Friedhelm Eberle: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Heute sterben immer nur die andern

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Gudrun Ritter, Ulrike Krumbiegel, Volker Ranisch en Friedhelm Eberle.

Hanna, Maria en Lisa zijn al heel lang met elkaar bevriend. Die vriendschap wordt op de proef gesteld als Maria kanker krijgt. Lisa kan de confrontatie met de naderende dood niet aan, maar Hanna begeleidt vol opofferingsgezindheid haar stervende vriendin. Een film die op een gevoelige manier probeert de taboes op sterven en dood te doorbreken.

Polizeiruf 110: Still wie die Nacht

1988 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Karin Düwel, Andreas Schmidt-Schaller, Jürgen Zartmann en Gert Gütschow.

Hauptmann Reichenbach (Eberle) moet een serie woninginbraken ophelderen. Hij verzamelt met Leutnant Sabine Baumert (D[KA3]uwel) en Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller) allerlei materiaal dat naar de dader moet leiden. Inderdaad is er een spoor en het voert naar een zekere Horst Plessow (Zartmann), die in een kuurplaats in Thüringen zijn brood verdient als pianoleraar. Hij is een krachtige vijftiger met originele ideeën, waardoor niemand van het speurderstrio hem kan vastpinnen, want Horst beschikt steeds weer over een alibi. Totdat de leden van de Vopo de trucendoos doorkrijgen en hem een val zetten. Het scenario van regisseur Hildebrandt is tamelijk ongeïnspireerd en de DDR-kijker liet het afweten. Nog een jaartje en dan zou de maatschappij grondig veranderen. De belangstelling voor deze serie zou daardoor danig tanen. De ARD die de nalatenschap overnam, liet de serie niet doodgaan. Er kwamen nieuwe afleveringen en toen men zo'n tien jaar later met de herhalingen van de oudjes begon, herleefde de belangstelling, zij het vanuit een totaal andere invalshoek. Het was geenszins nostalgie, maar eerder nieuwsgierigheid van nieuwe kijkers. Aflevering 119.

Polizeiruf 110: Ein Schritt zu weit

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1985. Misdaad van Hans Joachim Hildebrandt en Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Herbert Köfer en Susanne Düllmann.

Fysotherapeute en niet onverdienstelijk popzangeresje in haar vrije tijd Silke Tanner (Ludwig) wordt vermist. Haar moeder, die postbode is en een gezaghebbend korenblauw uniform draagt, doet aangifte na een paar dagen als Silke niet is komen opdagen. Ook de leden van de band missen haar, maar Silke`s vriend en bandmanager stelt ze gerust en zegt dat het weleens meer is voorgekomen dat Silke enkele dagen spoorloos was. Hij vertelt dit ook aan een duidelijk vermoeide Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die bij hem navraag komt doen. Ondertussen herkent Luise Veltin (D[KA3]ullmann) haar eigen man Martin (K[KA3]ofer), die violist in een symfonieorkest is, niet meer. Hij kwam tegen drie uur in de nacht thuis, ziet er raar uit en grijpt naar de fles. Hij vertelt de volgende dag een warrig verhaal over een aanrijding, waarbij een vrouw door hem gedood werd. In het rechtervoorspatbord van de familieauto, een beige Wartburg, zit een lelijke deuk. Ook de kijker weet niet precies hoe dat gekomen is, behalve dat Martin met de auto in de stromende regen door een bos reed. Luise informeert bij de zelfverzekerde en tamelijk arrogante Hauptmann Reichenbach (Eberle) of hij iets gehoord heeft over een nachtelijke aanrijding. Reichenbach is gelijk argwanend, maar laat niets merken. Hij heeft een geheugen als een olifant en gebruikt zijn kennis wanneer het hem uitkomt. Hij is immers een goede communist en de zoon van een heldhaftige machinist op een stoomlocomotief, die tegen zijn zin in politieman werd, maar zich opofferde voor de partij. Bij stukjes en beetjes wordt het ons duidelijk dat Silke onenigheid kreeg met haar vriend en alleen naar het klassieke openluchtconcert voor vier instrumenten ging, waar Martin de viool speelde. Na afloop sprak Silke Martin aan en maakt hem over zijn gevoelige spel complimenten. Martin laat zijnerzijds merken dat hij de zang van Silke gehoord heeft, dat zij een stem met mogelijkheden heeft. Waarom zou zij geen serieuze carri[KA2]ere in de klassieke muziek volgen (een boodschap van Honecker die de pop veroordeelt). Silke, een leuke verschijning met blond haar, bruine ogen en blote schouders, brengt Martin het hoofd op hol en het eindigt met een diner voor twee en een wandeling in het bos langs de steile afgrond van de rivierbedding tijdens de zwoele zomeravond. Als Martin, door Silke uitgedaagd, meer wil dan kussen, wijst ze hem bruusk van de hand. Martin geeft haar een oorvijg (het generatieconflict), waarop Silke haar evenwicht verliest en de afgrond inglijdt. Het is donker en Martin ziet niets meer. Een paar dagen later ontvangt hij een briefje om iemand te ontmoeten over Silke. Het is haar langharige vriend, gehuld in een hip leren jack, die Martin vertelt dat hij hen gevolgd was en gezien heeft wat er gebeurd is. Hij belooft zijn mond te houden als Martin tienduizend mark per postwissel stuurt. Martin gaat er op in maar het blijft natuurlijk niet bij een eerste afpersing. Ondertussen laten Hauptmann Reichenbach en Oberleutnant H[KA3]ubner naar Silke dreggen als haar schoenen en een tas uit een snelvliedende stroom zijn opgevist, maar ze vinden geen lichaam. Een van beiden maakt dan de opmerking dat ze misschien helemaal geen lichaam zullen vinden en dat het niet onmogelijk is, dat het `slachtoffer` nog in leven is. De rest van de film is dan niet spannend meer en het is dan slechts afzien hoe de vork precies in de steel zit. Opwindend zijn dan nog de opmerking van Reichenbach tegen Luise dat hij zich door haar verraden voelt, omdat ze hem verteld had dat ze zelf de beschadiging aan de auto gemaakt had (volgens Honecker moet je altijd de waarheid tegen de Vopo spreken) en Luise`s dochter die haar moeder verwijt dat ze tegen de politie liegt om haar vader te dekken (opnieuw Honecker). Leutnant Zimmermann (Riemann) assisteert zijn baas H[KA3]ubner zoals gebruikelijk enthousiast als een trouwe vazal. Aflevering 99 speelt voor de verandering eens in het idyllische middengebergte, ver weg van het gereutel en de smerige walm van tweetakt, en behoort tot de betere afleveringen door zijn mooie camerawerk en de combinatie van muziek (pop/klassiek), theater (opera/operette) en een aardige chantagezaak.

Polizeiruf 110: Schwere Jahre

1984 | Misdaad

Oost Duitsland 1984. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Lothar Schellhorn, Günter Naumann, Evamaria Bath en Marga Legal.

Hauptmann Wolfgang Reichenbach (Eberle) wordt na een explosie naar een oude mijn in de Harz geroepen, waar twee dodelijke slachtoffers gevallen zijn. De twee mannen zouden een kunstschat hebben gezocht die de nazi`s tegen het einde van WO II verborgen zouden hebben. Dit voert Reichenbach naar een oude moordzaak, waarbij zijn vader Erwin (nogmaals Eberle) als machinist op een locomotief werd vermoord. De daders zijn nooit achterhaald en nu stelt Reichenbach zich tot taak om de moordenaar(s) van zijn vader te pakken. Met de hulp van zijn trouwe Oberstleutnant Brandner (Schellhorn) bereikt hij zijn doel. Enige Oostduitse aflevering uit de reeks die in twee delen is en meer dan drie uur duurt, maar officieel als twee aparte afleveringen geteld, 90 en 91. Het tweede, kortere deel werd zelfs beter bekeken indertijd (in de toenmalige DDR) dan het eerste deel. Het scenario is van regisseur Hildebrandt.

Polizeiruf 110: Das vergessene Labor

1984 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1984. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Peter Borgelt, Friedhelm Eberle, Lutz Riemann, Detlef Heintze en Ruth Reinecke.

Marlis (Reinecke) en Alex (Heintze), de ouders van Olaf (Haltinge) zijn lid van een meubelbende. Ze doen zich voor als verhuizers en halen onder de ogen van de nietsvermoedende buren woningen leeg van de afwezige bewoners die zouden gaan verhuizen. Als Olaf de bijverdienste van zijn ouders doorkrijgt, doet hem dat als rechtgeaarde DDR-jongere veel verdriet. Zijn ouders merken dat het zo niet langer kan en willen ermee ophouden. Bij hun laatste klus zat een gifkastje en als ze achteraf horen dat er een dodelijke ampul ontbreekt, worden ze bang en krijgen ze wroeging. Ondertussen zitten Oberleutnant Zimmerman (Riemann) en Hauptmann Reichenbach (Eberle) behoorlijk met de handen in het haar, want zij kunnen het mysterie van de leeggehaalde woning niet oplossen. Het komt dan goed uit dat Hauptmann Fuchs (Borgelt) goed kan luisteren en begrijpt dat de ouders van Olaf iets te verbergen hebben. Bekennen ze nog op tijd om dood door schuld te voorkomen? Het scenario is van Ulrich Waldner. Aflevering 89.

Polizeiruf 110: Petra

1982 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1982. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Friedhelm Eberle, Klaus Nietz, Karin Düwel, Jürgen Heinrich en Dieter Bellmann.

Aflevering 78 is de eerste die anderhalf uur duurt. Ook Oberleutnant Reichenbach (Eberle) en Leutnant Schreiber (Nietz) zijn nieuw en lossen na meer dan tien jaar de wacht (enigszins) af. Getrouwde Petra Langler (D[KA3]uwel) ontdekt dat haar broer J[KA3]urgen Wittstock (Bellmann) betrokken is bij autodiefstallen. Ze probeert hem te weerhouden en hem uit te leggen dat gestolen goed niet gedijt. J[KA3]urgen geeft haar gelijk, vindt dat hij zich onsocialistisch gedraagt en belooft beterschap. Enige tijd later wordt Petra ondervraagd door Reichenbach en Schreiber en begrijpt zij dat J[KA3]urgen zijn leven niet heeft gebeterd. Gaat haar trouw aan de maatschappij, waarin je gemiddeld tien jaar moest wachten om een auto te mogen kopen, boven de broederliefde? De Oostduitse kijker was nieuwsgierig naar het nieuwe team van de Vopo en keek in groten getale (bij gebrek aan beter) naar deze avondvullende aflevering, die op een gedeelde tweede plaats kwam te staan van de 153 afleveringen die door de DFF werden uitgezonden als men vertrouwen heeft in de kijkcijfers van de makers van vijfjarenplannen. Het scenario en de regie waren in handen van de aan de SED trouwe Hildebrandt, die we met de rolverdeling na de hereniging niet meer hebben teruggezien in de serie die door de ARD werd overgenomen, voortgezet en uitgebouwd.