Adolphe Denis: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

C'était le bon temps

1958 | Komedie

België 1958. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Georgette Mery, Suzanne Christy, Festerat en Betty Love.

We zijn in 1958. Een koppel bezoekt de Wereldtentoonstelling van Brussel. Hij is Engels, zij is een Belgische, de dochter van een frituuruitbater tijdens de Wereldtentoonstelling van 1935. Samen met hun dochter en schoonzoon halen de heer en mevrouw Appelmans (Libeau en Mery) herinneringen op aan 1935, terwijl ze de nieuwe tentoonstelling bezoeken. Een soort vervolg op EN AVANT LA MUSIQUE, waarbij Schoukens de kans had om materiaal dat hij voor die film gebruikte te mixen met nieuw materiaal, zodat er een parallel getrokken wordt tussen beide tentoonstellingen. Meer een documentaire dan een speelfilm want veel verhaal zit er niet in dit scenario van Noël Barcy en Félix Bell. Verschillende acteurs uit de vroegere film herhalen hun rollen. Enkel nog te smaken als een pittoresk-nostalgisch beeld van een vervlogen tijd. Fotografie van Paul Flon.

Bossemans et Coppenolle

1938 | Komedie

België 1938. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Marcel Roels, Colette Darfeuil, Aimos en Charlette Duchesne.

De Bossemans en de Coppenolles zijn twee bevriende Brusselse families. Bossemans (Libeau) is weduwnaar en heeft een zoon (Carny). Coppenolle (Roels) zit onder de plak van zijn vrouw en heeft een dochter, Georgette (Duchesne). Beiden hopen natuurlijk op een huwelijk dat de band tussen de twee families nog meer zal bestendigen. Maar dan slaat het noodlot toe. Door toedoen van een vrouw (Darfeuil) verandert Bossemans van supportersclub en dat kunnen de Coppenolles niet verkroppen. Brusselse volkskomedie die destijds een gigantisch (lokaal) succes kende, maar die nu hopeloos verouderd is, ook al zitten er leuke dialogen in. Het spel is erg amateuristisch, maar liefhebbers van deze nostalgische (verdwenen) Brusselse sfeer zullen er plezier aan beleven. Het scenario van regisseur Schoukens, die op de aftiteling vermeld staat als Félix Bell, is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Joris d'Hanswijck en Paul Van Stalle. Vijftig jaar na dato werd de film door de Cinématèque Royale de Belgique gerestaureerd en bewaard voor het nageslacht. Het camerawerk is van Paul Flon en is nogal statisch. Mono.

Ersatz et Kommandatur

1937 | Oorlogsfilm, Komedie

België 1937. Oorlogsfilm van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Pauline Carton, Zizi Festerat, Jacques Philippet en Georgette Mery.

Januari 1918: het leven in bezet België is moeilijk, maar de bevolking houdt zich aan het devies 'Blijf lachen'. Ze vermaken zich door de moffen te slim af te zijn, onder andere door aardappelen te stelen. Grof, vettig, zwaar en vulgair. Schoukens was de plaag van de Belgische film in die tijd. Zeer warrig gemonteerd. De acteurs spelen alsof ze op het toneel staan, met als gunstige uitzondering de Française Carton.

En avant la musique!

1936 | Komedie, Historische film

België 1936. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Georgette Méry, Hélène Dussart, Lucien Mussière en Sabine André.

Brussel tijdens de Wereldtentoonstelling van 1935. Louis Bollinckx (Libeau) is uitbater van een fritkot. Op het ogenblik dat zijn dochter Jeanne (Dussart) haar verloving wil aankondigen met de rijke Engelse Edward (Mussière) heeft haar vader haar juist, schriftelijk, beloofd aan de wat achterlijke zoon van zijn beste vriend en de rest laat zich raden. Een sterk verouderde komedie waarvan het enige historische belang de vele knap gefilmde beelden zijn van de Wereldtentoonstelling. De acteurs spelen erg houterig en hun dialogen klinken theatraal. Libeau is de typische Brusselse bon-vivant die enkel zichzelf hoort praten. Noël Barey en Schoukens schreven het scenario en Paul Flon tekende voor de fotografie.

En avant ... la musique !

1936 | Komedie

België 1936. Komedie van Gaston Schoukens. Met o.a. Gustave Libeau, Georgette Mery, Hélène Dussart, Lucien Mussière en Sabine André.

Deze oude klucht speelt tegen de achtergrond van de Wereldtentoonstelling in Brussel van 1935. Engelse standhouder Edward Boxwell (Mussi[KA2]ere) laat zijn oog vallen op de dochter van Louis Bollinckx, Jeanne (Dussart) die in de patatkraam van haar vader achter de kassa zit. Vader Bollinkx had zijn dochter al beloofd aan de zoon van zijn maat Charles Kumps (Festerat), Phiphi (Denis) en daarvoor zowaar een contract afgesloten. Hij wil van geen wijken weten totdat hij hoort dat er groot geld in het spel is; voor een multimiljonair wil hij wel zijn woord breken. Poging tot het maken van een Pagnol-achtige komedie met een happy-end die de tegenstelling tussen gecultiveerd Brits (de Engelsen eten met witte handschoenen) en ongecultiveerd Brussels (de Bollinckx c.s. eten de patatjes met hun vingers) wil uitbeelden. Daar zit niemand meer op te wachten en de prent is alleen nog maar interessant voor oudere Brusselaars om zich aan nostalgie te laven. Het scenario is van Noël Barcy en Gaston Schoukens. Camerawerk van Ed. Barthelemy.