Philippe Hersent: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Voir Malte et mourir

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van José Benazeraf. Met o.a. Erna Schurer, Joelle Coeur, Martine Azencot, Lea Lender en Joelle Blum.

Een hele stoet diplomaten, zakenlieden, spionnen, zwervers en jongedames van lichte zeden trachten in de gunst van de olie-emir van Bahrein te komen, die uiteindelijk wordt afgezet tijdens een revolutie. Een bij elkaar geraapt, onsamenhangend zooitje, waarbij natuurlijk gebruik is gemaakt van filmbeelden die nog in voorraad waren. Daarbij is wat grappig bedoeld is, dat absoluut niet meer bijvoorbeeld in het licht van de gebeurtenissen van de Golfoorlog in 1991. Ook bekend onder de titel UNE GARCE EN CHALEUR.

Der Zweite Frühling

1975 | Komedie

Duitsland 1975. Komedie van Ulli Lommel. Met o.a. Curd Jürgens, Eddie Constantine, Irmgard Schönberg, Anna Orso en Umberto Raho.

J[KA3]urgens en Constantine als oude rotten in een film met een scenario en een regie die helaas niet helemaal willen deugen. Ulli`s tweede film en mislukte poging om het `succes` van ULTIMO TANGO A PARIGI te evenaren gaat over de belegen journalist J[KA3]urgens met een roddel column in de [KL]Daily American[KLE] die in Itali[KA3]e verschijnt, en die besluit verpleegster Sch[KA3]onberg te huwen (een ex-fotomodel, die niet spelen kan). Ze zijn veelvuldig uit de kleren. Constantine's onduidelijke rol is die van een Amerikaanse showman.

La Polizia sta a guardare

1974 | Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1974. Misdaad van Roberto Infascelli. Met o.a. Enrico-Maria Salerno, Lee J. Cobb, Jean Sorel, Philippe Hersent en Luciana Paluzzi.

In Noord-Italië opereert een brutale bende kidnappers die erin slaagt uit de handen van het gerecht te blijven. Lee J. Cobb wordt aangesteld om de misdadigers op te sporen en door zijn onorthodoxe, harde aanpak boekt hij al snel resultaten. De bende ontvoert echter zijn zoontje. Een routine-gangsterdrama met veel geweld en achtervolgingen. Vakkundig maar banaal.

I Quattro pistoleri di Sante Trintità

1971 | Western

Frankrijk​/​​Italië 1971. Western van Giorgio Cristallini. Met o.a. Peter Lee Lawrence, Ida Galli, Philippe Hersent, Umberto Raho en Raymond Bussières.

Een vrouw die om een kaart met de plaats van een goudmijn opgejaagd wordt, zoekt samen met haar vriend steun bij een sheriff die wapensmokkel bij de Mexicaanse grens moet bestrijden. Onderweg overnachten ze in een verlaten herberg, evenals de passagiers van een postkoets die moeten wachten tot ze weer worden opgehaald. Onder hen zijn de leider van de smokkelbende en de jeugdliefde van de vriend der heldin. Deze ongewone poging om een spaghetti-western met beperkt aantal personages in één interieur te laten spelen is ondanks stereotiepe karakters interessant als scenario, maar de beginnend regisseur weet er weinig van te maken.

Cerca di capirmi

1970 | Romantiek, Komedie

Italië 1970. Romantiek van Mariano Laurenti. Met o.a. Massimo Ranieri, Beba Loncar, Philippe Hersent, Didi Perego en Andrea Checchi.

Een zouteloze, slecht geregisseerde romantische komedie, zij het met een innemende hoofdrolspeler (Ranieri). Voornamelijk gericht op de jongere generatie bioscoopbezoekers, wat blijkt uit de intrige: de relatie van een jong stel komt in een crisis terecht als gevolg van communicatiestoornissen. Weinig memorabel.

Carogne si nasce

1968 | Western

Italië 1968. Western van Alfonso Brescia. Met o.a. Glenn Saxson, Gordon Mitchell, Maria Vittoria Bardanzellu, Philippe Hersent en Renato Baldini.

Een middelmatige Italo-western waarin de ranchers proberen defarmers uit de omgeving te verjagen. Het bekende thema van de veeboer (de rancher) en de landbouwer (farmer) die geen dikke vrienden zijn in westerns.

Operazione Lady Chaplin

1966 | Thriller, Actiefilm

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1966. Thriller van Alberto De Martino. Met o.a. Ken Clark, Daniela Bianchi, Jacques Bergerac, Ida Galli en Philippe Hersent.

Gekunsteld verhaal (geschreven door ten minste drie scenarioschrijvers) waarin CIA-agent Dick Malloy (Clark) uitrukt naar Spanje wanneer de Polaris-raketten uit een door sabotage gezonken atoomonderzeeboot van de Amerikaanse marine verdwenen zijn. Veelvuldig actiewerk met genoeg bizarre details voor zes van zulke films. Op het verder weinig originele werkje drukt het levenloze, robotoïde stempel van de internationale co- produktie. Bianchi trekt de aandacht als de geheimzinnige dame die zogenaamd oud en verlamd is, maar in werkelijkheid... Galli staat op de titelrol als Evelyn Stewart. Ook bekend als OPERATION LADY CHAPLIN.

Cifrato speciale

1966 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1966. Actiefilm van Herbert J. Shermann. Met o.a. Lang Jeffries, José Greci, Georges Rigaud, Helga Liné en Andrew Scott.

Een Duitse piloot, die na het neerstorten van zijn vliegtuig krankzinnig is geworden, kent als enige de schuilplaats van een aantal nazi-schatten bij Istanboel. Het bericht van zijn ontsnapping uit de inrichting brengt Amerikaanse en Russische geheime diensten in het geweer, alsmede een avonturier die denkt zijn slag te slaan door zich voor de Duitse piloot uit te geven. Een ingewikkeld scenario resulteert in een chaotische en daardoor weinig meeslepende avonturenfilm in de spionagetraditie van de jaren zestig.

Agente 077, missione 'Bloody Mary'

1965 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1965. Thriller van Sergio Grieco. Met o.a. Ken Clark, Philippe Hersent, Mitsouko, Helga Liné en Susan Terry.

Een toestel van SAC (Strategic Air Command) stort in zee en de zich aan boord bevindende superbom `Bloody Mary` wordt gestolen door Chinese communisten, die opereren vanuit een Parijse kliniek. De Amerikaanse geheim agent Dick Malloy (Clark) rukt weer uit om het zaakje te klaren. Robotachtige avonturen in weinig overtuigende thriller; er wordt veel en chaotisch geknokt. Grieco op de titelrol als Terence Hathaway. USA/GB-titel: MISSION BLOODY MARY.

Agente 077, dall'Oriente con furore

1965 | Thriller

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1965. Thriller van Sergio Grieco. Met o.a. Ken Clark, Margaret Lee, Fabienne Dali, Evi Marandi en Philippe Hersent.

De uitvinder van een dodende straal wordt door Russische spionnen ontvoerd en in Istanboel verborgen gehouden. De Amerikaanse agent Dick Malloy (Clark) moet hem zien te vinden. Avonturen beneden het James Bond-niveau in een middelmatig werkstuk; weinig originaliteit en houterig acteerwerk. Grieco regisseerde als Terence Hathaway. USA/GB-titel: FURY ON THE BOSPORUS; ook bekend als FROM THE ORIENT WITH FURY.

Il Colosso di Roma

1964 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1964. Avonturenfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Gordon Scott, Gabriella Pallotta, Massimo Serato, Maria Pia Conte en Gabriele Antonini.

De stad Rome wordt omstreeks 500 bedreigd door Etrusken onder leiding van de verstoten Romeinse keizer Tarquinus. De held Gaius Muzius gaat onderhandelen in het vijandelijke kamp en legt letterlijk de vuurproef af door zijn rechterhand in de vlammen te houden. De wapenstilstand wordt gesaboteerd, maar Muzius weet ook de linkshandige Tarquinus in een duel te verslaan. Een redelijk gegeven en behoorlijk acteursmateriaal helpen de met geringe middelen gemaakte spektakelfilm op hoger plan te tillen. Niet alleen decors, maar ook complete vechtscènes zijn afkomstig uit oudere films.

Coriolano: eroe senza patria

1964 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Giorgio Ferroni. Met o.a. Lilla Brignone, Gordon Scott, Alberto Lupo, Pierre Cressoy en Philippe Hersent.

Generaal Coriolanus kan Romeinse consul worden, maar politieke corruptie doet hem overlopen naar de vijand. Op het laatste moment ziet hij af van aanval op Rome, maar weet wel verraders te ontmaskeren. Scenario heeft oorsprong bij Plutarchus en Shakespeare en wijst van daaruit op politieke demagogie en psychologie van gekwetste hoogmoed die film boven andere antieke avonturen uittillen. Spel is middelmatig als altijd, maar actiescènes zijn bekwaam geregisseerd.

Roma contra Roma

1963 | Avonturenfilm

Italië 1963. Avonturenfilm van Giuseppe Vari. Met o.a. John Drew Barrymore, Susy Andersen, Ettore Manni, Philippe Hersent en Ida Galli.

De Romeinse officier Gaius krijgt van zijn autoriteiten opdracht om een schat, verzonden door een consul in Armenië, op te sporen en de geheimzinnige doodsoorzaak van de Romeinse soldaten te achterhalen. Hij raakt betrokken bij een Armeense revolutie en wordt verliefd op een slavin die van haar godin magische krachten heeft gekregen. Een doorsnee-spektakelfilm, waarin redelijke acteurs zwartwit-karikaturen spelen. De verwerking van magie leidt tot komisch-doorzichtige trucages.

Il Vecchio Testamento

1963 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1963. Historische film van Gianfranco Parolini. Met o.a. Brad Harris, Susan Paget, Carlo Tamberlani, John Heston en Margaret Taylor.

Niet zo spectaculair epos, dat losjes gebaseerd is op het Oude Testament. De nadruk ligt vooral op de geschiedenis van het joodse volk, dat Jerusalem verovert en het Koninkrijk Israël sticht. Plichtmatig geacteer, acceptabele zij het niet uitzonderlijke gevechtsscènes en een middelmatige regie. De decors zijn zeker niet slecht. Ook bekend als THE OLD TESTAMENT.

I Normanni

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Giuseppe Vari. Met o.a. Cameron Mitchell, Geneviève Grad, Franca Bettoja, Ettore Manni en Philippe Hersent.

De Noormannen hebben zich in de negende eeuw in Brittannië gevestigd, maar krijgen de verdenking van een complot tegen koning Dagobert op zich geladen. Na een bloedige wraakoefening komt de waarheid aan het licht en wordt het recht hersteld. Dit gebruikelijke spektakel met doorzichtige intriges kreeg een lusteloze regie, die de gewoonlijk bekwame acteurs tot in het potsierlijke laat schmieren.

Anno 79, la distruzione di Ercolano

1962 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Gianfranco Parolini. Met o.a. Brad Harris, Jany Clair, Jacques Berthier, Philippe Hersent en Mara Lane.

Neef van keizer Titus geniet om krachtpatserij grote populariteit bij leger en bevolking en is daarmee obstakel in de intriges van hoveling die keizer van de troon wil stoten. Spektakelfilm werd met zoveel personages en verwikkelingen versierd dat het feitelijke verhaal nauwelijks meer te volgen valt. Maar of dat een gemis is...

Il Terrore dei mari

1961 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Domenico Paolella. Met o.a. Don Megowan, Silvana Pampanini, Emma Danieli, Livio Lorenzon en Philippe Hersent.

Franse kolonisten vluchten op een piratenschip voor de terreur van een Spaanse gouverneur van het 17de-eeuwse Macaraïbo. Zij overwinnen het verraad in eigen gelederen en ten slotte ook de tegenstanders, met behulp van naar het mannen- eiland getransporteerde blanke slavinnen en de op de held verliefde gouverneursdochter. Het door Pampanini bedachte verhaal vol exotische zee-avonturen is een ratjetoe van overbekende genre-elementen. In de regie van Paolella is de film volgestopt met kleurrijke en bizarre details, die de achtergrondhandeling vaak boeiender maken dan de 'voorgrondactie'. Pampanini, als aanvoerster van rebelse vrouwen, heeft een verbazingwekkende danssolo.

La battaglia di Maratona

1960 | Horror, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Jacques Tourneur. Met o.a. Steve Reeves, Mylène Demongeot, Sergio Fantoni, Daniela Rocca en Ivo Garrani.

Een olympische winnaar komt achter het komplot van een veldheer om samen met de koning van Perzië de macht in Athene over te nemen. Hij moet een afstand van veertig kilometer hardlopend afleggen om tijdig het verzet te organiseren. Dit historisch spektakel over het ontstaan van de marathon is zowel qua scenario als geroutineerde regie boven de middelmaat van het genre, met fraaie landschapsopnamen en imponerende massascènes. Scenario van Ennio de Concini.

La Vendetta di Ercole

1960 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Avonturenfilm van Vittorio Cottafavi. Met o.a. Mark Forest, Broderick Crawford, Wandisa Guida, Philippe Hersent en Leonora Ruffo.

De zoon van Hercules wil trouwen met de dochter van diens aartsvijand, die van de verwijdering tussen vader en zoon gebruik wil maken om hem te doden. De mythologische avonturen kregen een spectaculaire en fantasierijke vormgeving en werden afgezet tegen een Romeo & Julia-achtige romance. Hollywoodveteraan Crawford weet zichtbaar niet wat hij met zijn schurkenrol aan moet. Het scenario is van Nicolo Ferrari, Marcello Baldi, Fiorenzo Capri en Enrico de Concini naar de roman van Marco Piccolo en Archibald Zounds Jr. Het camerawerk is van Mario Montuori.

La Regina dei Tartari

1960 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1960. Avonturenfilm van Sergio Grieco. Met o.a. Chelo Alonzo, Jacques Sernas, Folco Lulli, Mario Petri en Philippe Hersent.

Een meisje, dat door een Tartarenstam is buitgemaakt, groeit op tot de opvolgster van de gestorven aanvoerder. Ze leidt de aanval op een niet-inneembaar geachte stad, die macht en rijkdom blijkt te ontlenen aan wetenschap en landbouw. De Tartaren geven hun nomadenbestaan op en vervangen hun plunderingen door vreedzamer agrarische praktijken. Het niet oninteressante verhaal gaat verloren in de stuntelige - hoewel spectaculair bedoelde - regie, het karikaturaal acteren in potsierlijke kostuums en een onoverzichtelijke montage.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

Gerusalemma Liberata

1957 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1957. Historische film van Carlo L. Bragaglia. Met o.a. Francisco Rabal, Sylva Koscina, Gianna Maria Canale, Rik Battaglia en Philippe Hersent.

Slordige verbeelding van Tasso's epische gedicht, met gekunstelde liefdesrelatie tussen Saraceen en Christin tegen achtergrond van beleg van Jeruzalem. Film maakt amateuristische indruk. USA/GB-titel: THE MIGHTY CRUSADERS.

Londra chiama Polo Nord

1956 | Oorlogsfilm

Italië 1956. Oorlogsfilm van Duilio Coletti. Met o.a. Curd Jürgens, Dawn Addams, Folco Lulli, Albert Lieven en René Deltgen.

Het hoofd van de Duitse Abwehr in Nederland tijdens WO II is achter de Britse militaire code gekomen en weet door die kennis diverse vijandige spionnen in de val te lokken. De op feiten gebaseerde oorlogsfilm is onderhoudend gemaakt, al kost het, zoals in zoveel andere films van Coletti, moeite om positieve belangstelling op te brengen voor het vernuft van de 'foute partij'. De situering in Amsterdam met alle clichés en vergissingen van dien maakt de film voor ons tot een curiositeit.

Giovanni delle Bande Nere

1956 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië 1956. Historische film van Sergio Grieco. Met o.a. Vittorio Gassman, Constance Smith, Anna-Maria Ferrero, Gérard Landry en Philippe Hersent.

Het autoritaire en gewelddadige karakter van ridder Giovanni di Medici maakt zijn liefdesleven er niet eenvoudiger op. Als hij een leger aanvoert met het doel Rome van de Barbaren te bevrijden, sterft hij dan ook in de armen van een versmade minnares die hem is blijven volgen. Een weinig dynamisch historisch spektakel, waarvan de drakerige romantiek op een onverschillige manier door beter verdienende acteurs wordt afgeraffeld.

Les Enfants de l'amour

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léonide Moguy. Met o.a. Jean-Clude Pascal, Etchika Choureau, Lise Bourdin, Philippe Hersent en Valentine Tessier.

Een meisje dat verdacht wordt van moord op haar baby wordt opgenomen in een tehuis voor ongehuwde moeders, waar de zorg van de staf en het moederschap zelf op de meesten een positieve invloed blijkt te hebben. Deze episodische traktaatfilm boeit, ondanks ontsporingen in sentimentaliteit, door de treffende regie van de jonge actrices, al zijn sommige weldoende personages al te voorbeeldig en daardoor weinig overtuigend geportretteerd.

La Môme vert-de-gris

1952 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Dominique Wilms, Howard Vernon, Jean-Marc Tennberg en Darío Moreno.

Geheim agent Lemmy Caution wordt naar Casablanca gestuurd om een verdwenen goudvoorraad op te sporen. Een geraffineerde nachtclubzangeres weet hem van zijn doel af te houden, maar kiest uiteindelijk zijn zijde tegen de gangsters. De eerste film met Constantine als de romanheld van Peter Cheney komt door alle ontwikkelingen in het genre sindsdien in de actie-scènes weinig pittig over, maar er is meer aandacht aan humor dan in de meeste volgende films.

La Danseuse de Marrakech

1949 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Siren Adjemove, Katia Lova, Gina Manès, Aimé Clariond en Yves Vincent.

De tragische liefde van een Franse kapitein en een danseres in Marokko. Zij wordt uiteindelijk doodgestoken door de slechte Arabische bediende. Een melodramatisch scenario en niet zonder het voor die tijd gebruikelijke, onbedoelde racisme. Komt uit de reeks films in de stijl van het Vreemdelingenlegioen, 'het rode bloed in het hete zand'. Vreselijk verouderd, maar we kunnen nog steeds genieten van een goede regie van de acteurs.

L'homme aux mains d'argile

1949 | Biografie, Sportfilm

Frankrijk 1949. Biografie van Léon Mathot. Met o.a. Marcel Cerdan, Blanchette Brunoy, Simone Michels, Mary Thierry en Colette Georges.

Het (geromantiseerde!) levensverhaal van de beroemde bokskampioen Cerdan, die zichzelf speelt. Vele trainings-uren, wedstrijden, overwinningen, reizen plus wat romantiek; zeer gedateerd. Films als deze worden niet meer gemaakt. Gelukkig verstond Mathot zijn vak.

Le Dolmen tragique

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Léon Mathot. Met o.a. Paulette Dubost, Michèle Philippe, Marthe Mussine, Germaine Rouer en Annie Rouvre.

Een sombere misdaadgeschiedenis in een somber, afgelegen kasteel op de sombere Bretonse hei. De inspecteur heldert tijdens een séance met een medium een ingewikkelde kwestie op. Bijzonder scenario van Gomez. Een van de laatste films van Mathot, die zich in 1952 terug zou trekken. Al zijn films hebben een hechte regie en zijn boeiend. Ook bekend als TROIS MORTS DANS UN DOLMEN.

Le Fugitif

1947 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Madeleine Robinson, René Dary, Arlette Merry, Jane Berretta en Alfred Adam.

Een uit de gevangenis ontsnapte man, die de misdaad waarvan hij wordt beschuldigd niet heeft gepleegd, spoort de ware dader in Canada op, alvorens op zijn beurt de laatste adem uit te blazen. Onwaarschijnlijk en weinig overtuigend. Alleen het camerawerk van Léonce-Henry Burel maken deze film nog de moeite waard.

La Dernière chevauchée

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Mireille Balin, Paulette Dubost, Jacques Dumesnil, Philippe Hersent en Pierre Cressoy.

Mathot was en beroemde acteur ten tijde van de zwijgende film. Vanaf 1928 probeerde hij naam te maken als regisseur. Het ontbrak hem zeker niet aan talent. Deze film mist echter alle kracht door de melodramatische stijl; net als het stoffige toneelstuk van Leopold Gomez La Rançon waar de film naar gemaakt is. Het verhaal is ook nog zeer onwaarschijnlijk. Een Marokkaanse kolonist wordt eerst gek, dan krijgt hij zijn verstand weer terug en ga zo maar door. Ook bekend als LE CAID.

Destins

1946 | Drama, Musical, Muziek

Frankrijk 1946. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Gabrielle Fontan en Armand Bernard.

Deze zeer onwaarschijnlijke smartlap gaat over twee broers, die elkaars dubbelganger zijn. De een is de held van het verhaal en een succesvol zanger (driemaal raden wie deze rol speelt!) en de ander is de booswwicht (driemaal raden...!). Uiteraard komt alles op z'n pootjes terecht. De onnozelheid druipt van deze film af, die op het lijf geschreven is van Rossi. Een van de slechtste films van Pottier.

Nuits d'alerte

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Léon Mathot. Met o.a. Hélène Perdrière, Simone Cerdan, Jane Marken, Régine Montlaur en Roger Pigaut.

Iemand is neergeschoten door de Gestapo op de landingsbaan van een Engels vliegtuig op Franse bodem. Zijn vriend, de verzetsstrijder Pierre, kan intussen zijn activiteiten voortzetten. Vandaag de dag komt deze situatieschets schematisch, overdreven, sentimenteel en langdradig over. Op z'n minst zit het hecht in elkaar. Voorstelbaar dat zo'n film ten tijde van de Bevrijding een groot succes was.

La Troisième Dalle

1941 | Misdaad

Frankrijk 1941. Misdaad van Michel Dulud. Met o.a. Jules Berry, Gisèle Parry, Milly Mathis, Lucie Duplex en Pauline Carton.

Om de dood van een kasteelheer in 1481 te onderzoeken en te verklaren gaat een historicus naar de plaats des onheils en treft diens nazaat vermoord aan. Politieonderzoek en de ontdekking van de schuldige zoals het hoort. Degelijk maar goedkoop gemaakt in het zogenaamde 'vrije' circuit door een onbekende regisseur. De film is het aanzien waard dankzij de goede rolbezetting; de sterke persoonlijkheid van Berry in de rol van de historicus steekt er bovenuit.

Le Roi

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morlay, Raimu, Elvire Popesco en André Lefaur.

De koning van een denkbeeldig vorstendom accepteert een uitnodiging voor een jachtpartij bij een Franse markies, die zich daarmee de jaloezie van een streberige politicus op de hals haalt. Achtereenvolgens verleidt de vorst de geliefde en de echtgenote van de politicus, wat zijn onderhandelingspositie beïnvloedt. Deze succesvolle toneelklucht, die inspeelt op de toenmalige rivaliteit tussen adel en burger-notabelen, kreeg een weinig fantasierijke verfilming, maar wordt door de top-bezetting met animo geacteerd.

La Garçonne

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Marie Bell, Henri Rollan, Jaque Catelain, Maurice Escande en Suzy Solidor.

Bewerking van de roman van Victor Margueritte, die toen hij gepubliceerd werd een schandaal ontketende. Dat moet zich echter vooral afgespeeld hebben vóór de film in roulatie ging, want deze afgezwakte versie stelt weinig voor. Mondain melodrama met grote namen en veel kabaal om niets.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

La fin du monde

1930 | Sciencefiction

Frankrijk 1930. Sciencefiction van Abel Gance. Met o.a. Colette Darfeuil, Sylvie Grenade, Wanda Vangen, Jeanne Brindeau en Abel Gance.

Jean Novalic (Abel Gance) heeft zichzelf uitgeroepen tot een soort profeet die de aarde van de verdoemenis wil redden. Zijn broer Martial (Francen) is astronoom, een nuchtere man die zich aan de feiten houdt. Martial ziet dat een komeet op de aarde afkoerst en berekent dat hij binnen tien dagen tegen onze planeet zal opbotsen en verwacht dat de aarde uiteen zal spatten. Regisseur Gance schetst een beeld van het gedrag van de mensen als zij weten dat zij nog maar tien dagen te leven hebben. Het is een cynisch beeld, dat wellicht het best ge[KA3]illustreerd wordt door de effectenbeurzen, die tot op het laatste moment openblijven en mensen die op het allerlaatste ogenblik een fortuin bijeen hopen te vergaren. In de finale scheert de komeet langs de aarde en raakt hem slechts lichtjes. De decors zijn naar huidige maatstaven superna[KA3]ief, terwijl het verhaal vaart mist. Indertijd werd er een versie met geluid maar zonder dialogen gemonteerd van Gance en Andr[KA1]e Lang door Eug[KA2]ene Deslaw en was er een ingedubde Spaanse-, Duitse- en Engelse versie. Het scenario is van Camille Flammarion en het camerawerk was in handen van Jules Kr[KA3]uger, Nicolas Roudakoff, Forster en Roger Hubert. In de V.S. circuleerde vanaf 1934 een versie, waarvan het oorspronkelijke verhaal was teruggesneden tot 55 minuten, voorafgegaan door 48 minuten proloog omdat men er `politiek` anders dacht. De meeste versies die men tegenwoordig nog tegenkomt (in Frankrijk) zijn tien miuten korter dan de oorspronkelijke film.