William Orlamond: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Words and Music

1929 | Romantiek

Verenigde Staten 1929. Romantiek van James Tinling. Met o.a. Lois Moran, Helen Twelvetrees, William Orlamond, Elizabeth Patterson en John Wayne.

Een romantisch filmpje waarin twee mannen vechten om de hand van een meisje. Ze doen mee aan een muziekwedstrijd voor componisten en ze willen allebei dat het meisje hún liedje zal zingen. Ongecompliceerde ontspanning die de tijd niet heeft overleefd. Wayne speelde hier onder de naam Duke Morrison: de achternaam was zijn eigen naam, de voornaam zijn toekomstige bijnaam 'The Duke'.

The Wind

1928 | Drama, Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Drama van Victor Sjöström. Met o.a. Lillian Gish, Lars Hanson, Montague Love, Dorothy Cumming en Edward Earle.

De maagdelijke Gish strijdt tegen de elementen in een gortdroog woestijnstadje - ze trouwt uit recalcitrantie met een man van wie ze walgt, en schiet de pummel die haar verkracht dood. Waarschijnlijk de grootste film van Gish - en een van de laatste grote zwijgende films - met een prachtig geënsceneerde woestijnstorm. Geschreven door Frances Marion.

The Taxi Dancer

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Harry Millarde. Met o.a. Joan Crawford, Owen Moore, Douglas Gilmore, Marc McDermott en William Orlamond.

Een schoonheid uit Virginia probeert haar geluk in New York te zoeken. Met haar danstalent loopt ze de agenten af, maar zonder veel resultaat. Uiteindelijk krijgt ze werk door toedoen van de man die in een kamer naast haar woont. Maar het werkelijke geluk is toch te vinden in Virginia. Een niet al te sterke regie en zwak materiaal krijgen nog enige waarde door Crawford.

Flesh and the Devil

1927 | Romantiek

Verenigde Staten 1927. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Greta Garbo, John Gilbert, Lars Hanson, Barbara Kent en William Orlamond.

Garbo op haar verleidelijkst als verlokster Felicitas, die tussen twee oude vrienden, Leo (Gilbert) en Ulrich (Hanson) onrust zaait. Pulserend romantisch, schitterend gefilmd en misschien wel de beste liefdesstrijd tussen Garbo en Gilbert. En dan die verrassende ontknopingen aan het eind. Het scenario is van Benjamin Glazer naar een roman van Hermann Sudermann. Het camerawerk is van William Daniels. In 1982 gerestaureerd door Photoplay Productions en MGM, de muziek is erbij gemaakt door Carl Davis.

Mantrap

1926 | Drama

Verenigde Staten 1926. Drama van Victor Fleming. Met o.a. Clara Bow, Ernest Torrence, Percy Marmont, Tom Kennedy en Philip Marmont.

Een van de betere films met Clara Bow, deze Paramount-bewerking van een verhaal van Sinclair Lewis. De film toont de gezinsproblemen van een stadsmeisje dat trouwt en op het platteland gaat wonen, waar haar flirtzieke aard haar voortdurend in moeilijkheden brengt. Camerawerk van James Wong Howe.

The Great Divide

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Reginald Barker. Met o.a. Alice Terry, Conway Tearle, Wallace Beery, Huntly Gordon en Allan Forrest.

Herverfilming van het stuk van William Vaughn Moody waarin scenarist Waldemar Young zich beter aan het stuk houdt dan gebeurt in de zwakke derde versie uit 1929. Barker regisseerde beide. Terry, eenzaam wonend in een hutje in de woestenij, wordt door drie bandieten bedreigd. Ze doet een beroep op een van hen, Tearle, om haar te bevrijden van de anderen, waarna ze met hem wil trouwen. Er moet echter nog heel wat gebeuren voor de bruiloft plaats vindt. Het camerawerk is van Percy Hilburn.

Vanishing Trails

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Leon De La Mothe. Met o.a. Franklyn Farnum, Mary Anderson, Duke R. Lee, Vester Pegg en William Orlamond.

Een mystery-western-serial van vijftien afleveringen waarin Farnum en Lee elkaars tegenpolen zijn. De eerste gaat recht door zee, de tweede wil macht en rijkdom en heerst over zijn domein. Anderson is Lee's dochter die Farnum van de dood heeft gered. Binnen deze relaties tussen de drie hoofdpersonen komt dan het mysterie van een verdwenen schat van een handelsmagnaat die bij de beroving is vermoord en waar velen in geïnteresseerd zijn. William Ming schreef deze serial voor Canyon, de maatschappij waar Franklyn zojuist een contract voor een hele serie westerns had afgesloten. In de jaren dertig zou hij in bijrollen vervallen, meestal outlaw-rollen in westerns. Als je de goed uitziende jonge Franklyn uit deze serial voor de geest haalt, herken je hem niet meer terug in zijn vele outlaw-rollen twintig jaar later.