Wolfgang Zeller: muziek.
Er zijn 29 films gevonden.

Serengeti darf nicht sterben

1959 | Documentaire

Duitsland 1959. Documentaire van Bernhard Grzimek.

Een indrukwekkende natuur-documentaire over de dringende noodzaak tot natuurbescherming in het prachtige Tanzaniaanse natuurgebied Serengeti, na bijna vijftig jaar nog even actueel en boeiend. Het scenario is van regisseur Grzimek. Het camerawerk is van Michael Grzimek en Richard Graf.

Die Landärztin vom Tegernsee

1958 | Komedie, Drama

Duitsland 1958. Komedie van Paul May. Met o.a. Marianne Koch, Rudolf Prack, Friedrich Domin, Thomas Reiner en Maria Perschy.

Dokter Petra Jensen neemt in een Beiers dorpje een praktijk over omdat haar voorganger gestorven is. De bekrompen, seksistische dorpelingen met de burgemeester voorop hadden een mannelijke arts verwacht. Vermakelijke heimatfilm, die een doktersverhaal combineert met kleingeestigheid en vooroordeel.

Kein Platz für wilde Tiere

1956 | Documentaire

Duitsland 1956. Documentaire van Bernhard Grzimek en Michael Grzimek.

Grzimek en zoon filmden een indrukwekkende natuurdocumentaire in CinemaScope en kleur in Afrika. Opdringerig commentaar en de uiterst neerbuigende behandeling van pygmeeën vormen minpunten. Scenario van Heinz Kuntze-Just. Camerawerk van Michael Grzimek en Herbert Lander.

Ein Herz kehrt heim

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Eugen York. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Hans Nielsen, Maximilian Schell en Erni Mangold.

De zeker niet van talent verstoken Schell is het geslachtofferde middelpunt van deze verschrikkelijke zeper die z.g. over kunst, liefde en carri[KA2]ere gaat. Hij moet kiezen tussen wat zijn hart hem ingeeft (de muziekstudie, geholpen door zijn echte vader, een top-dirigent, die na twintig jaar terugkeert naar het provinciestadje) of wat zijn verstand hem vertelt (de opvolger worden van zijn stiefvader in de fabriek). Zijn dilemma is groot, want zijn besluit zal altijd iemand kwetsen: vader, moeder, stiefvader of de leuke danseres op wie hij verliefd is. Gekunsteld en onwerkelijk. Het scenario is van Kurt E. Walter, en het camerawerk van Albert Benitz.

Der Verzauberte Tag

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Peter Pewas. Met o.a. Winnie Markus, Hans Stüwe, Ernst Waldow, Eva Maria Meineke en Hans Brausewetter.

Christine, verkoopster in een stationskiosk, is verloofd met de boekhouder Krummholz, maar ontmoet de man van haar leven. Een poëtische film die in 1944 gereed kwam. De toenmalige censuur schreef veranderingen voor die niet meer werden aangebracht. In 1951 vond de eerste vertoning plaats.

Unsterbliche Geliebte

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hans Holt, Alexander Golling, Otto Gebühr en Hermann Schomberg.

Deze verfilming van Theodor Storms novelle Aquius submersus werd volledig verprutst door een gezwollen regie in de eerste naoorlogse film van het duo Harlan-Söderbaum.

Schicksal aus zweiter Hand

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Marianne Hoppe, Wilhelm Borchert, Erich Ponto, Ernst Waldow en Albert Florath.

Staudte's eerste film in West-Duitsland is een aardig melodrama zonder duidelijk gegeven. Een boekhouder hoort van een waarzegger dat zijn vrouw zal sterven, waarna hij haar laat bewaken om haar vervolgens uit jaloersheid te wurgen.

Ehe im Schatten

1947 | Drama

Oost Duitsland 1947. Drama van Kurt Maetzig. Met o.a. Paul Klinger, Ilse Steppat, Claus Holm, Alfred Balthoff en Willi Prager.

Nadat Hitler de macht heeft gegrepen laat een uitgever zijn vriendin, een joodse actrice, in de steek, waarna zij trouwt met een niet-joodse acteur die later de keus krijgt: 'Berufsverbot' of scheiden. Verfilmd naar Hans Schweikart's novelle Es wird schon nicht so schlimm dat berustte op het levensverhaal van de acteur Joachim Gottschalk. De sentimentele debuutfilm van Maetzig die zelf het scenario schreef. Achter de camera stond Friedl Behngrund en Eugen Klagemann.

Wenn die Sonne wieder scheint

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Paul Wegener, Maria Koppenhöfer, Paul Klinger, Bruni Löbel en Max Gülstorff.

De conflicten tussen vader en zoon over het zaaien van vlas en over de keuze van een levensgezellin, zijn het onderwerp van deze oppervlakkige verfilming van Streuvels' roman De Vlaschaard. In afwijking van het boek heeft de film een 'happy ending'. De opnamen zijn in 1942 gedeeltelijk in en om Streuvels' woonplaats Ingooigem gemaakt met medewerking van de auteur. Na de oorlog is hem dat kwalijk genomen.

Immensee

1943 | Romantiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Carl Raddatz, Paul Klinger, Otto Gebühr en Max Gülstorff.

Söderbaum wacht tevergeefs tot haar vriend Raddatz terugkeert van zijn muziekstudie en trouwt dan maar met Klinger, wat haar berouwt als Raddatz een beroemde concertpianist blijkt te zijn geworden. Het is echter 1943, dus blijft een vrouw haar man trouw. En zo pleegde Harlan een nieuwe misdaad: de verkrachting van een prachtige novelle van Theodor Storm.

Andreas Schlüter

1942 | Historische film, Biografie

Duitsland 1942. Historische film van Herbert Maisch. Met o.a. Heinrich George, Dorothea Wieck, Karl John, Theodor Loos en Mila Kopp.

Het leven van de beeldhouwer en architect Andreas Schlüter, de 'Pruisische Michelangelo', vrij naar de roman van Alfred von Czibulka: Der Münzturm. Boeiend beeld van een interessante tijd: Berlijn omstreeks 1700, dat o.a. door zijn chauvinisme natuurlijk uitstekend in de kraam van de nazi's te pas kwam.

Unser kleiner Junge

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Hermann Speelmans, Hilde Jansen, Ernst von Klipstein, Lotte Koch en Ernst Waldau.

Lena verwacht een kind maar Ole, de vermoedelijke vader, laat haar in de steek en gaat naar zee. De film naar het volksstuk Kind auf Aktien van Erich Paetzmann, wil maar geen film worden. Noch het gegeven, noch het spel weet te boeien.

Die Kellnerin Anna

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Franziska Kinz, Otto Wernicke, Winnie Markus, Walter Janssen en Theodor Danegger.

Een serveerster heeft de man die haar zoon heeft geadopteerd, beloofd dat ze zich nooit als de moeder bekend zal maken. De film is met vaart en zonder de voor de hand liggende sentimentaliteit gemaakt. Opvallende bijrollen van Danegger, Datzig, Waldau en Olden.

Jud Süss

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Ferdinand Marian, Heinrich George, Werner Krauss, Hilde von Stolz en Eugen Klöpfer.

De meest walglijke antisemitische propaganda, die zogenaamd de geschiedenis van de 18e-eeuwse halfjood S[KA3]uss Oppenheimer, een financieel regeringsadviseur, weergeeft. Getrouw naar het boek van Lion Feuchtwanger, beweerde Harlan. Een grove leugen. Vandaar de vermelding op deze pagina`s. Dat Werner Krauss meespeelt als Rabbi Loew is een schok. Ook Wolfgang Staudte had een bijrolletje. Harlan werd na 1945 vrijgesproken van `oorlogsmisdaden` en in 1950 draaide de sluwe vos weer een (dodelijk vervelende) film met zijn vrouw Söderbaum in de hoofdrol: UNSTERBLICHE GELIEBTE.

Robert Koch, der Bekämpfer des Todes

1939 | Biografie

Duitsland 1939. Biografie van Hans Steinhoff. Met o.a. Emil Jannings, Viktoria von Ballasko, Werner Krauss, Theodor Loos en Hildegard Grethe.

Een biografie van de ontdekker van de tuberculose-bacil, dr. Robert Koch met de geijkte, vervelende jubel-moraal over grote geesten en doorzetters.

Die Unheimliche Wünsche

1939 | Mysterie

Duitsland 1939. Mysterie van Heinz Hilpert. Met o.a. Olga Tschechowa, Käthe Gold, Elisabeth Flickenschildt, Ewald Balser en Hans Holt.

Een berooide edelman bezit alleen nog maar een dierenhuid, waarin magische krachten huizen. Naar een verhaal van Honoré de Balzac. Een briljante film over zwarte magie met superieure rolbezetting.

Die Fremde Frau

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Roger von Norman. Met o.a. Eugen Klöpfer, Elisabeth Reich, Kurt Fischer-Fehling en Karl Dannemann.

Een jonge Duitse vrouw wordt in Finland van diefstal verdacht. Daarbij blijft het niet in deze met kommer-en-kwel volgestopte draak. De makers zijn er kennelijk van uitgegaan dat de ruige Finse natuur alleen maar ruige Finnen oplevert. De belangstelling voor Finland werd toen gevoed door de Fins- Russische oorlog.

Der Gouverneur

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Willy Birgel, Hannelore Schroth en Rolf Weih.

Een van moord verdachte luitenant kan zijn onschuld niet bewijzen zonder zijn jeugdvriendin, die de echtgenote van de gouverneur is, te compromitteren. Goede rollen van Horney en Birgel. Van dit drama, dat zich afspeelt in een fantasieland, konden de Duitsers in 1939 het nodige opsteken omtrent plicht, mannelijkheid en militaire eer.

Ziel in den Wolken

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Albert Matterstock, Leny Marenbach, Brigitte Horney, Volker von Collande en Werner Fuetterer.

De film speelt voor WO I. Jonge mensen uit verschillende milieus (Matterstock, Horney en Von Collande) worden ingezet om vliegtuigen voor militaire doeleinden te ontwikkelen. Ondanks alle tegenstand zetten ze zich in voor het grote doel. Een van hen verongelukt tijdens een proefvlucht. Tenslotte wordt hun inspanning beloond. Een propagandafilm voor de luchtmacht en voor het onbaatzuchtig streven naar hogere doelen, met opoffering van persoonlijke belangen. De vakkundige regisseur Leibeneiner heeft de propaganda slim verstopt in een amusante film. Na de oorlog door de geallieerden verboden, maar nu mag hij weer vertoond worden, ook in de BRD.

Schatten über St. Pauli

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Marieluise Claudius, Gustav Knuth, Harald Paulsen, Maria Koppenhöfer en Theodor Loos.

Een realistische, levensechte film over het leven van kleine sloepgasten in de haven van Hamburg. Het gaat over een douanesmokkel, die door twee jonge mensen (Claudius/Knuth) op het laatste moment verhinderd kan worden. Een uitstekend stel acteurs onder prima leiding heeft een bijzonder onderhoudende film gemaakt, die met kop en schouders uitsteekt boven de doorsnee- produktie uit die tijd. Ook bekend als JUNGE LIEBE SCHLÄGT ALARM.

Fahrendes Volk

1938 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Hans Albers, Françoise Rosay, Camilla Horn, Herbert Hübner en Irene von Meyendorff.

Hans Albers in een kleurige rol als gevluchte gevangene die, verstoten door zijn vrouw, in een circus staljongen wordt en zijn zoon van het slechte pad probeert te houden waarna de paardrijdster met wie de jongen naar Parijs ging, de man uiteindelijk bij de politie aangeeft, wat een schitterende achtervolgingsscène over de Parijse daken oplevert. Er werd tegelijk een Franse versie gedraaid: LES GENS DU VOYAGE.

Der Zerbrochene Krug

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Emil Jannings, Friedrich Kayssler, Lina Carstens, Angela Salloker en Paul Dahlke.

Een verfilming van Thea von Harbou's scenariobewerking van Heinrich von Kleists zedenklucht met een glansrol van Jannings als de pummelige dorpsrechter die gedwongen wordt recht te spreken in zijn eigen zaak. Naar verluidt was Jannings' populariteit zo groot dat de nazi's de film niet met goed fatsoen konden verbieden.

Der Herrscher

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Emil Jannings, Paul Wagner, Marianne Hoppe, Käthe Haack en Harald Paulsen.

Hoppes leven als secretaresse van een rijke fabrikant, Jannings, wordt een hel als haar baas aankondigt met haar te willen trouwen, want dat pikt de familie niet. Jannings is verstandig en vermaakt zijn fabriek aan de staat. Een van Jannings slechtste rollen. Scenario van Thea von Harbou naar Gerhart Hauptmanns klassieke drama Vor Sonnenuntergang.

Der Alte und der junge König

1935 | Historische film

Duitsland 1935. Historische film van Hans Steinhoff. Met o.a. Emil Jannings, Leopoldine Konstantin, Werner Hinz, Carola Höhn en Claus Clausen.

Kroonprins Frederik vindt dat zijn vader hem te streng opvoedt en vraagt zijn vriend, een luitenant, hem te helpen vluchten. Het plan wordt verijdeld en voor straf moet Frederik zijn vriend doodschieten. Eén van de vele Duitse films over Frederik de Grote, die fraai in de militairistische nazi-ideologie pasten.

Vampyr

1932 | Horror

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Horror van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Julian West, Henriette Gérard, Maurice Schutz, Rena Mandel en Sybille Schmitz.

Alan Grey houdt zich bezig met onderzoek naar occultisme, duivelsaanbidding en vampirisme. Op een dag raakt hij verzeild in een herberg, bevolkt door bizarre personages. Een oude man orakelt omineuze teksten, een knap jong meisje lijdt aan een mysterieuze vorm van bloedarmoede... Droomachtige klassieke horror kan de vergelijking met Murnaus Nosferatu heel aardig doorstaan. Regisseur Dreyer raakte overspannen en failliet na de productie, maar zijn film is een van de mooiste horrorfilms aller tijden.

Unmögliche Liebe

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Asta Nielsen, Hans Rehmann, Ery Bos, Ellen Schwanneke en Elisabeth Wendt.

De weduwe van een officier, Vera Holgk (Nielsen), leeft uitsluitend voor haar dochters Nora (Bos) en Toni (Schwanneke). Pas als ze beeldhouwer Steinkamp (Rehmann) leert kennen, ontdekt ze dat ze nog geen oude vrouw is en zelf recht op geluk heeft. Ze begint een verhouding met de beeldhouwer ondanks de vooroordelen en het onbegrip van haar omgeving en ook van haar dochters. Hij is echter getrouwd met een chronisch zieke vrouw, die in een inrichting verblijft. Ze beseft dat de bezoeken van haar man voor de zieke (Wendt) de enige vreugde in haar bestaan vormen. Dan ziet ze af van haar geluk. Deze film staat of valt met Asta Nielsen. De wereldberoemde Deense actrice toont hier nog eenmaal haar grote talent. Omdat de film geen succes had, was haar eerste geluidsfilm meteen ook de laatste.

L'Atlantide

1932 | Romantiek, Fantasy

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Heinz Klingenberg, Pierre Blanchar en Jean Angelo.

Een Franse luitenant ontdekt in Sahara mysterieus rijk dat geregeerd wordt door beeldschone vorstin (Helm) die knappe jongemannen tot haar minnaars maakt en daarna laat doden. Een met de held bevriende kapitein is volgend slachtoffer. Kitsch- meesterwerk wint het van talrijke latere verfilmingen door suggestieve beelden en intrigerende aanwezigheid van Helm. De fraaie decors zijn Erno Metzner. De film is naar het werk van Pierre Benoit. Pabst draaide tegelijkertijd een Duitse (DIE HERRIN VON ATLANTIS) en een Engelse versie, waarin Helm steeds de hoofdrol speelde, maar de bijrolspelers wisselden. Meteen bij de première een eclatant succes.

Prix de beauté

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Louise Brooks, Jean Bradin, Georges Charlia, André Nicolle en Yves Glad.

Een typiste wint de miss-verkiezing en krijgt een filmcontract. Door de luxe en de bewonderaars in de society- wereld vergeet zij haar trouwe vriend van vroeger die haar vermoordt tijdens de première van één van haar films. Deze verloren gewaande film met een scenario van G. W. Pabst en René Clair werd als zwijgende produktie begonnen, maar halverwege de opnamen toch als geluidsfilm gemaakt. De legendarische schoonheid van Brooks blijft onverminderd het bewonderen waard, evenals de dramatische finale met de moord in de bioscoop.

Die Abenteuer des Prinzen Achmed

1926 | Animatie, Fantasy

Duitsland 1926. Animatie van Lotte Reiniger.

Het verhaal uit [KL]1001 Nacht[KLE] van Lotte Reiniger. Deze film met schaduwbeelden is eigenlijk de eerste lange trucagefilm uit de filmgeschiedenis, waarin silhouetten de figuren voorstellen. Er werden 250.000 beelden geschoten, waarvan er 96.000 gebruikt werden voor de film. Prins Achmed landt met een toverpaard op het eiland Wak Wak en wordt verliefd op de mooie fee Pari Banu. Maar voordat hij met haar kan trouwen moet hij nog een paar avonturen beleven en de boze tovenaar overwinnen. In 1954 werd de film ingekleurd en van nieuwe muziek voorzien. In 2001 werd de film door het filmmuseum in Frankfurt gerestaureerd en voorzien van nieuw soundtrack, terwijl de muziek werd uitgevoerd door Deutsches Filmorchester Babelsberg. Het camerawerk en de co-regie zijn van Carl Koch (de echtgenoot Reiniger), maar hij staat niet op de aftiteling vermeld.