Naima Wifstrand: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Vargtimmen

1968 | Horror, Drama, Experimenteel

Zweden 1968. Horror van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Max von Sydow, Erland Josephson, Gertrud Fridh en Ingrid Thulin.

Een kunstschilder wordt tijdens de zomervakantie met zijn vrouw geteisterd door dramatische herinneringen, die hem met miskenning door de omgeving tot waanzin en zelfmoord drijven, waarna zijn zwangere vrouw zijn obsessies erft. Ondoorzichtige en overvloedige symboliek en loodzwaar pessimisme maken dit het toppunt van al de binnenvetterige films van Bergman waarbij de irritatie het vaak wint van de geboeidheid. Ullmann brengt in het eerste gedeelte hoogst welkom een element van ongetroebleerde menselijkheid. Camerawerk van Sven Nykvist.

Nattlek

1966 | Drama, Erotiek

Zweden 1966. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Ingrid Thulin, Keve Hjelm, Lena Brundin, Jörgen Lindström en Naima Wifstrand.

Jan (Hjelm), een 42-jarige, seksueel gefrustreerde man keert met zijn verloofde terug naar het ouderlijke kasteel, waar dertig jaar eerder de bron van zijn frustraties lag bij zijn dominerende en amorele moeder Irene (Thulin) en de orgie-achtige feesten die zij gaf. De film veroorzaakte destijds schandalen, niet zozeer om het getoonde als wel om het feit, dat een jongetje (Lindström) als passieve toeschouwer aan de erotische scènes deelnam. De psychologie blijft plat als een dubbeltje en de lamlendige seksscènes lijken vooral een demonstratie dat de regisseuse verder durft te gaan dan haar mannelijke collega's. Het spel van Hjelm maakt de fixaties van de volwassen held ook niet interessanter. Het scenario is van David Hughes en regisseuse Zetterling. Mono.

Ansiktet

1958 | Drama, Mysterie, Experimenteel, Thriller

Zweden 1958. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Åke Fridell en Naima Wifstrand.

Rondtrekkend artiestengezelschap rondom een zich als stom voordoende magiër, wordt bij de grens van Stockholm aangehouden door autoriteiten die hem van charlatanerie beschuldigen. Een verplichte privé-voorstelling maakt toch indruk, maar leidt niettemin tot ontmaskering als een uitnodiging voor het gezelschap komt, om voor het hof op te treden. Parabel over dubbele rol van de kunstenaar kreeg boeiende uitwerking en situering in de vorige eeuw, maar wordt onnodig zwaar gemaakt door het voortdurend gekwelde acteren van von Sydow die geen enkele ironie of dubbele bodem suggereert. Camerawerk van Gunnar Fischer.

La sorcière

1956 | Mysterie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Zweden​/​​Frankrijk 1956. Mysterie van André Michel. Met o.a. Marina Vlady, Maurice Ronet, Nicole Courcel, Michel Etcheverry en Ulf Palme.

Laurent Br[KA4]ulard (Ronet), een Franse landbouwingenieur, krijgt werk in de bossen van Noord-Zweden op de grens met Finland (Lapland) en ontmoet A[KA3]ino (Vlady), een ge[KA3]isoleerd levende jonge vrouw die de kleindochter van een door de dorpelingen gevreesde `heks` (Wilfstrand) is. A[KA3]ino meent zelf ook vervloekt te zijn en weigert de liefde van de Fransman. Ondertussen is Laurents werkgeefster Kristina (Courcel) verliefd op hem en wordt jaloers op diens toenaderingen jegens Aïno. Dit sfeervolle drama vol bijgeloof kreeg een fraaie landschapsfotografie en een mysterieuze aanwezigheid van de jeugdige, blonde Vlady die ideaal is voor haar rol. Het scenario is van Jacques Companéz, die met Christiane Imbert de novelle Olesia van Alexandre Kouprine bewerkte. Het camerawerk is van Marcel Gignon.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Kvinnodröm

1955 | Drama, Komedie

Zweden 1955. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Ulf Palme en Inga Landgré.

Een fotografe en een mannequin maken van een modereportage in Göteborg gebruik voor ontmoetingen met hun getrouwde minnaars. Vernederende confrontaties met respectievelijk de vrouw en de dochter van de mannen doet hen gedesillusioneerd terugkeren naar Stockholm, waar de mannequin zich met haar ex-verloofde verzoent. Deze ironische komedie heeft onverwacht zwarte ondertonen in de portrettering van de mannen en hun huwelijksleven, maar het spel van Dahlbeck en Andersson houdt de film in een luchtig evenwicht. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Hilding Bladh.

För min heta ungdoms skull

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Arne Mattson. Met o.a. Maj-Britt Nilsson, Folke Sundquist, Nills Hallberg, Georg Rydeberg en Aino Taube.

Twee jonge mensen uit een liefdeloos burgermilieu krijgen een kind dat wordt uitbesteed omdat de jongen nog in dienst moet. Uiteindelijk trouwen ze toch en wordt de dreigende verwijdering in hun huwelijk voorkomen als hun kind bij hen terugkomt. In deze tamelijk sobere dramatische film in de Zweedse naturalistische traditie wordt goed geacteerd, zonder de sensationele of opgeklopt romantische ontsporingen van veel van Mattsons andere films.

Tvȧ kvinnor

1950 | Drama

Zweden 1950. Drama van Arnold Sjöstrand. Met o.a. Eva Dahlbeck, Cecilia Osbahr, Gunnar Björnstrand, Georg Rydeberg en Marianne Löfgren.

Een ex-gedetineerde wordt na haar huwelijk gechanteerd door de verloofde van haar vroegere celgenote. Deze laatste vermoedt echter een verhouding en schiet de heldin uit jaloezie neer. De Zweedse verfilming van het Franse melodrama PRISON DE FEMMES wordt door sterke spelprestaties boven de amechtige regie uitgetild.

Törst

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Henning, Birger Malmsten, Bengt Eklund, Birgit Tengroth en Hasse Ekman.

Een echtpaar is op de terugreis na weinig geslaagde wittebroodsweken. Zij herinnert zich haar affaire met een getrouwde man, resulterend in abortus en steriliteit, hij denkt aan het mislukken van zijn eerste huwelijk en de op een tragedie uitlopende pogingen van zijn ex-vrouw om haar eenzaamheid te doorbreken. Het echtpaar is van plan hun huwelijk reële kans te geven. Deze bittere Bergman-film - niet door hem zelf geschreven - belicht van meer dan één kant de eenzaamheid binnen relaties. Zwartgalligheid krijgt meer overtuigingskracht dan de rooskleurige conclusie.

Soldat Bom

1948 | Komedie, Drama

Zweden 1948. Komedie van Lars-Eric Kjellgren. Met o.a. Nils Poppe, Inga Landgré, Douglas Hȧge, Gunnel Wadner en Ȧke Jensen.

Om een meisje te behagen wordt een overijverige stationschef soldaat. Hoewel de legerdiscipline aansluit bij zijn eigen stiptheid is zijn loopbaan als soldaat weinig succesvol. Het meisje voor wie hij het allemaal deed is inmiddels verliefd geworden op een knappe luitenant. Een aardige en originele variant op de gebruikelijke films in dit genre bezorgde de nationaal al populaire komiek Poppe ook bekendheid over de grenzen en resulteerde in een aantal vervolgfilms rond Fabian Bom.

Musik i mörker

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Mai Zetterling, Bengt Eklund, Bibi Skoglund en Hilda Bergström.

Een sinds een ongeval in zijn diensttijd blinde jongeman wil als volwaardig lid van de maatschappij geaccepteerd worden, maar krijgt alleen maar minderwaardige baantjes. Een verloren wedstrijd met een kennis van een vriendin brengt paradoxaal genoeg troost, omdat hij tenminste niet ontzien is. Deze film van Bergman zonder eigen scenario boeit zowel om het thema als de destijds gangbare geaccentueerde stijl met veel close-ups en een symbolische droomscène, die inmiddels weer als ongewoon en bijzonder overkomt. Goed geacteerd.