Alexander Engel: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

El Caso de las dos bellezas

1967 | Horror, Komedie, Erotiek

Spanje​/​​Duitsland 1967. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Janine Reynaud, Rossana Yanni, Chris Howland, Adrian Hoven en Michel Lemoine.

De avonturierster 'Rode Lippen' wordt geconfronteerd met een krankzinnige vrouwenmoordenaar. Het is een geestig vervolg op BÉSAME, MONSTRUO, met dezelfde acteurs en overeenkomstige resultaten. Goede muziek.

Aufruhr im Schlaraffenland

1957 | Fantasy, Familiefilm

Duitsland 1957. Fantasy van Otto Meyer. Met o.a. Alexander Engel, Otto Czarski, Sabina Sesselmann, Harry Wüstenhagen en Werner Krüger.

In het sprookjesrijk 'Ergens' heerst grote armoede. Op een dag krijgt de koning van een goede fee een toverknoop, waarmee hij de wensen van iederen kan vervullen. Het land verandert in het 'Rijk van Overvloed', maar de mensen willen steeds meer en zijn steeds meer ontevreden. De prinses, een schoolmeester en een dokter proberen aan deze Piggelmee-achtige kwaal van menselijke zwakheid een eind te maken. Een onderhoudende familiefilm met een alarmistische moraal, geïnspireerd door het toenmalige 'Wirtschaftswunder'. Het scenario is van Inka Köhler-Rechnitz. Het camerawerk is van Gerhardt Huttula.

Der bunte Traum

1952 | Muziek, Komedie, Romantiek

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Vera Molnar, Felicita Busi, Oscar Sima, Josef Meinrad en Alexander Engel.

Tegen het decor van een pompeuze ijsrevue en in het filmmilieu speelt zich een onbeduidende geschiedenis rond de grote liefde en het willen maken van carrière af. Von Cziffra probeerde met deze film vergeefs een vervolg te geven aan zijn succes DER WEIßE TRAUM uit 1943.

Die Blauen Schwerter

1949 | Historische film

Oost Duitsland 1949. Historische film van Wolfgang Schleif. Met o.a. Hans Quest, Ilse Steppat en Alexander Engel.

De ontdekking van het porselein door een alchemist. Er is veel aandacht besteed aan de historische aankleding, maar ondanks dat stelt de film weinig voor.

Kriminalkommissar Eyck

1940 | Thriller

Duitsland 1940. Thriller van Milo Harbich. Met o.a. Anneliese Uhlig, Paul Klinger, Alexander Engel en Dorit Kreysler.

Tijdens een wintersportvakantie wordt inspecteur Eyck verliefd op de zangeres Barbara Sydow. Wanneer een van de hotelgasten is vermoord, behoort zij tot de verdachten. Eyck moet kiezen tussen plicht en liefde. Uhlig imponeert als Barbara Sydow en Klinger draait voor de rol van inspecteur Eyck z'n hand niet om.

Parkstraße 13

1939 | Misdaad

Duitsland 1939. Misdaad van Jürgen von Alten. Met o.a. Olga Tschechowa, Hilde Hildebrand, Ivan Petrovitch, Theodor Loos en Ernst Dumcke.

Deze misdaadfilm is banaal en nietszeggend. Het is het verhaal van mevrouw Evelyne (Tschechowa), die ervan verdacht wordt haar minnaar (Pointner) gedood te hebben. Haar vorige twee echtgenoten zijn ook al op geheimzinnige wijze gestorven. De enscënering is te fantasieloos om te overtuigen. Toch had de film, die zich geheel in een villa afspeelt, met een beter draaiboek een echt goed krimi-kamerspel kunnen worden. Nu zijn de 78 minuten die de film duurt, nog te lang. Ook bekend als VERHÖR UM MITTERNACHT.

Sergeant Berry

1938 | Western, Komedie

Duitsland 1938. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Toni von Bukovics, Peter Voß, Herma Relin en Gerd Höst.

Een uiterst populaire Albers-film over politiesergeant Berry uit Chicago die drugsmokkelaars aan de Mexicaanse grens moet oppakken.

Madame Bovary

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Pola Negri, Ferdinand Marian, Aribert Wäscher, Werner Scharf en Alexander Engel.

Een van de talrijke verfilmingen van de beroemde roman van Flaubert. Emma (Negri) trouwt met een onbeduidende plattelandsarts (W[KA3]ascher), en kan haar draai niet vinden in de saaie, kleinburgerlijke wereld van haar man. Ze bedriegt hem met Rodolphe (Marian), maakt schulden bij de woekeraar Lheureux (Bildt) en pleegt tenslotte, wanneer de uitzichtsloosheid van haar situatie tot haar doordingt, zelfmoord. Een grandioze verfilming van dit verhaal, vooral wat betreft de figuur- en sfeertekening van destijds. Ster van de zwijgende film, Pola Negri, slaagt erin de middelen om zich uit te drukken spaarzaam in te zetten en brede, weidse gebaren te vermijden. Ook de overige acteurs zijn zonder uitzondering goed gekozen. De moeite van het bekijken waard.

Andere Welt

1937 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret en Alfred Stöger. Met o.a. Käthe Gold, Karl Ludwig Diehl, Franz Schafheitlin, Leopoldine Konstantin en Herbert Hübner.

De jonge Engelse lerares Audrey (Gold) leidt een triest bestaan. Ze gaat een huwelijk zonder liefde aan met haar jeugdvriend Dr. Carter (Schafheitlin) en gaat met hem mee, wanneer hij voor een koloniale functie naar Malakka moet. Daar stuit zij echter op hetzelfde verwaande gezelschap, dat zij probeerde te ontvluchten. Geleidelijk aan neemt Audrey afstand van haar man, en richt zij zich tot een Maleise prins (Diehl), die van haar houdt. Wanneer zij malaria oploopt, zorgt niet haar man maar alleen de prins voor haar. Ondanks het geroddel laat Audrey zich na haar genezing van haar man scheiden en trouwt met de prins. Een verbazingwekkend moderne film rond de emancipatie van een jonge vrouw en klasse- en rassenvooroordelen. Käthe Gold schittert in de vrouwelijke hoofdrol in de Duitse versie. Allégret maakte gelijktijdig een Franse versie, LA DAME DE MALACCA.

Weiße Sklaven

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Camilla Horn, Werner Hinz, Agnes Straub, Karl John en Theodor Loos.

Sebastopol, 1917. De stad wordt opgeschrikt door de revolutie. De bolsjewieken trekken er al rovend en moordend doorheen. Boris (Hinz), gisteren nog bediende in het huis van de gouverneur (Loos), wordt tot commissaris van de communisten benoemd. Het lukt Manja, de dochter van de gouverneur (Horn), met haar familie, waaronder haar zwaargewonde vader, een kroeg in te vluchten, waar zij door de waardin (Straub) verborgen gehouden worden. Maar Boris spoort haar op. Hij is verliefd geworden op Manja, hetgeen hem noodlottig wordt. Zij houdt hem aan het lijntje en beschermt zo tevens haar familie. Tot de tsaristische officieren de stad bevrijden en de gouverneursfamilie per schip kan vluchten. Een propagandafilm, waarin de communisten als beesten worden afgeschilderd. Hij is echter zo spannend gemaakt, dat dat op de tweede plaats komt. Zo is ook te verklaren, dat de vrijwillige zelfcontrole (FSK) hem, ondanks het verbod van de geallieerden, vrijgaf. Wereldberoemd werd het lied 'Wenn die Sonne hinter den Dächern versinkt' van Peter Kreuder, dat ook nu nog tot het repertoire van alle grote chansonniers behoort. Ook bekend als PANZERKREUZER SEBASTOPOL.

Savoy-Hotel 217

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Brigitte Horney, Käthe Dorsch, Gusti Huber en Alexander Engel.

De lichtzinnige Natasja (Horney) heeft haar zinnen gezet op de oberkelner van het hotel, Andrei Antonowitsch Wolodkin (Albers). Wanneer ze in haar kamer wordt vermoord behoort hij, m[KA1]et haar man (Engel) en haar neef (Deltgen), tot de verdachten. Ucicky heeft Albers alle gelegenheid geboden de rol te spelen die hem het beste ligt, d.w.z. niet de oberkelner maar... Albers! Gesitueerd in Moskou 1911. Scenario van Gerhard Menzel, camerawerk van Fritz Arno Wagner. Ook bekend als MORD IM SAVOY.

Musik im Blut

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Hanna Waag, Sybille Schmitz, Wolfgang Liebeneiner, Leo Slezak en Walter Ladengast.

Een jonge student aan het conservatorium in Dresden (Liebeneiner) is bevriend met een studiegenootje (Schmitz), maar zit ondertussen ook achter haar nichtje (Waag) aan. Het nichtje weet hem voor zich te winnen en de studente trekt zich terug. Regisseur Waschneck heeft deze bitterzoete driehoeksverhouding gevoelig in beeld gebracht. Helaas heeft Hanna Waag absoluut geen talent en ook Liebeneiner is niet erg overtuigend. Schmitz, Ladengast en Slezak daarentegen zijn uitmuntend. Een weerzien met Dresden voordat het verwoest werd.