Engelmann, Helmuth Schneider en Albert Florath.

Werner is een vluchtelinge uit Oost-Pruisen, die nu ergens in een groen dal tussen de Rijn en de Main de kost verdient als serveerster. Ze heeft een lieve zestien-jarige pleegzoon (Krause) die ze op haar vlucht in een ontredderde toestand had meegenomen, nadat zijn moeder net gestorven was. Op een dag is het kermis in het dorp en een gast (Engelmann) die bij de botsautootjes werkt, blijkt de vader van de jongen te zijn. Zo ontstaat er deels een nieuwe en deels een herenigde familie, die nog lang en gelukkig leefde. Een zwijmerige Heimat-film, vol oeverloos ge- oudehoedendoos, waarvan de idyllische landschapsfotografie de enige verdienste is.

Die Stärkere

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Söhnker, Gertrud Kückelmann, Antje Weisgerber, Harald Juhnke en Tilly Lauenstein.

Dramatische driehoeksverhouding: een architect, wiens vrouw na een ongeluk aan beide benen verlamd is, voelt zich aangetrokken tot een vrouwelijke collega, die stukken jonger is dan hij. Aan het eind - zo hoort het toch? - komt de moraal. De over het algemeen overtuigende spelers gaan helaas ten onder in al het sentimentele pathos, zodat ze op het laatst puur belachelijk worden. Scenario van Walther von Hollander naar een roman van Christa Linden. Camerawerk van Igor Oberberg.

Kein Platz für Liebe

1947 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1947. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Bruni Löbl, Heinz Lausch, Ernst Legal en Elsa Wagner.

Een jong echtpaar is tijdens WO II met de handschoen getrouwd. De echtelieden vinden elkaar na de oorlog terug in het puin van Berlijn, kunnen aanvankelijk niet samen een huis krijgen en ontdekken onder de druk van de talloze zorgen van alledag hun liefde opnieuw. Eigentijdse komedie, amusement dat tot nadenken stemt.

Liebeskomödie

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Magda Schneider, Lizzi Waldmüller, Johannes Riemann, Albert Matterstock en Theo Lingen.

Een berooide schilderes probeert in de belangstelling te komen door rond te bazuinen dat ze een affaire heeft met een beroemde operettecomponist. In dit vrolijke blijspel wisselen dolle scènes en droge humor elkaar af. Scenario van Franz Gribitz, door de camera keek Erich Claunigk.

Heimkehr

1941 |

Duitsland 1941. Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Peter Petersen, Elsa Wagner, Ruth Hellberg en Attila Hörbiger.

De onderdrukking van de Duitse minderheden in Polen. Een van de weinige onomwonden nazi-propagandafilms die in Oostenrijk tijdens de Anschlu[KL29] zijn gemaakt. Het is er wel een die door zijn artistieke niveau en de imposante rolbezetting uiterst gevaarlijk was in die dagen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Tanz auf dem Vulkan

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Ralph Arthur Roberts, Sybille Schmitz, Theo Lingen en Gisela Uhlen.

Zes jaar voordat Jean-Louis Barrault zijn beroemde rol speelde in LES ENFANTS DU PARADIS, vertolkte de populaire Duitse acteur/regisseur Gründgens de rol van Debureau in deze film, waarin het liedje 'Die Nacht ist nicht allein zum Schlafen da' iets anders bedoelt dan men zou denken: namelijk de oproep aan Parijzenaars anno 1830 tot opstand, reden waarom Goebbels de platen met het liedje verbood, echter niet deze film van de nazi- getrouwe Steinhoff. Het scenario is van Hans Rehberg, regisseur Steinhoff en Peter Hagen. Het camerawerk is van Edwald Daub.

Der Spieler

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Lída Baarová, Hannes Stelzer, Albrecht Schoenhals, Eugen Klöpfer en Hilde Körber.

Geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Dostojewski. De sfeer is goed getroffen en de rollen zijn uitstekend bezet. Jammer genoeg stond deze film onder een slecht gesternte. Hoofdrolspeelster Lida Baarova viel bij Hitler in ongenade vanwege haar verhouding met propagandaminister Goebbels. Ze werd afgevoerd naar Tsjechoslowakije en de film werd verboden. Pas na de oorlog draaide hij, met veel succes, in de Duitse bioscopen. Een film die zeer het aanzien waard is en die de vergelijking met andere verfilmingen van hetzelfde verhaal glansrijk kan doorstaan.

Altes Herz geht auf die Reise

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Eugen Klöpfer, Helga Marold, Maly Delschaft, Gerhard Bienert en Jaspar von Oertzen.

Rosemarie (Marold) vecht in een dorpje in Mecklenburg, met behulp van de dorpsjeugd, tegen haar sluwe voogd (Bienert) en zijn vrouw (Delschaft), die haar een erfenis betwisten. Zij roept de hulp in van haar peetvader, de oude professor Kittgu[KL29] (Klöpfer). Zij wint ook zonder hem, maar de oude geleerde denkt nog lang terug aan dat uitstapje in het leven, dat hem voor korte tijd uit zijn afzondering gehaald heeft. Geweldige verfilming van Hans Fallada's roman. Hulde aan regisseur Junghans, die niet het door de nazi's goedgekeurde script verfilmde, maar zijn eigen versie. Bijzonder ook is de muziek van Werner Egk, een van de grootste Duitse componisten van de 20e eeuw.

Gefährliches Spiel

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Harry Liedtke, Karl Martell, Theo Lingen en Otto Treßler.

De fantastische samenwerking tussen regisseur Erich Engel en zijn hoofdrolspeelster Jenny Jugo (samen maakten ze elf films) is ook hier aan af te zien. De jonge Rosy (Jugo) en haar vader (Liedtke) zijn plotseling arm geworden. Ze doen voor elkaar net of er niets gebeurd is. Ze gaan stiekem werken - Rosy in een fabriek en vader als kelner. De hardvochtige grootvader (Tre[KL29]ler) weigert hen te helpen. Dankzij een verliefde, rijke jongeman (Martell) komt alles toch nog op zijn pootjes terecht. Jenny Jugo bewijst hier dat ze ook in serieuze en dramatische scènes het publiek kan overtuigen. Een goede film, die na meer dan een halve eeuw nog weinig van zijn glans verloren heeft.

Barcarole

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Lída Baarová, Gustav Fröhlich, Willy Birgel, Will Dohm en Elsa Wagner.

Tijdens het carnaval in Veneti[KA3]e wedt vrouwengek Colloredo (Fr[KA3]ohlich) met schietkampioen Zubaran (Birgel) dat hij diens vrouw (Baarova) kan verleiden. Als hij faalt mag Zubaran in het dan volgende duel het eerst schieten. Het lukt Colloredo de vrouw te verleiden maar hij wordt écht verliefd op de vrouw. Het wordt voor beiden een verrukkelijke nacht. De volgende ochtend vertelt hij Zubaran echter edelmoedig dat hij de weddenschap heeft verloren. In het duel vindt hij de dood. Dit bombastische verhaal wint aan waarde door de vlotte regie van Lamprechts, het uitstekende spel en de goed getroffen sfeer van Venetië. Lamprecht heeft er ook een Franse versie van gemaakt, BARCAROLLE.

Besuch am Abend

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Paul Hörbiger, Liane Haid, Harald Paulsen, Jakob Tiedtke en Erika Gläßner.

Flauwe komedie over een geremde jongeman (H[KA3]orbiger) die onverwacht bezoek krijgt van een revuemeisje (Haid). Zij wijdt hem stukje bij beetje in in de liefde. Natuurlijk op zedige wijze, geheel in de stijl van 1934. Ondanks het originele idee en de goede muziek wil de film maar niet van de grond komen, en de kijker raakt al snel verveeld. Jammer van de goede acteurs.

Atlantic

1929 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1929. Avonturenfilm van Ewald André Dupont. Met o.a. Fritz Kortner, Elsa Wagner, Heinrich Schroth, Willi Forst en Julia Serda.

Als de 'Atlantic' op een ijsberg vaart is er nog drie uur tijd voor iedereen om het vege lijf te redden in het koude water. De film werd naar het toneelstuk 'The Berg' van Ernest Raymond in de Londense Elstree-studio's tegelijk in drie talen opgenomen: Engels, Duits en Frans met wisselende acteurs. De Duitse versie geldt als de beste. De film was ondanks een toneelmatige aanpak een zeer groot kassucces.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.

Das Cabinet des Dr. Caligari

1920 | Horror, Thriller, Experimenteel, Zwijgende film

Duitsland 1920. Horror van Robert Wiene. Met o.a. Friedrich Feher, Werner Krauss, Conrad Veidt, Lil Dagover en Hans Heinrich von Twardowski.

Francis komt op een dorpsfeest de geheimzinnige Doctor Caligari tegen, die daar optreedt met een hypnotisch door hem gecontroleerde slaapwandelaar. Die orakelt over mysterieuze sterfgevallen in de buurt. Francis en zijn vrienden raken erbij betrokken. Baanbrekende, nog steeds intrigerende zwijgende film, een hoogtepunt in het Duits expressionisme. Fantastische sets en vreemd bewegende acteurs scheppen slim een gevoel van vervreemding. Op het Filmfestival van Berlijn verschijnt in 2014 een digitaal gerestaureerde versie, met een gloednieuwe soundtrack van jazzmuzikant John Zorn.