Friedrich Kayssler: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Der Strom

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, Friedrich Kayssler, Lotte Koch, Charlotte Daudert en Paul Henckels.

Wanneer de dijken het begeven vormt de rivier een levensgevaarlijke bedreiging. Pas na jaren wordt het gevaar voorgoed afgewend dank zij een ingenieur, die naar zijn geboortestreek is teruggekeerd. Na een schitterend gefilmd begin krijgt de melodramatiek te veel de overhand. Desalniettemin is Rittau`s derde film (hij was voordien een kleine twintig jaar cameraman o.a. bij Fritz Lang), naar het gelijknamige drama van Max Halbe, volop de aandacht waard.

Bismarck

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Paul Hartmann, Friedrich Kayssler, Maria Koppenhöfer, Werner Hinz en Walter Franck.

Bismarck wordt door keizer Wilhelm I tot kanselier benoemd en gaat zijn gang: het parlement wordt afgeschaft, Sleeswijk- Holstein van Denemarken afgenomen, Frankrijk politiek uitgeschakeld en Oostenrijk de oorlog verklaard. Je reinste pro- Hitler propaganda zonder enig gevoel voor historie en de geest des tijds. Scenario van Rolf Lauckner en de regisseur.

Verwehte Spuren

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Frits van Dongen, Friedrich Kayssler en Paul Dahlke.

Een moeder en een dochter bezoeken de Wereldtentoonstelling in Parijs. De moeder verdwijnt spoorloos en men tracht de dochter ervan te overtuigen dat ze alléén naar de Franse hoofdstad is gekomen. Een boeiende verfilming van het hoorspel van Hans Rothe, gebaseerd op dezelfde waargebeurde geschiedenis als SO LONG AT THE FAIR.

Dreizehn Man und eine Kanone

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Friedrich Kayssler, Otto Wernicke, Herbert Hübner, Erich Ponto en Alexander Golling.

Een van de dertien soldaten, die de 'bemanning' van een belangrijk kanon vormen, schijnt een 'verrader' te zijn. Dit verhaal uit WOI paste aan het eind van de jaren '30 als 'lofzang op de Duitse soldaat' uitstekend in de propagandamachine.

Anna Favetti

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Brigitte Horney, Mathias Wieman, Maria Koppenhöfer en Friedrich Kayssler.

In de eenzaamheid van de met sneeuw bedekte Dolomieten woont Anna Favetti, die alleen maar van het geluk kan dromen totdat er een architect opduikt die op het punt staat te scheiden. Middelmatige film, hoewel het de regisseur niet aan goede smaak ontbreekt.

Der Zerbrochene Krug

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Emil Jannings, Friedrich Kayssler, Lina Carstens, Angela Salloker en Paul Dahlke.

Een verfilming van Thea von Harbou's scenariobewerking van Heinrich von Kleists zedenklucht met een glansrol van Jannings als de pummelige dorpsrechter die gedwongen wordt recht te spreken in zijn eigen zaak. Naar verluidt was Jannings' populariteit zo groot dat de nazi's de film niet met goed fatsoen konden verbieden.

Eine Frau ohne Bedeutung

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Käthe Dorsch, Hans Leibelt, Friedrich Kayssler en Marianne Hoppe.

Het satirische toneelstuk van Oscar Wilde: A Woman of no Importance, over een na jaren uit India teruggekeerde lord die duelleren wil met een hem onbekende jongeman om een meisje, totdat de moeder hen uit de droom helpt: zij zijn vader en onwettige zoon. Prima rollen van Gründgens als de lord en Marianne Hoppe als het meisje om wie vader en zoon vechten.

Das Mädchen vom Moorhof

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Hansi Knoteck, Ellen Frank, Friedrich Kayssler, Lina Carstens en Theodor Loos.

Een jonge boer is met een rijke boerendochter verloofd maar houdt van een arm daglonersmeisje. Naar het bekende boek van Selma Lagerlöf.

Gold

1934 | Sciencefiction

Duitsland 1934. Sciencefiction van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Friedrich Kayssler, Brigitte Helm, Lien Deyers en Rudolf Platte.

Een geleerde kan uit lood goud maken, maar door sabotage vliegt zijn laboratorium de lucht in. Een spannende SF-film. De geallieerde troepen namen na 1945 de film in beslag omdat zij dachten dat hij over atoomsplitsing ging.

York

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Werner Krauss, Rudolf Forster, Gustaf Gründgens, Grete Mosheim en Friedrich Kayssler.

Een militair-historische film met als enige moraal het hooghouden van het Duitse nationalisme. De Pruisische generaal von York sluit begin 19e eeuw met de Russen een pact om de Fransen te kunnen aanvallen.

Luise, Königin von Preusen

1931 | Historische film, Drama

Duitsland 1931. Historische film van Carl Froelich. Met o.a. Gustaf Gründgens, Henny Porten, Ekkehardt Arendt, Paul Günther en Friedrich Kayssler.

Nadat koningin Louise tevergeefs in Frankrijk voor Pruisen`s onafhankelijkheid heeft gepleit, sterft zij. De Duitsers kregen maar niet genoeg van dit soort kostuumfilms in operette- of in serieuze (dat wil zeggen: vaak politiek beladen en dus historisch nogal vertekende) vorm.

Der Mann, der den Mord beging

1931 | Thriller

Duitsland 1931. Thriller van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Heinrich George, Trude von Molo, Friedrich Kayssler en Erich Ponto.

Markies de Sévigné, legerinstructeur in Constantinopel, vermoordt de man van de vrouw die hij liefheeft, maar moet zonder haar het land verlaten. Conrad Veidt in een van zijn beste rollen. Erich Ponto maakt indruk in een paar korte scènes.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.

Stürme über dem Montblanc

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Arnold Fanck. Met o.a. Leni Riefenstahl, Sepp Rist, Mathias Wieman, Friedrich Kayssler en Ernst Udet.

Regisseur Fancks eerste geluidsfilm over een meteoroloog op de Mont Blanc die een meisje (Riefenstahl) bemint dat op haar beurt een pianist liefheeft. De prachtige fotografie spoelt de vette smaak van het fascistoïde verhaal over moed, zelfopoffering en heldendom niet weg. Interessante vliegscènes met Udet.

Das Flötenkonzert von Sanssouci

1930 | Historische film, Drama

Duitsland 1930. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Otto Gebühr, Renate Müller, Walter Janssen, Hans Rehmann en Friedrich Kayssler.

Oostenrijk, Frankrijk en Rusland sluiten een verbond tegen Pruisen, maar Frederik de Grote komt er toch achter, en in een pauze van vijf seconden tijdens een door hem uitgevoerd fluitconcert, geeft hij zijn generaals bevelen. Op Veit Harlans DER GROSZE KÖNIG na was dit de meest reactionaire Frederik de Grote-verfilming, waartegen links heftig protesteerde wegens het pleidooi voor bewapening van Duitsland.