Isa Barzizza: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

80mq - Ottanta metri quadri

1993 | Drama

Italië 1993. Drama van Ignazio Agosta en Cecilia Calvi. Met o.a. Isa Barzizza, Anna Bonaiuto, Renato Carpentieri, Stefano Dionisio en Isabella Ferrari.

Vijf verhalen van vijf debuterende regisseurs met één gemeenschappelijk thema; de aanpassing aan de omgeving. Vijf huizen, vijf echtparen en de alledaagse hel van echtgenoten en echtgenotes, moeders en kinderen, minnaars en verloofden, die met elkaar strijden en debatteren over het tevergeefs zoeken naar een uitweg uit de ellendige werkelijkheid van het Italië in de jaren rond 1990. De beste episode is die van D'Ascanio, waarin Scarpati eindeloze strijd voert met zijn vrouw en tegen zijn manie om het huis schoon te maken. Opmerkelijk is ook Calvi's oedipale gastronomische duel tussen Barzizza en Haber. Het thema van Agosta gaat over de onplezierige gewoonte van een stel tijdens een lange benauwde middag. Het verhaal van regisseur Dido Castelli gaat over de stroom van gevoelens en onzekerheden van het hart. Luca Manfredi's deel gaat over de midlife-crisis. Globaal genomen gaat de film over communicatieproblemen.

Fiori di zucca

1988 | Komedie

Italië 1988. Komedie van Stefano Pomilia. Met o.a. Marina Suma, Massimo Ciavarro, Enzo De Caro, Silvio Vannucci en Isa Barzizza.

Drie vrienden, Enzo, Sergio en Pietro, zijn dertig jaar geworden. Enzo keert na tien jaar terug naar Rome. Sergio is een ongehuwde, alleenstaande vader. Hij besloot op de dag van zijn huwelijk om toch maar niet te trouwen. Pietro is een gigolo die door zijn vriend in de steek is gelaten. De drie besluiten een feest te geven. Even voelen ze zich weer jong, ondanks hun problemen die alleen begrepen worden door Enzo's vrouw Giulia.

Il Momento dell'avventura

1983 | Drama, Avonturenfilm

Italië 1983. Drama van Faliero Rosati. Met o.a. Peter Chatel, Laura Morante, William Berger, Gausto di Bella en Isa Barzizza.

Een restaurateur die stiekem beeldhouwwerken vervalst en de originelen verkoopt aan een Amerikaanse kunsthandelaar, vindt in een antieke mummie een kaart die een archeologisch beeldhouwatelier aanwijst, maar bij zijn zoeken naar de kunstschatten wordt hij bedrogen door de Amerikaan. Het werd niet de avonturenfilm die de titel en de intrige doen verwachten, maar een psychologisch verhaal gefilmd in opmerkelijk gecomponeerde beelden en een traag tempo. De hoofdrol van Chatel als kunstenaar/oplichter past bij de introspectieve benadering.

Super Totò

1980 | Komedie

Italië 1980. Komedie van Brando Giordani en Emilio Ravel. Met o.a. Totò, Isa Barzizza, Nino Taranto, Silvana Pampanini en Franca Faldini.

Een compilatie van dertig filmfragmenten, zwart/wit en kleur, uit de beste films van Totò, die het onthouden waard zijn. We zien de man achter het komische masker, de vrouw, de perfectie die hij nastreeft, zijn roem en rijkdom, en zijn onweerstaanbare persoonlijkheid. Er zit geen verhaallijn in de film, maar we zien de opkomst van Totò als de legendarische Italiaanse komiek, en zijn uitzonderlijk vakmanschap. Helaas is het allemaal wat te fragmentarisch.

C'eravamo tanto amati

1974 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Nino Manfredi, Stefania Sandrelli, Stefano Satta Flores en Giovanna Ralli.

Drie vrienden uit het verzet groeien in de na-oorlogse Italiaanse ontwikkelingen steeds verder van hun oorspronkelijke idealen vandaan, maar ondanks alle ontstane barri[KA2]eres blijkt hun vriendschap na twintig jaar nog intact gebleven. Meesterlijk geconstrueerd scenario geeft compleet, tragi-komisch en kritisch tijdsbeeld. De filmhobby van een der hoofdpersonen is aanleiding voor een beeld van de vercommercialisering van de Italiaanse cinema, waarvoor Vittorio de Sica als voorbeeld wordt genomen (die overigens zelf zijn medewerking verleende, net als Federico Fellini en Marcello Mastroianni, die zichzelf spelen). Doorbraak- film van Scola. Het scenario van Age (Agenore Inrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en regisseur Scola (als Scola). Het camerawerk is van Claudio Cirillo.

Il Garofano rosso

1966 | Drama

Italië 1966. Drama van Luigi Faccini. Met o.a. Miguel Bosé, Elsa Martinelli, Denis Karvil, Marina Berti en Isa Barzizza.

Een Siciliaanse student krijgt van zijn vriendinnetje bij haar vertrek een rode anjelier die hij altijd in zijn knoopsgat draagt en waarmee hij zich de spot van zijn medestudenten op de hals haalt. Tegelijk wordt de bloem symbool van het zich formerend communistisch verzet tegen het opkomend fascisme, hoewel de jonge held met zijn liefdesverdriet alle vormen van geweld verwerpt. De zorgvuldige tijdsreconstructie (1924) en boeiende bijrollen wegen niet op tegen een onbestemd scenario in een te lange film, met een onvoldoende, pruilende hoofdrol van Bosé die later als popzanger meer succes zou oogsten.

Totò cerca pace

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Isa Barzizza, Enzo Turco, Paolo Ferrari, Ave Ninchi en Isa Berzizza.

De komst van een jonge leraar op een strenge meisjeskostschool brengt beroering onder de oudere leerlingen. Zij hebben geen aandacht voor zijn lessen, maar des te meer voor hun onderlinge rivaliteit. Een van hen krijgt hem, na het eindexamen. Deze simpele en soms uitgesproken sentimentele komedie heeft aardige momenten dankzij de aandachtig geregisseerde jonge actrices. Niets bijzonders, maar een aantal scènes zijn amusant.

Appassionatamente

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Myriam Bru, Andrea Checchi en Isa Barzizza.

Een vrouw gaat in de loop van haar verstandshuwelijk met een mijneigenaar oprecht van haar man houden, zonder dat deze dat wil geloven. De verdenking van een moordpoging door zakenrivalen valt dan ook op haar en drijft haar bijna tot zelfmoord. De beklemmend gefilmde mijnramp tilt (even) de film boven de bekende en heftig geacteerde Italiaanse melodramatiek uit.

Un Turco Napoletano

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Totò, Isa Barzizza, Carlo Campanini en Franca Faldini.

Klucht der vergissingen, naar het verhaal van Scarpetta over een Turk uit Napels die zich uitgeeft voor eunuch en opdracht krijgt te waken over de eer van de beeldschone vrouw en de al even mooie dochter van de jaloerse Don Pasquale. Er valt veel te lachen, al is het scenario aan de zwakke kant.

Primo premio: Maria Rosa

1953 | Komedie, Drama

Italië 1953. Komedie van Sergio Grieco. Met o.a. Carlo Croccolo, Isa Barzizza en Fulvia Franco.

Een provinciale klucht die speelt op een Italiaans melkveebedrijf. Je vraagt je af waarom zo'n flinterdun verhaaltje in 's hemelsnaam verfilmd wordt. Geen spat fantasie en alleen Carlo Croccolo, de Italiaanse komiek uit de vijftiger jaren, is nog wel eens om te lachen. Verschrikkelijk uit de tijd, zelfs voor provincialen.

Non è mai troppa tardi

1953 | Fantasy, Familiefilm

Italië 1953. Fantasy van Filippo Walter Ratti. Met o.a. Paolo Stoppa, Isa Barzizza, Marcello Mastroianni, Giulio Donnini en Leda Gloria.

Een krenterige pandhuishouder weigert een juweel van zijn jeugdliefde in onderpand te nemen en droomt op kerstavond weg in herinneringen over hoe hij door zijn hebzucht zijn leven verknoeide, en krijgt nachtmerries over zijn eenzame toekomst. Hij ontwaakt herboren en zijn liefdadigheid wordt beloond met een gezellige kerst bij zijn familie. De Italiaanse variant op Dickens' Christmas Carol wordt door de modernisering van het verhaal en door de andere nationaliteit van de acteurs niet overtuigender, hoewel Stoppa een goede Scrooge blijkt.

Wir tanzen auf dem Regenbogen

1952 | Muziek, Romantiek, Mysterie

Italië​/​​Duitsland 1952. Muziek van Arthur Maria Rabenalt en Carmine Gallone. Met o.a. Inge Egger, Isa Barzizza, Karl Schönböck, Gino Mattera en Dante Maggio.

Door jaloezie en een juwelendiefstal dreigt de tournee van een revue te mislukken. Het oninteressante verhaal is niet meer dan een aanleiding voor het vertonen van een groot aantal revue- scènes, die vakkundig en vol afwisseling in elkaar zijn gezet.

Milano miliardaria

1951 | Komedie, Sportfilm

Italië 1951. Komedie van Marino Girolami. Met o.a. Tino Scotti, Isa Barzizza, Aroldo Tieri en Dante Maggio.

Nostalgische film vol humor over twee vrienden, de een uit Milaan, de ander uit Napels, respectievelijk supporters van de voetbalclubs Inter Milaan en Napoli. Het gaat over vriendschap, over voetbal, dat iedere zondag opwinding veroorzaakt in Italië, over supporters en gokken. Er is in Italië wat betreft voetbal niets veranderd sinds 1950, behalve dan in de laatste jaren het optreden van relschoppers en het daarmee gepaard gaande geweld.

Era lui... si si

1951 | Komedie

Italië 1951. Komedie van Vittorio Metz en Marcello Marchesi. Met o.a. Walter Chiari, Silvana Pampanini, Carlo Campanini, Isa Barzizza en Nyta Dover.

Een winkelier is een fan van Pampanini en heeft iedere nacht avontuurlijke dromen over haar, waarbij hij haar steeds verliest aan een jongeman, wiens dubbelganger in werkelijkheid bij hem komt solliciteren. Een psychiater lost zijn complexen ten aanzien van de employé op, waarna ook de dromen verdwijnen. Het uitgangspunt wordt opgeofferd aan revue-achtig aangedikte droomscènes, die door de regisserende schrijvers meer rumoerig-platvloers dan parodistisch zijn uitgebeeld. Voor de exportversie werden opnamen gemaakt van Loren als topless haremdame; in de geklede standaardversie is ze nagenoeg onzichtbaar.

Porca miseria

1950 | Komedie

Italië 1950. Komedie van Giorgio Bianchi. Met o.a. Carlo Croccolo en Isa Barzizza.

Middelmatige situatiekomedie met sympathieke personages. Hoewel de film niet echt heel grappig is, bevat hij wel een paar momenten met onvervalste humor. Twee verpauperde vrienden proberen af te rekenen met hun ellendige bestaan.

Le sei mogli di Barbablù

1950 | Komedie

Italië 1950. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Totò, Isa Barzizza, Carlo Ninchi, Sophia Loren en Tino Buoazzelli.

Totò verlaat, na een gedwongen huwelijk, zijn vrouw. Hij trekt eerst naar Afrika, dan naar India en komt tenslotte terecht in New york. Op de boot ontmoet hij een oplichter, met wie hij verder optrekt. Stiekem keert hij terug naar Italië, waar hij per ongeluk wordt aangezien voor een succesvol detective. De Italiaanse politie roept zijn hulp in bij de jacht op Blauwbaard, een berucht misdadiger die zes jonge vrouwen heeft ontvoerd nadat hij hun mannen heeft vermoord. Totò is een verrukkelijke komiek en dat poets je niet weg, ook al is dit zeker niet zijn beste film.

Pompieri di Viggiù

1949 | Musical, Komedie

Italië 1949. Musical van Mario Mattoli. Met o.a. Totò, Isa Barzizza en Carlo Campanini.

Viggiù is een provinciestadje waar nooit iets gebeurt, geen brand of ongeval waarbij de plaatselijke vrijwillige brandweer kan laten zien wat ze waard is. Enige troost voor de brandweerlieden: zij mogen het muziektheater bewaken. Deze musical over verveling in een slaperig stadje is eigenlijk om te gillen, dankzij Totò.

Botta e riposta

1949 | Musical, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1949. Musical van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Isa Barzizza, Suzy Delair, Nino Taranto en Renato Rascel.

Deze komedie in episoden toont het komisch wel en wee achter de schermen van een revue, maar beperkt zich daarbij tot voorspelbare flauwiteiten met iemand als fatsoensrakker in de kleedkamers, zodat het enige soelaas komt van de diverse acts zelf. De meeste sterren spelen zogenaamd zichzelf in deze film die aan een matige tv-show doet denken.

Adamo ed Eva

1949 | Fantasy, Romantiek, Komedie

Italië 1949. Fantasy van Mario Mattoli. Met o.a. Erminio Macario, Isa Barzizza, Gianni Agus en Guglielmo Barnabò.

Een aardige, onderhoudende film over een verloofd stel, dat uit elkaar dreigt te gaan vanwege meningsverschillen die meer triviaal dan serieus zijn. Plotseling worden zij getuige van verschillende tragisch afgelopen romances uit de geschiedenis. Deze ervaring maakt zo'n indruk op de gelieven dat ze het maar weer gauw goed maken.

I Due orfanelli

1947 | Komedie

Italië 1947. Komedie van Mario Mattoli. Met o.a. Totò, Carlo Campanini, Isa Barzizza en Isa Berzizza.

Een komedie die zich in het midden van de vorige eeuw in Parijs afspeelt. Twee volwassen wezen gaan op zoek naar hun ouders. E[KA1]en van hen ontdekt dat hij de zoon van een edelman is, terwijl de andere ontdekt dat hij de zoon van een beul is. Op het einde is alles bijna een droom. De film is niet zo vrolijk, maar wel behoorlijk onderhoudend, met een (ontoereikend) aantal heuse grappige scènes.