Orlow Seunke (1952): regie, cast, scenario, productie en montage.
Er zijn 22 films gevonden.

Jermal

2008 | Drama

Indonesië 2008. Drama van Ravi L. Bharwani, Rayya Makarim en Orlow Seunke. Met o.a. Iqbal S. Manurung, Didi Petet en Yayu A.W. Unru.

Een jermal is een visplatform op palen voor de noordkust van Sumatra, ongeveer zo groot als een tennisbaan. Jermals worden veelal bemand door jonge jongens onder leiding van een volwassen voorman. De schilderachtige constructies vormen vrijhavens voor kinderarbeid. In Jermal is de exotische Oliver Twist-locatie het toneel van een hereniging van vader - de voorman - en zijn voor hem onbekende zoontje. De makers verstonden de kunst van het weglaten en vertellen het antieke vader-zoonverhaal met dichterlijke beelden van afzondering, open water en smartelijke personages.

Kaas

1999 | Drama

Nederland​/​​België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Novellen - Gekruiste vingers

1998 | Korte film

Nederland 1998. Korte film van Simone van Dusseldorp. Met o.a. Jaap ten Holt, Damien Hope, Ellen Stinis, Jeroen Beker en Sylvia Tidey.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Gordel van smaragd

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Piet Kamerman, José Rizal Manu, Bram van der Vlugt, Frans Tumbuan en Christine Hakim.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Beroemde schilderijen

1996 | Animatie

Nederland 1996. Animatie van Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Frans en Duits

1995 |

Nederland 1995. Orlow Seunke. Met o.a. Dick Boutkan, Truus Dekker, Margôt Ros, Pierre Bokma en Ramsey Nasr.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Opus dei

1994 |

Nederland 1994. Cecile Noldus.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Broadway boogie woogie

1994 |

Nederland 1994. Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

De 4 jaargetijden

1992 |

Nederland 1992. Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Oh Boy!

1991 | Komedie

Nederland 1991. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Orlow Seunke, Kees van Kooten, Monique Smets, Steffen Kroon en Jim van der Woude.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Holland wonderland

1990 |

Nederland 1990. Inge Calame van Alphen en Orlow Seunke.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Pervola

1985 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1985. Avonturenfilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Bram van der Vlugt, Melle van Essen, Thom Hoffman en Jan-Willem Hees.

Twee broers die elkaar allang niet meer gezien hebben en eigenlijk elkaar niet kunnen luchten, trekken samen naar Pervola, een onooglijk plaatsje in het barre hoge noorden, om hun overleden vader daar te gaan begraven. Een in uiterst moeilijke omstandigheden gemaakt (de geluidsman vroor met zijn rechteroor vast aan z'n koptelefoon enzovoort) psychologisch drama, technisch opmerkelijk, uitstekend vertolkt maar bij momenten storend hoogdravend en verhalend niet altijd even vlot.

De Smaak van Water

1982 | Familiefilm

Nederland 1982. Familiefilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Dorijn Curvers, Hans van Tongeren, Joop Admiraal en Olga Zuiderhoek.

Indringende eersteling van Orlow Seunke werd in 1982 in Venetië bekroond met een Gouden Leeuw voor het Beste Speelfilmdebuut. Het vaderlandse filmjournaille deed er nog een schepje bovenop met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek tijdens de tweede editie van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Thoolen is de ambtenaar die verbeeldt waar de hulpverlening ophoudt en de persoonlijke betrokkenheid begint als hij een verwilderd meisje aantreft in de kast van haar overleden ouders. Een evergreen in het opleidingstraject van sociale hulpverleners.

Het Begin

1981 | Drama, Documentaire

Nederland 1981. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Corrie Boon en Jan Daalder.

Seunke is een warm, talentrijk filmer die een nuchter-roerend portret tekent van zijn 80 jaar oude tante die een tien jaar jongere man ontmoet en besluit met hem te gaan samenwonen. Beiden hebben als weduwe en weduwnaar al een heel leven achter zich. Een onopgesmukte film vol levenslust.

De komiek

1980 | Komedie

Nederland 1980. Komedie van Job Pannekoek. Met o.a. Freek de Jonge en Orlow Seunke.

Freek de Jonge in zijn eerste soloproject, opgenomen in 1980, waarin hij de komiek en de vader van de komiek speelt, terzijde gestaan door Seunke als de doofstomme broer. Een slecht belicht allegaartje van wat hij later zal uitwerken.

De Code van Neerlands Hoop

1980 | Komedie, Drama

Nederland 1980. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Bram Vermeulen en Freek de Jonge.

De Jonge en Vermeulens laatste gezamenlijke optreden recht-toe, recht-aan door Seunke op film vastgelegd als een uniek document van twee uitzonderlijke Nederlandse cabaretiers.

Pim en de film

1979 |

1979. Orlow Seunke en Maarten Koopman.

De Jonge en Vermeulens laatste gezamenlijke optreden recht-toe, recht-aan door Seunke op film vastgelegd als een uniek document van twee uitzonderlijke Nederlandse cabaretiers.

Met voorbedachte rade

1979 |

1979. Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Elizabeth Hoytink, Gees Linnebank en Ton Lensink.

De Jonge en Vermeulens laatste gezamenlijke optreden recht-toe, recht-aan door Seunke op film vastgelegd als een uniek document van twee uitzonderlijke Nederlandse cabaretiers.

Prettig weekend, meneer Meijer

1978 | Komedie

Nederland 1978. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Marina de Graaf, Peter Faber, Geert de Jong en Cees Linnebak.

Eerste (korte) speelfilm van Seunke voor de tv, nadat hij court-métrages en documentaires had gedraaid, naar een scenario van Dirk Ayelt Kooiman, in het kader van de V.A.R.A.- serie Dubbelleven. Het gaat over de wel heel bijzondere weekend-belevenissen van Thoolen als de onkreukbare kantoorkruk, meneer Meijer.

Alle Dagen Feest

1976 | Drama

Nederland 1976. Drama van Ate de Jong, Orlow Seunke, Otto Jongerius en Paul de Lussanet. Met o.a. Peter Faber, Marlous Fluitsma, Bram van der Vlugt, Hans Man in 't Veld en Helmert Woudenberg.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.

Altijd wat wnders, zelden wat goeds

1975 |

1975. Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Elja Pelgrom en Gees Linnebank.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.

Twisk

1974 |

Nederland 1974. Orlow Seunke. Met o.a. Judith Scheffer, Pim Rog, Willem Hey, Cor Boon en Henny Alma.

Een jonge dichter zonder lezers, Remco Camperts alter ego Wessel (Faber), zoekt z'n heil in het bestieren van een publiciteitsbureau. Dat blijkt Alle Dagen Feest, zoals in Camperts gelijknamige en goeddeels autobiografische verhalenbundel (1955). Maar dan vooral een feest van landerigheid, gedeeld met toepasselijk ongemotiveerde vrienden en vriendinnen. Het vierluik van evenzoveel debuterende filmmakers heeft mankementen – een stoet van knulligheden – die de liederlijke inhoud fantastisch ondersteunen. Een geslaagd werk voor mensen die in de titel Alle Dagen Feest een waarschuwing lezen, en niet een aanprijzing.