Lissy Tempelhof

Acteur

Lissy Tempelhof is acteur.
Er zijn 11 films gevonden.

Jenseits der Liebe

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Robert Atzorn, Martina Gedeck, Horst Sachtleben, Thomas Neumann en Margarita Broich.

Jan Altenberg (Atzorn) ontvangt per e-mail filmopnames, waarop hij ziet hoe zijn vader tijdens WO II in voormalig Joegoslavi[KA3]e als lid van de Duitse Wehrmacht, standrechtelijk door een officier ge[KA3]executeerd wordt. Hij had geweigerd een onschuldige burger in het kader van een vergeldingsactie dood te schieten. De moordenaar van zijn vader is een man, die Werner Voigtl[KA3]ander (Matschoss) heet. Dit materiaal krijgt hij toegespeeld van een zekere Wenzel (Sachtleben) die zijn zuster Lisa behulpzaam was met het napluizen van het verleden. Blijkbaar was Lisa er zodanig door geschokt, dat zij kort erna zelfmoord pleegde. Jan, die nooit over het verleden had nagedacht, achterhaalt dat Voigtl[KA3]ander in 1946 als krijgsgevangene in Engeland belandde en bij een zekere Sarah Dubbs (Tempelhof) moest werken. Daarop is hij verdwenen en ieder spoor ontbreekt. Jan wil Dubbs opzoeken, maar zij blijkt al dood te zijn. Zij heeft een aantrekkelijke dochter, Helen (Gedeck), die Jan vertelt dat haar moeder nooit over het verleden wenste te spreken. De kijker bekruipt dan het gevoel dat Voigtländer Helens vader moet zijn en ziet hoe Jan en Helen voor elkaar gevoelens beginnen te krijgen, maar zij besluiten de onderste steen boven te krijgen, hetgeen natuurlijk niet zonder risico is. Verder ontdekt het duo dat Voigtländer ondergedoken is in een Duits klooster als pater Albert en dan is het niet moeilijk om te bedenken waarom Wenzel Jan informatie had toegespeeld. Het tamelijk voorspelbare scenario van Hannah Hollinger is gebaseerd op de roman Vaterflucht van Bernd Sülzer, die bij Claassen Verlag is verschenen. Dankzij de competente hoofdrollen is deze onwaarschijnlijke speurtocht naar het verleden nog net te genieten. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Ich schenk dir meinen Mann 2

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Hannelore Elsner, Christiane Krüger, Daniel Morgenroth, Rosemarie Fendel en Jürgen Heinrich.

Hanna Vonstein (Elsner) keert in het tweede deel naar haar geboorteplaats terug, waar zij een hotel koopt dat gerenoveerd moet worden. Dit blijkt veel kostbaarder te zijn dan ze gedacht had, haar schoonmoeder (Fendel) probeert Hanna op alle mogelijke manieren dwars te zitten en het aanhalen van de vriendschapsbanden met schoolvriendin Konstanze Vogelsang (Kr[KA3]uger), een weduwe die zij in geen dertig jaar meer gezien heeft, valt ook tegen. Hanna leert de 35-jarige Peer Lennert (Morgenroth) kennen en het ziet er naar uit dat Hanna en Peer samen de zaak op poten kunnen krijgen, maar Konstanze die in de klem van haar moeder Verena (Lahnstein) en haar zoon Till (Herder) zit, verdwijnt met Peer na Mallorca. Hanna moet ze achterna reizen en de zaak beslechten. Ondertussen probeert Hanna`s ex Artur (Heinrich) haar te heroveren. Het scenario biedt nog meer van hetzelfde tegen bij de Duitsers zeer geliefde landschapsdecors. De lange tv-film is gebaseerd op de personages uit de roman Unter Damen van Claudia Keller en werd geschreven door Cornelia Filter en Neithardt Riedel, die in het tweede deel te zien is als de eigenaar van de boot. Elsner is eigenlijk niet stuk te krijgen en deze tweede ronde gaat er nog wel in. Ook de rest van de rolverdeling doet het goed onder Hattops regie. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer. Wordt meestal in twee delen uitegzonden.

Das Schloss meines Vaters

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Heikko Deutschmann, Julia Jäger, Matthias Zahlbaum, Gundula Köster en Alexander Schubert.

Dr. Maximilian von Stenhagen (Deutschmann) is van adel, ingenieur en door zijn bedrijf gedetacheerd in Saoedi- Arabi[KA3]e. Zijn oude vader Friedrich, graaf Von Stenhagen, is na het vallen van de Muur van Berlijn teruggekeerd naar het vervallen familieslot in de voormalige DDR, waar hij in primitieve omstandigheden in een kamertje woont. Zijn hoge leeftijd en gezondheid gaan hard achteruit en Maximilian krijgt bericht dat zijn vader op sterven ligt. Hij reist spoorslags terug, maar krijgt niet meer de gelegenheid om aan het sterfbed van zijn vader zijn onverschilligheid over het familieverleden bij te leggen. Hij maakt kennis met vaders jeugdvriendin Lina Weber (Tempelhof), die een nostalgische grafrede houdt op de begrafenis en Maximilian aan het denken zet. Ook ontmoet Maximilian Meike Kr[KA3]oslin (Jäger), die de lokale bakkerij runt en een leuke verschijning is. Verder cirkelen er allerlei aasgieren rondom het bezit, die variëren van een hebzuchtige onroerendgoedspeculant, de lokale overheid, die willen profiteren van de opgaande conjunctuur en landbouwers, die verder willen exploiteren zoals zij dat in de DDR gewend waren. Maximilian die niet het gevoel heeft er thuis te horen, laat het allemaal redelijk koud, maar dan is er Meike nog... Het scenario van Charlotte Drews-Bernstein gaat over een enigszins onwerkelijke liefdesgeschiedenis temidden van Duits-Duitse problemen, die lang na het verdwijnen van het communisme nog steeds bestaan. De spelprestaties zijn niet slecht en de film biedt redelijke verstrooiing. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Weiß wie Schnee - Rot wie Blut

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich en Ingrid Föhr. Met o.a. Winfried Glatzeder, Corinna Harfouch, Lissy Tempelhof, Götz Schubert en Nina Diedrich.

Professor Peter H[KA3]ausler (Glatzeder) zet zich in voor Olga (Daub) in zijn kinderziekenhuis, het slachtoffertje van de kernramp in Tsjernobil. Het meisje kan alleen gered worden door een beenmergtransplantatie, maar daar is veel geld voor nodig en er moet een donor worden gevonden. H[KA3]ausler besteedt veel tijd aan de kliniek en zijn pati[KA3]enten, waardoor zijn vrouw Vera (Harfouch) zich verwaarloosd voelt. Ze begint een romantische affaire met de jonge restaurateur van schilderijen Matthias Jung (Schubert). Volledig in de traditie van de goedkope doktersroman verwacht zij weldra een kind van haar minnaar, maar ze wil geen abortus en kiest voor haar huwelijk en niet voor Matthias. Het scenario is van regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Gerod Steffen.

Polizeiruf 110: Verführung

1985 | Misdaad, Thriller

DDDE/Duitsland 1985. Misdaad van Peter Hagen. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Silke Matthias, Marie Gruber en Ute Lubosch.

Luxe was in het rijk van vadertje Honecker eigenlijk alleen weggelegd voor de nomenklatura. Wie jong was en ook wat wilde, maar tot het gewone volk hoorde, kreeg daar geen kans toe. Al had je spaarcenten, je kon niks kopen, tenzij je het nam. Brigitte (Gruber), een schoonheidsspecialiste, en haar vriendin Christiane (Luosch) die op een boekbinderij werkt, verlangen naar meer, maar ze kunnen er op een eerlijke manier niet aankomen. Toch willen ze graag doen alsof ze bij de jetset van hun socialistische maatschappij horen. Om hun doel te bereiken halen ze na[KA3]ieve Ramona Richter (Mattias) over tot onoirbare praktijken. Veel hoeven ze niet te kletsen, want Ramona heeft per definitie geldproblemen. Als Ramona`s moeder ongerust wordt, buigen Hauptmann Fuchs (Borgelt) en collega Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) zich juist over een aantal onverklaarbare kleine vergrijpen. Ze denken er geen moment aan dat de daders jonge vrouwen kunnen zijn, totdat het toeval (uit het scenario van Regine Weicher) het pad van voornoemd trio laat kruisen... De formule begint na veertien jaar sleets te worden en je bedenkt dat het de hoogste tijd is voor Borgelt en Frohriep om hun Sovjet collega's in een goelag te gaan assisteren bij mysterieuze doodsoorzaken. Aflevering 98. Stereo.

Polizeiruf 110: Der Einzelgänger

1980 | Misdaad

DDDE 1980. Misdaad van Helmut Nitzschke. Met o.a. Peter Borgelt, Werner Tietze, Udo Schenk, Lissy Tempelhof en Jürgen Kluckert.

Deze tamelijk korte aflevering gaat over een labiele, niet al te snuggere tiener, Frank Gobel (Schenk), die net zoals leeftijdsgenoten overal ter wereld rebelleert tegen zijn omgeving. In het scenario van regisseur Nitzschke wordt deze opstand als gewelddadig, en staatsgevaarlijke gedrag afgeschilderd. Bij ondermijnende activiteiten die een gevaar zijn voor de directe omgeving, komt natuurlijk de politie te pas en zo laten de apparatschikachtige Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn draufg[KA3]angerige jonge Leutnant Woltersdorf (Tietze) zien hoe men daar in naam van vadertje Honecker mee omspringt. Waarom gaat de hermandad niet eens echte boeven vangen? Aflevering 64.

Alle meine Mädchen

1980 | Familiefilm, Drama

DDDE 1980. Familiefilm van Iris Gusner. Met o.a. Lissy Tempelhof, Andrzej Pieczynski, Madeleine Lierck en Jaecki Schwarz.

Ralf P[KA3]aschke (Pieczynski), student aan de filmacademie, gaat een documentaire maken in een fabriek over vrouwelijke arbeiders. Hij raakt hoe langer hoe meer persoonlijk betrokken bij het wel en wee van de groep die zijn onderwerp is. Het scenario is van regisseuse Gusner en Gabriele Kotte. Het camerawerk is van Günter Haubold. Ging gelijktijdig in première in Oost- en West-Duitsland.

Polizeiruf 110: Die Abrechnung

1977 | Misdaad

DDDE 1977. Misdaad van Peter Vogel. Met o.a. Sigrid Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretschmar, Gerd Biewer en Ulrich Thein.

Deze aflevering wijkt behoorlijk af van de anderen, omdat hij grotendeels als flashback gefilmd is. Het leven van een veroordeelde wegens een zwaar misdrijf wordt gereconstrueerd. Tevens wordt de strafmaat uitgelegd. De nadruk viel op het opvoedkundige aspect, het onderzoek dat met groot geduld door de politie werd verricht en een beeld dat men van de dader optrekt. Het scenario is van Eberhard Görner naar motieven van een roman van Hasso Mager. Zoals kenmerkend voor de serie, is deze film niet helemaal lipsynchroon, soms slecht belicht en werden de verkeerde contrasten toegepast in de kostuums en de decors. Aflevering 49.

Die Hosen des Ritters von Bredow

1973 | Familiefilm, Historische film

DDDE 1973. Familiefilm van Konrad Petzold. Met o.a. Rolf Hoppe, Lissy Tempelhof, Kati Bus, Petr Skarke en Hannjo Hasse.

Het jaar des heren 1500. Ridder G[KA3]otz von Bredow (Hoppe) uit Brandenburg draagt een leren broek. Deze mag, zo is hij aan zijn stand verplicht, nimmer gewassen worden tot grote ergernis van zijn gade, jonkvrouw Brigitte (Tempelhof). Op een woest drinkgelach komt het er toch van, maar de broek verdwijnt tegelijkertijd. En dan blijkt dat een ridder zonder (lederen) broek geen ridder is (die respect afdwingt). Vrolijke, avontuurlijke historische film voor het jonge volkje, die helaas doorspekt is van Oost-Duitse, communistische propaganda. De film heeft zijn tijd uitgediend voor een regime dat inmiddels vergaan is. Het scenario is van Günter Kalthofen, Konrad Petzold en gebaseerd op een jeugdboek van Willibald Alexis. Hans Heinrich verzorgde het camerawerk. Let op de nog jonge Mueller-Stahl in de rol van Dechant.

Effi Briest

1970 | Drama, Romantiek

DDDE 1970. Drama van Wolfgang Luderer. Met o.a. Angelica Domröse, Horst Schulze, Dietrich Körner, Gerhard Bienert en Inge Keller.

Het boek van Fontane over het treurige lot van de overspelige Briest was reeds verfilmd door Gr[KA3]undgens in 1939 en Jugert (ROSEN IM HERBST) in 1955. Later zou Fassbinder nog zijn versie maken. Deze Oostduitse verfilming kan niet in de schaduw staan van de eerst- en laatstgenoemde. Scenario van regisseur Luderer. Camerawerk van Günter Marczinkowsky.

Die Besten Jahre

1965 | Drama

DDDE 1965. Drama van Günther Rücker. Met o.a. Horst Drinda en Lissy Tempelhof.

Zeer brave film over een modelburger die zich inzet voor de jonge staat en als lid van de partij.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lissy Tempelhof op televisie komt.

Reageer