Bertholde Sprotte: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Singer Jim McKee

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. William S. Hart, Phyllis Haver, Gordon Russell, Edward Coxen en William Dyer.

Deze matige western was de laatste die Hart voor Paramount zou maken; de studio wilde wat beters dan dit. Tom Mix was inmiddels cowboy nr. 1 en Harts stijl van spelen werd ook al overspeeld door Buck Jones. Hart zou hierna nog één film opnemen: TUMBLEWEEDS in 1925. Hij zoekt met partner Russell tevergeefs naar goud. Om zijn dochtertje te onderhouden overvalt Russell een postkoets; hij wordt daarna door de sheriff doodgeschoten. Hart ontfermt zich over het kind, dat eenmaal groot niet dat heeft dat anderen wel hebben. Ook Hart wil nu een postkoets overvallen. J.G. Hawks bewerkte het verhaal dat Hart zelf had geschreven en Dwight Warren en Arthur Reeves vervingen cameraman Joe August. Een triest afscheid van Paramount: Hart produceerde er zoveel goede westerns.

Wild Bill Hickok

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. William S. Hart, Ethel Grey Terry, Kathleen O'Connor, James Farley en Jack Gardner.

Een magere verfilming van Hickoks leven: de actie is te langzaam en de historische feiten worden door Hart met een korreltje zout genomen omdat hij te veel romantiek in de film wilde brengen. Terry is Calamity Jane en Gardner is Bat Masterson. Hart had ook zijn oude ploeg niet om zich heen: Smith regisseerde in plaats van Lambert Hillyer. Hij maakte bij Hart zijn debuut, enkele jaren eerder, als assistent-regisseur. Hij werd geboren in 1894 en zou jong sterven, in 1937. De western- serial WILD WEST DAYS was zijn laatste werkstuk. In plaats van cameraman Joe August waren Dwight Warren en Arthur Reeves aangetrokken. J.G. Hawks -die in het verleden veel scenario's deed voor Hart - bewerkte Harts eigen verhaal.

White Oak

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Vola Vale, Alexander Gaden, Robert Walker en Bertholde Sprotte.

Dit is een wellicht overdramatische en soms langdradige western. Hart speelt weer een goede rol. Hij speelt een gokker die wraak wil nemen voor de dood van zijn zuster, veroorzaakt door een aanrander. Zij wilde zelfmoord plegen door in het water te springen, werd weliswaar gered maar ging aan longontsteking alsnog dood. Bennet Musson bewerkte het verhaal Single handed van Hart zelf. Joe August was de cameraman.

O'Malley of the Mounted

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Eva Novak, Antrim Short, Leo Willis en Bertholde Sprotte.

Hart is een mountie die opdracht krijgt een bandiet te pakken. Onderweg sluit hij zich aan bij een bende outlaws nadat hij eerst een bank heeft overvallen om geloofwaardig te zijn. Hij wordt opgenomen en kan dan uitvissen hoe een en ander in elkaar zit. Hij stelt vast dat de verkeerde is beschuldigd. De actie en afwerking vallen echter tegen en zijn beneden het niveau van Hart. Hij schreef zelf het verhaal dat door Hillyer werd bewerkt. Joe August was de cameraman.

Wagon Tracks

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Robert McKim, Leo Pierson en Bertholde Sprotte.

Een gids, Hart, is onderweg met een serie huifkarren. Gedurende de rit door de woestijn komt het tot een dramatische climax als Hart van McKim en Bacon wil weten wie van hen zijn broer heeft neergeschoten. C. Gardner Sullivan schreef het script en Joe August zorgde weer voor de beelden voor deze zeer populaire Hart-western.

Breed of Men

1919 | Western

Verenigde Staten 1919. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Seena Owen, Bertholde Sprotte en Buster Irving.

In deze matige western wordt Hart tot sheriff benoemd door manipulaties van outlaw Sprotte, in wie Hart echter alleen een vriend ziet. Owen beschuldigt hem van medeplichtigheid en omdat hij van het meisje is gaan houden gaat hij in Chicago de praktijken van Sprotte zelf onderzoeken, met alle gevolgen vandien. Spanning en actie ontbreken echter waardoor dit een matte western is geworden, door J.G. Hawks geschreven. Joe August was de cameraman en Lambert Hillyer de assistent-regisseur.

The Border Wireless

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Wanda Hawley, Charles Arling, James Mason en E. Von Ritzen.

Zoals bij latere western-series als THE THREE MESQUITEERS of THE RANGE BUSTERS was bij Hart de actuele politiek (in dit geval WO I) al te bespeuren. Hart krijgt in deze western te maken met Duitse spionnen die hun hoofdkwartier hebben in een verlaten mijn. Hart gaat ze te lijf, ook al wordt hij zelf door de wet gezocht. C. Gardner Sullivan schreef deze onzin naar een verhaal van Howard Morton. Joe August stond altijd garant voor goede beelden. Maar het scenario was te veel aan de tijd gebonden.

Shark Monroe

1918 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1918. Avonturenfilm van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Katherine MacDonald, Joe Singleton, George McDaniel en Bertholde Sprotte.

In deze goede avonturenwestern is Hart een zeekapitein langs de kust van Alaska. Het scenario van C. Gardner Sullivan toont ons de huwelijksdag van MacDonald, die met Singleton zou trouwen. Hart laat zichzelf met haar trouwen, en MacDonald heeft even tijd nodig voor ze van Hart houdt en niet meer van de gemene Baxter. Een aparte rol van Hart, maar sterk gespeeld. Het voortreffelijke camerawerk was van de meester Joe August, die het grootste deel van Harts films opnam.

Selfish Yates

1918 | Western

Verenigde Staten 1918. Western van William S. Hart. Met o.a. William S. Hart, Jane Novak, Ernest Butterworth, Bertholde Sprotte en Harry Dunkinson.

Hart is de eigenaar van een vermaakcentrum waar van alles te beleven is. Op een dag wordt hij geconfronteerd met Novak, die werk vraagt en krijgt en langzaam een goede invloed weet uit te oefenen. Hart doet zijn zaak van de hand en gaat een andere weg bewandelen. C. Gardner Sullivan, die al eerder scenario's voor Hart schreef, kwam weer tevoorschijn en Joe August stond nog steeds achter de camera. Maar er zit weinig actie in deze film.