Michael Gampe

Acteur

Michael Gampe is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Gloomy Sunday

2000 | Romantiek, Muziek, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Hongarije 2000. Romantiek van Rolf Schübel. Met o.a. Joachim Król, Stefano Dionisi, Ben Becker, Sebastian Koch en László I. Kish.

Bijzondere liefdesgeschiedenis in het Boedapest van de jaren '30 rond een driehoeksverhouding ingekaderd door de fictieve geschiedenis van het Hongaarse lied 'Szomorú vasárnap' dat als 'Gloomy Sunday' door tientallen artiesten (oa Elvis Costello, Billie Holiday, Serge Gainsbourg en Heather Nova) werd vertolkt en inmiddels door het leven gaat als lijflied van zelfdoders aller landen. Pianist Rizsö Seress (1899), die het lied in 1935 componeerde, stapte in 1968 van zijn flat. Gebaseerd op het boek van Nick Barkow. De prachtbeelden zijn van cameraman Edward Klosinski die oa werkte voor Kieslowski (Dekalog 1 en 2), en van Jan Schütte (Abschied - Brechts letzter Sommer).

Zwei Frauen, ein Mann und ein Baby

1999 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1999. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Nicole Ansari, Eva Herziger, Ralf Bauer, Dieter Moor en Peter Matic.

Donkerharige, breed geboezemde Sandra Westphal (Ansari) met een wat grof gelaat (pukkels) is architecte (h[KA1]et beroep van de jaren 1990 tegenover de fotografe uit de jaren 1950) en leeft al acht jaar samen met blonde, slanke, fijne Iris Winkler (Herziger), die bij twee homo`s in een bloemenwinkel werkt. Iris begint te verlangen naar het moederschap, hetgeen een schokkende gedachte is voor Sandra, maar uiteindelijk toont ze zich begripvol en stemt toe. Afgesproken wordt een spermadonor te nemen en dat Sandra de baby zal uitdragen. Iris, die ongeduldig geworden was, had al een vent gepaaid: Antonio Lopez (Bauer), een Spaanse macho, die ze volgooit met wodka, waarop hij `het` als spermadonor wel wil doen. Wat Iris niet weet is dat Antonio een begaafd architect is en bij de firma van Sandra werkt. Sandra is gevallen voor zijn Latijnse charme en hij heeft haar in de lift `gepakt`. De `ontrouwe` Sandra wisselt van kamp, waarop een verdrietige Iris bij een lesbische vriendin intrekt. Antonio en Sandra gaan trouwen. Het einde is ronduit belachelijk: Sandra en Iris geven toch nog veel om elkaar en vlak voordat het huwelijk wordt ingezegend komt Iris als bruidje de kerk in en Sandra kiest voor haar. Antonio blijft ter onverrichter zake achter, maar dan gaan ze met hun drie[KA3]en op huwelijksreis... Het redelijk man- vijandige scenario van Sabine Reichel is eerder modieus dan doordacht (wat moet die Antonio nu voelen over het koter en wat gebeurt er als Sandra en Iris uit elkaar gaan: heeft Sandra dan rechten als moeder... ?). Dit soort situaties doet zich voor en de problemen gaan zich dan opstapelen, die niet zo luchtig behandeld kunnen worden als in deze film. Behoorlijke regie en dito rolverdeling, maar Ansari overtuigt meer als hetero en Bauer lijkt in de verste verte niet op een Latijnse macho, laat staan een Spanjaard. Of lesbiennes de film erotisch zullen vinden, staat nog te bezien, want je krijgt de indruk dat de makers een uitgebreid tietencomplex hadden...

Eine Familie zum Küssen

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Hans Werner. Met o.a. Gerhart Lippert, Monika Baumgartner, Christine Mayn, Marc Bennert en Janina Flieger.

De familie Bertram uit het Oostenrijkse Wachau vormen een modern gezin. Vader Bernhard (Lippert) is leraar en moeder Brigitte (Baumgartner) is aanbiddelijk; er zijn vier kinderen; Maria (Heller) is 22, volgt een opleiding als verpleegster, waarvoor ze naar Berlijn gaat; Hanna (Flieger) is veertien en bereidt zich voor op het toelatingsexamen voor het muziekconservatorium; Thomas (Kropf) is zeventien, heeft een technische knobbel en is een computernerd en Tobias (Bennert) is negen en dierenfreak. De Bertrams zijn een muzikale familie; `s zomers maken zij muziek op het motorschip Donauprinzessin ter vermaak van de passagiers die genieten van het voortglijdende landschap op een brede, soms wilde rivier van Mittel-Europa. Tragiek treft de Bertrams: moeder Brigitte komt om bij een auto- ongeluk en aan het stuur zat een vriend van vroeger Dr. Axel Traunstein (Strobele), een journalist. Brigitte laat een grote leegte achter, ook op muzikaal gebied en Bernhard pijnigt zich met de vraag of zijn vrouw soms een slippertje maakte. Ontredderd probeert hij op verhaal te komen bij zijn ongetrouwde schoonzuster pension-hotelhoudster Dorothea (Mayn), een aantrekkelijke brunette met lang haar en mooie tanden, die net zo muzikaal blijkt te zijn als haar zus Brigitte. Dorothea wordt het hof gemaakt door haar rechterhand, eerste kellner met grijs haar, Heinz Fahrenholz (Gampe), maar ze is heimelijk verliefd op haar zwager-weduwnaar. Bernhard neemt een vacature aan in Berlijn, huurt een appartement in Potsdam in de kapitale villa van Anita Schumann (Wenzel), een mooie vrouw die een beetje op Dorothea lijkt. Anita wordt verliefd op Bernhard. In de grote vakantie herinnert de rederij hem aan de muzikale verplichtingen. Dorothea helpt hen uit de brand, het wordt wat tussen beiden en Brigitte blijkt achteraf aan een terminale kanker geleden te hebben, wat ze uitsluitend aan een oude vriend van vroeger wilde toevertrouwen, maar toen sloeg het noodlot toe. Schitterende sauerkraut-soap met kitscherige neo-heimat elementen in het verhaal. Competent gespeeld en geregisseerd met een voor dit niveau adequaat scenario van Marlies Ewald, die voor de Duitse tv-serie [KL]Traumschiff[KLE] afleveringen heeft geschreven (dat is te merken), en bewust een beetje leentjebuur speelde bij de DIE TRAPP-FAMILIE (maar dat is het niet geworden). Wordt meestal in twee delen uitgezonden; het eerste deel heet MAMAS AFFÄRE en het tweede DONAUTRÄUME. In zijn soort zeer verteerbaar, maar over twintig jaar is het hopeloos verouderd, maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Camerawerk van Rainer Gutjahr en muziek van Michael Hofmann de Boer.

Seitensprung in den Tod

1996 | Romantiek, Drama

Duitsland 1996. Romantiek van Gabriel Barylli. Met o.a. Gabriel Barylli, Constanze Engelbrecht, Katja Weitzenböck, Michael Gampe en Heinrich Schafmeister.

Ambitieuze informatiespecialist Martin Brenner (Barylli) krijgt op dezelfde dag zowel een plaats in de directie aangeboden als een nieuwe baan in Amerika. Zijn vrouw Julia (Engelbrecht) wil niet uit Duitsland weg en hun veertien-jarige dochter Kathi (Mosselman) heeft net een vriendje. Martin moet in Berlijn een presentatie houden en ontmoet `s avonds Corinna (Weitzenböck). Ze vallen op elkaar en gaan met elkaar naar bed. De volgende ochtend is ze verdwenen, maar op de spiegel staat 'sorry' en een briefje vermeldt het nummer van een hulpgroep voor AIDS. De wereld van de anders zo zelfverzekerde Martin is ingestort. Hij raakt gespannen en wordt onuitstaanbaar voor zijn naaste omgeving, want de uitslag van de AIDS-test kan zes weken op zich laten wachten en ondertussen mag niemand iets van zijn angst weten. Barylli heeft zichzelf uitstekend in de hand in dit aangrijpende drama en zijn aftakeling komt erg realistisch over. Het einde is helaas wat aan de overdreven kant. Verder een goed uitgewerkt scenario van Barylli, Holger Karsten Schmidt en Clemens Berger. Fotografie van Gernot Roll.

Jours clandestins

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Italië/Oostenrijk/Frankrijk 1994. Misdaad van Nikolaus Leytner. Met o.a. Stéphane Bonnet, Michaela Mazac, Bernhard Schir, Michaella Rosen en Tobias Ambrosi.

Een succesvolle binnenhuisarchitect (Bonnet) was enkele jaren geleden de toevallige getuige van een moord, maar in ruil voor een groot geldbedrag bewaarde hij het stilzwijgen. Als hij deze onverkwikkelijke geschiedenis zo goed als vergeten heeft, wordt hij het slachtoffer van chantage. Als de eisen zeer hoog worden opgeschroefd, dreigt hij zijn werk en gezin te verliezen. Hij ziet geen andere uitweg meer dan de afperser uit de weg te ruimen. Dat is het begin van een nieuwe nachtmerrie. Spannend gemaakt melodrama dat de kijker van begin tot einde weet te boeien. Wanneer je denkt dat alles rond is, neemt het verhaal onverwacht een andere wending. Het scenario dat goed in elkaar is gezet, is van Max Linder, regisseur Leytner en Dominique Roulet naar diens roman Mes jours clandestins. Het camerawerk is van Michi Riebl.

Arbeitersaga: Das Lachen der Maca Daracs

1991 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1991. Drama van Dieter Berner. Met o.a. Barbara Auer, Nikolaus Paryla, Helmut Berger, Andrea Klemm en Michael Gampe.

Na zijn tv-serie [KL]Alpensaga[KLE] heeft Berner het erop gewaagd [KLE]Arbeitersaga[KLE] te maken, die uit vier afleveringen bestaat. Het eerste deel, dat als motto heeft `Een vrouwenlist tegen mannenmacht` gaat over een Hongaarse vrouw, Maca Dacras (Auer), die van zigeunerafkomst is, en om in Oostenrijk te mogen blijven werken wil trouwen met Kurt Hollerm[KA3]oser (Paryla), een getraumatiseerde, hysterische man, afgekeurd voor het werk, en die betrokken was bij een louche wapenhandel in het Middenoosten. Ze stuiten op Rudi Blaha (Berger) en zijn dochter M[KA3]aggy (Klemm), die in de plaatselijke politiek carrière wist te maken door als persvoorlichter het publiek voor de gek te houden door een vies afvalzaakje schoon te praten. Hollermöser weet dat en vertelt het aan Maca, die samen met Mäggy haar mogelijke uitwijzing weet te voorkomen. Het scenario is van Peter Turrini en regisseur Berner. Een vaardig gemaakte productie met een vlijmscherpe analyse van de Germaans-Oostenrijkse mentaliteit in opdracht van de ORF en ZDF tv. Camerawerk van Pascal Hoffmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Gampe op televisie komt.

Reageer