Peter Lorre: regie en cast.
Er zijn 84 films gevonden.

The Patsy

1964 | Komedie

Verenigde Staten 1964. Komedie van Jerry Lewis. Met o.a. Jerry Lewis, Ina Balin, Everett Sloane, Keenan Wynn en Peter Lorre.

Na de dood van een bekende komiek, wordt piccolo Stanley Belt (Lewis) door een groep producers bliksemsnel opgeleid om diens plaats in te nemen, ook al blinkt hij vooral uit door onhandigheid en onbekwaamheid. Enkele sprankelende gags werden hier opgelost in een zouteloze saus, die zelfs niet gered kan worden door de uitstekende bijrollen (onder wie Lorre, in zijn laatste rol). De film vertoont veel gelijkenis met Errand Boy, eveneens van en met Lewis, maar die was oneindig veel sterker.

The Comedy of Terrors

1964 | Komedie, Horror

Verenigde Staten 1964. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Vincent Price, Peter Lorre, Boris Karloff, Basil Rathbone en Joe E. Brown.

Bizarre zwarte komedie van een van de grootmeesters van het genre, vertolkt door vier van de beste horror-sterren uit de filmgeschiedenis. We zijn in New England in 1890. Het familiebedrijf van begrafenisondernemers Hinchley & Trumbull loopt niet best. Hinchley (Karloff) is 92 en seniel. Zijn dochter trouwde uit financi[KA3]ele overwegingen met Trumbull (Price). Maar de klanten blijven weg, en assistent Lorre moet helpen 'nieuwe klanten' te zoeken. Een goede kandidaat is huisbaas Rathbone, maar die wil maar niet dood. De acteurs overdrijven, soms op het storende af, maar het plezier waarmee ze dat doen werkt toch aanstekelijk. Brown doet het goed als kerkhofbewaker. Richard Matheson schreef het scenario, dat door Floyd Crosby werd gefilmd op de oude sets van Cormans Poe-films.

The Raven

1963 | Horror

Verenigde Staten 1963. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Boris Karloff, Peter Lorre, Hazel Court en Jack Nicholson.

Engeland in de 15e eeuw: geheimzinnige kastelen en magische krachten. Twee tovenaars betwisten elkaar de titel van grootmeester, terwijl een derde veranderd werd in een raaf. Het komt tot een moorddadig, magisch duel. Een schitterende parodie op Cormans eigen Poe-cyclus, grandioos vertolkt door Price, Karloff en Lorre, geholpen (of tegengewerkt) door een jonge Nicholson. Richard Matheson leverde een prachtig, geïnspireerd scenario af, dat nog maar weinig te maken had met het gedicht van Poe, maar enkel puristen kunnen hier aanstoot aan nemen. Een Grand-Guignol film, die nog maar zelden geëvenaard werd. Floyd Crosby toverde het allemaal op het celluloid, op toon gezet door Les Baxter.

Tales of Terror

1962 | Horror

Verenigde Staten 1962. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Peter Lorre, Basil Rathbone, Debra Paget en Maggie Pierce.

Richard Matheson bewerkte drie Poe-verhalen, die door Corman als drie korte films aan elkaar werden gelast. MORELLA vertelt over een dode, die in opstand komt omdat ze niet wil sterven; THE BLACK CAT handelt op komisch wijze over een ziel die na de dood reïncarneert in een kat en THE FACTS IN THE CASE OF MR. VALDEMAR toont wat er gebeurt met iemand die niet kan sterven wanneer zijn laatste uur geslagen heeft. Omdat Corman diverse stijlen heeft gemêleerd, is dit een onevenwichtige aflevering in de Poe-reeks. THE BLACK CAT verrast echter door zijn verfrissende komische uitwerking. Price speelt de hoofdrol in de drie verhalen; Lorre is onvergetelijk in dat deel, terwijl Rathbone een meelijwekkende Valdemar neerzet. De drie acteurs amuseren zich duidelijk in deze door Floyd Crosby opgenomen anthologie. De vreemdsoortige kleureneffecten en het Panavisionformaat komen op de tv niet tot hun recht.

Five Weeks in a Balloon

1962 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Irwin Allen. Met o.a. Red Buttons, Barbara Eden, Fabian, Cedric Hardwicke en Peter Lorre.

Onschuldig amusement volgens standaard-scenario naar Jules Verne's verhaal over een ballonexpeditie naar Afrika, in de lucht gehouden door prima acteurs onder wie veteranen Billy Gilbert, Herbert Marshall, Reginald Owen, Henry Daniell.

Voyage to the Bottom of the Sea

1961 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1961. Sciencefiction van Irwin Allen. Met o.a. Walter Pidgeon, Joan Fontaine, Robert Sterling, Barbara Eden en Michael Ansara.

Onderhoudende, kleurige nonsens over conflicten aan boord van een reusachtige atoomonderzeeër waarvan Pidgeon de dominerende kapitein is, die probeert te voorkomen dat de aarde in een stralingsgordel terechtkomt. Graaft niet direct diep, maar is beslist onderhoudend. Het werd later een tv-serie met wel liefst 110 afleveringen. Gedraaid in CinemaScope.

Scent of Mystery

1960 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1960. Avonturenfilm van Jack Cardiff. Met o.a. Peter Lorre, Denholm Elliott, Beverly Bentley, Diana Dors en Peter Arne.

Dit had de grootse opvolger van AROUND THE WORLD IN 80 DAYS moeten zijn, maar Mike Todd, de producent, stierf v[KA1]o[KA1]or de voltooiing en zijn zoon produceerde deze eerste film in smell- o-vision. De luchtjes werden de bioscopen ingeblazen maar bleven hangen en daarom werd de film later maar zonder de reukmachine uitgebracht. Deze thriller gaat over een Amerikaanse dame die vermoord moet worden en beschermd wordt door een Engelsman en een taxichauffeur. Liz Taylor (de weduwe Todd) speelt een gastrol.

The Big Circus

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Joseph M. Newman. Met o.a. Victor Mature, Red Buttons, Rhonda Fleming, Peter Lorre en Kathryn Grant.

Hank Whirling (Mature), eigenaar van een groot circus, zit krap bij kas. De bank wil hem wel geld lenen, maar dan op voorwaarde dat burgermannetje Randy Sherman (Buttons) met het circus mee mag om een oogje in het zeil te houden. En dat brengt weer ongemakken met zich mee, zoals de aanstelling van Helen Harrison (Fleming) als persagente. Intussen probeert een concurrent de boel te saboteren. Grootse circusfilm, maar niet zo groots als de zeven jaar oudere Moeder Aller Circusfilms: Cecil B. DeMille's The Greatest Show on Earth. Ondanks wagonladingen leuke acteurs een stuk zwakker dan het grote voorbeeld.

Alfred Hitchcock Presents: Man From The South

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Norman Lloyd. Met o.a. Steve McQueen, Peter Lorre, Neile Adams, Katherine Squire en Tyler McVey.

Een na[KA3]ieve jongeman (McQueen) uit het zuiden gaat in Las Vegas een vreemde weddenschap aan met een sinister personage (Lorre): indien hij zijn aansteker tien maal na elkaar kan doen branden zonder [KA1]e[KA1]en misser krijgt de jonge kerel diens luxueuze wagen. Mist hij echter een enkele maal zal de man, als tegenprestatie, de pink van de linkerhand van de jongeman kappen. Een vreemd verhaal dat onder hoogspanning verfilmd werd. De regisseur (ex-acteur Lloyd en vaste medewerker van Hitchcock) gebruikt elk detail om de spanning op te drijven. Hoe eenvoudig en rechtlijnig het verhaal ook is, toch zit het vol onverwachte wendingen. McQueen, toen nog een jonge acteur met enkel de tv- reeks WANTED: DEAD OR ALIVE op zijn palmares, heeft duidelijk reeds het nodige flegma om zijn personage waar te maken, terwijl Lorre weinig problemen heeft om de psychisch gestoorde gokker neer te zetten. Het einde komt als een schok over. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl, waarvan Hitchcock meerdere verhalen in deze reeks opnam, o.a. het schitterende LAMB TO THE SLAUGHTER, dat door de meester zelf verfilmd werd. Fotografie is van Lionel Lindon.

The Story of Mankind

1957 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Irwin Allen. Met o.a. Ronald Colman, Hedy Lamarr, Groucho Marx, Harpo Marx en Chico Marx.

Een ambitieus idee, met een belachelijk resultaat! Hendrik van Loons boek over de hoogtepunten van het menselijk bestaan wordt een reeks clichématige historische afleveringen, met een slechte rolbezetting en belabberde regie.

The Sad Sack

1957 | Komedie

Verenigde Staten 1957. Komedie van George Marshall. Met o.a. Jerry Lewis, Phyllis Kirk, David Wayne, Peter Lorre en Gene Evans.

Verbrokkelde klucht, in de verte gebaseerd op het stripverhaal van George Baker, dat over een mislukte soldaat gaat. Onvoldoende grappige nummers om te slagen. Lorre verschijnt in de tweede helft als Arabier.

The Buster Keaton Story

1957 | Biografie

Verenigde Staten 1957. Biografie van Sidney Sheldon. Met o.a. Donald O'Connor, Ann Blyth, Rhonda Fleming en Peter Lorre.

In dit zwakke verhaal over het leven van Buster, de ster uit het tijdperk van de zwijgende film, worden de feiten genegeerd, terwijl er op los is gefantaseerd. Bovendien gaat de film meer om zijn privé-leven dan om de momenten op het witte doek. Blyth wordt voorgesteld als zijn ware liefde en Fleming is de schone verleidster. Een humorloos verhaal over een grote komiek.

Silk Stockings

1957 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1957. Musical van Rouben Mamoulian. Met o.a. Fred Astaire, Cyd Charisse, Janis Paige, Peter Lorre en George Tobias.

Verfilming van de theaterbewerking van de film Ninotchka (1939, met Greta Garbo), waarin een ijzige Russin (Charisse) langzaamaan smelt onder de warme aandacht van een filmproducent (Astaire in zijn laatste grote dansrol). Minder geestig dan de originele film, maar daar staan fraaie dansnummers, fijne liedjes van Cole Porter en leuke bijrollen van Paige en Peter Lorre tegenover. De striptease op het titelnummer van Charisse, vooral bewonderd om haar benen, werd destijd als uiterst gewaagd beschouwd en vergde enkele aanpassingen voordat de film door de keuring kwam.

Hell Ship Mutiny

1957 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Lee Sholem en Elmo Williams. Met o.a. John Hall, John Carradine, Peter Lorre, Roberta Haynes en Mike Mazurki.

Hall lijkt zich te vervelen in dit Zuidzeeverhaal waarin hij een scheepskapitein is, die sinistere krachten bedwingt, die de inboorlingen uitbuiten.

Alfred Hitchcock Presents: The Diplomatic Corpse

1957 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Paul Henried. Met o.a. Peter Lorre, George Peppard, Mary Scott, Isabel Elsom en John Verros.

Op aandringen van haar Britse tante (Elsom) overtuigt Janet Wallace (Scott) haar echtgenoot Evan (Peppard) om een bezoek te brengen aan Mexico, ook al laat haar visum dit niet toe. Bij aankomt in Tijuana blijkt tante, die achterin de auto zit, aan een hartaanval overleden. Het probleem wordt nog groter als blijkt dat hun auto, met het lijk van tante, gestolen werd. De politie inschakelen is onmogelijk, dus doet Evan beroep op priv[KA1]e-detective Tomas Salgado (Lorre). Ondertussen werd de auto echter door de politie teruggevonden, maar van tante ontbreekt elk spoor. Maar Salgado zal het klusje wel voor hen klaren. Een vreemd verhaal dat zich afspeelt in een fictief Hollywood-Mexico in een decor dat duidelijk uit een of andere B- film afkomstig is. Het onwaarschijnlijke verhaal wordt plezierig dank zij de speelse vertolking van Lorre, die weer totaal opgaat in zijn personage met alle sublieme one-liners van dien. Robert C. Dennis baseerde het scenario op een verhaal van Alec Coppel. Fotografie is van Lionel Lindon.

Congo Crossing

1956 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Joseph Pevney. Met o.a. Virginia Mayo, George Nader, Peter Lorre, Michael Pate en Rex Ingram.

Goed avonturenverhaal dat in Afrika speelt met gezochte misdadigers en een bouwingenieur die het Kongogebied moet civiliseren.

Around the World in 80 Days

1956 | Avonturenfilm, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Michael Anderson. Met o.a. David Niven, Cantinflas, Shirley MacLaine, Robert Newton en John Carradine.

Fraaie bewerking van Jules Vernes boek uit 1872, die ook nu nog boeit dankzij het levendige script, de opnames op locatie en vooral door gastoptredens van meer dan veertig filmsterren, zoals Marlene Dietrich en Frank Sinatra. Het verhaal moge bekend zijn: een weddenschap is voor Phileas Fogg (Niven op z’n meest Brits) aanleiding voor een reis rond de wereld in 80 dagen. Veel Oscars: Beste Film, Beste Regie, Beste Scenario, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Muziek (Victor Young).

Drama Classics: The Blue Landscape

1954 | Misdaad

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Francis D. Lyon. Met o.a. Peter Lorre, Hillary Brooke, Walter Kingsford, John Hubbard en Celia Lovsky.

Wanneer een Frans kunstverzamelaar zijn nieuwste aanwinst wil tonen aan de Britse expert Kingsford wacht hem een onaangename verrassing: de schilderij werd vervangen door een slechte vervalsing. Inspecteur Lorre stelt een onderzoek in, geassisteerd door Brooke, aangestelde van de verzekeringsmaatschappij. Hij komt op het spoor van de vervalser, maar wanneer hij hem vindt blijkt deze vermoord te zijn. Ondertussen wordt hem wel duidelijk dat de echte schilderij al lang in Londen is. Goede misdaadstory met een grandiose Lorre als Franse speurneus. Het einde komt niet helemaal onverwacht, maar toch zitten er nog verrassingen in. Dewitt Bodeen en Frank Burt schreven het scenario, dat in beeld gebracht werd door Jack Mackensie.

Climax: Casino Royale

1954 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1954. Thriller van William H. Brown. Met o.a. Barry Nelson, Peter Lorre, Linda Christian, Michael Pate en William Lundigan.

CIA-agent James Bond (Nelson), wiens talent als speler erg bekend is, wordt als undercover-agent voor de Britse geheime dienst ingeschakeld om in Monte Carlo te spelen tegen Le Chiffre (Lorre), een machtige communist die via het casino-spel de Franse bank wil doen springen. Valerie (Christian), ex-vriendin van Bond, werkt nu voor Le Chiffre, maar ze waarschuwt hem om Le Chiffre niet te laten verliezen daar deze hem anders zal doden. Een eerste filmische bewerking van een James Bond-roman, amper een jaar na verschijning, voor de CBS-reeks CLIMAX zoals steeds ingeleid door William Lundigan. Ondanks de beperkte speelruimte werd het een uiterst spannende film met als hoogtepunten het baccarat-duel tussen Bond en Le Chiffre en de foltersc[KA2]ene die daarop volgt. Bond is hier een Amerikaanse CIA-agent en zijn Britse baas is Clarence Leiter (en niet Felix) gespeeld door Pate. In goede (toekomstige) traditie is Lorre een fantastische 'slechte'. Een curriosum voor elke Bond-fan, ook al was auteur Ian Fleming niet te spreken over het resultaat. De in Engeland uitgegeven videoversie is in uitstekende staat maar mist de laatste seconden, evenals de eindgeneriek. In 1967 opnieuw gedraaid als een pastiche op de James Bond-reeks; daarna weer verfilmd en in 2006 opnieuw uitgebracht als echte Bond-film; én wat voor één: met Daniel Graig als 007, geregisseerd door Martin Campbell.

20000 Leagues Under the Sea

1954 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Sciencefiction van Richard Fleischer. Met o.a. James Mason, Paul Lukas, Peter Lorre, Robert J. Wilke en Carleton Young.

Voortreffelijke verfilming van het beroemde onderwateravontuur van de Franse fantast Jules Verne (1828-1905), gepubliceerd in 1870. James Mason overtuigt als de onverschrokken gezagvoerder Nemo, kapitein van de futuristische onderzeeboot De Nautilus die bekende oorden als De Rode Zee bezoekt en fantasielocaties zoals Atlantis. Kirk Douglas blinkt uit als de bonkige harpoenier Ned Land die samen met naturalist Aronnax en bediende Koenraad (Paul Lukas en Peter Lorre) door Nemo zijn gegijzeld. 20000 Leagues Under the Sea was in 1954 het summum van decorbouw en speciale effecten en de film kreeg in beide categorieën terecht een Oscar. Verplichte kost voor iedere filmliefhebber.

Beat the Devil

1953 | Komedie, Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1953. Komedie van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Jennifer Jones, Gina Lollobrigida, Robert Morley en Peter Lorre.

Komedie is een duivels ingewikkeld genre, zo bleek wel in 1953 toen regisseur Huston en acteur Bogart voor het laatst samen een film afleverden. In Beat the Devil, geschreven door Truman Capote, hengelt de legendarische acteur subtiel naar de lach in een bont avontuur waarin een bende wanhopige mannen rond de Middellandse Zee aast op een stuk uraniumrijke grond, aangespoord door twee prachtige vrouwen. Helaas ging de gebezigde satire aan de jaren vijftig-goegemeente voorbij en haalde de inmiddels herontdekte film het niet bij Huston-Bogart klassiekers als The Maltese Falcon (1941) en The African Queen (1951).

The stone boy

1951 | Drama

1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Renate Mannhardt en Karl John.

Komedie is een duivels ingewikkeld genre, zo bleek wel in 1953 toen regisseur Huston en acteur Bogart voor het laatst samen een film afleverden. In Beat the Devil, geschreven door Truman Capote, hengelt de legendarische acteur subtiel naar de lach in een bont avontuur waarin een bende wanhopige mannen rond de Middellandse Zee aast op een stuk uraniumrijke grond, aangespoord door twee prachtige vrouwen. Helaas ging de gebezigde satire aan de jaren vijftig-goegemeente voorbij en haalde de inmiddels herontdekte film het niet bij Huston-Bogart klassiekers als The Maltese Falcon (1941) en The African Queen (1951).

Double Confession

1951 | Drama, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1951. Drama van Harry Reynolds. Met o.a. Derek Farr, Joan Hopkins en Peter Lorre.

Wat opwindende studie van menselijke natuur had kunnen zijn krijgt platvloerse behandeling in film over mensen, moord en chantage in een badplaats.

Der Verlorene

1951 | Drama, Thriller

Duitsland 1951. Drama van Peter Lorre. Met o.a. Peter Lorre, Karl John, Renate Mannhardt, Gisela Trowe en Helmut Rudolph.

Een ongebruikelijke, maar verwarrende bespiegeling van Lorre op de rollen in zijn loopbaan, die gezien zijn veelzijdige talent toch wel beperkt waren. Een geleerde (Lorre) ontmoet na WO II in een DP-kamp zijn voormalige medewerker John en verwijt hem aangezet te hebben tot moord op zijn verloofde, die hem met John (die op zijn beurt voor de Gestapo werkte) bedroog, omdat zij de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek, dat voor de oorlogsinspanning zo belangrijk was, had verraden aan de geallieerden. Vanwege Lorre's importantie werd hij nooit berecht en de moord als zelfmoord beschouwd. De gekwelde Lorre wordt innerlijk gedwongen nog een moord te begaan: hij doodt een onbekende vrouw en wist alle sporen, maar hij komt niet tot rust totdat hij in het DP-kamp John weer ontmoet en hij doelbewust een derde moord begaat. De enige film die Lorre ooit regisseerde naar een zelfgeschreven scenario. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Quicksand

1950 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1950. Drama van Irving Pichel. Met o.a. Mickey Rooney, Jeanne Cagney, Barbara Bates, Peter Lorre en Taylor Holmes.

Sfeervolle film over een automonteur (Rooney) die verliefd is op de sletterige Cagney. Omdat zijn salaris ontoereikend is voor zijn beoogde levensstijl (hij moet immers indruk maken op Cagney) 'leent' hij twintig dollar uit de kassa van zijn baas. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat zo'n laag bedrag een te hoge prijs is voor een oneerlijkheid. Lorre is uiterst bedreigend als de louche gokhal-eigenaar, die Cagney's geheim kent. Een sombere boodschap verpakt in een zinnebeeldige vertelling.

Double Confession

1950 |

1950. Ken Annakin. Met o.a. Joan Hopkins, Kathleen Harrison, William Hartnell, Derek Farr en Peter Lorre.

Sfeervolle film over een automonteur (Rooney) die verliefd is op de sletterige Cagney. Omdat zijn salaris ontoereikend is voor zijn beoogde levensstijl (hij moet immers indruk maken op Cagney) 'leent' hij twintig dollar uit de kassa van zijn baas. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat zo'n laag bedrag een te hoge prijs is voor een oneerlijkheid. Lorre is uiterst bedreigend als de louche gokhal-eigenaar, die Cagney's geheim kent. Een sombere boodschap verpakt in een zinnebeeldige vertelling.

Rope of Sand

1949 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van William Dieterle. Met o.a. Burt Lancaster, Paul Henreid, Corinne Calvet, Claude Rains en Peter Lorre.

Prima rolbezetting in deze avonturenfilm over een handige dief die de door hem verstopte buit van een roof probeert te recupereren terwijl allerlei aasgieren op de loer liggen, elkaar proberen de loef af te steken en hem een val proberen te zetten. Scenario van Walter Doniger. Camerawerk van Charles B. Lang.

Casbah

1948 | Musical, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1948. Musical van John Berry. Met o.a. Yvonne De Carlo, Tony Martin, Peter Lorre, Marta Toren en Hugo Haas.

Deze herverfilming van ALGIERS als musical is niet slecht gedaan. De liedjes van Leo Robin en Harold Arlen en de kleurrijke productie dragen daartoe bij. Lorre is uitstekend als vastberaden politieman die achter Martin aanzit in de Casbah.

My Favorite Brunette

1947 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1947. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Bob Hope, Dorothy Lamour, Peter Lorre, Lon Chaney jr en John Hoyt.

De Amerikaanse entertainer Bob Hope (1903-2003) dankte zijn populariteit aan talloze film- en televisieproducties en aan zijn verluchtende werk voor de overzeese troepen. In My Favorite Brunette schmiert de koning van de oneliners er lustig op los als portretfotograaf - gespecialiseerd in babykiekjes - die stiekem de detectivepraktijk van zijn buurman overneemt. Dorothy Lamour speelt de dame die hem op het spoor zet van een serie misverstanden en vergissingen, met Peter Lorre als kwelgeest en een dodencel als eindpunt. De verbale grappen doen nu belegen aan maar Hope's timing en biomechanica zijn nog altijd legendarisch.

Three Strangers

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Geraldine Fitzgerald, Peter Lorre, Joan Lorring, Robert Shayne en Marjorie Riordan.

Jer[KA4]ome Arbutny (Greenstreet) en John West (Lorre) werken samen met Crystal Shackleford (Fitzgerald) als partners die onder ongebruikelijke omstandigheden beschikken over een winnend paardentotobriefje. Een bizar John Huston-scenario maakt er fascinerend kijkvoer van, naar het verhaal Three Men and a Girl. Het camerawerk is van Arthur Edeson. Howard Koch werkte mee aan het scenario.

The Verdict

1946 | Misdaad, Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Peter Lorre, Joan Lorring, George Coulouris, Arthur Shields en Rosalind Ivan.

Greenstreet en Lorre doen wat zij kunnen in dit volmaakte misdaadverhaal waarin Greenstreet een gepensioneerde Scotland Yard-inspecteur is wiens methodes ouderwets werden geacht. Het is Siegels eerste hoofdfilm als regisseur. Het scenario is van Peter Milne naar de roman The Big Bow Mystery van Israel Zangwill. Het camerawerk is van Ernest Haller.

The Chase

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Arthur Ripley. Met o.a. Robert Cummings, Michèle Morgan, Steve Cochran en Peter Lorre.

Langzaam, middelmatig verhaal, zich afspelend op Cuba, waarin Morgan van haar man wegloopt.

The Beast with Five Fingers

1946 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1946. Horror van Robert Florey. Met o.a. Robert Alda, Andrea King, Peter Lorre, Victor Francen en J. Carrol Naish.

Een Italiaans dorpje, rond 1900. Francen, een Amerikaanse pianist die op zijn linkerhand na helemaal verlamd is, leeft er teruggetrokken. Hij heeft Alda ingehuurd, een jonge componist die de werken van Bach moet arrangeren voor een hand. Zijn andere huisgenoten zijn verpleegster King en secretaris Lorre. De nacht nadat Francen zijn testament heeft aangepast, komt hij bij een ongeval om het leven. Maar zijn hand zal de moordenaar aanwijzen. Sfeervolle griezelfilm met een aantal onvergetelijke scenes, zoals de confrontatie van Lorre met de levende hand (deze scène werd geschreven door Luis Buñuel, die niet op de titelrol vermeld staat). De acteurs zijn zeer overtuigend in hun rollen. Het goed gestructureerde scenario van Curt Siodmak, naar een verhaal van William Fryer Harvey, heeft een onbevredigend einde, maar dat kan de kwaliteit van de rest onmogelijk teniet doen.

Black Angel

1946 | Thriller

Verenigde Staten 1946. Thriller van Roy William Neill. Met o.a. Dan Duryea, June Vincent, Peter Lorre, Broderick Crawford en Wallace Ford.

Eersteklas detectivefilm over Vincent die haar man probeert te zuiveren van de aanklacht Duryea's vrouw te hebben vermoord. Deze verbeeldingsvolle film boeit tot het eind.

Hotel Berlin

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1945. Drama van Peter Godfrey. Met o.a. Helmut Dantine, Andrea King, Raymond Massey, Faye Emerson en Peter Lorre.

De vrouwelijke auteur van GRAND HOTEL, Baum, probeert het opnieuw met een verhaal over een aantal mensen die samen in een hotel verblijven tijdens de ineenstorting van het Duitse nazirijk. De goede rolbezetting maakt het over het geheel genomen wel interessant.

Confidential Agent

1945 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1945. Oorlogsfilm van Herman Shumlin. Met o.a. Charles Boyer, Lauren Bacall, Peter Lorre en Katina Paxinou.

Londen, 1937. Ex-concertpianist Luis Denard vecht in de Spaanse burgeroorlog aan de zijde van de Republikeinen. Als geheim agent probeert hij het leveren van kolen door de Britten aan het fascistische regime van Franco te verhinderen. Zijn vermeende helpers Mrs. Melandez en Contreras ontpoppen zich echter als verraders waardoor er plotseling jacht op hem wordt gemaakt. Boeiende spionagegeschiedenis over de Spaanse Burgeroorlog naar het boek van Graham Greene.

The Mask of Dimitrios

1944 | Mysterie, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Jean Negulesco. Met o.a. Peter Lorre, Zachary Scott, Faye Emerson, Victor Francen en Eduardo Ciannelli.

Een prima, bijzonder en mysterieus melodrama waarin Lorre als schrijver van goedaardige mysteries het leven van de beruchte schurk Scott onder de loep neemt. Zoals altijd vormen Lorre en Greenstreet een uitstekend koppel. Het scenario is van Frank Gruber naar een roman van Eric Ambler. Het camerawerk is van Arthur Edeson.

The Conspirators

1944 | Oorlogsfilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Jean Negulesco. Met o.a. Hedy Lamarr, Paul Henreid, Peter Lorre, Victor Francen en Vladimir Sokoloff.

WO II-intrige in Lissabon lijkt een beetje op CASABLANCA. Overvloedig gedaan met mooie rollen met beeldschone Lamarr aan het hoofd. Vladimir Pozner, Leo Rosten en Jack Moffitt bewerkten de roman City of Shadows van Fredric Prokosch tot scenario. Camerawerk van Arthur Edeson.

Passage to Marseille

1944 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Michèle Morgan, Claude Rains, Philip Dorn en Peter Lorre.

Het verhaal is als volgt: een Franse verbindingsofficier onderhoudt contacten met een Amerikaanse verslaggever, die een reportage wil schrijven over de commandant van een Free French Air Force Squadron, die ooit een ontsnapte gevangene was van Duivelseiland, de Franse strafkolonie. Wie dit niet leest, begrijpt niets van de film want die ontrolt zich in flash-backs, binnen flash-backs en daarbinnen weer flash-backs, tot de derde macht dus. En dat alles wordt met veel dialoog aan elkaar geknoopt - wie even niet oplet, is algauw de draad kwijt. Bedoeld als een nieuwe CASABLANCA, maar het zal duidelijk zijn dat dit niet gelukt is. Een prachtige cult-film voor de fans van de cast. Edward Ciannelli heet in werkelijkheid Eduardo Ciannelli. Scenario van Casey Robinson en Jack Moffitt naar de roman Men without Country van Charles Nordhoff. Camerawerk van James Wong Howe.

Hollywood Canteen

1944 | Romantiek, Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1944. Romantiek van Delmer Davis en Delmer Daves. Met o.a. Bette Davis, John Garfield, Joan Leslie, Robert Hutton en Dane Clark.

De 'Hollywood Canteen' was bedoeld als ontspanningsplaats voor soldaten in WO II. Davis en Garfield hoorden tot de oprichters. Hutton speelt een soldaat die verliefd is op Leslie. Gastrollen van vele bekende sterren.

Arsenic and Old Lace

1944 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1944. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Cary Grant, Priscilla Lane, Josephine Hull, Raymond Massey en Peter Lorre.

Na een jarenlang Broadway-succes werd het gelijknamige stuk van Joseph Kesselring bewerkt voor het filmdoek onder leiding van meester van de lichte toets Frank Capra. Het huwelijk van Mortimer (Grant) en Elaine (Lane) raakt enigszins overschaduwd door Mortimers ontdekking dat zijn familie uit vreemde vogels bestaat. Zijn beminnelijke tantes hebben misschien wel diverse moorden op hun geweten, zijn broer denkt dat hij Teddy Roosevelt is. Vrolijke komedie met macabere randjes heeft een prima cast. Grant hekelde later, niet onterecht, zijn eigen overacteren, maar dat doet weinig af aan deze heerlijk maffe film.

The Cross of Lorraine

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Tay Garnett. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Gene Kelly, Richard Whorf, Joseph Calleia en Peter Lorre.

Na de rampzalige gevechten van mei 1940 brengen de Duitsers de gevangen Franse soldaten onder in heropvoedingskampen. Van de belofte dat ze zo snel mogelijk naar huis zullen worden gestuurd komt niets. Kelly en Aumont verzetten zich tegen hun bewakers en weigeren hun kameraden te verraden. Om hen heen verzamelen zich wat soldaten die vastbesloten zijn te ontsnappen, de frontlijn te overschrijden en zich bij het verzet te voegen. Typische anti- nazi-propagandafilm, gemaakt volgens de beste Hollywood- standaard, al kunnen de acteurs - afgezien van Aumont - moeilijk doorgaan voor Fransen. De decors zijn evenmin erg realistisch. Lorre is uitstekend als gemene nazi. Michael Kanin, Ring Lardner Jr., Alexander Esway en Robert D. Andrews baseerden hun scenario op een verhaal van Lilo Demert en Robert Aisner en op Hans Hebe's boek A Thousand Shall Live. Fotografie van Sidney Wagner.

The Constant Nymph

1943 | Romantiek

Verenigde Staten 1943. Romantiek van Edmund Goulding. Met o.a. Charles Boyer, Joan Fontaine, Alexis Smith, Brenda Marshall en Charles Coburn.

Een intens romantisch verhaal over een Belgisch meisje (Fontaine) dat vreselijk verliefd is op een narcistische componist (Boyer), die een mondaine vrouw (Smith) trouwt zonder zich de diepte van zijn gevoelens voor het meisje te realiseren. Ontroerend, intelligent en goed geproduceerd, met meeslepende muziek van Erich Wolfgang Korngold. De roman en het toneelstuk van Margaret Kenndy werden bewerkt door Kathryn Scola. Al eerder verfilmd in 1928 en 1934.

Background to Danger

1943 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Raoul Walsh. Met o.a. George Raft, Brenda Marshall, Peter Lorre, Osa Massen en Kurt Katch.

Pats-boem WO II-oorlogsverhaal met Raft die in een nazi- intrige verwikkeld raakt in Turkije; een geweldige auto- achtervolging is het hoogtepunt in dit snelle verhaal. Scenario van W.R. Burnett naar een novelle van Eric Ambler. Camerawerk van Tony Gaudio.

Above Suspicion

1943 | Oorlogsfilm, Thriller, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Joan Crawford, Fred MacMurray, Conrad Veidt, Basil Rathbone en Reginald Owen.

Crawford en MacMurray moeten op hun huwelijksreis spioneren voor de Britse Geheime dienst in Parijs tijdens WO II. Pure ontspanning, met Joan die de Nazi's de baas is. Het scenario is van Melville Baker, Patricia Coleman en Keith Winter naar een roman van Helen MacInnes. Het camerawerk is van Robert Planck.

The Boogie Man Will Get You

1942 | Komedie, Horror

Verenigde Staten 1942. Komedie van Lew Landers. Met o.a. Boris Karloff, Peter Lorre, Jeff Donnell, Larry Parks en Maxie Rosenbloom.

Lachwekkende, bedachte namaak van ARSENIC AND OLD LACE met Karloff als gekke geleerde aan het werk in de kelder van een huis waar Donnell een hotel van wil maken.

Invisible Agent

1942 | Sciencefiction, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1942. Sciencefiction van Edwin L. Marin. Met o.a. Ilona Massey, John Hall, Peter Lorre, J. Edward Bromberg en John Litel.

Hall is een onzichtbaar geheim agent die tegen de nazi's vecht. Misschien leuk voor de kinderen, de dialoog is weinig origineel.

Casablanca

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains en Peter Lorre.

Drievoudig Oscarwinnaar Casablanca wordt nog altijd genoemd als een van de beste films ooit. Maar in 1942 verwachtte niemand, inclusief cast en crew, ook maar iets van het project dat een laag budget had en een onaf script. Ingrid Bergman klaagde tot op het eind dat ze ervan baalde dat ze niet te horen kreeg op welke man haar personage verliefd moest zijn. Op Rick Blaine (Bogart), de veeldrinkende bareigenaar in nazi-bezet Casablanca? Of op Victor Laszlo (Henreid), de Franse verzetsheld? Bergmans vertwijfeling blijkt een kracht in het verhaal over keuzes, liefde, romantiek, politiek, vrijheid en heroïek in een schemerige wereld.

They Met In Bombay

1941 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1941. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Clark Gable, Rosalind Russell, Peter Lorre, Jessie Ralph en Reginald Owen.

Twee beruchte juwelendieven, Gerald Meldrick (Gable) en Anya Von Duren (Russell) stoten op elkaar in exotische omstandigheden als ze jacht maken naar hetzelfde waardevolle sieraad. Tijdens hun vlucht voor de politie, raken ze erg op elkaar gesteld, maar ze moeten het nog opnemen tegen het Japanse leger. Een prettige actie-komedie in het genre van het latere ROMANCING THE STONE. De twee hoofdrolspelers zijn zalig in hun samenspel, maar op een bepaald moment wordt de show toch gestolen door Lorre, als scheepskapitein Chang, die maar al te graag vlug rijk zou worden zonder er veel moeite voor te doen. Als je goed oplet, kan je ook nog Alan Ladd zien voorbijgaan. Inventief scenario van Anita Loos, Leon Gordon en Edwin Mayer. Het camerawerk is van William Daniels.

The Maltese Falcon

1941 | Film noir, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Mary Astor, Peter Lorre, Sydney Greenstreet en Gladys George.

De partner van privédetective Sam Spade (Bogart) wordt doodgeschoten tijdens een opdracht. Spade gaat op zoek naar de moordenaar en komt er al snel achter dat de moord te maken heeft met The Maltese Falcon, een kostbaar beeldje dat al jaren onvindbaar is. Allerlei louche types zijn op zoek naar het juweel. Een film noir waarbij humor, spanning, drama en romantiek op de seconde zijn afgemeten. Bogart speelt voortreffelijk de rol van een koele privédetective die verstrikt raakt in een web van intriges. Een klassieker die de film noir-liefhebber gezien moet hebben.

The Face Behind the Mask

1941 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1941. Horror van Robert Florey. Met o.a. Peter Lorre, Evelyn Keyes, Don Beddoe, George E. Stone en John Tyrell.

Immigrant Lorre's gezicht is misvormd bij een brand en daarom moet hij een masker dragen; verbitterd door het leven heeft hij zich in de misdaad gestort. Een bijzonder goed uitgevoerde film, met een uitgekiend budget.

All Through the Night

1941 | Actiefilm, Komedie, Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1941. Actiefilm van Vincent Sherman. Met o.a. Humphrey Bogart, Conrad Veidt, Kaaren Verne, Jane Darwell en Frank McHugh.

Ook Hollywood maakte deel uit van de Amerikaanse oorlogsmachine tegen nazi-Duitsland. Veel studio's maakten films in opdracht van het Ministerie van Defensie, maar maakten ook, al dan niet om patriottische redenen, speelfilms die de strijd tegen het nazi-beest op niet mis te verstane wijze in beeld brachten. All Through the Night van Vincent Sherman is daar een mooi voorbeeld van. De film speelt in New York waar Humphrey Bogart (in hetzelfde jaar als Casablanca) de strijd aanbindt tegen een Duitse spionage-organisatie (met nb immigranten als Peter Lorre en Conrad Veidt). Let vooral op de bijziende kelner Phil Silvers. Juist ja, want All Through the Night is inderdaad een 'anti-Nazi message comedy´.

You'll find out

1940 | Horror, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1940. Horror van David Butler. Met o.a. Kay Kyser, Boris Karloff, Peter Lorre, Bela Lugosi en Dennis O'Keefe.

Nogal domme muzikale komedie, die weinig of geen gebruik maakt van de aanwezigheid van griezeltrio Karloff, Lorre en Lugosi. Kyser wordt met zijn band uitgenodigd om in het oude familiehuis het afstudeerfeest van Parrish luister bij te zetten. Maar iemand heeft het blijkbaar op het leven van het meisje gemunt. Kyser en O`Keefe ontrafelen het mysterie. Noch als musical, noch als horror-komedie is deze film te pruimen. Het scenario van James V. Kern, naar een verhaal van Kern en Butler ('special material' van Monte Brice, Andrew Bennison en R.T.M. Scott) is langdradig en allesbehalve spannend. Voor de score werden heel wat bekende namen aangetrokken: James McHugh componeerde, John Mercer zorgde voor de teksten, George Duning trad op als arrangeur en Roy Webb had de muzikale leiding. Camerawerk van Frank Redman.

The Stranger on the Third Floor

1940 | Misdaad

Verenigde Staten 1940. Misdaad van Boris Ingster. Met o.a. Peter Lorre, John McGuire, Margaret Tallichet, Charles Waldron en Elisha Cook jr.

Door de getuigenverklaring van een verslaggever wordt Cook veroordeeld in een brute moordzaak, maar de krantenman krijgt bedenkingen. Een uitmuntende kleine film met een nachtmerriemontagescène die alles overtreft, die pas later een succes werd.

Stranger on the Third Floor

1940 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1940. Drama van Boris Ingster. Met o.a. Charles Waldron, Margaret Tallichet, John McGuire, Peter Lorre en Elisha Cook jr.

Rasacteur Lorre had nog een aantal dagen uitstaan op zijn contract met de RKO studio's en werd verzocht om Stranger on the Third Floor in de slotscènes te voorzien van de titelheld. Zijn inbreng, een geniale nachtmerriescène en de algeheel duistere sfeer hebben deze officieus eerste film noir met terugwerkende kracht gelanceerd tot een van de hoogtepunten van de jaren '40. De verklaring van een ambitieuze verslaggever is doorslaggevend voor de veroordeling van een van moord beschuldigde jongeman. De journalist komt echter op andere gedachten als hij in zijn dromen zelf door een krankzinnige moordenaar wordt achtervolgd.

Strange Cargo

1940 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Avonturenfilm van Frank Borzage. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Ian Hunter, Peter Lorre en Albert Dekker.

Na maandenlange voorbereiding, ontsnapt een zestal dwangarbeiders van Duivelseiland. Onder leiding van Gable en zijn minnares Crawford proberen ze de jungle te doorkruisen. De één na de ander sterft tot alleen nog het liefdespaar en de mysterieuze Christusfiguur Hunter overblijven. Een avonturenfilm waarin de dramatische spanning tussen de ontsnapten tot heel wat conflicten leidt. Zoals in vele films van Borzage is de religieuze inslag van enorm belang. Het scenario van Lawrence Hazard en Anita Loos is gebaseerd op de roman Not Too Narrow, Not Too Deep van Richard Sale. Goede fotografie van Robert Planck en een memorabele score van Franz Waxman.

Island of Doomed Men

1940 | Misdaad

Verenigde Staten 1940. Misdaad van Charles Barton. Met o.a. Peter Lorre, Robert Wilcox, Rochelle Hudson, George E. Stone en Don Beddoe.

Een derderangs melodrama dat zelfs door Lorre als een man die niets vermoedende slachtoffers vangt, niet gered kan worden. Op een eiland maakt hij hen tot zijn slaven.

I Was an Adventuress

1940 | Misdaad

Verenigde Staten 1940. Misdaad van Gregory Ratoff. Met o.a. Vera Zorina, Erich von Stroheim, Richard Greene, Peter Lorre en Sig Ruman.

De juwelendievegge Zorina gaat het rechte pad op. Ze trouwt met Greene, maar kan haar voormalige kennissen Von Stroheim, Lorre, enzovoort niet van zich afschudden. Met zo'n rolverdeling had de film veel beter kunnen zijn.

Mr. Moto's Last Warning

1939 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Ricardo Cortez, Virginia Field, John Carradine en George Sanders.

Mr.Moto (Lorre) krijgt te maken met bendeleden die de Franse vloot willen opblazen in de monding van het Suez-kanaal. Het is hun bedoeling de Brits-Franse diplomatieke betrekkingen grondig te ondermijnen. Natuurlijk steekt Moto hier een stokje voor door 'bad guy' Cortez te liquideren. Hulp krijgt hij van de geheimzinnige Field, een meisje met een mysterieus verleden. Sanders en Carradine zijn zeer geslepen in hun knappe bijrollen. De liefhebbers zullen zeker niet teleurgesteld worden met dit scenario van Foster en Philip MacDonald, waarin Lorre zich weer van zijn beste kant laat zien. Voor de opnamen was Virgil Miller verantwoordelijk. Vervolg: MR. MOTO IN DANGER ISLAND. Zie ook: Mr. Moto-serie.

Mr. Moto in Danger Island

1939 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Herbert I. Leeds en Herbert Leeds. Met o.a. Peter Lorre, Jean Hersholt, Amanda Duff, Warren Hymer en Richard Lane.

Een gefingeerde aanval van acute blindedarmontsteking stelt Mr.Moto (Lorre) in staat om ongemerkt op Puerto Rico, bijgenaamd het 'Eiland der Gevaren', te belanden. Hij denkt daar een internationaal opererende bende te vinden die gespecialiseerd is in juwelensmokkel. Hij moet de ene dodelijke valstrik na de andere zien te ontwijken. Zijn helper wordt in zijn plaats geëlektrokuteerd. De slotachtervolging met een speedboat van de politie is een juweeltje. Lorre toont zich eens te meer meester in het vermommen in deze kleine, maar gedegen suspenser, geschreven door Peter Milne. Uitstekende cast, met o.a. Hersholt, Ames en Dumbrille en Bond in een kostelijk klein rolletje als Sailor Sam, de worstelaar. Gefilmd door Lucien Andriot. Vervolg: MR. MOTO TAKES A VACATION. Zie ook: Mr. Moto- serie.

Mr. Moto Takes a Vacation

1939 | Mysterie

Verenigde Staten 1939. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Joseph Schildkraut, Lionel Atwill, Virginia Field en Iva Stewart.

De laatste zaak van Lorre als Mr. Moto. Inzet is deze keer een juweel van onschatbare waarde: de kroon van de Koningin van Sheba. Terwijl hij ogenschijnlijk geniet van een welverdiende vakantie, laat Moto het kleinood geen moment onbewaakt. Hij is ervan overtuigd dat een doodgewaande juwelendief nog levend en wel rondloopt en een oogje op de kroon heeft. Doordat deze steeds in een andere vermomming opduikt, blijft zijn identiteit tot op het laatste ogenblik onbekend. Uitstekende rollen van Schildkraut en Atwill. Scenario is weer van Foster en Philip MacDonald. Charles Clarke stond achter de camera. De producenten stopten deze kwalitatief hoogstaande serie voortijdig, vanwege lucratieve aanbiedingen voor Lorre en vanwege het dreigender wordende 'gele gevaar'. Pas in 1965 zou er weer een aflevering worden opgenomen onder de titel THE RETURN OF MR. MOTO. Zie ook Mr. Moto-serie.

Mysterious Mr. Moto

1938 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1938. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Henry Wilcoxon, Mary Maguire, Erik Rhodes en Harold Huber.

De populaire Oosterse speurneus bindt de strijd aan met de Vereniging der Moordenaars, die een afvaardiging naar Londen stuurt om Wilcoxon, uitvinder van een revolutionaire staalformule, uit te schakelen. Er zitten heel wat hoogstandjes in deze vijfde aflevering van de destijds erg populaire serie, o.a. een gevecht in een Chinese bazar en een wilde achtervolging door de straten van Londen. Een schilderijententoonstelling is het decor bij de ontknoping. Goede ontspanningsfilm met Lorre die steeds nieuwe aspecten aansnijdt van zijn rijke personage. Het scenario is deze keer van Foster en Philip MacDonald, weer naar een roman van John P.Marquand. Camerawerk van Lewis Greber. Vervolg: MR. MOTO'S LAST WARNING. Zie ook: Mr. Moto-serie.

Mr. Moto's Gamble

1938 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1938. Mysterie van James Tinling. Met o.a. Peter Lorre, Keye Luke, Dick Baldwin, Lynn Bari en Douglas Fowley.

Wanneer een bokser sterft in de ring, worden er sporen van vergif gevonden op de handschoenen van zijn tegenstander. Moto is erbij en hij komt op het spoor van de misdadige praktijken van een bende die zich heeft gespecialiseerd in grote weddenschappen. Deze aflevering staat niet op het niveau van de voorgaande twee. Wel plezierig is de aanwezigheid van Charlie Chan's nr. 1 son, Luke, die Moto assisteert. Dit script van Charles Belden en Jerry Cady was inderdaad voorzien voor een Chan-film, maar door de plotselinge dood van Warner Oland werd het herschreven voor Mr.Moto/Lorre. Camerawerk van Lucien Andriot. Vervolg: MR. MOTO TAKES A CHANCE. Zie ook: Mr. Moto-serie.

Mr. Moto Takes a Chance

1938 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1938. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Rochelle Hudson, Robert Kent, J. Edward Bromberg en Chick Chandler.

Mr. Moto (Lorre) wordt door de geheime dienst naar een tempel in Ankor gezonden, vermomd als Japans archeoloog. Men vermoedt immers dat deze gebruikt wordt als opslagplaats voor munitie. Dit depot wordt bewaakt door Regas, een fanatieke inboorling, die alle blanken uit Azië wil hebben. Moto's werk wordt bemoeilijkt door Hudson, een Britse agente en haar man, de Amerikaanse fotograaf Kent. Hoogtepunt van de film is Moto als Tibetaanse monnik die magische trucs uithaalt om de hulp van de plaatselijke bevolking te krijgen. Lou Breslow en John Patrick schreven het vlotte scenario, dat heel wat knipoogjes bevat. Virgil Miller bemande de camera. Vervolg: MYSTERIOUS MR. MOTO. Zie ook: Mr. Moto-serie.

I'll Give A Million

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Warner Baxter, Lynn Bari, Jean Hersholt, John Carradine en Peter Lorre.

Een amusante, kleine idylle over het gerucht dat een excentrieke miljonair voor zwerver doorgaat en dat levert grappige resultaten op.

Think Fast, Mr. Moto

1937 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1937. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Virginia Field, Sig Rumann, Murray Kinnell en Lotus Long.

Door het succes van CHARLIE CHAN werd een nieuwe detective geboren: de ori[KA3]entaalse Mr. Moto, verlegen, maar steeds een zaak tot de bodem uitzoekend. Moto (Lorre) volgt het spoor van internationale diamantsmokkelaars van San Francisco tot in de onderwereld van Shanghai. Tijdens zijn onderzoek redt hij het leven van de zoon van scheepseigenaar Beck, die betrekkingen onderhoudt met het criminele milieu. Snelle misdaadfilm, die even plezierig als spannend is. Let er eens op hoe weinig Lorre nodig heeft om er op overtuigende wijze Aziatisch uit te zien. Foster en Howard Ellis Smith schreven het scenario, zich baserend op het personage uit de romans van John P. Marquand, Prachtig contrasterende zw-fotografie van Harry Jackson. Vervolg: THANK YOU, MR.MOTO. Zie ook: Mr. Moto-serie.

Thank You, Mr. Moto

1937 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1937. Mysterie van Norman Foster. Met o.a. Peter Lorre, Pauline Frederick, Sidney Blackmer, Sig Rumann en John Carradine.

Meester in vermommingen Mr. Moto beleeft zijn tweede filmavontuur. Hij komt in het bezit van één van de zeven delen van een puzzel die de sleutel vormen tot de fabelachtige verborgen schat van Djenghis Khan. De zes andere zijn eigendom van de laatste twee overgebleven, verarmde leden van de Chinese koninklijke familie. Voordat de zeven delen weer bij elkaar zijn, zal er nog heel wat gekidnapt, gefolterd en gemoord worden voor de neus van Moto. De beste film uit de serie, met een complex, maar uitstekend werkend scenario van Foster en Willis Cooper. Rumann, Carradine en Von Brincken zijn de geslepen tegenstanders van Moto/Lorre. Virgil Miller stond achter de camera. Vervolg: MR. MOTO'S GAMBLE. Zie ook: Mr. MOTO-serie.

Nancy Steel Is Missing

1937 | Thriller

Verenigde Staten 1937. Thriller van George Marshall. Met o.a. Victor McLaglen, Walter Connolly, Peter Lorre, June Lang en Jane Darwell.

Een verhaal over de ex-bajesklant McLaglen die Lang naar voren schuift als zijn lang geleden ontvoerde dochter; een beetje formule-werk, maar het loopt vlot.

Lancer Spy

1937 |

Verenigde Staten 1937. Gregory Ratoff. Met o.a. Dolores Del Rio, George Sanders, Peter Lorre, Joseph Schildkraut en Virginia Field.

Sanders vermomt zich als nazi-officier om informatie los te krijgen in deze spannende thriller. Del Rio moet kiezen tussen liefde en loyaliteit voor haar land.

Crack-up

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Malcolm St. Clair. Met o.a. Kay Linaker, Ralph Morgan, Helen Wood, Thomas Beck en Brian Donlevy.

Sanders vermomt zich als nazi-officier om informatie los te krijgen in deze spannende thriller. Del Rio moet kiezen tussen liefde en loyaliteit voor haar land.

The Secret Agent

1936 | Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Gielgud, Madeleine Carroll, Robert Young, Peter Lorre en Percy Marmont.

We schrijven 1916. Auteur Gielgud wordt door de Britse contraspionage met de hooghartige debuterende spionne Carroll naar Genève gezonden om een gevaarlijke Duitse agent te liquideren. Ze doen zich voor als echtpaar en krijgen hulp van een Zuidamerikaanse huurmoordenaar. Het scenario van Charles Bennett, gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams verhaal Ashenden, wil een mengeling zijn van humor en spanning, maar Hitchcock slaagt er niet in beide elementen op bevredigende wijze te combineren. Toch bevat de film enkele van Hitchcocks sterkste momenten, zoals de eindafrekening in de chocoladefabriek. Voor het camerawerk werd een beroep gedaan op Bernard Knowles.

Secret Agent

1936 | Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1936. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Young, Madeleine Carroll, John Gielgud en Peter Lorre.

Offbeat thriller/komedie van een experimenterende Hitchcock. Geïnspireerd door de Duitse expressionisten maakte Hitch een van zijn vreemdste films. Gielgud en Carroll spelen twee geheim agenten die doen alsof ze een onschuldig echtpaar zijn. In feite zijn ze erop uitgestuurd om in Zwitserland een vijandelijke agent te liquideren. Spannende scènes zijn er genoeg: in de trein (zoals zo vaak bij Hitchcock), en een afrekening in een chocoladefabriek. Peter Lorre is leuk als The General, een huurmoordenaar die aan 'de goeie kant' staat. Het scenario van Charles Bennett is gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams Ashenden-verhalen.

Mad Love

1935 | Horror, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1935. Horror van Karl Freund. Met o.a. Peter Lorre, Frances Drake, Colin Clive, Isabel Jewell en Ted Healy.

Bij een treinongeluk verliest de beroemde pianist Clive zijn handen. De sinistere chirurg Lorre is bereid hem de handen van een zojuist terechtgestelde moordenaar aan te meten, alleen maar omdat hij waanzinnig verliefd is op Clive's echtgenote Drake.

Crime and Punishment

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Edward Arnold, Peter Lorre, Marian Marsh, Tala Birell en Elisabeth Risdon.

Fascinerende Hollywoodverfilming van Dostojewski's roman over een man die wordt achtergevolgd door een moord die hij heeft gepleegd. Er was maar een klein budget, maar Von Sternberg heeft veel inventieve ideeën in praktijk gebracht.

The Man Who Knew Too Much

1934 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1934. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Leslie Banks, Edna Best, Peter Lorre, Nova Pilbeam en Frank Vosper.

Filmkenners verschillen van mening over welke versie beter is, deze of Hitchcocks eigen verfilming uit 1956. Wij kiezen voor deze, waarin Hitchcock in topvorm ons met droge, Britse humor hartkloppingen bezorgt: een meisje wordt ontvoerd om haar ouders te beletten te onthullen wat zij weten over een moorddadig plan.

Was Frauen Träumen

1933 | Komedie, Muziek

Duitsland 1933. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Gustav Fröhlich, Nora Gregor, Peter Lorre, Otto Wallburg en Kurt Horwitz.

De Robert Stolz-schlagers. `Ja, die Polizei, die hat die sch[KA3]onsten M[KA3]anner` en `Der Weg zu dir ist nie zu weit` geven een allercharmantste aanvulling op de spitse dialogen (Billy Wilders laatste scenario in Duitsland: zijn naam was dan ook al bij de première geschrapt) waarmee Fröhlich zijn liefde betuigt aan kleptomane Gregor.

Unsichtbare Gegner

1933 | Avonturenfilm

Oostenrijk 1933. Avonturenfilm van Rudolf Katscher. Met o.a. Raoul Aslan, Paul Hartmann, Oskar Homolka, Peter Lorre en Paul Kemp.

Een Duitse ingenieur tracht een groots opgezette zwendel met reeds uitgeputte Zuidamerikaanse olievelden te verhinderen. Een weinig verrassingen biedende avonturenfilm, met een goede rol van Homolka, maar waarin Lorre wat tegenvalt.

Du haut en bas

1933 | Drama, Komedie

Frankrijk 1933. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Gabin, Jeannine Crispin, Michel Simon, Margo Lion en Ma.

Een Weense stervoetballer keert na een overwinning terug in zijn wijk, die bevolkt wordt door allerhande mislukkelingen. Een werkloze onderwijzeres zoekt zijn steun en schaaft tevens zijn verwaarloosde ontwikkeling bij. De laatste Franse film van Pabst vóór zijn emigratie naar Hollywood is een teleurstelling, zowel door de niet-overtuigende Franse reconstructie van Wenen als door zijn ongeïnspireerde aanpak van de romance tussen de voetballer en de onderwijzeres. De bijrollen, zoals die van Simon en Lion als de verwerpelijke werkgevers van de heldin in haar tijdelijke betrekking als dienstmeisje, krijgen méér reliëf. De toen uit Duitsland gevluchte Peter Lorre heeft een minieme bijrol als bedelaar.

Fünf von der Jazzband

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Rolf von Goth, Karl Stepanek, Fritz Klippel en Günther Vogdt.

Per ongeluk wordt Jessie (Jenny Jugo) mee aangenomen met een viermans-jazzbandje. Zij kan geen noot lezen, maar de vier heren zijn sm[KA2]o[KA2]or op haar. Erich Engel (niet te verwarren met Erich Engels) raakte beroemd met zijn Jenny Jugo-komedies.

F.P. 1 Antwortet Nicht

1932 | Sciencefiction

Duitsland 1932. Sciencefiction van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Sybille Schmitz, Peter Lorre, Paul Hartmann en Hermann Speelmans.

Een wonderlijke, intrigerende SF-film over techniek en over het vliegen. De bouw van een gigantisch drijvend vliegdekeiland, de F.P. 1, wordt door sabotage vertraagd. In een vliegende storm is er maar [KA1]e[KA1]en piloot (Albers natuurlijk) die de F.P. 1 nog kan bereiken. Albers' meisje Sybille is dan al verliefd op F.P. 1-ontwerper Hartmann, waarna de koene piloot zijn geluk boven de wolken zoekt. Een poëtische lofzang op de wereldomspannende techniek.

Der Weise Dämon

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Kurt Gerron. Met o.a. Hans Albers, Gerda Maurus, Peter Lorre en Lucie Höflich.

Heini Gildemeister ontdekt dat zijn zuster verslaafd is aan cocaïne en bindt de strijd aan tegen de bende die het spul verhandelt. Veel actie, Albers voelt zich dus in zijn element. Ook bekend onder de titel RAUSCHGIFT.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.

Die Koffer des Herrn O.F.

1931 | Historische film, Musical

Duitsland 1931. Historische film van Alexis Granowski. Met o.a. Alfred Abel, Peter Lorre, Harald Paulsen, Ernst Busch en Hedy Kiesler.

Een alleraardigste komedie in een verrassend filmische revuevorm over het slaperige stadje Oostende dat wakker geschud wordt als er dertien koffers arriveren van iemand die 6 kamers bestelt in een hotel dat er maar vijf heeft. De geheimzinnige O.F. komt nimmer opdagen, maar Oostende is intussen een grote badplaats. Goebbels liet later alle liedjes van Ernst Busch en de leukste grappen eruit snijden.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.