Matthijs van Heijningen (1944): cast en productie.
Er zijn 60 films gevonden.

Het leven is vurrukkulluk

2017 | Romantiek, Komedie

Nederland 2017. Romantiek van Frans Weisz. Met o.a. Géza Weisz, Reinout Scholten van Aschat, Romy Lauwers, Willeke van Ammelrooy en Tine Joustra.

Al sinds de verschijning van Het leven is vurrukkulluk in 1961 heeft regisseur Weisz geprobeerd Remco Camperts lyrische tijdgeestroman, over een driehoeksverhouding op een lome zondagmiddag in het Vondelpark, te verfilmen. Op 79-jarige leeftijd is het hem eindelijk gelukt, met zoon Géza in een hoofdrol. Het resultaat is een oer-Hollandse, bij vlagen geïnspireerde romcom, waar de liefde voor het boek van afspat. Maar de film is ook een rommeltje. Vooral de halfslachtige keuze voor een hedendaagse setting met personages die zich kleden en gedragen als sixtiesjeugd pakt ongelukkig uit.

De helleveeg

2016 | Drama, Komedie

Nederland 2016. Drama van André van Duren. Met o.a. Hannah Hoekstra, Benja Bruijning, Hadewych Minis, Anneke Blok en Gijs Scholten van Aschat.

Neef Albert (Bruijning) is al sinds zijn vijfde geobsedeerd door zijn twaalf jaar oudere tante Tiny, een verongelijkte, hondsbrutale Brabantse schoonheid (schitterend gespeeld door actrice Hannah Hoekstra). Wat zich vervolgens tussen hen over een periode van tientallen jaren zal afspelen is in deze boekverfilming meer een tragikomedie dan het gitzwarte melodrama over katholieke hypocrisie uit A.F.Th. van der Heijdens gelijknamige roman, maar drijft op dezelfde snedige dialogen. Helaas mist de voortslepende ontknoping psychologisch reliëf en kampt de film met lelijke verouderings-make-up. Bovendien ontkracht het bitterzoete slotakkoord de grimmige conclusie van het boek. Is dat nou hypocriet of niet?

De bende van Oss

2011 | Misdaad

Nederland 2011. Misdaad van André van Duren. Met o.a. Sylvia Hoeks, Marcel Musters, Matthias Schoenaerts, Daan Schuurmans en Frank Lammers.

Een bende wás het, zo vlak voor de Tweede Wereldoorlog in Oss. Overvallen, vechtpartijen, moord, brandstichting, misbruik, fraude, en iedereen was erbij betrokken: arbeiders, elite én geestelijken. André van Duren (Mariken, Kees de Jongen), zelf afkomstig uit de regio, vertelt de geschiedenis door de ogen van caféhoudster/prostituee Johanna (Hoeks), die het misdaadmilieu probeert te ontvluchten. Vakkundig gemaakte, onderhoudende film voor het grote publiek blijft dramatisch op afstand. Veel bekende Brabanders in cast en crew, tot titelsongvertolkers JW Roy en Guus Meeuwis aan toe.

Kees de jongen

2003 | Familiefilm, Drama

Nederland 2003. Familiefilm van André van Duren. Met o.a. Ruud Feltkamp, Hannah Cheney, Theo Maassen, Monic Hendrickx en Ger van der Grijn.

Kees Bakels, de volksjongen die in zijn hoofd de hele wereld aankan, heeft de roman van Theo Thijssen verlaten en is een mens van vlees en bloed geworden. Regisseur André van Duren is niet van het soort dat per se de boel op zijn kop wil zetten. Zijn regie is trouw aan het Amsterdam van Thijssen. Kees de jongen is een ouderwetse productie in de goede zin van het woord, met veel aandacht voor de sfeer en het acteren. Ambachtelijkheid krijgt de voorkeur boven doelgroepdenken.

De vriendschap

2001 | Drama, Komedie

Nederland 2001. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Willem Nijholt, Gerard Cox, Karina Smulders, Pleuni Touw en Sylvia Kristel.

Destijds waren ze beste vrienden en raakten verliefd op dezelfde vrouw. Nu zien ze elkaar na veertig jaar weer voor het eerst. De vrouw van Pieter (Cox) is overleden. Gijs (Nijholt) is ooit naar Canada vertrokken en heeft geen kinderen. Terwijl ze oude vetes moeten zien te beslechten dient er zich al weer een nieuw probleem aan: ze worden opnieuw verliefd op dezelfde vrouw. Vermakelijk lichtvoetig drama gemaakt door oude rotten in het filmvak: Van Brakel maakte furore met onder meer Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Een maand later (1987).

De Zwarte Meteoor

2000 | Sportfilm, Drama

Nederland 2000. Sportfilm van Guido Pieters. Met o.a. Peter Tuinman, Erik van der Horst, Thekla Reuten, Gijs Scholten van Aschat en Jet Novuka.

Almelo, eind jaren vijftig. Puber Felix (Van der Horst) leert de liefde kennen en durft in opstand te komen tegen zijn vader dankzij de wijze levenslessen van zijn vriend en idool Steve Mokone, de zwarte sterspeler van Heracles en de eerste buitenlandse voetballer in Europa. De Zwarte Meteoor is een sympathieke film, kundig doordrenkt met spruiterige oubolligheid, gebaseerd op het gelijknamige boek van sportverslaggever Tom Egbers. In 2002 publiceerde hij een tweede boek over Mokone, Twaalf gestolen jaren, gebaseerd op eigen onderzoek naar Mokone's arrestatie in New York in 1977 en zijn negenjarige gevangenschap, vanwege creditcardfraude en mishandeling van zijn vrouw. Mokone was naar eigen zeggen onschuldig.

De Omweg

2000 | Biografie, Drama

Nederland 2000. Biografie van Frouke Fokkema. Met o.a. Jan Decleir, Willeke van Ammelrooy, Peer Mascini, Thom Hoffman en Thom Bissmeier.

Van den Dop speelt de geitenhoedster Joanna. Na een miskraam te hebben gehad en haar grote liefde te hebben verloren, besluit Joanna te verhuizen naar de Pyreneeën en daar in te trekken bij een kennis. Ze besluit echter wel eerst een stop te maken in Oostenrijk, waar schrijver Thomas Bernhard (Bissmeier) woont. Joanna herkent zichzelf in zijn boeken en meent in hem een zielsverwant te hebben gevonden. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Frouke Fokkema. Zij is in haar jonge jaren zelf naar Oostenrijk vertrokken en heeft daar een half jaar met Bernhard samengeleefd.

De bal

1999 | Jeugdfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België​/​​Duitsland 1999. Jeugdfilm van Danny Deprez. Met o.a. Martje Ceulemans, Rijk de Gooyer, Ernst Löw, Jonas De Ro en Michael Pas.

Twee ballen nemen het tegen elkaar op in deze Vlaamse fantasy-jeugdfilm. De ene bal is een versleten exemplaar met magische krachten en de ander een gewiekste burgemeester (De Gooyer). Inzet is het landje waar de eenzame 11-jarige Sophia (Ceulemans) met haar vriendjes de Beestie Boys + obligate zwerfhond vertier zoeken te midden van de drukke stad en waar de burgemeester kantoren wil bouwen. De magische bal helpt en inspireert de kindekes om actie te ondernemen. Effectief en simpel vermaak.

De Boekverfilming

1999 | Komedie

Nederland 1999. Komedie van Eddy Terstall. Met o.a. Dirk Zeelenberg, Femke Lakerveld, Alette Dirkse, Nadja Hüpscher en Najib Amhali.

'Je kunt wel prima vakwerk afleveren met een goede boekverfilming, maar dan kun je net zo goed parket gaan leggen,' zo liet scenarist/regisseur/editor Terstall De Filmkrant ooit weten. Gezien deze uitspraak is het niet zo vreemd dat zijn film De boekverfilming een satire werd op al die Nederlandse filmmakers die trouw maar zielloos een boek naar het witte doek verplaatsten. Terstalls hoofdpersonage is een karikatuur genaamd Lars (gespeeld door Zeelenberg). Hij is een regisseur die voor een 'experimentele film over biggetjes' een Gouden Kalf won en daarop een over het paard getilde windbuil wordt. In de naïeve actrice Noor (Nadja Hüpscher), ziet hij de nieuwe Monique van de Ven. Maar ook twee andere actrices maken kans. Lars wil vooral hen allen naakt zien en met hen het bed in duiken. De boekverfilming ridiculiseert de Hollandse filmwereld, is lollig en luchtig, maar ontstijgt met zijn lowlands-lage budget, weinig genuanceerde verhaal en uitgeklede actrices het onderwerp van spot zeker niet op alle fronten. Hüpscher won grappig genoeg (en terecht) een echte Gouden Kalf voor haar rol.

The Tango Lesson

1997 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk​/​​Argentinië​/​​Frankrijk 1997. Drama van Sally Potter. Met o.a. Sally Potter, Pablo Veron, Gustavo Naveira, Fabian Salas en David Toole.

Autobiografische vertelling van regisseuse/scenariste/actrice/danseres Sally Potter (Orlando, 1992) over haar amoureuze ervaringen met de vermaarde tangodanser Pablo Verón. Tijdens een verblijf in Parijs raakt ze volledig in de ban van de dans en de danser om uiteindelijk samen met hem een filmproject aan te gaan waarin de tango centraal staat. Het gaat uiteraard om de machtsstrijd tussen man en vrouw met de dans als weinig subtiele metafoor. Schaamteloze ijdeltuiterij of niet, het ziet er mooi uit met afwisselend stemmig zwart-wit en bonte kleuren, knappe dansscènes (oa langs de Seine zoals Gene Kelly en Leslie Caron) en zelfs nog een vocale bijdrage van Sally Potter. (VM/VPRO Gids)

Advocaat van de hanen

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Gerrit van Elst. Met o.a. Pierre Bokma, Margo Dames, Jaap Spijkers, Peter Oosthoek en Yoka Berrety.

Een voormalige sociale advocaat (Bokma) belandt laveloos in een politiecel, waar hij getuige is van de dood van een kraker. Aan hem nu de lastige keus: zet hij zich in voor het door de politie 'vermoorde' slachtoffer of verzwijgt hij wat er gebeurd is omwille van zijn reputatie. De film was goed voor een heuse rel: leden van de, indertijd al zieltogende, kraakbeweging verstoorden de opnames om te protesteren tegen de verwijzingen naar de echt gebeurde zaak van de overleden kraker Hans Kok. Ondanks de extra publiciteit draaide de film maar een paar weken. Gebaseerd op een roman van A.F.Th. van der Heijden.

All Men Are Mortal

1995 | Drama, Komedie

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Stephen Rea, Irène Jacob, Marianne Sägebrecht, Chiara Mastroianni en Derek de Lint.

Jonge, vooraanstaande toneelactrice Jacob doorkruist het Frankrijk van het existentialisme, einde jaren 1940, begin 1950 met een voorstelling van Hamlet. Wanneer zij verliefd wordt op een geheimzinnige en aan geheugenverlies lijdende Rea, stelt zij haar artistieke ambities in vraag. S[KA3]agebrecht is haar loyale kleedster en de Lint loopt in een rampzalige snertrol verloren. Het Frankrijk van het existentialisme (gedraaid in Boedapest!) wordt in Europudding bevolkt door Engelstaligen met een Franse tongval. Gelukkig hoeft de overigens briljante Jacob geen Frans accent te veinzen. De roman van Simone de Beauvoir (Tous les hommes sont mortels, in het Nederlands bekend onder de titel Niemand is onsterfelijk) werd bewerkt door de Jong, Olwen Wymark en Steven Gaydos tot een verhaal waarin de filosofische hoofdbrekens van de 'intello's' van toen hun eigen ego's maskeerden. Hoe ook, de Jong probeert zelfverzekerd en conventioneel een onconventioneel verhaal te vertellen met knap camerawerk van Bruno de Keyser.

Affair Play

1995 | Thriller, Romantiek, Drama

Nederland 1995. Thriller van Roeland Kerbosch. Met o.a. Derek de Lint, Lysette Anthony, Bill Sage, Boudewijn de Groot en Ann Hasekamp.

Alex (De Lint) is een zeer gefortuneerd diamanthandelaar en een bezeten verzamelaar van erotische kunst. Hij is pas getrouwd met Lisa (Anthony) een mooie, jonge Amerikaanse. Hun relatie wordt algauw verkild door de ongegronde, blinde jaloezie van Alex. Hij vraagt een profgolfer om Lisa tegen betaling te verleiden. Een tegenvaller.

1000 Rosen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theu Boermans. Met o.a. Marieke Heebink, Jaap Spijkers, Bert Geurkink, Marisa van Eyle en Rik Launspach.

Deze bewerking van het toneelstuk van de Oostenrijkse Gustav Ernst brengt ons naar een fictief jaren zestig-stadje in het oosten des lands, waar de plaatselijke fabriek zal worden gesloten. Gina (Heebink) probeert met haar winkeltje het hoofd boven het water te houden, maar staat zeer welwillend tegenover de komst van het grootkapitaal in de persoon van de Amerikaan (Launspach). Dochtertje Liesje ziet het gemodder van de volwassenen met lede ogen aan. Krachtig, niet gemakkelijk speelfilmdebuut van theatermaker Boermans kreeg Gouden Kalveren voor de uitstekende hoofdrolspelers Heebink en Spijkers.

Wildgroei

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Hilde Van Mieghem, Thom Hoffman, Ellen ten Damme, Julien Schoenaerts en Hans Croiset.

Van Mieghem leest tijdens een boottocht van Amsterdam naar de Betuwe voor uit haar boek aan de twee aardige heren, Schoenaerts en Croiset. Uit flash-backs wordt duidelijk hoe en waarom het misliep tussen haar uitgever en minnaar Hoffman. Zij moest na een tijdje bij hem de plaats inruimen voor haar knappere en vooral minder gecompliceerde zusje Ten Damme. In de finale vallen heden en verleden samen in een confrontatie van het trio. Sfeervol, met vooral knappe fotografie van de bekende cameraman Gerard Vandenberg, die Nederland en de Betuwe met de camera (her)ontdekt. Stemmig en symbolisch met soms te toneelmatige dialogen.

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Voor een verloren soldaat

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Nederland 1992. Drama van Roeland Kerbosch. Met o.a. Maarten Smit, Jeroen Krabbé, Andrew Kelley, Freark Smink en Elsje de Wijn.

De twaalfjarige Jeroen (Smit) wordt tijdens de hongerwinter van 1944-45 in Friesland ondergebracht en beleeft daar na de bevrijding zijn eerste seksuele ervaringen met Canadese soldaat Kelley. Het zal zijn leven tekenen. Dertig jaar later komt Jeroen (nu gespeeld door Krabbé) er als choreograaf terug, waar hij het zich allemaal herinnert. Gebaseerd op autobiografische roman van Rudi van Dantzig, die boeiender is dan deze wat kabbelende film, alledaags en simplistisch alsof hij ook dertig jaar eerder werd gemaakt. Kerbosch kreeg er wel een prijs voor op het International Gay & Lesbian Film Festival van Turijn.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Nederland​/​​Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

Kracht

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Frouke Fokkema. Met o.a. Theu Boermans, Anneke Blok, Dave van Dinther, Rik Launspach en Marieke Heebink.

Gearriveerd theatermaker Theu Boermans (1950), onder meer voormalig artistiek directeur van het Nationale Theater, is ook een begenadigd acteur. Zoals te zien is in het vergeten Limburgse plattelandsdrama Kracht uit 1990. Boermans nam voor de film de bezetting van zijn zojuist gevormde theatergroep De Trust mee. Hijzelf speelt een rouwende weduwnaar die een stadse vrouw (Anneke Blok) naar zijn boerderij lokt om voor de financiën en zijn zoontje te zorgen. Het blijkt het recept voor een gierput vol zwartgallige kwellingen. Debuterend regisseur Frouke Fokkema kreeg een Gouden Kalf voor haar subtiele regie.

Rituelen

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Derek de Lint, Thom Hoffman, Ton Lensink, Sigrid Koetse en Bert André.

Inni Wintrop verliest ineens zowel zijn vermogen als zijn droomvrouw. Vervolgens geven de zonderlinge Philip Taads en diens fascinatie voor Japanse rituelen en ceremonies Inni's stuurloze leven een nieuwe obsessieve wending. Wie deze adaptatie van Cees Nootebooms bekroonde roman met lezerskalmte tegemoettreedt, zal de non-lineaire verteltrant en vooral het tempo waarderen. Hier mag, welhaast contrair aan het medium dat doorgaans juist comprimeert, tijd uitdijen. Het doorvoelde spel van De Lint en Hoffman, de fraaie Marc Felperlaan-fotografie en de fijn sonore vertellersstem van Nooteboom zelf maken Rituelen tot on-Nederlandse overpeinzingscinema.

Een maand later

1987 | Komedie, Drama

Nederland 1987. Komedie van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Sunny Bergman en Jeroen Oostenbrink.

Vrije journaliste Monika (Van de Ven) ruilt via een advertentie een maand lang met huisvrouw annex moeder Liesbeth (Soutendijk). Vader en psychiater Constant (De Vries) laat het zich welgevallen en legt het Freudiaans uit aan de kinderen. Wat blijkt een maand later: Monika is verknocht geraakt aan Constant en Liesbeth aan de vrijheid. Wat pa en kinderen vinden doet er niet zoveel toe. Het verhaal is niet altijd boeiend, de bijrollen zijn matig, de regie is nogal krakkemikkig, maar het spel van De Vries en Soutendijk is wel goed.

Op Hoop van Zegen

1986 | Drama

Nederland 1986. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Kitty Courbois, Rijk de Gooyer, Renée Soutendijk en Huub Stapel.

Een heuse all star cast, met Kitty Courbois als een klassieke Kniertje, en Danny de Munk in de (centrale) rol van haar vijftienjarige zoon Barend. Regisseur Pieters en zijn scenariste Karin Loomans hadden weinig boodschap aan het sociaal-realisme van Heijermans; de scherpe kantjes van het verhaal werden zorgvuldig bijgeslepen. Barend en redersdochter Clementine (Tamar van den Dop) mogen in de film zelfs een romance beginnen. Onvermijdelijk hoogtepunt is de ondergang van de gammele schuit 'Hoop', een scène die werd opgenomen in de Londense Pinewoodstudio's. Het mocht wat kosten, deze (vijfde) verfilming van 'Op Hoop van Zegen'. Beroerd dat de opbrengst tegenviel.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Opoe is op bezoek

1985 |

Nederland 1985. Willeke van Ammelrooy.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Gebroken spiegels

1984 | Thriller, Drama

Nederland 1984. Thriller van Marleen Gorris. Met o.a. Lineke Rijxman, Henriëtte Tol, Edda Barends, Johan Leysen en Marijke Veugelers.

Drama rond een Amsterdams bordeel met diverse krachten, van beginnende huisvrouwen tot geroutineerde oudgedienden. Gelijktijdig speelt een nog bleker relaas over een geketende vrouw en de prostituant die haar martelt. Filmmaker Marleen Gorris stelde niet teleur na haar debuut De stilte rond Christine M., de internationaal vermaarde artfilm waarin drie vrouwen een willekeurige man vermoorden. De vervolgstudie Gebroken spiegels werd een Hollandse thriller voor de argeloze kijker en een feministische pamfletfilm voor de geëngageerde toeschouwer. Een Nederlands hoogtepunt uit de productieve filmjaren tachtig.

Feest?

1984 |

Nederland 1984. Willeke van Ammelrooy. Met o.a. Loes van den Bogaert, Niels Croiset, Bas Uterwijk, Josien Uterwijk en Hans Croiset.

Drama rond een Amsterdams bordeel met diverse krachten, van beginnende huisvrouwen tot geroutineerde oudgedienden. Gelijktijdig speelt een nog bleker relaas over een geketende vrouw en de prostituant die haar martelt. Filmmaker Marleen Gorris stelde niet teleur na haar debuut De stilte rond Christine M., de internationaal vermaarde artfilm waarin drie vrouwen een willekeurige man vermoorden. De vervolgstudie Gebroken spiegels werd een Hollandse thriller voor de argeloze kijker en een feministische pamfletfilm voor de geëngageerde toeschouwer. Een Nederlands hoogtepunt uit de productieve filmjaren tachtig.

Ciske de Rat

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Danny de Munk, Willeke van Ammelrooy, Herman van Veen, Willem Nijholt en Peter Faber.

Deze absolute kaskraker (meer dan twee miljoen bioscoopbezoekers) betekende de doorbraak van musicalster Danny de Munk, die hier als Amsterdams schoffie de evergreen 'Ik voel me zo verdomd alleen' (geschreven door Karin Loomans en Herman van Veen) meesterlijk ten gehore brengt. Verfilming van het gelijknamige boek van Piet Bakker speelt zich af in de crisisjaren. Het perspectief van de film is gelukkig niet dat van de narrige onderwijzer, maar van Ciske, die na de dood van zijn moeder in een tuchthuis belandt. Het camerawerk is van Frans Bromet. In de gelijknamige musical speelde De Munk later de volwassen Ciske.

Een zaak van leven of dood

1983 |

Nederland 1983. George Schouten. Met o.a. Peter Faber, Carla Hardy, Derek de Lint, Henriëtte Tol en Gerard Cox.

Tegen de achtergrond van een internationaal marktonderzoekcongres wil Hans (Faber) weten wat er is gebeurd met Eefje (Hardy), de vrouw met wie hij trouwde voordat ze pleinvrees ontwikkelde. Zij kreeg vervolgens iets met zijn ex-collega, de manipulatieve Jack (De Lint). Die relatie stak niet zo fris in elkaar. Bewerking van de novelle Zonder dollen van Hans Vervoort uit 1974 wordt degelijk in beeld gebracht met goede acteurs. Regisseur Schouten legde zich daarna vooral toe op documentaires, waaronder eentje over wereldkampioen boksen Lucia Rijker.

De vogelmens

1983 |

Nederland 1983. Casper Verbrugge. Met o.a. Mirjam Melkman, Femke Boersma, Trins Snijders, Lou Landré en Joel Chajes.

Tegen de achtergrond van een internationaal marktonderzoekcongres wil Hans (Faber) weten wat er is gebeurd met Eefje (Hardy), de vrouw met wie hij trouwde voordat ze pleinvrees ontwikkelde. Zij kreeg vervolgens iets met zijn ex-collega, de manipulatieve Jack (De Lint). Die relatie stak niet zo fris in elkaar. Bewerking van de novelle Zonder dollen van Hans Vervoort uit 1974 wordt degelijk in beeld gebracht met goede acteurs. Regisseur Schouten legde zich daarna vooral toe op documentaires, waaronder eentje over wereldkampioen boksen Lucia Rijker.

De ontpopping

1983 |

Nederland 1983. Annemarie Prins. Met o.a. Niek Pancras, Liesbeth Struppert, Nelly Frijda, Hans Veerman en Bregtje Meijer.

Een meisje krijgt van een groep straatmuzikanten een pop. Die blijkt te kunnen praten! Aan deze korte film over allerlei aspecten van het poppenspel werkte het puikje van de Nederlandse poppenspelersscene mee, onder anderen Koos Wieman, Ella Snoep, Hinderik de Groot, Henk en Ans Boerwinkel, Feike Boschma, Damiet van Dalsum en Otto van der Mieden.

De lift

1983 | Horror, Mysterie, Thriller

Nederland 1983. Horror van Dick Maas. Met o.a. Huub Stapel, Ab Abspoel, Willeke van Ammelrooy, Kees Prins en Peer Mascini.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij de lowbudgetfilm Duel, over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met ­uiterst simpele middelen een zeer ­effectieve horrorfilm. De guillotine-­eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

Who Needs the Pacific Ocean

1982 |

Nederland 1982. August Louisson-Barrier.

Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij de lowbudgetfilm Duel, over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met ­uiterst simpele middelen een zeer ­effectieve horrorfilm. De guillotine-­eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.

Van de koele meren des doods

1982 | Drama, Romantiek

Nederland 1982. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Renée Soutendijk, Derek de Lint, Erik van 't Wout, Peter Faber en Adriaan Olree.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

J. C. Bloem: Een man van weinig woorden

1982 |

Nederland 1982. Hans Verhagen.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

Five Scenes in Dutch Art

1982 |

Nederland 1982. Piet Hoenderdos.

Hedwig de Fontayne komt uit een gefortuneerde familie, maar haar leven neemt veel dramatische wendingen. Ze trouwt, heeft minnaars, komt in de prostitutie en een inrichting terecht, en vindt via een ruime bocht uiteindelijk enige rust. Bewerking van het in 1900 verschenen boek van Frederik van Eeden dat tot het literaire naturalisme wordt gerekend, is sfeervol bewerkt door Van Brakel. De regisseuse van Het debuut en Een vrouw als Eva laat zien hoe moeilijk een patriarchale samenleving het een levenslustige vrouw kan maken. Mooie, intense hoofdrol van Renée Soutendijk.

De stilte rond Christine M.

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Marleen Gorris. Met o.a. Edda Barends, Nelly Frijda, Henriëtte Tol, Cox Habbema en Diana Dobbelman.

Wanneer zij op kledingdiefstal wordt betrapt, vermoordt Christine M. (Barends), samen met twee andere vrouwen in de winkel, de boetiekeigenaar. Een rechtszaak volgt waarbij een psychiater (Habbema) moet bepalen of de vrouwen toerekeningsvatbaar zijn. Baanbrekend feministische film, bekroond met een Gouden Kalf voor beste film, laat zien hoe (pover) het gesteld is met de vrouw man-verhoudingen na de roerige jaren zeventig. Intrigerend verhaal met uitstekende actrices. Marleen Gorris, die met deze film sterk debuteerde, zou later voor Antonia (1995) een Oscar krijgen.

Een vlucht regenwulpen

1981 | Komedie, Drama

Nederland 1981. Komedie van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Marijke Merckens, Henriëtte Tol, Claire Wauthion en Huib Rooymans.

Verlegen bioloog met trekjes van zijn geestelijk vader krijgt van stoere alter ego opdracht binnen een week een vrouw te versieren. Krabbé kwijt zich kranig van zijn dubbelrol. Je vraagt je alleen af waarom hij als stoethaspel zoveel moeite moet doen om aan de vrouw te komen. Onhandigheid is juist charmant en zo'n rare houtje-touwtje-jas trekken ze wel uit. Daar heb je geen alter ego bij nodig. Het macho gedroom over dé ideale vrouw werd door regisseur De Jong alleraardigst in beeld gebracht, maar feministes konden er niet vrolijk van worden. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Maarten 't Hart.

De oppas

1981 |

Nederland 1981. Casper Verbrugge. Met o.a. Theo de Groot, Olga Zuiderhoek, Saartje van Schaik en Flip Jansen.

Verlegen bioloog met trekjes van zijn geestelijk vader krijgt van stoere alter ego opdracht binnen een week een vrouw te versieren. Krabbé kwijt zich kranig van zijn dubbelrol. Je vraagt je alleen af waarom hij als stoethaspel zoveel moeite moet doen om aan de vrouw te komen. Onhandigheid is juist charmant en zo'n rare houtje-touwtje-jas trekken ze wel uit. Daar heb je geen alter ego bij nodig. Het macho gedroom over dé ideale vrouw werd door regisseur De Jong alleraardigst in beeld gebracht, maar feministes konden er niet vrolijk van worden. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Maarten 't Hart.

Mondriaan in New York

1980 |

Nederland 1980. Piet Hoenderdos.

Verlegen bioloog met trekjes van zijn geestelijk vader krijgt van stoere alter ego opdracht binnen een week een vrouw te versieren. Krabbé kwijt zich kranig van zijn dubbelrol. Je vraagt je alleen af waarom hij als stoethaspel zoveel moeite moet doen om aan de vrouw te komen. Onhandigheid is juist charmant en zo'n rare houtje-touwtje-jas trekken ze wel uit. Daar heb je geen alter ego bij nodig. Het macho gedroom over dé ideale vrouw werd door regisseur De Jong alleraardigst in beeld gebracht, maar feministes konden er niet vrolijk van worden. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Maarten 't Hart.

Lieve Jongens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul de Lussanet. Met o.a. Hugo Metsers, Hans Dagelet, Bill van Dijk, Albert Mol en Marina de Graaf.

Een mislukte verfilming van een scenario naar de onverfilmbare boeken De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven van Gerard Reve. Het archaïsche taalgebruik van Reve laat zich zo niet verfilmen, al had de Victoriaanse sfeer uit De Lussanets debuut MYSTERIES anders doen vermoeden.

Gossamer

1980 |

Nederland 1980. Anton Kothuys. Met o.a. Adrian Brine, Truus Dekker en Alex van Warmerdam.

Een mislukte verfilming van een scenario naar de onverfilmbare boeken De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven van Gerard Reve. Het archaïsche taalgebruik van Reve laat zich zo niet verfilmen, al had de Victoriaanse sfeer uit De Lussanets debuut MYSTERIES anders doen vermoeden.

Bekende Gezichten, Gemengde Gevoelens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Hans Dagelet, Carol van Herwijnen, Trudy de Jong, Els Ingeborg Smits en Jack Vegt.

Mensen komen en gaan in een vervallen hotel, waar een danspaar op fanatieke wijze het klassieke ballroomdansen beoefent. Een verfilming van een aardig toneelstuk van Botho Strauss opgevoerd door Toneelgroep Baal, dat later in saaie stileringen met veel te veel pretenties voor de filmcamera werd geënsceneerd. Doodzonde.

Een vrouw als Eva

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Monique van de Ven, Maria Schneider, Peter Faber, Marijke Merckens en Renée Soutendijk.

'Als je de regelmaat loslaat...'. De rechtlijnige moeder van Eva neemt niet eens de moeite om haar waarschuwing af te maken. Maar huisvrouw Eva (Monique van de Ven) voelt zich 'mans genoeg' om haar eigen lot te bepalen, los van haar dwingende man Ad (Peter Faber) en los van de opgelegde normen van de jaren zeventig. In een Franse commune ziet ze haar ware aard onder ogen met verstrekkende gevolgen voor haar gezin. Een prachtig tijdsdocument uit de vroege gloriedagen van de Nederlandse cinema.

De grens

1979 |

Nederland 1979. Bobby Eerhart. Met o.a. Elizabeth Hoytink, Bob Storm en Rijk de Gooyer.

'Als je de regelmaat loslaat...'. De rechtlijnige moeder van Eva neemt niet eens de moeite om haar waarschuwing af te maken. Maar huisvrouw Eva (Monique van de Ven) voelt zich 'mans genoeg' om haar eigen lot te bepalen, los van haar dwingende man Ad (Peter Faber) en los van de opgelegde normen van de jaren zeventig. In een Franse commune ziet ze haar ware aard onder ogen met verstrekkende gevolgen voor haar gezin. Een prachtig tijdsdocument uit de vroege gloriedagen van de Nederlandse cinema.

Crolus

1979 |

Nederland 1979. Willy Breebaart. Met o.a. Koen Hamming, Lou Steenbergen, Marjan Berk, Frans Vorstman en Stanislav Bares.

'Als je de regelmaat loslaat...'. De rechtlijnige moeder van Eva neemt niet eens de moeite om haar waarschuwing af te maken. Maar huisvrouw Eva (Monique van de Ven) voelt zich 'mans genoeg' om haar eigen lot te bepalen, los van haar dwingende man Ad (Peter Faber) en los van de opgelegde normen van de jaren zeventig. In een Franse commune ziet ze haar ware aard onder ogen met verstrekkende gevolgen voor haar gezin. Een prachtig tijdsdocument uit de vroege gloriedagen van de Nederlandse cinema.

Mysteries

1978 | Mysterie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Nederland 1978. Mysterie van Paul de Lussanet. Met o.a. Rutger Hauer, Sylvia Kristel, David Rappaport, Rita Tushingham en Fons Rademakers.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Kronkels

1978 |

Nederland 1978. Otto Jongerius.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

De krans

1978 |

Nederland 1978. Jan Koelinga. Met o.a. Frits Lambrechts, Manfred de Graaf en Jan Retèl.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Rust

1977 |

Nederland 1977. Willeke van Ammelrooy.

Een akelig pretentieuze Hamsun-verfilming die had moeten scoren op de verbinding tussen de sterren Hauer en Kristel. Hauer als geheimzinnige vioolspeler met macht over mensen, probeert Kristel, een deugdzaam gehuwde dame, te verleiden. De zware romantiek komt niet tot leven. De Lussanet bleef steken in fraai platenwerk van fin de siècle-scènes en de barre landschappen van het eiland Man.

Het Debuut

1977 | Drama

Nederland 1977. Drama van Nouchka van Brakel. Met o.a. Marina de Graaf, Gerard Cox, Kitty Courbois, Pleuni Touw en Sandrien van Brakel.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

She

1976 |

Nederland 1976. Anton Kothuys.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

Gouden jaren

1976 |

Nederland 1976. Hans Verhagen.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

De nieuwe wereld

1976 |

Nederland 1976. Bea Reese. Met o.a. Peter Röhmer en Johnny Kraaykamp sr.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

Atavar

1976 |

Nederland 1976. Meino Zeilemaker. Met o.a. Carel Alphenaar, Katie Berger, Hans Verhagen, Louis Schreider en Reiko Agata.

Feministe Nouchka van Brakel maakte in 1977 haar speelfilmdebuut met een drama over de veertienjarige Carolien die iets begint met een veel oudere familievriend (Cox). Thematisch ongemakkelijk voor ogen van nu, is de film tegelijkertijd een mooi inkijkje in maatschappelijke onderwerpen als toenemend verzet van vrouwen tegen het patriarchaat. Tiener Marina de Graaf, die geen acteerambities had, laveert mooi tussen kinderlijk gedrag en jongvolwassen eigengereidheid. De film was een succes, van Brakel zou daarna ondermeer Een vrouw als Eva en Van de koele meren des doods maken.

Alle Dagen Feest

1976 | Drama

Nederland 1976. Drama van Ate de Jong, Orlow Seunke, Otto Jongerius en Paul de Lussanet. Met o.a. Peter Faber, Marlous Fluitsma, Bram van der Vlugt, Hans Man in 't Veld en Helmert Woudenberg.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Met o.a. Carry Tefsen, Lex Goudsmit, Jon Bluming, Hugo Metsers en Rijk de Gooyer.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Goede morgen, mijnheer van Wijk

1975 |

Nederland 1975. Rob van der Vijver. Met o.a. Erwin Vink, Alex Barbaix, Leontien Ceulemans, Marja Kok en Gerard Thoolen.

Na enkele eerdere Heere Heeresma-verfilmingen (onder meer een Engelstalige Polanski-bewerking van Een dagje naar het strand uit 1972) besloot producent Matthijs van Heijningen vier beginnende cineasten een opstap te geven naar het grote speelfilmwerk door hen elk een 'zwaarmoedig verhaal' te laten regisseren. Nouchka van Brakel komt het sterkst uit de bus met het laatste, Een winkelier keert niet weerom, met fraai spel van Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp. Hier en daar gedateerd, met nogal dik aangezet acteerwerk, maar over het algemeen nog steeds effectief mistroostig en amusant.

Flanagan

1975 | Drama, Thriller

Nederland 1975. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Guido de Moor, Eric Schneider, Josée Ruiter, Anne-Wil Blankers en Josephine van Gasteren.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

Don't Move Baby

1974 |

Nederland 1974. Bobby Eerhart. Met o.a. Willeke van Ammelrooy en Gees Linnebank.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

De Antikrist

1973 |

Nederland 1973. Roelof Kerbosch en Roeland Kerbosch. Met o.a. Elsa Leoni, Lou Landré, Frans Vorstman, Wim van der Grijn en Elsje de Wijn.

Na IBIZA, ZON EN ZONDE en RONDOM HET OUDE KERKSPLEIN nu de verfilming van Heere Heeresma`s boek [KL]Hip, hip, hip voor de Antikrist[KLE]. Wat (kennelijk voor christenen) schokkend moet zijn, blijft flauw en onbenullig. Een in het water gevallen satire.