Birgitta Valberg: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Söndagsbarn

1992 | Drama

Zweden 1992. Drama van Daniel Bergman en Daniel Bergman. Met o.a. Thommy Berggren, Henrik Linnros, Lena Endre, Jakob Leygraf en Anna Linnros.

Vader Ingmar schreef het scenario voor het regiedebuut van zijn dertig-jarige zoon Daniel. Het is gebaseerd op een hoofdstuk uit Ingmar's autobiografie Laterna Magica. Het gaat over een zomerse zondag, waarop Ingmar, gespeeld door Linnros de aangename en onaangename kanten van zijn vader leert kennen. Zijn vader wordt schitterend vertolkt door Berggren en zijn moeder door Endre. Hoewel het geheel wat aan de lange kant is, betreft het een fraai staaltje filmkunst. Onwillekeurig wil de kijker vergelijken met Ingmar Bergman's FANNY OCH ALEXANDER en Bille August's DEN GODA VILJAN die over hetzelfde onderwerp gaan. Die rolprenten zijn sterker. Dat wordt misschien wel veroorzaakt door het feit dat een aantal van dezelfde acteurs meedoen in andere rollen, waardoor je een en ander door elkaar gaat halen, terwijl het onderwerp enigszins verzadigd raakt. Het camerawerk is van Tony Forsberg. Geproduceerd o.a. met fondsen van de Zweedse tv en de filminstituten uit Noorwegen, IJsland en Finland.

Paradistorg

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Gunnel Lindblom. Met o.a. Birgitta Valberg, Sif Ruud, Margaretha Byström, Agneta Ekmanner en Per Myrberg.

Een uitgebreide familie brengt de jaarlijkse vakantie door in een idyllisch zomerhuis. Het middenklasse-comfort wordt enigermate verstoord door huwelijks- en andere problemen en het kritisch optreden van buitenstaanders, maar een rustig jongetje naar wie niemand hoefde om te kijken pleegt aan het eind van het verblijf zelfmoord. Vooral qua spelregie een opmerkelijk debuut van actrice Lindblom dat qua inhoud nooit onnodig zwaarwichtig wordt. Een reeks treffende vrouwenportretten van vier generaties.

Mannen pȧ taket

1976 | Thriller, Misdaad

Zweden 1976. Thriller van Bo Widerberg. Met o.a. Carl-Gustaf Lindstedt, Thomas Hellberg, Sven Wolter, Hȧkan Serner en Birgitta Valberg.

Een ex-politieman verschanst zich met wapens op het dak van een flatgebouw in Stockholm en schiet vroegere collega's neer. De Sjöwall en Wahlöö-roman is voor Widerberg onverwachte filmstof, maar hij maakte een suggestieve film waarbij de dader tot aan het slot onzichtbaar blijft en de spanning voortdurend wordt vastgehouden. Sociale en psychologische kanttekeningen over het isolement en de beroepsdeformatie van de politie, en voortreffelijke acteurs. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Odd Geir Saether en Per Källberg.

Prinsessan

1966 | Drama

Zweden 1966. Drama van Ȧke Falck. Met o.a. Grynet Molvig, Lars Passgȧrd, Monica Nielsen, Birgitta Valberg en Tore Lindwall.

Jaren voor LOVE STORY was er al een film over een idyllische liefde die wreed werd verstoord door een slopende ziekte. Misschien komt het door de afleiding van een autobiografische roman van (echtgenoot) Gunnar Mattson dat de heldin hier wel enige zichtbare ziektesymptomen heeft, maar voor het overige leed wordt onecht en onovertuigend geacteerd.

Svenska bilder

1964 | Komedie

Zweden 1964. Komedie van Hans Alfredson en Tage Danielsson. Met o.a. Tage Danielsson, Lars Ekborg, Gösta Ekman, Ȧke Fridel en Margaretha Krook.

De voortdurende partnerwisseling in verliefdheden is de rode draad in deze satire op de Zweedse maatschappij met verdwaasd autobezit, onstuitbare plastificering, nudistenkampen enz. Dit filmdebuut van de tv-satirici heeft een losse-pols-aanpak van het uiterst episodische scenario, waarbij de acteurs aanstekelijk plezier in slapstick-scènes etaleren. De wel erg willekeurige opbouw, een aantal flauwiteiten en het soms slepende tempo doen de pret nog wel eens drukken, maar niet voor al te lang.

Jungfrukällan

1960 | Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1960. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Petterson, Gunnel Lindblom en Axel Düberg.

Een middeleeuwse legende over een boerendochter die op weg naar de kerk door schaapherders wordt verkracht en vermoord. Daarna vragen de daders nietsvermoedend onderdak op de boerderij van de vader, die hen op zijn beurt vermoordt. Hij zweert een kerk te laten bouwen op de plek waar het lijk van het meisje gevonden wordt, waarna er een bron ontspringt. De picturale schoonheid van de film compenseert de gruwelijk aangezette aanrandings- en wraakscènes, maar de godsdienstigheid wordt in beeld gebracht met steeds fanatiekere en averechtsere vormen dat het verlossende wonder aan het slot in geen enkel opzicht overtuigt. De film kreeg de Oscar voor de beste buitenlandse film. Scenario van Ulla Isaksson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Synnöve Solbakken

1957 | Drama

Zweden 1957. Drama van Gunnar Helström. Met o.a. Synnöve Strigen, Gunnar Helström, Harriet Andersson, Edvin Adolphson en Gunnar Sjöberg.

De liefde van een jongeman voor een blonde dorpsschone stuit op tegenwerking door toedoen van jaloerse rivalen, die hem met geheimzinnige gebeurtenissen in diskrediet brengen. Dit plattelandsdrama werd al als zwijgende film gemaakt en is in de nieuwe versie met somber aangezette romantiek erg gedateerd en weinig overtuigend. Fraaie kleurenfotografie van berglandschappen door Sven Nykvist, dat wel.

Hamnstad

1948 | Drama

Zweden 1948. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Nine-Christine Jönsson, Bengt Eklund, Berta Hall, Mimi Nelson en Erik Hell.

Een zeeman leert in Göteborg een meisje kennen, dat zich in de haven heeft proberen te verdrinken. Flash-backs maken de redenen van haar minderwaardigheidscomplex duidelijk: ouders die hun frustraties op haar afreageerden, bittere ervaringen in een opvoedingstehuis, een om haar verleden gedwarsboomde liefde en het beangstigende voorbeeld van een vriendin die stierf door abortus. Zowel qua situering als vorm en muziek door QUAI DES BRUMES geïnspireerde Bergman-film, met voor hem ongewone maatschappijkritiek. Gelukkige romance met de zeeman is weinig overtuigend en vooral een kapstok voor de herinneringsbeelden. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.